יקב טריו שהופך לקוורטט – בני משפחת שקד ויינן

מה שהחל לפני שש שנים והיה יכול להיראות אז כגחמה של בני עשירים, טוב, אז של בני הדור השני למשפחת מסחר היין שקד: האחים אורן וטל שקד, ובן הדוד קובי, ומכאן השם טריו, מתברר בחלוף השנים כיקב רציני ואמיתי

מה שהחל לפני שש שנים והיה יכול להיראות אז כגחמה של בני עשירים, טוב,אז של בני הדור השני למשפחת מסחר היין שקד: האחים אורן (בקמץ) וטל שקד – הבנים של אורי, ובן הדוד קובי – הבן של אלי, ומכאן השם טריו (עדיף כנראה על "שלושה שקדים"), מתברר בחלוף השנים כיקב רציני ואמיתי.

את העובדה שהיקב שהחל עם ייצור של אלפי בקבוקים, כיקב בוטיק לכל כבר, מייצר היום כבר יותר מ- 70,000 בקבוקים בשנה, ונראה כי זו לא המילה האחרונה בצד הכמותי, ניתן לייחס ליכולת הייננית. 

עד השנה האחרונה זו הייתה היכולת המוכחת והניסיון של יותם שרון כיינן חיצוני, ומאחרי בציר 2014 עם היינן הצעיר עמית טולדו – בוגר בהצטיינות של לימודי יין באיטליה, הנהנה גם מקשרי ידידות משפחתיים עם משפחת שקד שעקבה אחריו במהלך לימודיו ואחריהם, עד שהחזירו אותו ארצה.

אז בהחלט יש להעריך את איכות היינות – והיא קיימת ומוכחת גם ע"י הכתרת יין ספיישל קווה 2012 של היקב  ע"י המגזין רב היוקרה דקאנטר, כ'יין הטוב ביותר המגיע מאסיה והמזה"ת במחיר של מעל 15 ליש"ט' בציון שיא של 95 נקודות (ראו תמונת הענקת הפרס בתחתית הכתבה).


אבל פה פועל גם גורם אחר; זהו הניסיון המסחרי והעסקי של בני משפחת שקד, שנולדו לתוך עסקי היין, ואחרי שנים של ביקורים ביקבים בעולם מהם מייבאת המשפחה יינות, ומעקב מקרוב אחרי הצד היינני של אותם יקבים לא פחות מאשר הצד העסקי, יודעים מה הם רוצים ולאן הם שואפים להגיע. 

 

את יקב טריו מארח מבחינת הייצור איציק כהן במתקני יקב רמות נפתלי שלו במושב הנושא שם זה בגליל העליון.
איציק, שאצלו מייצר גם רמי נעמן מהמושב את יינות יקב נעמן שלו, בהחלט יודע לארח ולפעול בדו-קיום, או תלת-קיום, או ארבעה-קיום – כי בנוסף ליינות טריו מייצר טולדו במקום גם את יינות מותג אבידן; היקב של צינה ז"ל ושלמה אבידן, שעבר ממיקומו הקודם בקיבוץ אייל, אל קורת הגג של יקב רמת נפתלי.

 

היינן טולדו (בצילום ליד מכלי הפלקסי קיוב המחליפים כאן חלק מהחביות) מייצר כאן את יינות מותג אבידן בשת"פ ובתיאום הדוק עם שלמה אבידן, מזנים שאינם קברנה סוביניון ומרלו. לא נתעכב על כך כאן, ותוכלו לקרוא עוד על כך בכתבה שהתפרסמה באכול ושאטו.

יין זה כמובן כרמים, גפנים וענבים. הכרמים של יקב טריו ממוקמים בגליל העליון בקרבת היקב, אך גם באזורים אחרים בארץ – בהתאם לצורך, לרצון, וההתאמה ליינות היקב ולסגנונם. אמנם הכרמים אינם בבעלות משפחת שקד, אבל יש חוזים קבועים עם כורמים וכרמים ונבחרים, והנה יתרון נוסף של יינן קבוע במשרה מלאה לעומת יינן מומחה-יועץ שעסוק בפרויקטים נוספים: עמית טולדו חי בכרמים ומבלה בהם חלק ניכר מזמנו. הכל בשאיפה ובדרך למצוינות. 

 

בביקור ביקב ראינו, שמענו, וגם טעמנו את היינות – שכולם כשרים, בהיות היקבים רמות נפתלי, טריו ואבידן, כשרים:

ספיריט גליל לבן 2014
100% סוביניון בלאן, 14% אלכוהול.
דבר היקב: הענבים ליין זה מכרם סוביניון בלאן בוגר ומעוט יבול, בכרם בן זמרה שבמרום הגליל. בציר ידני ומוקפד, תסיסה קרה במכלים וחביות נייטרליות, יצרו יין רענן ועשיר בארומות אופייניות לזן זה, עם משנה עומק ומורכבות.
ההתרשמות שלי: סוביניון בלאן כזה כבר שתינו, בעיקר שמיד אחריו טעמתי מהרוזה.
המחיר 75 ₪

ספיריט גליל רוזה 2014
83% ענבי גרנאש, 17% סירה. 14% אלכוהול.
דבר היקב: הגרנאש מגיע מעמק יזרעאל, הסירה מנוב שברמת הגולן. הגרנאש נבצר מוקדם יחסית והופרד מקליפתו לאחר מספר שעות של השרייה, ולאחר תסיסה ארוכה הוסף הסירה שגם תסס בתסיסה קרה וארוכה.
ההתרשמות שלי: אהבתי, אהבתי אהבתי. הנה יתרון ברור של הגעה ליקב מרוחק בהסעה ולא בנהיגה עצמית: אפשר לשתות וליהנות. שווה לקנות.
המחיר 70 ₪

ספיריט ירושלים לבן 2014
85% ענבי שרדונה, 15% ויונייה, 14% אלכוהול.
דבר היקב: השרדונה מגיע מכרמים בכרם בן זמרה ומשילה, הוויונייה מהרי ירושלים ליד מטע. שני הזנים הותססו בנפרד בטמפרטורה נמוכה במכלי נירוסטה, כדי לתת לבלנד רעננות ופרי דומיננטי.
ההתרשמות שלי: תחושת שרדונה שולט, על אף שכמותו קטנה יותר. המרירות ביין הפריעה לי.
המחיר 70 ₪

ספיריט ירושלים אדום 2013
93% ענבי קברנה סוביניון, 7% שיראז. 14.5% אלכוהול.
דבר היקב: הקברנה סוביניון והשיראז מגיעים מכרמים בשורש שבהרי יהודה, בגובה 600-800 מטר. היינות התיישנו בחביות צרפתיות – בעיקר שימוש שני, ומכלי פלקס קיוב, כדי לשמור על הפרי ומאפייניי אזור הגידול.
ההתרשמות שלי: היין משאיר המון טעם של פרי בפה, שנשאר ולא עוזב. אהבתי.
המחיר 90 ₪

ספיריט גליל אדום 2013
בלנד רב-זני: 15% שיראז, 14% מרלו, 51% קברנה סוביניון 17% קברנה פרנק 3% פטי וורדו. 14.5% אלכוהול.
דבר היקב: הענבים מכרמים גבוהים בגליל העליון, הענבים נבצרו מוקדם והותססו בנירוסטה בכדי לשמר את הפרי. חלק מהיין שהה מספר חודשים בחביות, והחלקות השונות הורכבו ביחד בכדי ליצור יין עשיר, הרמוני ופירותי.
ההתרשמות שלי: פחות אהבתי אותו מאשר את הזניים שטעמנו לפניו. לא מצאתי את נקודת הייחוד שלו.
המחיר 90 ₪

ספיריט אלונה 2013
100% ענבי קריניאן, 14% אלכוהול.
דבר היקב: ענבי הקריניאן מגיעים מחלקת כרם בת 30 שנה, בהדליית גביע ומעוטת יבול (בסביבות 700 קילו לדונם), ממושב עמיקם שבעמק אלונה.
הענבים עברו מיון קפדני, והתיישנו בחביות 500 ומכלי פלקס טיוב, כדי לשמר את אופיו של הכרם.
ההתרשמות שלי: יין מעולה בריח ובטעם. נעשו ממנו 3,000 בקבוקים, אז שווה לקנות ולשמור קצת בבית.
המחיר 90 ₪

סיקרט 2012
100% קברנה סוביניון, 14% אלכוהול.
דבר היקב: חלק מענבי הקברנה סוביניון הגיעו מכרם בשורש, וחלק אחר מכרמים בגובה 800-1000 מטר בגליל עליון. היין התיישן 12 חודשים בחביות אלון צרפתיות.
ההתרשמות שלי: זה יין שבני שקד מלווים אותו מ- 2006. ה"סוד" שלו הוא משחק עם זנים וחביות. יש בו יותר עץ – 30% עץ חדש. זה יין שמתרכך עם הזמן, כי בתחילה הוא עז ובועט. בעוד שב-2010 יוצרו ממנו 10,000 בקבוקים, ב- 2013 ירדה הכמות ל- 6,000 בקבוקים עקב ההתייחסות לבלנד הספציפי. שווה בהחלט לתת אותו מתנה בארץ ובחו"ל, וכמובן לשתות וליהנות.
המחיר 115 ₪

ספיישל קווה 2013
עוד בלנד רב-זנים: 60% קברנה סוביניון, 26% סירה, 10% מרלו, 4% קברנה פרנק. 14.5% אלכוהול.
דבר היקב: מקור הענבים בכרמים בוגרים בקדיתא, מירון וכרם בן זמרה שבגליל העליון, בגבהים של 800- 1000 מטר.
היין התיישן באוסף מגוון של חביות עץ אלון, מחביות קטנות עד חביות בנות 1000 ליטר. לאחר שנה של יישון נוצר בלנד הרמוני וייחודי.
ההתרשמות שלי: הספיישל קווה, שנמזג לנו מדקנטר, הוא בלנד בורדולזי מסורתי מהכרמים הטובים ביותר של היקב. התוצאה: יין מדהים, ושימו לב להוראות ההפעלה: קנו בקבוק – היין מגיע ארוז. אם מיועד למתנה, עשו לעצמכם טובה. הגיעו הביתה, השאירו הבקבוק לעצמכם, שימו בקופסה יין אחר (רצוי של טריו כדי לא לבאס), ותנו אותו מתנה.
המחיר 145 ₪

 

 

צילום עודד יעקבי, אלי פרכטר, פאפא רצי, יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר