השבוע בענף היין 201: איך מגיעים יינות בוטיק למדפי שופרסל ולא ישירות מהיקבים?

גמר חתימה טובה לקוראינו. בתמונה בציר מרלו בכרם נבו. צילום איל גוטמן
השבוע על יקבי הבוטיק שהופתעו לראות את יינותיהם על מדפי שופרסל בלי שהיקבים מכרו אותם לרשת, על המשורר יהודה עמיחי ויינות באווירת הסליחות, וחמש שאלות לייננית אורנה לב

1: איך מגיעים יינות בוטיק למדפי שופרסל – עוקפים בסירוב

השבוע נודע לנו כי רשת שופרסל ("הרשת הקמעונאית המובילה בישראל"; "החברה שואפת להציע לכל לקוח את השירות המתאים לצרכים המאפיינים אותו, ובכך לתת מענה לכלל סוגי הצרכנים בישראל" – אתר שופרסל), עוקפת את סירובם של יקבי בוטיק למכור לה יין, והיא פונה למשווקים ולספקי משנה על מנת שירכשו יינות מהיקבים ויעבירו אותם למדפי שופרסל. במבצע סודי של הרשת, הצליחו בשופרסל לכופף את היקבים. אבל בואו נתחיל את הסיפור מההתחלה.

המבצע ישן, העיקרון בתוקף

רשת שופרסל מוכרת מאות אלפי בקבוקי יין בשנה (ואולי אף יותר); כשמרבית היינות הנמכרים מיוצרים ביקבים הגדולים,  ומחירם בחגים במבצעים נע בין 18 ל- 40 שקלים. שופרסל לא נתפסת כחנות יין מקצועית, ואחת הבעיות היו ההנחות והמבצעים שלה, שפגעו ביקבי הבוטיק לפני חצי שנה. גם כל נושא אחסנת היין והצגתם על המדפים בחנויות היה מאוד חובבני – נראות המוצר לצד קופסאות השימורים וכו', ואם מדובר במשלוחים אז היינות מגיעים באופן לא ראוי (הזמנו וקיבלנו אותם אחרי שנעו מספר שעות עם השליח ברכב חצי מקורר). אבל שופרסל בודקת את נתוני סטורנקסט על המכירות בשוק המבורקד (רשתות הסופרים), ובאמת רואה שהממוצע למכירת בקבוק נמוך בהרבה מהמחיר הממוצע לבקבוק, למשל ברשת טיב טעם או ברשת יינות ביתן, והחליטו לשנות אסטרטגיה שיווקית ולהכניס למחלקת היין שלהם יינות של יקבי בוטיק, ובעיקר יקבים שיש להם תדמית גבוהה, ושלא צריך להשקיע כסף כדי להנגיש אותם לקהל (לא לבזבז כסף על מיתוג ופרסום). דבר ראשון שהם עשו זה לגייס את אדם מונטיפיורי – המוכר והמוערך בתעשייה, כדי שיפתח בפניהם את דלתות היקבים הללו על מנת שינהל את המשא ומתן איתם (לא בנושא מכירה ושיווק). הרשת לקחה איש מוכר ואמין בתעשייה על מנת להראות ליקבים שהיא רצינית. הרשת מספרת כי היא השקיעה בסניפים השונים קרוב ל- 5 מיליון שקלים על מנת להקים אזורי יין ולהכשיר עובדים.

יקבי בוטיק כשרים אליהם פנה אדם מונטיפיורי (ביניהם פלם, לוריא, קסטל, פלטר מטר, ויתקין ואחרים), סירבו מסיבותיהם הם למכור לרשת שופרסל את היין. מה שעשתה הרשת כדי לעקוף את הסירוב, זה לפנות לצד שלישי (ספקי משנה), ולרכוש מהם את היינות הנחשקים. הכל התנהל תחת מעטה סודיות, והספקים פנו ליקבים מבלי לעדכן אותם שהיינות מועברים לרשת שופרסל, ובעצם הם אלה שהעבירו את היינות ישירות לרשת. חשוב להבהיר כי אדם מונטיפיורי לא היה מעורב בשום אופן בעסקאות הללו.

כאשר פניתי ליקבים בשאלה מי אלו אותם ספקים שהחליטו בשבילם איפה הם ימכרו, ומי זה שמקבל על עצמו את תפקיד ההפצה בשמם, היקבים מילאו פיהם מים במקרה הזה, אבל בד בבד אמרו לי שלא צריך להיות גאון גדול כדי להבין מי הם  המשווקים והמפיצים החזקים בשוק שיש להם נגישות לכל היקבים הללו. חלק מאלה ששוחחתי איתם, הפנו אותי לבדוק זאת על ידי דרך השלילה ולראות מי לא מופיע על מדפי השופרסל במחירי מבצע (צרעה), ומי קיבל שטח מכירה גדול בחנויות הרשת (רקנאטי). חברה בשם '360 טל שיווק משקאות' אף רכשה במזומן מארזי חג מיקב בצפון, והמארזים הגיעו למדפי שופרסל. הזעם ביקבים רב. הם פחות באים בטענות לשופרסל, שזכותם לרכוש יין ממי שהם רוצים, אבל הם לא מבינים את המהלך של מי שעשה להם את זה. האם מסתתרים דברים מעבר ל"רק למכור יין", או שמא יש כוונה לפגוע במיתוג היקבים הללו על ידי הורדת מחירי היין במבצעים של שופרסל, על מנת למתג חזק את היקבים שמעניינים יותר את המפיצים האלה. בשלב זה אף אחד מבעלי היקבים לא פוצה פה ולא בא בשאלות או בטענות למי שהם חושדים שעשה להם את העקיפה. השאלה שהם שואלים היא בעיקר האם מי שמוכר לשופרסל בעצם מייצר סוג של תחרות להם ולמחיריהם, וזה לא ברור להם.

תגובת מנכ"ל 360 משקאות

החברה מעולם לא מכרה יין לרשת שופרסל, מאחר והיא מתחרה שלנו. אבל יחד עם זאת אין זה מן הנמנע שהמארזים שרכשנו מיקב לוריא הגיעו לצד שלישי שהזמין אותם מאיתנו, וכך הם הגיעו למדפי שופרסל.

תגובת חברת הכרם מפיצי יקב ויתקין

כידוע, היקף הייצור של יקב ויתקין קטן מכדי שניתן יהיה לספק יינותיו (שחלקם אף מיוצאים לחו"ל) לכולם, ובטח שלא ל-mass market. משזה נאמר, אנו מוכרים את יינות היקב למספר מצומצם יחסית של לקוחות בישראל, וזו כמובן זכותם למכור אותם בתורם לכל מי שירצו.

תגובת חברת שקד

יינות יקב רקנאטי אכן נמכרים ברשת שופרסל, המחירים והמבצעים נקבעים בהתאם לשיקולי הרשת. הביקוש ליינות יקב צרעה, שאף אותם מפיצה חברת שקד, גבוה בהרבה מההיצע ולכן אנו משווקים את היינות בכמויות מדודות. חברת המגש שקד לא עוסקת בשום דרך בהפצת יינות שאינם נמנים על סל מוצריה. כל מוצרי שקד על כלל שלוחותיה משווקים לכל הלקוחות העסקיים, כולל רשת שופרסל, באמצעות חברת היכל היין שקד-גולן בלבד.

תגובת רשת שופרסל

הרשת החליטה לא להגיב.

אחרית דבר: אין שום סיבה בעולם שיינות פרמיום ויקבי בוטיק לא יימכרו ברשתות שיווק גדולות ואפילו בתחנות דלק, אבל המקומות מחויבים להתייחס ליינות באופן שונה מכפי שהם מתייחסים לקופסאות שימורים – מחלקה מיוחדת, מיזוג, הדרכת צוות. מחירי תחרות כן, אבל לא להזנות את היקבים שעמלו שנים רבות למתג את עצמם ומשקיעים מאות אלפי שקלים על ציוד, חביות וחומרי גלם משובחים. אין דין יקב יתיר, קסטל, פלם כדין יינות ה- 30 שקלים. ברחבי העולם מחזיקות יותר ויותר רשתות סופרמרקטים יינות ממותגים (מצאנו גם פטרוס בסופרמרקט בפריז – בתוך מקרר תצוגה נעול), וגם הציבור נהנה מכך וגם היקבים. התרעומת של יקבי הבוטיק לגיטימית וראויה. ההשקעה של רשת שופרסל בניסיון ללמוד את הענף, לגייס יועץ ולהתחייב להשקעות בחנויות היא מבורכת, אבל מאידך לעקוף את רצון היקבים, להפגין שרירים ולהפעיל מבצע סודי על מנת להראות להם מי הבוס – לא צריכים להיעשות בדרך זו. רק שיתוף פעולה והידברות יצמיחו רווח לכולם.

מצלמים בציר

צילום pixabay

צילום pixabay

2: יינות וסליחות

"אֲנִי מְפַזֵּר אֶת יום הַכִּיפּור עַל פְּנֵי כָּל הַשָּנָה. עֲנָבִים בְּשֵלִים בְּעונָתָם. אַךְ אֵיךְ יַבְשִילוּ חֲטָאִים וְכַפָּרָתָם בְּיום אֶחָד?" "אַהֲבַת חִינָּם וְשִׂנְאַת חִינָּם עָשׂוּ אֶת פָּנַי כִּפְנֵי הָאָרֶץ הָחֲרֵבָה הַזֹאת. הַשָנִים הָפְכוּ אוֹתִי לְטוֹעֵם שֶל כְּאֵבִים. כְּמוֹ טוֹעֵם-יֵינוֹת אֲנִי מַבְחִין בֵּין מִינֵי שֶקֶט שוֹנִים " ~ יהודה עמיחי.

עשרות סוגי יינות אני טועם במהלך השנה; בתערוכות יין, במסעדות, בהשקות, וגם כאלה שמגיעים למערכת. כולם מקבלים את תשומת הלב המלאה ונטעמים בדחילו ורחימו. הרשמים על היינות הטובים נכתבים בהקדם. היינות הלא טובים (על פי פרמטרים של יינות פגומים) נטעמים שוב עם בקבוק חדש, ובמידה והתוצאה זהה אז הביקורת מתפרסמת. במידה ויש שינוי, יפתח בקבוק שלישי. מבקרי היין נחלקים לשניים: אלה שמעדיפים להתעלם מהיינות הגרועים שהם טעמו, ואלה שכן יכתבו על יינות לא ראויים. אני בוגר בית שמאי בהשכלתי.

יקב הרי גליל  – סדרת אביב (מיועדת למסעדות)

אביב לבן מורכב מזני ויונייה ושרדונה, 13,5% אלכוהול. היין לא מאוזן והמתיקות משתלטת, חיבור של שני זנים שלא עשו טוב אחד לשני. זה לא יין שמתאים לאוכל. אביב אדום עשוי מענבי קברנה סוביניון. 14.5% אחוזי אלכוהול שמשתלטים על היין, והופכים אותו ללא מאוזן בעליל.

יקב תבור – סוביניון בלאן 2018

יין שהיו לי לגביו המון ציפיות. היין היה עשיר בטעמים טרופיים ופחות סוביניונים, אולם השהייה בבקבוק לא עשתה לו טוב, ובמהלך השנה הראה סימני עייפות וירידה תלולה.

יקב קסטל – La Vie Rouge du Castel 2018

בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, מלבק ופטי וורדו, בתוספת סירה. יין חלש ולא מאוזן. זו השנה הרביעית שהיקב מוציא את הסדרה לשוק והוא הרבה יותר טוב מזה של 2017, אבל גם לו חומרי הגלם עשו לא טוב.

יקב רמת הגולן – גמלא פינו נואר 2016

היינן הבטיח שיהיה במיטבו אחרי 4 שנים, אבל לצערי היין לא מחזיק מעמד, ומפגין בעיקר חמיצות שקשה לשאת.

יקב הרא"ה – שרדונה אש קודש 2018

הזן לא מורגש בשום צורה שהיא.

יקב טפרברג – רוזה אימפרשיין מורבדר וגרנאש 2018

בעיקר מתיקות לא מאוזנת.

יקב סגל – סדרת התססה פראית

כגודל הציפייה כך גודל האכזבה. אכן בהשקה היין היה מרשים ועוצמתי, אולם ככל שעוברים החודשים היין מראה סימני מצוקה.

יקב אפוד – גשר 2016

בלנד מענבי קברנה סוביניון וסירה. לא מאוזן, טעמי נגריה.

יקב תשבי – ויונייה 2018

סלט פירות טרופי מעיק ולא מאוזן.

יקב תשבי – שרדונה אסטייט 2018

אין טעמי שרדונה, סתמי לחלוטין.

יקב רקנאטי – יינות הרזרב

לצערי כל הסדרה הזאת יוצאת מוקדם מדי לשוק. אם גם לוקחים בחשבון את הבציר המוקדם שאוהבים לעשות ביקב, אז הטאנינים קשוחים ולא נרגעים. חבל.

יקב כרמל – סדרת מוג'ו

האמת, די גרוע. מריר, תחושה אלכוהולית, תחושה זולה בכל שלוק עם מיתוג כביכול צעיר וכיפי. לפני שיש מיתוג צריך שיהיה יין ששווה למכור אותו.

יקב פסגות – אדום 2015

בלנד של קברנה סוביניון ומרלו, בתוספת סירה ופטיט סירה. שנת השמיטה לא הטיבה עם היין הזה. נשאר רק הליקריץ ונעלם כל השאר.

יקבי ירושלים – ווינדמיל ימין משה 2016

בלנד בורדו, 20 חודש בחביות. נגריה במיטבה.

יקבי ארזה – עונות קברנה סוביניון 2018

יין לא מאוזן, פרי מעיק.

יקב דלתא – שרדונה 2017

עמוס עץ, חסר פרי וטעמי שרדונה.

יקב טורא – פינו נואר

זן בעייתי לגידול בארץ, והיין הזה אכן הוכחה שלא חייבים.

יקב בנימינה – המערה 2015

לא מאוזן, פרי מעיק, מעט מעופש.

יקבי ירושלים – יין כתום גרשטיין

עשוי מענבי אמרלד ריזלינג ופרנץ' קולומבר. על מה ולמה היצירה הזו. יין מיותר.

יקב ברקן – רוזה חצי יבש 2018

בליל של טעמים מתוקים מהסוג של תותי פרוטי.

אורנה לב יקב אדם. צילום רוני לב
אורנה לב יקב אדם. צילום רוני לב

חמש שאלות לאורנה לב – יקב אדם

אנו מתחילים לפרסם שאלון שבועי ובו 5 שאלות לאישה או גבר הפעילים בענף היין. אם גם אתם רוצים להשתתף, שלחו הודעת מסנג'ר ל- rani rogel ונתאם זאת

לפני הכל: הציגי את עצמך

אני אורנה לב, ייננית יקב אדם שמייצר כ- 3,000 בקבוקים בשנה מכרם היקב ברמת צבאים (לבנים, רוזה, אדומים).

ממה את הכי נהנית בעולם היין?

הכי נהנית מעשיית היין, החל מגידול כרם רב זני מאתגר (שבעה זנים), ועד יצירת היין. וכמובן מהאינטראקציה עם אוהבי היין והשמחה שהוא מייצר.

מה צריך לעשות כדי ששתיית יין בארץ תעלה?

אני לא מומחית בשיווק, אך נראה לי שאם מסעדות יתחילו להכניס בתפריט העסקי שלהן גם כוס יין הבית במחיר סביר, גם מי שלא רגיל לשתות יתחיל .

איך אפשר לקדם מכירות יין ישראלי בעולם?

יש לנו יינות נהדרים. צריך למצוא בידול בזנים שמתאימים לאזור המיוחד שלנו, ולהתמקד בזה ולא בכשרות.

איזה יין שלך את הכי אוהבת לשתות?

כולם היו בניי. אוהבת כל אחד מהם בזמן המתאים.

איזה יין של יקב אחר את אוהבת לשתות?

אוהבת מאוד את השרדונה החדש שייצר דוד בר-אילן מטוליפ. ישנם עוד רבים וטובים, אני מנסה כל הזמן.

מצלמים בציר

מוזמנים לקרוא גם כתבות אלה

כשהתחיל לצלם באופן מקצועי זיהה איל כי נושא צילום בקבוקי יין מסובך מבחינה טכנית ובארץ לא עושים זאת כפי שצריך. צילום איל קרן
כשהתחיל לצלם באופן מקצועי זיהה איל כי נושא צילום בקבוקי יין מסובך מבחינה טכנית ובארץ לא עושים זאת כפי שצריך. צילום איל קרן

האם הצלם איל קרן יגלה את סוד צילום בקבוקי היין? מספר פנינים מהריאיון איתו: המקצוע בחר אותי; ללא ספק ההישג הצילומי הגדול ביותר שלי הוא יצירת שפה צילומית של בקבוקי יין;  בקבוק יין שווה לגביע הקדוש של צילום טכני; צילום בקבוק יין מסובך הרבה יותר מאשר צילום תכשיט. ועבור מה הוא מצא פתרון של לצלם במקום לשלם. קראו כאן

נעים להגיע למרכזי המבקרים בתקופה זו של השנה. אלעד ברמי צילם במרכז המבקרים של יקב קסטל
נעים להגיע למרכזי המבקרים בתקופה זו של השנה. אלעד ברמי צילם במרכז המבקרים של יקב קסטל

פסטיבלים יקבים ומרכזי מבקרים – סוכות תש"פ-2019: לאווירת וטיולי סוכות ניכנס השנה ב- 11.10 עד 21.10 – מספיק ימים כדי לטייל, לשתות אלכוהול – במידה ועם נהג תורן, וליהנות בפסטיבלים השונים ובמרכזי המבקרים של יקבים. חג שמח ושתייה מתונה. קראו כאן

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר