מקדש היין של ירושלים

אליעזר וייסברג עסק בתחום היין כתחביב עוד בצעירותו, ובאופן טבעי לאחר שהשתחרר מהצבא פנה לתחום היין והאלכוהול
אין ספק שירושלים זקוקה למקום שיקדיש זמן ותשומת לב לתרבות היין בכלל וליינות ישראלים בפרט. יש מקומות כאלה בתל-אביב, ואין סיבה שלא יהיה כזה גם בירושלים

בימים אלה נפתחה בירושלים חנות היין  – THE WINE TEMPLE המרכז לתרבות יין. החנות מכוונת לקהל שומר הכשרות בירושלים ובסביבה, אבל גם חובבי יין שאינם שומרי כשרות ימצאו בה עניין. החנות ממוקמת ברחוב עמק רפאים 8 במושבה הגרמנית, במבנה טמפלרי עתיק ובעל היסטוריה מעניינת. בעבר שכנו  כאן ראש ועד המושבה של המושבה הגרמנית ופנסיון שמידט.

בפנסיון שמידט התגוררו תלמידים טמפלרים
בפנסיון שמידט התגוררו תלמידים טמפלרים

הבניין נבנה על-ידי ניקולאי שמידט השני בשנת 1875. ב- 1928 הקים בנו (שנקרא, באופן טבעי, ניקולאי שמידט השלישי) פנסיון בו התגוררי תלמידים טמפלרים שהגיעו לירושלים לצורך לימודיהם. הבניין שימש להתכנסויות החילוניות בשכונה ולאירועי תרבות, והיה  משכנה של המקהלה הטמפלרית המקומית. אנקדוטה מעניינת בקשר למבנה בו נפתחה THE WINE TEMPLE: ניקולאי שמידט השלישי היה בעל כרמים וסוחר יינות. הוא בוודאי לא שיער לעצמו שבמאה ה- 21 תיפתח חנות ליינות כשרים במקום שהיה בית לתנועה דתית פרוטסטנטית.

המעצב הירושלמי אבי עדי השכיל לנצל את החלל נכון, ולא להפריע לו
המעצב הירושלמי אבי עדי השכיל לנצל את החלל נכון, ולא להפריע לו. צילום שלומי כהן

השותף המקצועי  ב- THE WINE TEMPLE, אליעזר ויסברג, סיפר לי שכאשר הגיע למקום לראשונה, מצא חלל מלוכלך ומאובק, שבעידן המודרני יותר אכלס בית דפוס וספריית וידיאו. הוא שכר את המבנה מבלי שידע על ההיסטוריה שלו, ולא שיער מה ימצא בו. רק לאחר שהחלו הפועלים לחצוב בטיח ובקירות כדי לשפץ את החלל, נחשפו קירות האבן הייחודיים, והוא הבין איזה אוצר ארכיטקטוני בלום מצא.

להפוך את החנות למרכז יין אמיתי שיתקיימו בו הרצאות, מפגשים וסדנאות
להפוך את החנות למרכז יין אמיתי שיתקיימו בו הרצאות, מפגשים וסדנאות. צילום שלומי כהן

גם ויסברג הוא סיפור מעניין. הוא עסק בתחום היין כתחביב עוד בצעירותו, ובאופן טבעי, לאחר שהשתחרר מהצבא, פנה לתחום היין והאלכוהול. בין השאר היה ברמן וניהל את מסעדת קנלה בירושלים. הוא למד גידול וייצור יין במכללת תל-חי, וסיים עם תואר Cellar Master. לאחר סיום הלימודים עבד, בין היתר, ביקבים קטלב ופלם, ואף עסק ביבוא יין מאיטליה.

אליעזר ויסברג הסתובב בין האורחים כחתן ביום חופתו והשיק כוסות עם כולם
אליעזר ויסברג הסתובב בין האורחים כחתן ביום חופתו והשיק כוסות עם כולם. צילום שלומי כהן

כעת חבר ויסברג לשותף פיננסי שגם עוסק במכירה של יינות ייחודיים לפי הזמנה, ויש לו קשרים בקהילה החרדית והיהודית בארה"ב. השניים מתגוררים בירושלים, וביחד פתחו את החנות שהייתה חלום של ויסברג. הם כמעט לא שינו את החלל הנפלא שהשאירו אחריהם הטמפלרים, והפכו את מה שהיה פעם מרתף  לחדר היין, שלצדו ממוקם חלל שישמש כחדר VIP, לאירועים פרטיים ולסדנאות יין. המעצב הירושלמי אבי עדי השכיל לנצל את החלל נכון, ולא להפריע לו. הוא עיצב מדפים שמתאימים למבנה הקירות המקומר, והעיצוב מינימליסטי ומשאיר את הבמה לאבנים ולעיצוב המקורי.

רק יינות כשרים
רק יינות כשרים. צילום שלומי כהן

אירועי פתיחת THE WINE TEMPLE נמשכו כל השבוע, ובכל יום התארחו בחנות יקבים אחרים. השתתפתי באירוע הפתיחה ביום ראשון, בו התארחו יקב קסטל, יקב טורא, יקב אביתר, יקב 1848, יקב מצודה, קובננט,  יקב דומיין סרור, יקב הר ברכה ויקב פסגות.

ירדנו במדרגות אבן אל חלל הכניסה לחנות, ואת פנינו קיבלה להקת נגנים, שלא הפסיקו לנגן לאורך כל השהות שלנו באירוע. הכיבוד היה בשפע (חלבי כשר, כמובן), והאווירה הייתה חגיגית ונעימה מאוד. ההתרגשות ניכרה על פניו של אליעזר ויסברג, שהסתובב בין האורחים כחתן ביום חופתו והשיק כוסות עם כולם. הוא חלק איתי את תקוותו להפוך את החנות שלו לבית לתרבות היין בירושלים והסביבה, כשהוא שואף לקדם, לחשוף ולהנגיש את היין הישראלי הכשר לקהל הירושלמי, ולהפוך את החנות למרכז יין אמיתי שיתקיימו בו הרצאות, מפגשים וסדנאות.

אירועי פתיחת THE WINE TEMPLE נמשכו כל השבוע
אירועי פתיחת THE WINE TEMPLE נמשכו כל השבוע. צילום שלומי כהן

ב- THE WINE TEMPLE מאמינים שיוכלו גם לנצל את הקשרים של יוסף סגל עם קהל דתי וחרדי בחו"ל, כדי לקדם תיירות יין גם לירושלים. כאילו כדי לחזק את נושא התיירות, בשלב מסוים של הערב נכנס לחנות זוג תיירים איטלקיים. הם עברו ברחוב, שמעו את המוזיקה, ונכנסו לראות במה מדובר. שוחחנו איתם, והסתבר שזה היום האחרון שלהם בישראל, והם הופתעו מאוד לגלות אירוע יין כזה בירושלים. בני הזוג הסתובבו באירוע, טעמו יין, ונראה היה שהם נהנים מהיין הישראלי.

אין ספק שירושלים זקוקה למקום שיקדיש זמן ותשומת לב לתרבות היין בכלל וליינות ישראלים בפרט. יש מקומות כאלה בתל-אביב, ואין סיבה שלא יהיה כזה גם בירושלים.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר