יקב אפוד – מבית המקדש דרך צרפת לזירת היין הישראלי

לסוויסה אין יקב משלו ואת יינותיו הוא מייצר ביקב תיתורה של חברו לורן אמסלם בכפר רות. צילום ישראל פרקר
בשנת 2014, בעת שטילים התעופפו מעלינו בזמן מבצע צוק איתן, נחתו בארץ סוויסה ומשפחתו כעולים חדשים מפריז. הוא מתגאה בהיותו אוטודידקט שלמד לעשות יין ממישל רולאן, יועץ היין הצרפתי הידוע. כשהחליט לחזור בתשובה הוא פרש מעסקי האופנה העילית הצרפתית, והחל לייצר יין כשר במיטב היקבים של אזור בורדו

לא מעט גבות הורמו כש'יקב אפוד' של דוד סוויסה (המפיץ כספיריטס) פרץ לשוק היינות הישראלים, תוך הצהרות כי הוא מביא ארצה את תרבות היין של צרפת שחסרה כאן. 'איש הענבים' אירחו לאחרונה מספר עיתונאי יין לטעימה של היינות החדשים-ישנים של היקב, שלוו בדברי הסבר והיכרות עם דוד סוויסה.

דוד סוויסה יקב אפוד. צילום יונתן לבני

בשנת 2014, בעת שטילים התעופפו מעלינו בזמן מבצע צוק איתן, נחתו בארץ סוויסה ומשפחתו כעולים חדשים מפריז. הוא מתגאה בהיותו אוטודידקט, שלמד לעשות יין ממישל רולאן, יועץ היין הצרפתי הידוע. כשהחליט לחזור בתשובה הוא פרש מעסקי האופנה העילית הצרפתית, והחל לייצר יין כשר במיטב היקבים של אזור בורדו. עד היום הוא מייצר יינות כשרים בצרפת, איטליה, פורטוגל ספרד, צ'ילה וניו זילנד. בארץ אין לו יקב משלו, ואת יינותיו הוא מייצר ב'יקב תיתורה' של חברו לורן אמסלם בכפר רות. לדבריו הוא מייצר 60,000 בקבוקים בשנה, ש- 40% מהם מיועדים ליצוא לצרפת, ארה"ב וארצות אחרות.

דוד סוויסה ועידן עוז מנהל קטגוריית יין בכספיריטס. צילום ישראל פרקר

בעוד הוא מייצר יין מענבים שגדלים בכל הארץ, הוא מדבר על טרואר אבל אין לו חלקות או כרמים השייכים לו. "צריך לתת לענבים לדבר. זה הדבר החשוב ביותר בייצור יין", הוא אומר, ומדבר בהתלהבות על "הקברנה סוביניון הישראלי הוא הטוב שבקברנאים בעולם". היקב שלו נקרא אפוד – לא על שם אפוד ההגנה הצה"לי, אלא על שם האפוד שלבש הכהן הגדול בבית המקדש, עליו היה מונח החושן המשובץ באבנים טובות, שמככב בסדרת אבני החושן של יקב בנימינה

ועוד דבר ראוי לציון: אם בעבר יינותיו של סוויסה יקרים מאוד, היום הוא מייצר יינות טובים במחירים סבירים יותר. אגב, טעמנו גם יין שטרם בוקבק – סוביניון בלאן מהר ברכה, עם טעם מצוין כבר עכשיו לא חומצי, לא חד וגם לא מינרלי מדי.

צילום ישראל פרקר

רוזה טל 2020 – יין רוזה העשוי מענבי פינו נואר ושרדונה. לא זנים מקובלים ליין רוזה. הענבים מהרי יהודה. אף מורכב ועשיר של יין בצבע נחושת ורדרדה. טעמי פטל, תותים ואולי קצת אשכולית ורודה. סיומת חמודה המשאירה טעם נעים בפה.  המחיר 80 ₪ – VFM (תמורה לכסף).

הילה לבן 2021 – שרדונה מענבים מהרי ירושלים וקצת מרמת הגולן. יין ללא חבית – Unoaked, בסגנון המקובל היום בהרבה ארצות. נסחט בתסיסה עדינה ובטמפרטורה נמוכה. יין מינרלי, חמיצות עדינה בפה וסיומת פירותית של אגסים, ללא טעמים של פירות טרופיים כמו רבים אחרים בארץ. 11.5% אלכוהול תורמים לרעננות. המחיר 65 ₪ – בהחלט VFM.

צילום יונתן לבני

הילה אדום 2019 – יין מענבי מלבק, סירה וקברנה סוביניון מהרי ירושלים. סחיטה עדינה והתבגרות בחביות עץ אלון במשך 11 חודש. יין מאוזן, עם נוכחות טעימה של שלושת הזנים. לטעמי אחד הטובים והמעניינים בטעימה. משהו שונה מהבלנדים המוכרים לנו. מאוד ממליץ עליו, בעיקר שמחירו 85 ₪ – בהחלט VFM לאיכות.

רגש 2019 – יין קברנה סוביניון זני – אהבתו של סוויסה. הענבים בעיקר מהרי יהודה, שנסחטו ושהו 16 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. יין מצוין, מאוזן מאוד, שבכול טעימה עיוורת יתגלה מיד כי בקברנה מעולה עסקינן. אחת מגאוותיו של סוויסה, ולא בכדי. המחיר 110 ₪ – בהתחשב באיכות VFM.

צילום ישראל פרקר

כתר 2019 –  בלנד של  קברנה סוביניון ומרלו מהרי ירושלים. הענבים שהו 14 חודשים בחביות עץ אלון. טעמי פירות יער, פלפל שחור ושוקולד. יין עם סיומת ארוכה. "זהו אחד הכתרים של היקב" מסביר סוויסה, ואילו אני הרגשתי כי נפתח טרם זמנו, ואם יתנו לו להתיישן בבקבוק או יפתחו אותו לשתייה כמה שעות לפני, אכן יהיה במיטבו. המחיר 110 ₪ – בשלב זה לא VFM.. זקוק כאמור לזמן.

צילום ישראל פרקר

אביתר 2018 – יין הדגל של היקב. בלנד של קברנה סוביניון ופטי ורדו. הענבים משלושה אזורים שונים בארץ: רמת הגולן, הגליל העליון, ובנימינה. ששהה 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. הצבע כמעט סגול. יין עגול ובאמת אלגנטי, אך לטעמי מדי ריבתי ומדי עוצמתי, והסיומת שלו מרה מדי. סוויסה מאוהב ביין, וטוען כי הוא מהקברנאים והפטי ורדו הטובים בעולם – יותר טובים אפילו מהזנים הצרפתיים. המחיר 240 ₪ – ממש לא VFM.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר