יין וג'אז: יקב אייל וריקוד ההוביטים

הנגנים של אבי ליבוביץ' אורקסטרה בהקלטת ריקוד ההוביטים עם שם טוב לוי שיחד עם היין האיכותי של יקב אייל משמחים כל לבב אנוש. צילום מיוטיוב
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם אייל אוחיון מיקב אייל "בחברה טובה" עם שם טוב לוי והאורקסטרה. קריאה והאזנה נעימות

יקב אייל הממוקם במושב גבעת ניל”י שבקרבת זיכרון יעקב והמשתייך למועצה אזורית אלונה, הוקם בשנת 2008 על ידי אייל אוחיון, בן למשפחת חקלאים מהוותיקות והמנוסות באזור. קראתי ומצאתי כי היינות מיוצרים מכרמים שבבעלות המשפחה. מיקומם של הכרמים במורדות גבעות מנשה ולאורך נחל ניל”י, בשילוב הקרקע והאקלים הייחודיים, מוכיחים עצמם כמקום מצוין לגידול ענביי יין איכותיים. אייל ומשפחתו יודעים היטב שאין פשרות ואין קיצורי דרך בגידול הגפנים, שכן טיב ומורכבות היין נגזרים מאיכות הכרמים. ייצור יינות היקב בכמות מוגבלת מאפשר פיקוח ומגע אישי בכל התהליכים, תוך שאיפה לאיכות הגבוהה ביותר.

אייל אוחיון. צילום מדף הפייסבוק
אייל אוחיון. צילום מדף הפייסבוק

יובל עין ניל”י רזרב 2014 של יקב אייל, הינו יין שמורכב מ- 75% ענבי קריניאן ו- 25% ענבי שיראז מכרמים סמוכים למעיין עין ניל”י (מקום מופלא, מוכר לי מאוד מרכיבות אופניים). הגפנים הבוגרות הפיקו יבול נמוך של 700 ק"ג לדונם. התיישנות של שנה וחצי בחביות עץ אלון צרפתיות, הביאה ליין בעל צבע סגול עמוק, עם טעמי פרי וחומציות טובה, מינרליות ועומק רב. כל אלה יצרו יין סמיך ועשיר, שונה ומרתק.

היין האיכותי ו"ריקוד ההוביטים" משמחים כל לבב אנוש. 12 המוזיקאים והנגנים של אבי ליבוביץ' אורקסטרה, חברו לשם טוב לוי למופע ומסע מוזיקלי משותף, ששיאו באלבום המצוין שנקרא "בחברה טובה", ואחד הקטעים בו הוא ריקוד ההוביטים.

האורקסטרה – תזמורת ג'אז ישראלית, סוג של ביג בנד גרובי, היא יוצרת מקורית כבר יותר מ-16 שנים. ידועה בשיתופי הפעולה הרבים שלה עם אומנים כמו חוה אלברשטיין, שלום חנוך, גידי גוב, אסתר רדא, חנן בן ארי ואחרים. לכל אחד מהמפגשים האלה עם יוצרים וזמרים אלה, כותבים חברי האורקסטרה עיבודים מיוחדים, ומשתמשים בעושר הכלים והצלילים של התזמורת שלהם.

שם טוב לוי בהקלטה. צילום מיוטיוב
שם טוב לוי בהקלטה. צילום מיוטיוב

שם טוב לוי – מלחין, חלילן וזמר, אחד היוצרים החשובים והמעניינים בארץ. משנות השבעים יוצר רפרטואר מוזיקלי עשיר ופורה של מוזיקה ישראלית כבר כמה עשורים (אריק איינשטיין, 'קצת אחרת' 'ששת', 'צליל מכוון' – אלה רק חלק). המאפיין המרכזי שלו הוא הלחנה מורכבת, ישירה, המדברת אל תוך הלב ומרגשת. שילוב בין מוזיקה עממית, בולגרית, רוק, ג'אז, ומוזיקת עולם. גאון עם צליל ייחודי משלו.

בנעימה הנפלאה ריקוד ההוביטים לקחה האורקסטה את הצליל של שם טוב לוי לכיוון ג'אזי, הוסיפה אלתורים, השראה והרבה כבוד ליצירה ולמוזיקה, מבלי לקפח את השירה והטקסט. אני מאוד אוהב את הייחודיות שנותן אייל ביין, בחיבור של הקריניאן והשיראז, ואת העיבוד החדש והפרשנות המוזיקלית העשירה, בחיבור בין האורקסטרה לשם טוב לוי.

צילום אייל אוחיון
צילום אייל אוחיון

הקריניאן הוא מהוותיקים שבזני הענבים בישראל, והיה שנים רבות 'סוס העבודה' הכמותי של כורמי האזור, שרובם היו קשורים בחוזים ארוכי שנים עם יקב כרמל מזרחי ליקב שלו שפעל בזיכרון יעקב, והפך ברבות השנים ליקב כרמל, והכורמים הפחיתו בחלק מהכרמים כמויות כדי לקבל איכויות. גם משפחת אוחיון עשתה זאת, וביקב אייל מתייחסים לקריניאן בהתאם. התוצאה: יין טעים ומאוזן.

ההתאהבות הייתה הדדית בין האורקסטרה לשם טוב לוי, הוותיק והאיכותי. הוכחה לכך שאהבת העשייה וחדוות היצירה, כול כך חשובים בקביעת התוצאה במוזיקה וביין. גם אני הייתי "בחברה טובה" עם שתי היצירות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר