השבוע בענף היין 253: כמו גשר על פני מים סוערים וקול קורא במדבר

השבוע אווירת סוף בציר וסוף מסלול: מוכרחים להתחיל עם הענף, בודקים אבהות על יין מדבר 22, מצדיעים לרוגוב ומני פאר, בוחנים יינות 2015, וקושרים את יקב סומק לפרנק סינטרה. חג שמח, קריאה מהנה והאזנה נעימה לשני בונוסים מוזיקליים
צילום pixabay

 1: כמו גשר על פני מים סוערים

השבוע היה קצר. כיפור, סגר, 1000 מטר, וענף היין נכנס לתרדמת. כמעט כל היקבים הספיקו לבצור, רק בקצוות יש עדיין צימוקים שמהם יעשו סוג של יין קינוח או פורט, וכל שאר המצאות שאנחנו אוהבים לכתוב על התוויות. אנחנו ענף קטן, השינויים הגלובליים קיצוניים ומהירים – שמשפיעים גם עלינו. מועצת גפן יין צריכה לבנות כלים כדי שאפשר יהיה לצפות מה יוליד יום; אבל כל הענף חייב לדעת כי הוא צריך להתאים את עצמו באופן שוטף למצבים המשתנים.

הבנת הנזק שנוצר בעקבות המשבר העולמי מחייבת סיעור מוחות והתייעצות עם מומחים. כל יקב בתוך ביתו צריך להבין שרק  יציבות בייצור ובצריכה עם מערכת מחירים סבירה והגיונית, שאינה מקפחת אף צד, יוצרת יציבות עסקית ומונעת זעזועים מיותרים. לאף אחד אין פתרון קסם, אבל המשבר יצר גם הזדמנות לכבוש קהלים חדשים, להתמקד בייננות מצוינת, ובעיקר להבין שהכול הולך להשתנות. צריך להתכונן לדברים הרעים שייקרו, אבל לדעת להכיל את הדברים הטובים ולתעל אותם.

התעשייה נמצאת במשבר שאף אחד לא רוצה עדיין להודות בקיומו, אבל משבר התיירות השנה ישפיע בכל העוצמה על הענף, ובעיקר על היקבים הגדולים שיפסידו מיליוני שקלים גם בשנים הבאות, והם יסחבו במלנכוליות שלהם את השאר. למועצת גפן יין יש תפקיד חדש – לשמור על שפיות הענף, להיות עם האצבע לגבי מצב הרוח, לנסות ללכד, לערוך כנסים ולהציע עזרה "נפשית" במצב החדש. וירוס ליפרול 3 אולי הורס את חומרי הגלם, אבל וירוס הקורונה הורס את השאר – וזה הכי מסוכן.

צריך מבוגר אחראי שיתריע וייתן תמיכה. לא לוותר על תערוכות, לא לוותר על השקות, לא לוותר על ביקורים ביקבים, לא לוותר על החוויות שהיין הישראלי מעניק לכולנו. המשבר רק בתחילתו –  ערבות הדדית, פירגון הדדי, ניהול משבר בצורה מקצועי, יצילו את הענף מקריסה טוטאלית שחייבים להבין שעלולה עוד לקרות. ראו הוזהרתם.

קבלו דקות של הנאה עם סיימון וגרפונקל

שלומי צור מיקב תל אפק צילם סחיטה של סירה אשכולות וגרגירים שלמים

זמן סחיטה ביקב תל אפק – סירה אשכולות וגרגירים שלמים

שלומי צור, יינן יקב תל אפק, צילם וכתב: "פיק שני לאחר הבצירים הן הסחיטות, וגם כאן שם המשחק הוא עיתוי. נקודה קריטית על ציר הכנת היין, שבמידה רבה קובעת הרבה ממאפייניי היין לעתיד ומקבעת אותם. בשל חשיבותה קודמות  לסחיטה טעימות של סוף התסיסה ואף אחריה, מאחר ועקומת הטעמים ומבנה היין משתנים ללא הרף.

צילום שלומי צור

מנעד הרשמים ממעקב התסיסה מתארים את היין: "שטוח, איבד פרי באף, יותר תיבול ירוק…" ולמחרת העקומה מתהפכת והתיאור הופך להיות : "עשיר, מלאות בפה , פרי אדום ושזיפים שחורים, תיבול ירוק קל…"  לכל יין יש את התוכנית שלו, האופי שלו. היופי הוא כשצריך לצאת מהמסגרת ולהגיב, לעשות טוויסט בעלילה, ועיתוי הסחיטה בהחלט מהווה שחקן מרכזי כאן.

צילום שלומי צור

סירה אשכולות וגרגירים שלמים היה שחקן כזה העונה. הענבים מגיעים מכרם בעמק האלה, אשר גדל כמעט ככרם בעל ומניב כ- 650 ק"ג  לדונם. האשכולות והגרגירים קטנים, הפרי עשיר מאוד ומרוכז. התסיסה נעשתה עם שמרים מבויתים, וארכה כחודש וחצי בטמפרטורה של 21-22 מעלות. התסיסה לא שגרתית, אבל מאוד מתחברת לאופי האשכולות והזן. הטעימות עד כה היו מרתקות ומלמדות כאחד. מחכה ליין עוד דרך ארוכה, ואני מחכה בקוצר רוח לעבור בה. הבטחה קטנה לעתיד אדום".

וזה מה שיקב מדבר מספר על עצמו ועל מקור יינותיו

3: על המוקד – מדבר 22. בדיקת אבהות

סדרת יינות של יקב מדבר שנקראים 'מדבר 22', כיכבו בחג האחרון ברשת טיב טעם, ונמכרו במחירי מבצע של 3 בקצת יותר מ- 100 שקלים.לכאורה מחיר מצוין ליין של יקב בוטיק מהמדבר; אבל יש בסדרה 22 של יקב מדבר הרבה יותר מאשר מחיר נמוך. מדובר ביין שחתומים עליו כנראה שלושה ייננים (טוב, לא באמת חתומים). אין ליין הזה אבא ואמא. לכאורה יוצר ביקב מדבר, אבל עיון במספר היצרן על התווית מסגיר את יקב כרמל, ושיחה עם בכיר מתחום היין בטיב טעם מסבירה את העניין.

יפתח פרץ יינן בנימינה
יפתח פרץ יינן כרמל. צילום איל גוטמן

ליקב מדבר אין חומר גלם זול, אז הם קונים מיקב כרמל יין מוכן ומבקבקים את הנוזל ביקב, ומוכרים תחת מותג מדבר. הבקבוק שעולה ללקוח 30 שקלים, נעשה על ידי יפתח פרץ מיקב כרמל, מבוקבק על ידי יפתח לוסטיג ביקב מדבר, מקבל  את הייעוץ של יותם שרון (היועץ של מדבר), ונמכר ברשת טיב טעם.

יפתח לוסטיג. יקב מדבר. צילום מדף הפייסבוק

אותי מעניין בכמה כרמל מכרו 750 סי.סי. נוזל, כמה הרוויחו ביקב מדבר על הסיבוב, ובכמה מכרו לטיב טעם שמכר במחיר נמוך מאוד יין של יקב בוטיק לכאורה. זה לא יין של ייננים, אלא יין של סוחרים, ואני מקווה שהיין והיועץ של יקב מדבר הבינו שעשו עליהם סיבוב.

איך היין אתם שואלים? יין ששווה גג 10 שקלים. בדיוק כפי שיפתח  מיקב כרמל מכר ליפתח מיקב מדבר. היחידים שהגיבו היו יקב כרמל: אין תגובה.

הערת המערכת

קיבלנו תגובות רבות על כתבה זאת. בחלקן עולה הטענה שאנו מאשימים בתופעת מדבר 22 את הייננים. כמובן שהאחראים העיקריים הם בעלי ומנכ"לי שני היקבים: נדב ארנס מכרמל וצוות השיווק והמכירות שלו, ואיציק וולף ממדבר עם שלו. כלפי טיב טעם-ישרקו-הסקוטית, יו ניים איט, הם תמיד מחפשים יין ישראלי למדפיהם. הניסיון האחרון היה עם הפצת יקב עמק האלה על ידי הסקוטית, שהביא את יינות היקב למחיר של 10 שקלים לבקבוק ברשת זר פור יו. יכול להיות שאת המנהלים לא מעניין איזה נוזל יש בבקבוקים, אבל את הייננים זה אמור, אם לא חייב, לעניין.     

צילום אלי שירן

תסיסה ביקב שירן – פטיט סירה אשכולות  שלמים

אלי שירן מיקב שירן צילם וכתב: "לאחר גל החמסינים הגדול ביצענו בציר סלקטיבי לפטיט סירה בכרמי יוסף. הכרם בחלקה בת 50 שנה, וחלק מהאשכולות לא עמדו בגל החום. היבול שהתקבל היה קטן מאוד אך איכותי. לתסיסה של אשכולות שלמים נכנסים רק אשכולות מושלמים ללא פגע או הצטמקות. המיכל נאטם לכ- 18 יום, כך שלא ידעתי מה קורה בפנים. השבוע נפתח המיכל. הריחות היו מדהימים, והכי כיף זה לטעום ענב שעבר תסיסה קרבונית (התסיסה מתבצעת בתוך הענב) כאשר יש בו מעט אלכוהול. בדרך כלל אני מקפיא מספר אשכולות המשמשים לי כחלק מהמנה האחרונה בחג. האשכולות עברו קראש וחזרו למיכל לסיום התסיסה. עקב היבול הנמוך מסתמן שחסר לי פטיט סירה, ומשכך אאלץ לשנות קמעה את הבלנדים בהם הזן בא לידי ביטוי".

דניאל רוגוב. צילום מויקיפדיה

4: שני הענקים שלי – מני פאר ודניאל רוגוב זכרם לברכה

חודש ספטמבר עבר לו בהרבה רעש וצלצולים. קורונה, חמסין שדפק חצי בציר. ספטמבר זה אותו חודש בו ענף היין איבד את שני עיתונאי היין הבכירים ביותר שקמו לנו, ומאז לכתם אף אחד לא הצליח להיכנס לנעליהם מבחינת הידע, המעמד והכבוד שרכשו להם. מעניין מה היה להם להגיד על משבר הקורונה שפוקד את ענף היין, ובכלל על הענף היום ומחר. איזה תובנות ומה הם היו מציעים לעשות כשני עיתונאים שליוו את הענף שנים רבות.

ב- 7 בספטמבר 2011 נפטר דניאל רוגוב, ב- 3 בספטמבר 2014 נפטר מני פאר. הראשון מבקר יין פַּר אֵקְסֶלַנְס, מקצוען אמיתי, ליווה את התעשייה מחיתוליה הבוטיקיים, על פיו יישק דבר לטוב ולרע. השני פאר היצירה, אינטליגנט בכל רמ"ח אבריו, איש אומנות, אנציקלופדיה מהלכת, נעים הליכות, מקשיב, מעריך, מעריץ את אומני היין, שוקע רק ביופי של התעשיה. את שניהם הערצתי, את מני אהבתי.

מני פאר עם אלון גונן

התנך של רוגוב עד היום אקטואלי. מאות יינות שקיבלו אורך חיים של עשר שנים ויותר נטעמים מדי פעם, ורובם הגדול פשוט מראים לנו כמה שהאיש הזה היה גאון. עשרות ייננים צעירים שמציפים את התעשיה לא ממש זוכרים או יודעים את חשיבותו לענף עד היום. אני לא בטוח שהם היו שורדים את הביקורות שלו, רובם דור שמתפרק מביקורת שלילית או רץ לעורכי הדין.

מני פאר לעומת זאת, צבע את התעשיה בצבעי העולם. הוא הקסים באנלוגיות מהיתאטרון ומהאומנות המוזאונית. הוא דיבר בשפת יין שהוא המציא, קונספטואלית הוא היה קורא לה. הוא הרחיב את ענף היין והקנה לו מקום תחת הכותרת 'אומנות  מושגית'. הוא הרחיב את השפה והגדיר את תפקיד היינן כאומן, ועל זה חבים לו הייננים הבכירים של הענף את מעמדם.

יוסי בן אודיס הגיב

צבטת לי את הלב אלון. אכן הזכרת שני ענקים בעולם היין שהלכו לעולמם. היה גם לי את העונג להתבשם מהביקורות שלהם, לגמוע כל מילה, ובשלב מאוחר אפילו לחלוק איתם שולחנות טעימה ולהתפלפל על קוצו של בוקה. מני היה חבר בלב ממש, וסייע לי רבות להיכנס לתחום. ורוגוב, ממנו למדתי שבסוף יין זה משקה נחמד לצריכה מהנה – שעושים מזה יותר מדי רעש. אחח….יגיע יום והצמד הזה יכתבו על כניסה למוזיאון יין ישראלי – ובצדק.

צילום pixabay

5: יינות 2015 במבחן 5 שנים

טביעת האצבע הייחודית של דורון: מינימליסטית, מדויקת, עדינה ומלאת ניואנסים
דורון רב הון יקב ספרה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה –FIRST PAGE 2015 : הבלנד המדהים הזה עדיין ינוקא. פה חד, חומצי, מינרלי, משחרר פרי טוב, מאוזן להפליא שאפו. דורון אמיתי מדורון.

אסף פז יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages
אסף פז יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ויתקין – קריניאן 2015 : אומנם זו הייתה שנה קשה לאדומים, אבל הקריניאן הזה מושלם, גם פה עדיין בחיתוליו, מלא אנרגיה. אסף הוכיח כאן את כשרונו ויצא יין פז.

עידו לוינסון. צילום דניאל לילה
עידו לוינסון גראז' דה פאפא. צילום דניאל לילה

יקב גראז' דה פאפא – לוינסון אדום 2105: מלא תיבול, חד כתער, חומציות נפלאה. עידו מוכיח שליטה לא רק ב-דו אלא בכל הצלילים.

אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן. האצילות מחייבת להגיע לאירוע ביקב ב- 1 ביוני
אורי חץ שאטו גולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב שאטו גולן – גשם אדום 2015: סירה מושלם בעיניי. פטריות, טחב, חמיצות טובה, יין קשוח. נפלא. אורי קלע כאן בול כמו חץ מקשת.

הייננים של יקב בנימינה: יפתח פרץ (משמאל) ויונתן שוטס
הייננים של יקב בנימינה: יפתח פרץ (משמאל) ויונתן שוטס – היום יינן ראשי

יקב בנימינה – מרלו רזרב 2105: הופתעתי, פרי טוב, גוף מורכב, נקי, טעמים נפלאים של מרלו משובח. יפתח היינן אז פרץ, ואחר כך עבר לכרמל.

ששון בן אהרון יקב מוני. צילום רות שוורקוז

יקב מוני – פטי ורדו נחל 2015: זה היין שמוכיח שפטי ורדו חייב להיות שלנו. נקודה, נפלא במורכבות שלו ומאוד נעים לשתייה  יין של ששון הוא בדרך כלל קול ששון וקול שמחה.

כדאי לכם לקרוא ולשמוע גם את זה

הילה וברק דהן יקב סומק. צילום אביב קורט

יין וג'אז: הדרך הלבנה של סומק והדרך של סינטרה

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. כול אחד והדרך שלו : היין בדרך הלבנה של יקב סומק, ופרנק סינטרה בדרך שלו שהחלה כשיר צרפתי על הרגלים ושגרה. קראו והאזינו כאן

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר