איך משפיע השימוש בכלי מדידה מטבולי על מדדים מטבוליים במבוגרים עם טרום סוכרת

מדד המוגלובין המסוכרר (HbA1c) מהווה מדד מקובל להערכת סיכון לסוכרת או טרום סוכרת ואבחנת סוכרת
מחקר חדש בהובלת ד"ר אסף בוך מאוניברסיטת אריאל מצא כי מדידה במכשיר להערכת יעילות חילוף החומרים בקרב אוכלוסיה טרום סוכרתית, הועילה להורדה במשקל ולשיפור המדדים

מצבי טרום סוכרת הם קבוצה של הפרעות במשק הגלוקוז בגוף, העשויות להופיע שנים לפני התפתחות סוכרת סוג 2. כ-25% מהסובלים ממצבי טרום סוכרת יפתחו את מחלת הסוכרת עצמה תוך 3 עד 5 שנים. 

מצבי טרום סוכרת מתגלים לרוב באקראי או בבדיקות סקר שגרתיות, מכיוון שהסובלים ממצבי טרום סוכרת אינם חשים כל פגיעה במצבם הבריאותי.

טרום־סוכרת היא מצב מטבולי, שבו קיים סיכון מוגבר להופעת סוכרת מסוג 2 ומחלה של הלב ושל כלי הדם. המכנה המשותף של כל המחלות האלה הוא היותן תוצר של תנגודת לאינסולין. נוסף על כך קיימות גם ראיות שטרום־סוכרת קשורה לסיכון להתפתחות של מחלות ממאירות.

טרום־סוכרת בפני עצמה אינה גורמת לתסמינים קליניים והיא שכיחה בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל. הסיכון לסוכרת עולה ככל שערכי הטרום־סוכרת מתקרבים לרמה שממנה ואילך כבר מדובר בסוכרת ממש.

מחקר חדש בהובלת ד"ר אסף בוך – מרצה בכיר למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל,בשיתוף חוקרים מבית החולים איכילוב והסטארט אפ הישראלי LUMEN, פורסם לאחרונה בכתב עת נחשב ששמו Obesity Facts 2022. שם המאמר: "השפעת השימוש בכלי מדידה מטבולי (LUMEN) על מדדים מטבוליים במבוגרים עם טרום סוכרת".

טרום סוכרת היא גורם סיכון נפוץ ומוכר לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם. צוות מחקר בראשות ד"ר אסף בוך בשיתוף פעולה עם ד"ר רועי אלדור וחוקרים נוספים מבית החולים איכילוב והמכון האנדוקריני ביצעו מחקר בקרב נסיינים עם ערכי טרום סוכרת.

לדברי ד"ר אסף בוך, מכשיר הניטור המטבולי (Lumen) העוקב אחר חילוף החומרים, משלב מכשיר נשיפה חדשני, מעוצב ונייד עם ממשק ליישום בטלפון נייד. בעזרת המעקב היומי עם המכשיר והמלצות של דיאטה מותאמת על בסיס ממצאי המכשיר (פליטת פחמן דו חמצני המשקפת את הדלק המטבולי של הגוף – שומן או פחמימה)  נמצאו הפחתה במשקל ושיפור משמעותי ברמות ההמוגלובין המסוכרר (מדד מקובל להערכת סכרת וטרום סכרת) בקרב מבוגרים עם טרום סוכרת. אמנם מדובר במחקר פיילוט ראשוני יחד עם זאת מחקר זה הוכיח גם את השפעת התזונה הכוללת אליה נדרשו הנייסנים במחקר.

יש לציין כי מדד המוגלובין המסוכרר (HbA1c) מהווה מדד מקובל להערכת סיכון לסוכרת או טרום סוכרת ואבחנת סוכרת, המייצג את מידת חשיפת ההמוגלובין בדם לסוכר בשלושת החודשים האחרונים לפני הבדיקה.

המכשיר מדד רמות CO2 בנשיפה, וכך הוערך השימוש המטבולי בגוף (חילוף החומרים באמצעות שומן או פחמימות). מבוגרים עם טרום סוכרת נחקרו כדי לחקור את ההשפעות של ביצוע תוכנית התערבות מותאמת אישית של לומן באורח חיים מונחה מדידה.

כתוצאה מהניסוי הקליני, הפרמטרים המטבוליים של המטופלים השתפרו משמעותית, אך נדרש מחקר נוסף לקביעת היתרונות הפוטנציאליים לטווח ארוך של גישה זו.

קישור לפרסום בכתב העת Obesity Facts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר