אולה – הפריוריטי ליינות פריוראט מספרד

מארח ערב זה בחר להתמקד ביקב Clos Mogador – אחד מחמישה יקבים שחברו יחד והניעו את תהליך החייאת אזור היין של פריוראט בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20,. צילום יגאל ברנע
מבקר היין רוברט פארקר שביקר באזור והתאהב בו וביינותיו, תרם רבות להעלאתם על מפת היין העולמית. הגפנים הבוגרות בדרך כלל והיבולים המצומצמים שהן נותנות, תורמים ליינות מרוכזים עוצמתיים ומבושמים

פריוראט (Priorat) הינו אזור יין הממוקם בפרובינציית טַרָגוֹנָה שבקטלוניה בספרד, מרחק כשעה נסיעה מטרגונה  (Tarragona) מערבה.

אזור קשה לגידול גפנים המאופיין במדרונות תלולים מאוד. צילום pixabay

היסטוריה על שפיץ המזלג – קבוצת נזירים מאזור פרובאנס שבצרפת, המשתייכים לאחד מהמסדרים הקאתולים, התמקמו באזור זה במאה ה-12 והקימו את מה שנקרא פריוראט – מנזר בראשותו של פריור, כומר בכיר הכפוף למסגרת אזורית בכירה יותר. כהרגלם של נזירי התקופה הם החלו לנטוע גפנים ולייצר יין, למרות שהאזור קשה לגידול כי הוא מאופיין במדרונות תלולים מאוד, אבל זה גם נתן יתרון של קרקע וניקוז טובים מאוד לאיכות היין.

צילום Lohen11 – Josep Renalias מויקיפדיה

האזור מאופיין בעיקר בזן גרנאש (קוראים לו שם גרנאצ'ה, ומטעמי נוחות נכתב גרנאש) וקריניאן, אבל עם השנים והמודרניזציה בעולם היין ובאזור, ניטעו ונוספו לבלנדים זנים כמו קברנה סוביניון, מרלו, טמפרניו, סירה ופינו נואר, והתפתחה באזור תעשיית יין איכותית. בצד הלבן – בעיקר כרמים של גרנאש לבן ומָקַבֵּאוֹ (Macabeo).

מבקר היין רוברט פארקר שביקר באזור, להבנתי בשנות ה-90 של המאה הקודמת, והתאהב בו וביינותיו, תרם רבות להעלאתם על מפת היין העולמית. הגפנים הבוגרות בדרך כלל, והיבולים המצומצמים שהן נותנות, תורמים ליינות מרוכזים, עוצמתיים ומבושמים. לכן גם הגיוני שתפוקה מצומצמת משפיעה לכיוון מחירים גבוהים יחסית של היינות.

רנה ברבייה מייסד יקב Clos Mogador נחשב ל"אבי פריוראט המודרנית"

המארח התורן של ערב יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה) ה-183במניין, בחר להתמקד ביקב Clos Mogador – אחד מחמישה יקבים שחברו יחד והניעו את תהליך החייאת אזור היין של פריוראט בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20, ופיתוח איכותו. זהו יקב משפחתי ביו-דינמי, שהוקם על ידי רנה ברבייה (René Barbier), הנחשב ל"אבי פריוראט המודרנית". היקף הייצור ביקב כ- 50,000 בקבוקים בשנה, מהם 33,000 המשתייכים ל- DOQ Priorat (DOQ – הגדרת האיכות הגבוהה בספרד), והשאר משתייכים ל-DOQ Montsant, אפלסיון יינות מאזור העוטף את פריוראט, עם זנים דומים לפריוראט אבל קרקע שונה, גרניט וגיר – בניגוד לקרקע הצפחה של פריוראט.

נעבור לטעימה ולרשמינו מיינות ערב זה שנרכשו ב'דרך היין'.

Clos Mogador, Nelin Priorat 2018

צילום יגאל ברנע

היין הלבן של הערב. קריאנזה לבן. בלנד של 50% גרנאש לבן והשאר מגוון של ויונייה, מקבאו ועוד מספר זנים. רשמי טעימה – צבע זהוב יפה. אף פירותי עשיר ובעל גוון טרופי. מינרליות. בפה – פרי הדר, חבוש ואגס שמשתלבים יחדיו, בתוספת פירות יבשים. חמיצות נעימה, קצת חמאתיות. מעט מתיקות לצד גוון פטרול. סיומת נעימה. היין קצת קליל. נעים לשתייה ומאוד מתאים עם אוכל. ציון יולו 14.9 (90). מחירו 360 ₪.

Clos Mogador, Com tu Monsant 2017

יין אדום, 100% גרנאש. 2015 היה הבציר הראשון בו יוצר יין הזה ובהיקף קטן מאוד. רשמי טעימה – צבע דם סמיך. האף מלא תותים. מתובל בפלפל שחור בתוספת אורנים-מנטה. אדמתי. בפה – גוף בינוני, חמיצות טובה מאוד,  פרי משתלט, גוון אלכוהולי. מאוד צעיר והטאנינים מאוד בולטים. ציון יולו    14.7 (89). מחירו 250 ₪.

Espectacle del Montsant 2018

צילום יגאל ברנע

יין זני מחלקה אחת של גרנאש, גפנים בנות 120 שנה. בציר ידני. 15 חודשים בחביות עץ. סך כל הייצור 400 בקבוקים בשנה. רשמי טעימה – צבע סגול יפה עם שוליים בהירים. אף מתובל מאוד. יש פער גדול בין האף לפה, לטובת הפה. פירות אדומים, דובדבן קצת חמצמץ וגרגרי יער. מפולפל, גוף בינוני, מאוזן ועגלגל. נעים מאוד לשתייה, למרות שעדיין מרגיש מאוד צעיר. סיומת טובה עם מעט מרירות בקצה. ציון יולו 15.3 (91). מחירו 500 ₪ (לטעמי הזדמנות למי שמוכן להשקיע סכומים כאלה, כי מחירו בחו"ל נקוב סביב 100 אירו והיין יהיה להערכתי האישית נגיש וטעים בהרבה עוד מספר שנים).

Dido "La Universal" 2019 Montsant

צילום יגאל ברנע

יקב ונוס לה אוניברסל הוא יקב משפחתי של רנה ברבייה הבן (בנו של הבעלים של יקב קלו מוגדור), ורעייתו שגם היא באה ממשפחת ייננים. היין מיוצר מענבים שחלקם מכרם בבעלותם, ורובם מיקבים של כורמים אחרים באזור. בתפישתם הם רצו לייצר יין בעל "סגנון נשי". היין ששתינו הוא בלנד של גרנאש וסירה, בתוספת קטנה של מרלו וקברנה סוביניון.

 רשמי טעימה – מאוד מעניין,  כי הדעות היו חלוקות באופן מהותי. צבע סגלגל יפה. אף עשיר של פרי אדום, טחב, עור, דובדבן חמצמץ. פה מלא דובדבנים לצד פירות שחורים, שזיף מיובש, עור, קפה, תבלינים. טאנינים בעלי נוכחות. מי שהתלהבו פחות התמודדו עם חמיצות גבוהה לצד אלכוהוליות. הסיומת ארוכה. ציון יולו 15.2 (90). מחירו 130 ₪.

Clos Mogador Gratallops Priorat 2018

צילום יגאל ברנע

45% גרנאש, 29% קריניאן, 16% סירה, 10% קברנה סוביניון. רשמי טעימה – צבע שחור אטום לחלוטין. אף מעניין מלא דובדבנים שחורים, אדמה, שוקולד, טחב, מתובל. בפה מקבלים יין מאוד עוצמתי, מלא פרי שחור, אלכוהולי, טאנינים מאוד עוצמתיים, עם סיומת ארוכה. שילוב טוב של חמיצות ופירותיות. ציון יולו 15.4 (91). מחירו 375 ₪. להערכתי ולהערכת שותפים לטעימה, צריך לתת ליין זה לשכב במקרר שנים רבות ורק אז לגשת אליו, ונראה שייתן תמורה הרבה יותר איכותית למחיר.

Clos Mogador Gratallops Priorat 2019

צילום יגאל ברנע

אותו יין אבל צעיר ממנו בשנה. היה מאוד מעניין בין היתר כי הוא זכה, כפי שתראו בהמשך, בציון גבוה מקודמו למרות שהוא צעיר יותר. צבעו סגול כהה עד שחור. בהשוואה לקודמו האף היה דווקא פחות אלכוהולי, מלא דובדבן, ניחוחות עור ואדמה, מתובל ועם גוון של ירקרקות. בפה – חמיצות בולטת, ועם זאת היין משדר יותר עדינות מקודמו. מאוד צעיר, נושך, עם סיומת ארוכה ונעימה ומאוד מבטיח לעתיד, לפחות כמו קודמו. ציון יולו 15.9 (92). מחירו 400 ₪.

אנחנו לא לבד בתחושה שיש להמתין עוד מספר שנים טרם שניגשים ליינות האלה. מראש, בפריוראט היינות מאוד עוצמתיים ומחייבים סבלנות. לדוגמא, יינות קלו מוגדור זוכים מרוברט פארקר בציונים גבוהים מאלה שאנו נתנו להם בטעימה, אבל כבר מזמן למדנו שיש לכל אחד העדפות משלו לסגנון יין כזה או אחר, וגם שהמבקרים נוטים לתת ציונים בהתבסס על הערכה לגבי התפתחות היין בעתיד, ואנחנו מתייחסים להתרשמותנו בעת הטעימה.

חוץ מזה למותר לציין שגם המטעמים שהוגשו לנו בצירוף לכול בקבוק, רק הוסיפו לאיכות הטעימה והערב. אני מתנצל שאיני יודע לתרגם את התחושות מהאוכל לטובת הקוראים. 

מה זה YOLO

YOLO (you only live once), הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש; בכ-10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש את היינות. נוהגים לטעום 6-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים מוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל מייחסים חשיבות קודם כל לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר