אסף קרלה צלם ירושלמי: "הכול קורה בתל אביב"

אסף קרלה הוא צלם עם פנינים מילוליות: "אם הייתי מצלם רק בסטודיו הייתי משתעמם מהר מאוד"; "אני יודע להציב מטרות ולכבוש אותן"; "אני מרוויח כסף מהאוכל ומוציא אותו על אוכל"; "לא תלך לאורטופד כשכואב לך הראש". קראו את הריאיון איתו

אסף קרלה (Karela)  הוא צלם עם פנינים – פנינים מילוליות. הנה אחדות מהן כפי שתוכלו לקרוא בהמשך: "אם הייתי מצלם רק בסטודיו הייתי משתעמם מהר מאוד"; "אני יודע להציב מטרות ולכבוש אותן, ועושה הכול כדי להשיג מה שרוצה"; "אני מרוויח כסף מהאוכל ומוציא אותו על אוכל"; "לא תלך לאורטופד כשכואב לך הראש"; יש לי שני ילדים ואני רוצה להיות איתם אחרי יום עבודה"; "אני אוהב אוכל שקשור למקומות".

צילום אסף קרלה

שוחחתי עם אסף במסגרת סדרת ראיונות עם צלמות וצלמים, שנועדו לתת כבוד למי שתורמים לכל כתבה בעיתונות ובאתרי אינטרנט. מאז שהתחלתי את הסדרה נפגשתי עם 17 צלמות וצלמים, שצילומים שלהם שהגיעו אלי הרשימו אותי ובלטו, ומהן ומהם שמעתי ולמדתי הרבה: אפרת אשל, אנטולי מיכאלו, אפיק גבאי, דוד סילברמן, איל גוטמן, דן פרץ, דן לב, טל סיון ציפורין, שרית גופן, תמוז רחמן, יולה זובריצקי, איל קרן, חגית גורן, יהונתן בן חיים, חיים יוסף, בני גם זו לטובה, וגל בן זאב. אסף קרלה הוא הצלם ה- 18 בסדרה שתסתיים עם פרסום הריאיון ה- 20 במניין.

צילום אסף קרלה

לפני שמתחילים: אתה ירושלמי. האם זה מגביל אותך?

אני בן 32, נשוי לשרה ואב לשניים – מיכאלה ואיתי. נולדתי וגדלתי בקריית יובל בירושלים, ואני גר בעיר – ירושלמי ברמ"ח אברים. בעצם רוב הזמן אני לא בירושלים אלא בתל אביב, שם אני מתפעל סטודיו – הכול קורה בתל אביב. בגדול אני לא צלם של סטודיו אלא צלם של חוץ ושל השטח, שאוהב להגיע ולחוות את המקום. אם הייתי מצלם רק בסטודיו הייתי משתעמם מהר מאוד.

צילום אסף קרלה

מה עשית בצבא?

רציתי להיות לוחם, הורידו לי פרופיל ושיבצו אותי ב- 8200. התעקשתי לעשות קורס צילום, וככה התחילה הדרך המקצועית שלי.

צילום אסף קרלה

למה התעקשת?

אהבתי מאוד צילום מאז שאני זוכר את עצמי, ותמיד הייתה לי גישה לנושא. בחטיבה למדתי קולנוע, ובחלק מהשירות בצבא הייתי צלם.

צילום אסף קרלה

כשהשתחררת ידעת שאתה צלם?

ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות, ולא ידעתי אם אעשה. אחרי השחרור טסתי לדרום אמריקה עם מצלמה יקרה שקניתי. ביום הראשון בארגנטינה המצלמה נגנבה, ולא צילמתי כל הטיול. מכיוון שתמיד גם הייתה לי זיקה לאוכל, כשחזרתי לארץ אחרי חצי שנה בדרום אמריקה חיפשתי עבודה כטבח. התחלתי לעבוד ב‘מונא*'  בירושלים בקבוצת מחניודה.

צילום אסף קרלה

זיקה לאוכל זה לא ידע בבישול. איך הפכת לטבח?

נכון, הייתי טבח במסעדה בלי שלמדתי בישול. אני יודע להציב מטרות ולכבוש אותן, ועושה הכול כדי להשיג מה שרוצה. למדתי בבית והתאמנתי בעבודה עם סכין בבית. הסתכלתי בהערצה על כל המסעדה.

צילום אסף קרלה

אבל טבח זה לא צלם

במקביל לעבודה במונה התחלתי ללמוד צילום אופנה אצל רון קדמי בתל אביב. התחלתי לצלם קצת כאסיסטנט של קדמי, והייתי כל הזמן בין המסעדנות לצילום אופנה, עד שהגעתי למסקנה שאפשר לחבר בין צילום לאוכל. אחרי סיום הקורס רון קדמי סיפר לי שהיה ביוון עם רושפלד והם צילמו ספר. הוא הראה לי את התמונות. אני לא אשכח את השער, וזה נתן לי את הניצוץ והחותמת הסופית.

צילום אסף קרלה

איך התחלת להיות צלם אוכל?

התחלתי לצלם לאט פה ושם. ועבדתי פחות במונה – סתם, במחניודה יותר. התחלתי לעבוד עם עיתון 'כל העיר' והתחלתי שם לצלם למדור מסעדות עם עמית אהרונסון ויונתן כהן. הם עושים אותו כבר מעל עשר שנים, ואני איתם בשבע השנים האחרונות. נסענו להמון מסעדות ירושלמיות, טעמנו וצילמנו. זה חיזק לי את האהבה לצלם ולהיחשף לתרבויות, ועד היום מניעה אותי האהבה הענקית לדברים אלה.

צילום אסף קרלה

אני באמת אוהב אוכל בנשמה, טכניקות, לטעום מנות של עדות שונות. נוסע לחו"ל רק כדי לאכול, לטייל ביקבים. בקיצור, אני מרוויח כסף מהאוכל ומוציא אותו על אוכל. עד הקורונה צילמתי את המדור, אך ורק בשביל הנשמה.

צילום אסף קרלה

איך קיבלת עבודות מהשוק?

מעבר למדור נסעתי בחו"ל, צילמתי וצברתי תיק עבודות. אף פעם לא פניתי למסעדה והצעתי לצלם, כי הערכתי את עצמי. לאט לאט התחלתי לפרסם את העבודות ברשתות חברתיות, והתחיל להיווצר ביקוש, ולאט לאט מסעדות התעניינו.

צילום אסף קרלה

אתה מרגיש טוב עם התחום?

כן, הגעתי לאן שרציתי, ובהמשך הדרך נוצרו עוד שאיפות ויעדים חדשים. בעיקר חו"ל – זה היעד הבא. שני פרויקטים בחו"ל נעצרו בגלל שלא היו טיסות בתקופת הקורונה. המטרה שלי היא בעיקר לצלם ספרים. לצערי, שני ספרי שפים מוכרים בארץ נעצרו בגלל הקורונה, והמצב הכלכלי של המסעדות והשפים.

צילום אסף קרלה

למדת צילום אופנה, אתה מצלם גם בתחומים אחרים?

אני משתדל לצלם רק אוכל, מתוך אמונה שצריך להיות מכוון מטרה. אי אפשר להתפזר. מי שמצלם אוכל וגם אופנה וגם אירועים – לא מתמקצע. לא תלך לאורטופד כשכואב לך הראש. מאמין שצריך להתמחות כדי שמי שרוצה את הכי טוב יגיע אליי.

צילום אסף קרלה

מה עם סטיילינג לצילומים? מי עושה?

בעבודות מסחריות יש סטייליסטים, אבל בדרך כלל אני עושה סטיילינג ואוהב את זה, כי אני מרגיש שזו רוב היצירה. אני משתדל מאוד שהתמונה תהיה מגרה לפני שחושב על תאורה ומה יהיה הכי יפה – במטרה שהאוכל יגרה ובתמונה תעבור האוירה במקום. כשצילמתי במסעדת התחנה במטולה – שעה שלמה הסתובבתי כדי להכיר ולראות. כך גם במסעדת טיביס, כדי לראות ולהבין מה הדרך הנכונה להעביר את המקום הלאה ולהבדיל בין המנות – התאורה, צילחות, ערב, בוקר, צהרים. יש פרמטרים שונים שצריך להתייחס אליהם. חשוב לי מאוד תמיד לצלם את האנשים מאחורי האוכל – טבח צעיר, שף מוכר; לתפוס אותם בסיטואציות שיעבירו את המקום ואת החוויה שחוויתי.

צילום אסף קרלה

מה עם צילומי יין?

צילמתי ליקבים הרי גליל, נטופה, אסף, עוד יקבים מובילים בארץ. אני מאוד אוהב את תחום היין בכללי – בטוח שאלמד את התחום, לא רק צילום. אנחנו מטיילים ביקבים וטועמים, מאוד אוהבים.

צילום אסף קרלה

יש לך סגנון משלך?

כבר היו הרבה מקרים בהם אמרו לי שיש לי סגנון שלי ומזהים את התמונות שלי, למרות שאני מנסה להיות מגוון. מה שיכול להיראות כסגנון שלי, זה לשלב המון ידיים בצילום. אולי זה קשור מאוד לכך שאני אוהב סטריט פוד ודברים שאוכלים בידיים. אני מאמין שידיים מחברות את הצופה לתמונה. בכל יום צילום שלי משולבות הרבה ידיים, ואני מאמין שזה נכון.

צילום אסף קרלה

מה עם שימוש בתאורה?

אני משתדל מאוד לצלם בתאורה טבעית, כשיש וזה נכון לאווירת המקום. אם לא אז אני משתמש בפלאשים, מראות, קאפות, רפלקטורים, ותאורה רציפה.

צילום אסף קרלה

אתה מרבה להשתמש בפוטושופ?

האידיאל שלי הוא כמה שפחות להתעסק בפוטושופ כדי לחסוך זמן – אני לא מאלה שאומרים 'אתקן בפוטושופ'. יש לי שני ילדים, ואני רוצה להיות איתם אחרי יום עבודה, ולא לנקות כתם שיכולתי לנקות על הסט. זה התחיל מהתייעלות – כמובן שאני נוגע ומתקן קצת, אך זה הפך לגישה צילומית. אני ממש לא איש טכני. אני מצלם במינימום ציוד, לא מתיימר למצלמות מפלצתיות או תאורה יקרה כמו רוב הקולגות. עד לפני שנתיים עבדתי עם מצלמת קרופ מאוד פשוטה. בחנות אליה באתי להשתדרג, לא האמינו וביקשו ממני להרצות על כך שהציוד לא קובע אם אתה צלם טוב.

צילום אסף קרלה

מה ההישג הצילומי הגדול ביותר שלך עד היום?

עדיין לא הגעתי אליו. קשה לי מאוד להגיד על צילום שזה ההישג הכי גדול שלי. אני לא עוצר ואומר 'יופי עשיתי את זה, וזה הישג מטורף'. אני כל הזמן בתנועה.

צילום אסף קרלה

מה אתה אוהב לאכול?

אני אוכל הכול. אוהב אוכל שקשור למקומות, מתחבר מאוד לסטריט פוד. או שאוהב מישלן או פיתה על המדרכה ונקניקיה בדרך – כל מה שבאמצע ממש לא מתחבר. אני מאוד מתחבר לאוכל של ז'אנר מאוד מסוים של שפים שמשתמשים באוכל באופן הטבעי שלו, ולא בטכניקות מולקולריות. זו גדולה של טבח שלוקח חומר גלם טוב ויודע להוציא ממנו את המיטב בלי שיטות כמו בישול מולקולרי.

צילום אסף קרלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר