פסטיבל יינות בוטיק ישראליים – יקבים קטנים וממזרים

יונתן לבני ביקש מכל אחד מהייננים ובעלי היקבים לספר לו כמה יינות הם עושים ולבחור יין אחד שהוא לדעתם הטוב ביותר שהם מייצרים. צילום נתי נעים
יונתן לבני ביקר בפסטיבל, בחר 11 יקבים ושוחח עם הייננים שהם בדרך כלל גם בעלי היקב. משותפת כמעט לכולם העובדה שהם בוגרי ניר שחם – היינן, הבעלים והמורה המוביל בבית הספר לייננות של יקב שורק בקיבוץ נחשון. קראו את רשמיו

כמה יקבים יש בארצנו? בואו נסכים על מאות. רובם כמובן יקבים קטנים – יקבי גראז', יקבים ביתיים או יקבי בוטיק – קראו להם בכל שם שתרצו; הם קטנים ומייצרים מאלפים ספורים עד גג כמה עשרות אלפי בקבוקים. בקניון גן העיר בתל אביב התקיים קרוב לערב פסח יריד יינות בוטיק ישראליים בארגון שחר זיו ונתי נעים, שהגיעו אליו מאות מבקרות ומבקרים שוחרי יין.

צילום נתי נעים

גם אני ביקרתי בפסטיבל, בחרתי 11 יקבים ושוחחתי עם הייננים שהם בדרך כלל גם בעלי היקב. משותפת כמעט לכולם העובדה שהם בוגרי ניר שחם – היינן, הבעלים והמורה המוביל בבית הספר לייננות של יקב שורק בקיבוץ נחשון. ניסיתי לתהות על קנקנם של הייננים ובעלי היקבים, ביקשתי מכל אחד מהם לספר לי כמה יינות הם עושים, ולבחור יין אחד שהוא לדעתם הטוב ביותר שהם מייצרים. שתיתי הרבה יינות, והנה רשמיי מהאירוע:

איתי מוניץ – מנהל ומשווק יקב מוניץ. צילום יונתן לבני

יקב מוניץ – יקב משפחתי מכפר ידידיה, שהוקם ב-2015 על ידי איתי מוניץ , ומוביל אותו שראל מוניץ – דוקטור למדעי הצמח. היקב שמייצר כ- 10,000 בקבוקים בשנה, צבר לו חסידים רבים. היין ששראל הציע לי כזה האהוב עליו, היה קברנה פרנק 2020 – יין זני מכרם בהרי יהודה. הענבים שהו בחבית במשך כשנה, והיין שמכיל כ- 14% מרלו לעיגול הטעמים, מוקדש לזכר אבי המשפחה, שנפטר לפני שלוש שנים. קברנה פרנק במיטבו, עגול וממלא את הפה בטעמים נהדרים. המחיר 119 ₪ – VFM (תמורה לכסף).

עמוס מלניקוב מיקב סקוריה. צילום אלונה גלמן

יקב סקוריה – היקב הוקם ב- 2008 בישוב כנף בדרום רמת הגולן ומייצר כ- 13,000 בקבוקים. הכורם הוא עופר תורג'מן שעושה יין מענבים המגיעים ממרגלות תל פארס, על קרקע וולקנית בגובה 750 מטרים מעל פני הים. היין שנבחר על ידי הכורם היה סירה 2018 ששהה שנה בחבית. סירה רמת גולנית במיטבה. יין עמוק בטעמים אופיניים לזן. המחיר 120 ₪ – VFM.

יקב מבצר עתלית. צילום יונתן לבני

יקב מבצר עלית – הוקם בשנת 2006 בחצרות האיכרים בעתלית על ידי שלושה חובבי יין שלמדו אצל ניר שחם – רמי גולדשטיין, אשר גל ואסף אפק. היקב מייצר כ- 1500 בקבוקים בשנה. היין שנבחר לשתייה הוא דוריף 2018 – פטיט סירה מאזור בנימינה . 12 חודשי חבית עושים טוב לזן. יין מרוכז עם טעמי סיגר ושוקולד מריר. הם אוהבים את היין – גם אני. המחיר 80 ₪ – ממש VFM.

צילום מדף הפייסבוק
בלאן דה נואר של יקב רימון ליד האגם הצפוני. צילום מדף הפייסבוק

יקב רימון – כשמו כן הוא, יקב באזור התעשיה דלתון שהחל דרכו בייצור יין מרימונים, והיום עושה גם כ- 15,000 בקבוקי יין מענבים.  היקב שייך למשפחת נחמיאס והיינן הוא שרון ביטון. היין שנבחר הוא האגם הצפוני 2019 – רוזה עשוי מענבי קברנה פרנק וקברנה סוביניון. יין עדין, פירותי, מעט חומצי, עם טעמי פירות עדינים. המחיר 89 ₪ – VFM.

יקב תל אפק. צילום יונתן לבני

יקב תל אפק – יקב בראש העין, המייצר 3,000 בקבוקים בשנה. היינן הוא שלומי צור ששתיתי לא אחת את יינותיו במסגרות שונות, בוגר הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. טעמתי את היין ששלומי המליץ עליו: 2021 BLANC DE PINOT NOIR – היין הלבן היחיד בארץ שעשוי מענבי פינו נואר, מורכב מאשכולות שלמים משני בצירים שונים, עם סחיטה מהירה של 40 דקות באשכולות שלמים על מנת לקבל פרי נטו. בציר מוקדם ובציר מאוחר יותר שהותססו בנפרד למשך חודש ימים, ואחר כך עברו תסיסה מלולאקטית משותפת בנירוסטה. 11,5% אלכוהול. אני נמנע משימוש במילה 'מדהים', שהפכה לחסרת משמעות כי הכל מדהים, אבל כאן המילה מתאימה. המחיר 90 ₪ – VFM בגדול. לא להחמיץ.

גרי ונועם G&N Wine. צילום יונתן לבני

G&N Wine – ראשי התיבות באנגלית של גרי ונועם, העושים יין ביקב שורק כבר ארבע שנים. הענבים ממבוא חורון, והם מייצרים כ- 300 בקבוקים בשנה. טעמתי את הפטיט סירה שהם מייצרים מאשכולות שלמים, ומיישנים בחבית ישנה במשך 15 חודש. פטיט סירה במיטבה, עדינה אבל מלאת טעמים שהזן בולט בהם. המחיר 80 ₪ – כמובן VFM.

מרים וערן כהנוב בתערוכה
מרים וערן כהנוב בתערוכת סומלייה, צילום ישראל פרקר

יקב כהנוב – היקב ששוכן בלב הכרמים בגדרה, אינו זקוק להיכרות מחודשת. זהו יקב שקיים שנים, ומיצר יין ומצב רוח מעולה בימי שישי, עם מוזיקה וייננים שהם אנשים גדולים ויוצאי דופן במובנים רבים. למי מהיקבים הגדולים הם לא מספקים ענבים? ערן כהנוב היינן בחר עבורי פטי ורדו 2017. היין ששהה 6 חודשים בחבית שייך ל'סדרת הבילויים' של היקב, השנייה בטיבה. יין מעט מתוק בסיומת, אבל טעמו מצויין ואופייני למתיקות של הזן. המחיר 70 ₪. יין כייפי, טעם מצוין –  VFM.

שמעון ויינר ובנו, יקב ויינר. צילום שי גלבוע

יקב ויינר – שמעון ויינר הוא רופא והבעלים של יקב הממוקם בביתו שבמכבים. 1,000 בקבוקים בשנה הוא מייצר, ולי הגיש לטעימה רוזה 2021 שעשוי מענבי גרנאש שנבצרו בבריקס נמוך בגוש עציון, מקום בו גדלים ענבי יין נהדרים. הענבים שנסחטו שהו במשך 45 דקות עם הקליפות, ואחר כך התיישנו בחביות נירוסטה. 80 ₪ – זהו מחיר היין הטעים לאוהבי רוזה שהיקב מייצר. VFM.

יקב אגת. צילום יונתן לבני

יקב אגת – אגת על שום מה? על שום אבן באפוד של הכהן הגדול. אנחנו בארץ כנראה מאוהבים באפודו–סינרו של הכהן הגדול, אם לשפוט לפי מספר היקבים שמשתמשים באפוד הכהן גדול לשמות היינות. היקב שוכן במושב תלמי מנשה, בו נטועים ארבעה דונם מהם מייצר ברק כהן – הבעלים והיינן, כ- 3,000 בקבוקי יין בשנה. טעמתי את הקולומבר 2021 – יין לבן שזכה במדליית זהב בתחרות טרה וינו האחרונה. יין לבן יבש בטעמי אשכוליות ופומלו, שלא עבר התיישנות בחבית. חמיצות טובה וטעם מצוין של ענב שלא מוערך מספיק בארץ, עקב עברו המפוקפק ביקב כרמל. המחיר 70 ₪ – VFM.

יקב דני. צילום יונתן לבני

יקב דני – יקב פרטי במרתף בית בראשון לציון, השייך לדני ויפה גיבלי. היקב מייצר כ- 1,500 בקבוקים מענבים מכרמי יוסף ושפלת יהודה, ומהישוב מטע שבהרי יהודה ליד ירושלים. עיקר יינות היקב הם יינות אדומים מקברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, שיראז, קברנה פרנק ומוסקט. מכולם דני עושה בלנדים, וטוען כי הוא משתעמם מיינות זניים. טעמתי יין מאד לא שגרתי – שיראז מרלו ומוסקט 2016. כבר הרבה זמן לא נהניתי מיין כל כך מיוחד ושונה. המחיר 100 ₪ – ממש VFM.

יקב הר זמר. צילום יונתן לבני

יקב הר זמר – יקב קטן ממושב דישון שבגליל העליון. עופר גידסי הוא הכורם והיינן של היקב. המשפחה מגדלת כרמים המשמשים יקבים כמו עמק קדש, פלטר ואחרים. עופר הוא אוטודידקט, שלמד לעשות יין מנסיון אישי. הוא מייצר 5,000 בקבוקים בשנה, ונמצא בשלבים מתקדמים של הקמת מרכז מבקרים, כי לדבריו ההצלחה דורשת זאת. קיבלתי ממנו לטעום את הבלנד קדש 2019 – עשוי מרלו, קברנה סוביניון ופטי ורדו מעמק קדש כמובן, בלנד בורדולזי קלאסי. התמוגגתי מיין שממלא את הפה בחגיגת טעמים. אסור להחמיץ. המחיר 110 ₪ – כמובן שהוא VFM בהתחשב באיכות. שווה אפילו יותר.

צילום נתי נעים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר