אוכל ויין – תרועת הפסטיבלים באיטליה וצרפת

פסטיבל אוכל הרחוב הארטיזנלי של ליון נערך זו השנה השישית במתחם תעשייתי ענק. מתוך מאות שפים שהגישו בקשה להשתתף בפסטיבל נבחרו כ-120 ועוד עשרות רבות של מוזיקאים ופרפורמרים מכל סוג אפשרי. קראו בהמשך
אני מקווה שגם אם תבחרו לא להשתתף באחד או יותר מהאירועים, תיהנו לקרוא את הרשימה באותה מידה שנהניתי ליצור אותה (כלומר מאוד מאוד). מי שכן מתעניין, ורוצה עוד פרטים- לכל אירוע מצורף קישור לאתר הרלוונטי

רשימה זאת של אירועים ופסטיבלים של אוכל ויין, היא הוויש ליסט הפרטית שלי. אלה אירועים שייערכו במהלך 2022 (אבל נערכים מדי שנה או שנתיים) סביב אוכל טעים ויין מעולה, ולהיפך; כולם מציגים את המוכר והאהוב לצד החדש, המעניין והמסעיר. אם אתם כמוני, הרשימה הזאת תרגש אתכם כפי שהיא מרגשת אותי, ותגרום גם לכם לצרור מגבת ומברשת שיניים ולהתקדם לכיוון נתב"ג.

Vinum Alba – איטליה

מתי?

23-25.4, 30.4-1.5, 7-8.5.2022

מה בתכנית?

הכיכרות והרחובות של אלבה הופכים בשלושת סופי השבוע של היריד לאתר טעימות אחד גדול. לכל כיכר יש "נושא", למשל – לבנים של פיימונטה, אדומים של לנגה, יינות רוארו, ושאר הקלאסיקות. ניתן מקום של כבוד גם לזנים מקומיים פחות מוכרים; וכמובן שלא נפקד מקומם של הגראפה – כיכר סאן פאולו, ושל הוורמוט – כיכר רוזטי, והטייל המאושר מוזמן לנדוד בין הכיכרות השונות עם כוס יין ביד, אולי להציץ בקתדרלה (סימפוזיון על תיירות יין) או לבקר בכנסייה (תערוכת צילום).

דוכני סטריט פוד של מיטב יצרני פיימונטה ישמחו לפנק את הטיילים היגעים בצלוחיות תבשילים חמים, למשל אניולוטי במילוי בשר פסיון, ריזוטו נביולו, באן במילוי פורקטה, או נקניקיות ארטיזנליות. כמובן שיהיו דוכנים של נקניקים, גבינות ולחמים, וכמובן שיהיו דוכנים של שוקולד וג'נדויה. בין לבין אפשר להשתתף בסדנאות טעימה מונחות, שנושאות שמות כמו "דולצ'טו – מסורת מול מודרניזציה", או "האריסטוקרטיה של הנביולו", או אולי "הנשמה הלבנה של פיימונטה", ואפילו לעלות אחרי הצהריים על שאטל לאחד מתוך שבעה יקבים בלנגה, רוארו או מונפראטו,  לערוך שם סיור מודרך קצר, ולאחר החזרה לנשנש כיבוד שהכין שף (עם או בלי כוכב מישלן) עבור הטיול הספציפי הזה.

 

כמה עולה?

מחיר כרטיס כניסה: 30€ ישיקנו לכם כרטיס בסיסי, הכולל כוס ומנשא לכוס, ו-17 טעימות (יש גם כרטיס לאנשים שרוצים יותר טעימות, וכרטיס לאנשים שרוצים פחות). הכרטיס גם מקנה הנחות בכל מיני אטרקציות בסביבה, למשל מוזיאון היין בברולו.

סדנת טעימות יין וגבינות פיימונטה: 20€.

ארוחת ערב מפוארת שנוצרה עבור היריד על ידי אחד מחמישה שפים, לחלקם יש מסעדה עם כוכב מישלן, מלווה ביינות שסביבם נבנתה הארוחה: 90€.

ביקור של 3 שעות ביקב, כולל שאטל הלוך-חזור ונשנוש: 45€.

איך מגיעים?

הדרך המהירה להגיע לאלבה: טיסה ישירה לטורינו ומשם נסיעה של כ-60 ק"מ ברכב לאלבה.

הדרך הפחות מהירה: טיסה למילאנו, רכבת משדה התעופה מלפנסה (בתנאי ששם נחתה הטיסה שלכם, חברות לואו קוסט נוחתות בברגמו) לתחנת מילאנו צ'נטרלה (50 דקות), ומשם שעתיים ברכבת מהירה לטורינו. מטורינו, כאמור, רכב לאלבה.

הדרך האיטית: מי שרוצה להגיע לאלבה ומעדיף לא לשכור רכב – אפשר. לא נוח. אלבה, שעבורי היא מרכז העולם, היא למעשה עיירה קטנה שאין בה תחנת רכבת. האתרים trenitalia   ו- rome2rio  הם החברים הטובים החדשים שלכם.

קישור לאתר היריד

פסטיבל סטריט פוד בליון – צרפת

מתי?

23-26.6.2022

מה בתכנית?

מה בא לנו? באה לנו מנה שהכינה אן סופי פיק, האישה-שפית הראשונה שקיבלה שלושה כוכבי מישלן? או אולי דיזיינר "הוט דוג", שהכין אחד השפים מהמסעדה של פול בוקוז? שיעור קפוארה? אולי היפ הופ? בעצם אפשר גלגיליות! מילוי כרטיס הגרלה במתחם הבירה הבלגית, שהזוכה בו מקבל כפרס בירה במשקל גופו? אני יודעת! ביקור במתחם האוכל האסיאתי, ואחריו שיעור קליגרפיה יפנית!

פסטיבל אוכל הרחוב הארטיזנלי של ליון נערך זו השנה השישית במתחם תעשייתי ענק (תחשבו על גודל של תחנת רכבת). מתוך מאות שפים שהגישו בקשה להשתתף בפסטיבל נבחרו כ- 120, ועוד עשרות רבות של מוזיקאים ופרפורמרים מכל סוג אפשרי. יש מתחם למתוקים (כמובן), האנגר יין (ברור), סטנדים של שפים-אורחים אפריקאים, רחבת ריקודים ענקית ודי-ג'ייז שיגרמו לנו לרצות לעלות עליה, ואחרי שנרקוד, ונשתתף בשיעור קונג פו או בסדנת גינון צמחי תיבול יפניים, נוכל לשבת לנוח קצת במתחם הישיבה הענק, לצד שולחנות ארוכים משותפים, ואולי לאכול משהו קטן. וחוזר חלילה.

אם נחווה FOMO טורף ונרגיש שלא הספקנו את השפיץ של הקצה של החוויה, זה בסדר. יש ארבעה ימים כאלה, נוכל לחזור עוד יום-יומיים, ומששבענו והותרנו – בורגון הרי נמצאת ממש מעבר לפינה.

 

כמה עולה?

מחיר כרטיס כניסה: 9€. התשלום עבור המנות הוא כ-  4€-5€ למנה, ונעשה באמצעות כרטיס נטען שניתן במקום – לא צריך יותר להתחיל לספור מטבעות ליד כל דוכן, לא צריך להוציא כרטיס אשראי בתוך כל הצפיפות והדוחק.

איך מגיעים?

הדרך המהירה להגיע לליון: טיסה ישירה לליון, לשדה התעופה סנט אקזופרי (אחד השמות המקסימים), למשל של חברת טרנסאוויה.

הדרך הפחות מהירה: כל דרך אחרת (רכבת מהירה מפריז, רכבת או אוטובוס מג'נבה, כאלה).

קישור לאתר הפסטיבל

פסטיבל היין בבורדו – צרפת

מתי?

23-26.6.2022

מה בתכנית?

הפסטיבל נערך אחת לשנתיים, ולדברי המארגנים זהו אירוע היין הגדול ביותר באירופה. דוכנים מ-80 אפלסיונים מבורדו ומכלל אקיטן, מתפרשים לאורך כ-2 קילומטר על הגדה השמאלית של נהר הגארון,  ומאות אלפי מבקרים, גברים, נשים וטף (ההגדרה שלי ל"עולם ישן" היא: מקום שבו אירועי-יין הם בילוי לכל המשפחה) מטיילים בעצלתיים עם כוס ביד, חולפים על פני שורה לא-נגמרת של דוכני יין, עוצרים לטעימות, אוכלים באחד או יותר מעשרות דוכני המזון וה- food trucks, יושבים לשמוע קצת מוזיקה, צופים במופעי רחוב, משתתפים בסדנה במתחם של בית הספר ליין של בורדו, מעודדים בהתלהבות את המשתתפים במרוץ גלגול-החביות, ובודקים בתכניה מתי מופע הזיקוקים מתחיל.

השנה לראשונה נערכת מין "הקדמה" לאירועי הפסטיבל (יש מי שיטען שכל יום ויום בבורדו הוא הקדמה לאירועי פסטיבל היין) – החל מ-16 ליוני מסעדות בעיר, ברים וחנויות יין יציעו תפריטים מיוחדים, פגישות עם ייננים ואירועי טעימות.

כמה עולה?

כרטיס של 21€ מקנה כוס ומנשא עבורה, 11 טעימות, סדנה אחת במתחם בית הספר ליין של בורדו, וכנראה גם הנחות לאתרים בעיר בורדו ובתחבורה הציבורית. הרשימה המלאה תפורסם באתר הפסטיבל בהמשך.

איך מגיעים?

לא יודעת לגבי הדרך הקצרה, אבל הדרך הכי כייפית היא לנחות בפריז, לנשום אותה קצת (פרק הזמן הרצוי תלוי בנושם), ומשם להמשיך ברכבת מהירה.

קישור לאתר הפסטיבל

האוניברסיטה למדעי הגסטרונומיה בפיימונטה איטליה – Summer School

מתי?

יולי 2022

מה בתכנית?

לעיירה Bra, שנחה בדיוק בין רוארו ללנגה, יש אתר אינטרנט המודיע בגאווה שיש מכון כושר, מרפאה ובריכת שחייה במרחק קצר של 20 דקות דיווש באופניים ממרכז העיירה. אותה Bra היא העיר הגדולה של הכפר הפצפון פולנצו, שנמצא כ-5 ק"מ משם. וממש ליד פולנצו נמצא מעוז תנועת הסלואו פוד העולמית – האוניברסיטה למדעי הגסטרונומיה.

על חוויית הביקור שלי במקום כתבתי כשחזרתי משם, ועשיתי את זה בחרדת הקודש המתבקשת – קראו כאן.

שיעור פרטי. צילום גלית בר-און

החידוש הוא שלאחר הפסקה מטעמי פנדמיה, הם חזרו לערוך את קורסי הקיץ המרוכזים שלהם ברוח ה- slow food  וה- slow wine. מי שמשלם סכום כסף לא שווה לכל נפש, מקבל 4 ימים מרוכזים של קורס, ונשאר רק לבחור בין Science in the kitchen בתאריכים 12-15.7, לבין  Wine Insights  ב- 19-22.7.2022, ובעצם למה לי להתלבט, כשג'וליה רכזת הקורסים מבשרת לי בשמחה שאם ארשם לשניהם (וארד מנכסיי) אהיה זכאית ל -20% הנחה על הכול.

לכל בקבוק צמודה צנצנת עם סוג הקרקע שלו. צילום גלית בר-און

כמה עולה?

תלוי בקורס. מחירים באתר.

איך מגיעים?

הגעה לפולנצו – כמו לאלבה (שני המקומות ממש קרובים), רק שהנסיעה היא ל- Bra.

קישור לאתר האוניברסיטה למדעי הגסטרונומיה

היריד הבינלאומי של הכמהין הלבנות של אלבה – איטליה

מתי?

סופי שבוע, אוקטובר עד דצמבר 2022. תאריכים יעודכנו בהמשך באתר היריד,

מה בתכנית?

אנשים שמתכננים טיול בפיימונטה הם בדרך כלל חובבים או מקצוענים מתחומי הגסטרונומיה והיין, כך שגם מי שפחות אוהב כמהין עדיין ימצא עניין ביריד הכמהין הלבנות של אלבה, כי הדוכנים במתחם היריד וברחובות הסמוכים לו מציגים את כל הטוב שאפשר לאכול ולשתות בפיימונטה.

צילום גלית בר-און

כל מה שמוצג במתחם של היריד עצמו עבר בקרת איכות מחמירה על ידי הוועדה המארגנת, והוא המעולה מסוגו. פטריות כמהין טריות שנבחרו אחת-אחת מוצגות, נמכרות ונקנות תוך המולה רב-לשונית שוקקת, לצד דוכני אוכל על בסיס כמהין, ומוצרים המכילים אותן. כך, מי שטועם, למשל, צ'יפס בזוק בכמהין וחושב שזה שוס היסטרי, יוכל לקנות בדוכן סמוך מלח כמהין (אולי אחד לבן ואחד שחור, בשביל הגיוון?) ולשחזר את החוויה בבית.

פדריקו ולוקה ב'קוקוינג שואו' – מופע הבישול הפומבי. צילום גלית בר-און

מסביב לאוהל המרכזי מפוזרים דוכנים שמציעים אוכל מקומי שאינו כמהין – שוקולד, נקניקים, גבינות, והרבה-הרבה יין. האיטלקים לא מאמינים במרקקות (מוזגים לך יין לכוס אז תשתה אותו, בבקשה), והמתחם נמלא באנשים מחויכים ועליזים, הנושאים ביד אחת שקיות שקרקוש צנצנות עולץ עולה מתוכן, ביד השנייה כוס יין, וכתמים של נקניק עם או בלי כמהין על החולצה.

לא הרבה מילים נכתבו בעברית על היריד, ואת רובן הגדול כנראה כתבתי אני, אחרי שחזרתי מהיריד ה-91, ממש כאן.

היריד מציע שלל פעילויות וסדנאות שקשורות לכמהין, ואני ממליצה בחום לעשות כמוני ולהירשם מראש לכולן.

במרכז היריד עומד האוהל המרכזי ובו שוק הפטריות העולמי אבל גם מוצרים שמכילים את הפטרייה הנחשקת ואפילו כלים ייעודיים כמו מברשות קטנות שנועדו להסיר מהפטריות את האדמה. צילום גלית בר-און

כמה עולה?

המחירים לא פורסמו נכון לרגע זה. כדאי להתעדכן באתר.

איך מגיעים?

הגעה לאלבה – כבר עברנו על זה.

קישור לאתר היריד

אני מקווה שגם אם תבחרו לא להשתתף באחד או יותר מהאירועים, תיהנו לקרוא את הרשימה באותה מידה שנהניתי ליצור אותה (כלומר מאוד מאוד). מי שכן מתעניין, ורוצה עוד פרטים-  לכל אירוע מצורף קישור לאתר הרלוונטי. לא לשכוח לספר לי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר