צריכת דגים טריים נמוכה בישראל: עלייה של 50 טון בלבד בחגי תשרי

בארגון מגדלי הדגים מעריכים כי למעלה מ- 1,550 טון דגי בריכות מתוצרת מקומית יימכרו בישראל במהלך חגי תשרי תשע"ט 2018. מדובר בעלייה של 50 טון בלבד לעומת צריכת הדגים הטריים בתקופה המקבילה בשנה שעברה

בארגון מגדלי הדגים צופים כי צריכת דגי הבריכות הטריים בישראל, בעונת החגים הקרובה תעמוד על  כ- 650 טון קרפיונים, 600 טון אמנונים, ו- 300 טון דגי בורי. בסך הכל יימכרו כ- 1,550 טון דגים לעומת היקף צריכה של כ- 1,500 טון במהלך תקופת החגים בתשע"ח – גידול נמוך שמשקף את הצריכה בישראל. בארגון מציינים כי המגדלים המקומיים נערכים במהלך השנה ובעיקר לקראת תקופת החגים בפרט, כדי לתת מענה לעלייה בביקושים ולהבטיח לכל בית בישראל את היכולת לרכוש דג ישראלי טרי, איכותי ובריא.

פילה לברק. צילום שחר בן-פורת
פילה לברק. צילום שחר בן-פורת

בשנים האחרונות יש מגמה עולמית של גידול בצריכת דגים. ד"ר תורי גולדשטיין, דיאטנית קלינית ויועצת לארגון מגדלי הדגים בישראל, אומרת כי זה אינו תהליך מקרי: "דגים הם מזון מנצח, ה'סופר פוד של עולם החי'. הם מהווים מקור איכותי לחלבון, בעלי ערך בריאותי ותזונתי גבוה מאוד, וחלקם אף מקושרים במחקר כתורמים לירידה בסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות, סוגי סרטן מסוימים, דלקות מעי, אסטמה, ואלרגיות. בנוסף, דגים עתירי אומגה 3 ידועים בהשפעתם על ההתפתחות המוחית של העובר כאשר הם נצרכים על ידי האם במהלך היריון, בהתאם להנחיות הבישול וההקפדה הנדרשים בתקופה זו. נראה כי ככל שהמחקר העוסק בתרומת הדגים לבריאות האדם מתקדם, נלמדים יותר ויותר יתרונות של צריכת דגים בהקשרים מגוונים וכפועל יוצא מכך, צריכת הדגים בעולם עולה".

 

למה אנחנו אוכלים מעט דגים?

צריכת הדגים בישראל עומדת על רק כ- 16 ק"ג דג לאדם לשנה. זהו נתון נמוך מאוד בהשוואה למדינות הים התיכון האחרות, שם הצריכה היא סביב 40 קילוגרם לאדם, או בהשוואה ליפן, פורטוגל, קוריאה, מלזיה ונורבגיה, שם הצריכה עומדת על כ- 50-60 ק"ג דג לאדם לשנה. בחודש ממוצע צורך הישראלי כ- 800 גרם דגים טריים (וכ- 800 גרם נוספים של מוצרי דגים, כדוגמת סלטים, שימורי דגים, דגים מלוחים). לעומת זאת, במהלך ההכנות לחג עולה הצריכה ל- 1,400 גרם לאדם. מדובר בעלייה של 75% לעומת שאר חודשי השנה, כאשר בתקופת החג מוכפלת צריכת דגי הקרפיון הפופולריים.

בארגון מגדלי הדגים שואלים בצער, מה יודעים תושבי אגן הים התיכון, שחלק משמעותי מתזונתם מבוסס על דגים טריים, שאנחנו כאן בארץ מחמיצים. "מדוע הצרכן הישראלי, שחי במדינה שמצדה האחד ים פתוח ולאורך גבולותיה המזרחיים בריכות דגים מפוקחות, צורך כמות קטנה יחסית של דגים, ולמה כשהוא כבר אוכל דגים, הוא מעדיף דגים קפואים מחו"ל, שגודלו ברמות שונות של פיקוח, ועברו דרך ארוכה עד שהגיעו לצלחת שלו?", שואל אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל. בין הסיבות לכך ניתן למנות את החשש מטיפול בדג טרי וחוסר הידע לגבי מה ניתן וכדאי לעשות איתו. בעידן הדיגיטלי, האינטרנט מלא במגוון מתכוני דגים, החל ממנות גורמה חגיגיות עד למנות מהירות וקלות להכנה. כיום ניתן לרכוש דג טרי נקי ולבקש מעובד נקודת המכירה לחתוך, לפלט, לפרוס, או לטחון אותו במקום, בהתאם לסוג ואופי המנה שבחרתם.

איך מזהים דג טרי ואיכותי?

בארגון מגדלי הדגים ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על ידי המחלקה הווטרינרית של הרשות המקומית, ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי ולא מקולקל:

עור הדג – על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות של הדג. הריר מאפשר לדג התנגדות נמוכה בחיכוך עם המים. יש לזכור שהדג מייצר ריר כל עוד הוא חי.

גמישות בשר הדג – חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מידי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע חשוב לוודא כי לא נוצרה גומה, והעור נשאר מתוח.

עיני הדג – יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.

צבע הזימים – הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.

ריח הדג – ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות "דגי" אך לא בלתי נעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר