לא רק ליום הזיכרון לשואה ולגבורה: סרט האנימציה הסודות של אבא

"רומן גרפי היה בעיניי הדרך הטובה ביותר לגעת בלבבות הקוראים בכול הגילאים דרך הומור, שירה ודמיון, במטרה ליצור איתם קשר אישי ואינטימי", אומר מישל קישקה. באדיבות פילמהאוס
סרטה של ורה בלמונט מבוסס על סיפורו האישי של המאייר מישל קישקה כדור שני לניצולי שואה. הספר והסרט בעקבותיו הוא סיפור על טראומה ויכולת התאוששות המבוסס על אירועים אמיתיים, נושא מסר אוניברסלי ומהווה שיעור מעולה לנוער של היום

'הסודות של אבא' הוא סרט אנימציה מרגש ומומלץ, המספר את סיפור הדור השני לשואה דרך עיניו של מישל קישקה – מאייר וכותב ספרי קומיקס שהוא גם מעצב גרפי וקריקטוריסט ידוע, בן להורים ניצולי שואה. הסרט מתאר את חייה של משפחת קישקה בבלגיה של שנות השישים, כשמישל ואחיו שארל חיים נהנים מילדות מאושרת בחיק משפחתם היהודית. אביהם, חשאי ושתקן, אינו מדבר על עברו. שני האחים מפליגים בדמיונות ומדמיינים אותו כהרפתקן, פיראט או צייד אוצרות נועז, אבל נשאלת השאלה מה באמת הוא מסתיר.

זהו סרט אנימציה אינטימי, מצחיק ומעורר מחשבה, שמתמקד במסע של משפחה לאחר התמודדות עם טראומת השואה. הסרט מבוסס על הרומן האוטוביוגרפי של הסופר הישראלי והקריקטוריסט מישל קישקה. בגיל 20, לאחר ששרד את צעדת המוות, אביו של מישל חזר למולדתו בלגיה, התחתן והביא לעולם ארבעה ילדים, שתי בנות ושני בנים.

זה הסיפור של משפחתו של מישל קישקה, שניסתה להבין את האירועים הקשים שאביהם נאלץ להתמודד במהלך ילדותו ולגדול ולהפוך לאנשים עצמאיים חזקים בפני עצמם. הסיפור שמסופר בסרט בנימה ייחודית ונוגעת ללב על ניצולים ועל ניצחון הרוח האנושית, זכה בפסטיבל קאן בפרסי סרטים מיועדים לתלמידים.

לאחר שהוקרן בצרפת ובלגיה בבתי קולנוע, הקרנתו של הסרט נמשכת בארצות אלה לתלמידי כיתות ח' ו-י' במסגרת תוכנית הלימודים. בהחלט ניתן לקוות שגם בארץ יזכה 'הסודות של אבא' להשתלב בתוכנית הלימודים ויוקרן במסגרתה.

מישל קישקה אומר שהבחירה לספר את הסיפור דרך סרט אנימציה לא הייתה מקרית, מאחר שזו מאפשרת לגשת אל השאלות הרציניות ביותר באלגנטיות, קלילות ודיוק. האנימציה גם מאפשרת הזדמנות להגיע לקהל של ילדים ובני נוער וצעירים שפחות נחשפו לשואה. בעוד שמבוגרים שמעו את דברי הניצולים – אם דיברו, הדור הצעיר כבר כמעט ולא שומע עליה ממקור ראשון.

באדיבות פילמהאוס

"לספר את סיפורו של הדור השני מנקודת המבט האישית שלי, נראה לי משימה חשובה 70 שנה אחרי שחרור אושוויץ. רומן גרפי היה בעיניי הדרך הטובה ביותר לגעת בלבבות הקוראים בכול הגילאים דרך הומור, שירה ודמיון, במטרה ליצור איתם קשר אישי ואינטימי", אומר קישקה.

"כאשר ורה בלמונט הציעה לי לעשות את הפרויקט כרומן גרפי, הסכמתי ללא היסוס; לא רק בגלל שהרגשתי שהיא מאוד מתלהבת מהרעיון, אלא בגלל שלמיטב ידיעתי נושא זה מעולם לא הועבר למסך הקולנוע בצורה כזאת, בעוד שנוצרו סרטים עלילתיים רבים לקולנוע וסדרות לטלוויזיה בנושא השואה. כיום סרטי אנימציה זוכים לפופולריות רבה בעידן ההייטק של ימינו, ופונים לכל הקהלים".

הסודות של אבא, צרפת-בלגיה, 74 דקות, החל מ-20.4.23 בבתי קולנוע. כתיבה מישל קישקה, ולרי זנאטי, ורה בלמונט; בימוי ורה בלמונט; הפקה Je Suis Bien Content, Left Field Ventures. דקות; הפצה פילמהאוס

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר