ספר הבישול הבלתי רשמי של הארי פוטר

הטעימה הראשונה של הארי פוטר מהוגוורטס מגלה לו עולמות חדשים. הדארסלים אמנם לא מנעו ממנו לאכול, אבל מעולם לא הניחו לו לאכול כמה שרצה, וכך, רק בסעודה הראשונה שלו בהוגוורטס, הארי יכול סופסוף לאכול כאוות נפשו

ספר הבישול הבלתי רשמי של הארי פוטר
מעוגיות קלחת רותחת ועד תפארת ניקרבוקר
יותר מ-150 מתכונים קסומים לקוסמים וללא-קוסמים כאחד
מאת דינה בוכהולץ
תרגום מאנגלית: רונית פנסו
גפן בית הוצאה לאור
המחיר 99 ₪


ספר הבישול הבלתי רשמי של הארי פוטר – כך נקרא ספר מהנה זה, המתקצר את סביבת חייו של הארי פוטר, ומכיוון שהנו ספר בישול, כותרת המשנה שלו היא: מעוגיות קלחת רותחת ועד תפארת ניקרבוקר. יותר מ-150 מתכונים קסומים לקוסמים וללא-קוסמים כאחד.

והנה על האירי פוטר ואוכל: הטעימה הראשונה של הארי פוטר מהוגוורטס מגלה לו עולמות חדשים. הדארסלים אמנם לא מנעו ממנו לאכול, אבל מעולם לא הניחו לו לאכול כמה שרצה, וכך, רק בסעודה הראשונה שלו בהוגוורטס, הארי יכול סופסוף לאכול כאוות נפשו.

כל שנת לימודים חדשה בהוגוורטס נפתחת בארוחה חגיגית באולם הגדול. אין ספק שארוחות מופלאות אלה הותירו רושם עצום על הארי הצעיר. ואף על פי שאנו המוגלים לעולם לא נוכל לטעום את טעמם של החיים בעולמם של הקוסמים, אנחנו יכולים להתנחם בטעימה של המאכלים שרולינג כתבה עליהם באהבה כה רבה.

המתכונים שמופיעים בספר, נוצרו ע"י שף כריס קוק, שהתמחה בבישול צרפתי קלאסי והוא המנהל הקולינרי של בית ספר לבישול בפילדלפיה, מנהל מטבח של כמה תוכניות טלוויזיה ומחבר הספר "לומדים את הבסיס: מדריך בישול לבשלן הביתי".

בין המתכונים בספר:
ביצים מטוגנות עם בשר מעושן בנוסח אנגלי
המבורגרים נוסח פנדינגטון
מאפי דלעת
צלי בקר עם כופתאום עשבי תיבול
נזיד בקר ו"גינס" לילדים
דייסה סמיכה עם שמנת וטירקל
סופגניות ריבה
פחזניות שוקולד
מאפינס אנגליים
ממתק קרמל אגוזים

מחברת הספר, דינה בוכהולץ, לימדה אנגלית לפני שהחלה לעבוד כקופירייטרית בהוצאה לאור, אך כאופה הידועה בעוגות שלה היא בחרה בעיסוק הפנאי החביב עליה והוא יצירת קינוחים טעימים, שבהם היא משתפת את משפחתה ואת שכניה. בוכהולץ מתגוררת בפילדלפיה עם בעלה וארבעת ילדיה.

והנה שני מתכונים מייצגים:
הלחמניות של באת'
כשהאגריד מזמין את הארי ורון לתה (ראו הארי פוטר והאסיר מאזקבאן, פרק 14), רון חושב שהאגריד רוצה לדעת הכל על איך הוא כמעט הותקף על ידי סיריוס בלאק. אך האגריד רוצה לדבר איתם על… הרמיוני. וכך הארי ורון יושבים ומרגישים אשמים בשני סעיפים: הם שכחו לעזור להאגריד במשפטו של בקביק והם לא היו נחמדים לחברתם הרמיוני. אבל רגשות האשמה שלהם לא מונעים מהם לסרב ללחמניות בנוסח באת' שהאגריד מגיש להם; הם יודעים טוב מאוד במה מדובר.
טקסט "מגילה" העיר באת' שבדרום-מערב אנגליה מפורסמת לא רק במעיינות החמים ובמרחצאות הרומיים שבה, אלא גם בזכות המאפה הנהדר הקרוי "הלחמניות של באת'". המצאת העוגות הקטנות האלה מיוחסת, נראה שללא בסיס, לוויליאם אוליבר, רופא מהמאה השמונה-עשרה. ההיסטוריונים תוהים מדוע רופא, שפיתח עבור הפציינטים שלו מאכלים שיסייעו להם בעיכול (כמו עוגיית אוליבר מבאת'), ימציא מאפה כה עשיר.

חומרים ל- 16 לחמניות:
1/4 כוס מים פושרים
1/4 2 כפיות שמרים יבשים
1 כף סוכר
1/2 כוס חלב
30 גרם חמאה
1/2 2 כוסות קמח
6 כפות סוכר
1 כפית מלח
2 ביצים בגודל L, בטמפרטורת החדר
קליפה מגוררת מ-1 לימון
קליפה מגוררת מ-1 תפוז
3/4 כוס צימוקי קורינת (להשיג בשווקים) או חמוציות מיובשות
1 כפית זרעי קימל
1 ביצה טרופה עם 1 כף מים, להברשת הלחמניות
סוכר חום גס (טורבינדו או דמררה – להשיג בחנויות טבע), לזרייה

אופן ההכנה:
1. משמנים ומקמחים (או מרפדים בנייר אפייה) שתי תבניות תנור שטוחות וגדולות ומניחים בצד. משמנים קערה גדולה בתרסיס שמן. בקערה אחרת, מערבבים את המים, השמרים וכף הסוכר בקערה נוספת ומשהים לכ-10 דקות, עד שהשמרים מתחילים לתסוס. מחממים בסיר את החלב והחמאה, עד שהחמאה נמסה. שומרים בצד במקום חמים (אך לא במקום חם. בהמשך נערבב את כל המרכיבים לבצק, ותערובת חמה מדי תהרוג את השמרים).
2. מוסיפים לתערובת החלב את הביצים, קליפת הלימון וקליפת התפוז, תוך טריפה מתמדת. מערבבים יחד את הקמח, 6 כפות הסוכר והמלח. מוסיפים לתערובת הקמח את תערובת השמרים, תערובת החלב, הצימוקים או החמוציות והקימל ומערבבים. לשים את הבצק בקערה או על משטח עבודה מקומח קלות, כ-15-10 דקות, עד שנוצר כדור בצק חלק וגמיש. הבצק יהיה בהתחלה דביק, אך עם הלישה יהפוך לדביק פחות. אם הבצק בכל זאת נשאר דביק, הוסיפו לו 1 כף קמח (ועד 1/2 כוס) והמשיכו ללוש לפני שתוסיפו עוד. אם יש לכם מיקסר חזק עם וו לישה, אפשר ללוש בו את הבצק עד שהוא נפרד מדופנות הקערה.
3. מעבירים את הבצק לקערה המשומנת ומסובבים אותו בפנים, כך שיתכסה בשמן מכל צדדיו. (או מרססים בתרסיס שמן). מכסים את הקערה בניילון נצמד ומניחים להתפחה במקום חמים, עד שהבצק מכפיל את נפחו, כשעתיים עד שעתיים וחצי.
4. מוציאים את הבצק למשטח עבודה נקי ומחלקים אותו ל-16 חלקים שווים. מגלגלים כל חלק לכדור. מניחים את כדורי הבצק בתבניות המוכנות. מתפיחים בטמפרטורת החדר כשעתיים, עד שהכדורים מכפילים את נפחם.
5. מחממים את התנור ל-175 מעלות. מברישים את פני הלחמניות בביצה הטרופה וזורים מעל את הסוכר החום. אופים במשך 15 דקות עד שפני הלחמניות מזהיבים. משנים את מיקום התבנית בתנור במחצית זמן האפייה. מוציאים מהתנור ומעבירים לצינון מלא על רשת.
לחמניות אלה אינן נשמרות היטב. עדיף לאכול אותן זמן קצר – עד כמה שעות – לאחר האפייה.

תבשיל קדירה בנוסח צ'ידינגלי
הרמיוני ורון שוב רבו… לא שזה חדש. רון לעג להרמיוני בשיעור עם פרופסור מקגונגל, וכעת היא יושבת לבדה בשולחן גריפינדור, ולא ממש אוכלת את תבשיל הקדירה שבצלחתה. היא מרוגזת, וזה שרון יוצא עם לוונדר ולא איתה לא עוזר למצב הרוח שלה (ראו הארי פוטר והנסיך חצוי הדם, פרק 15).
טקסט "מגילה" התבשיל הזה מגיע מהעיר צ'ידינגלי שבמזרח אסקס באנגליה, עיר מכרות חשובה בתקופה הרומית. לא ידוע איך התפתחה המנה ואיך זיתים הפכו להיות חלק ממנה, אך היא טעימה מאוד, וזה כל מה שחשוב.

חומרים ל- 4 מנות:
3 כפות שמן
450 גרם בשר לצלי ("צ'אך", למשל, או נתח מאזור הצלעות), חתוך לקוביות בגודל 1/2 2 ס"מ
קמח לקימוח
1 בצל, קצוץ
1 גבעול סלרי, קצוץ
1/2 כוס זיתים ירוקים קצוצים
2 כפות חומץ טרגון
2 כפות חומץ מאלט
1/4 כפית ציפורן טחונה
מלח
פלפל שחור גרוס טרי
3 תפוחי אדמה גדולים עם קליפה אדומה (כמו זן דזירה), פרוסים דק
כ-1 כוס ציר עוף

אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-175 מעלות. מחממים 1 כף מהשמן במחבת גדולה. מקמחים את קוביות הבשר בקמח ומטגנים על אש בינונית-גבוהה, כל פעם חלק מהקוביות. הופכים את קוביות הבשר בזמן הטיגון, כך שישחימו מכל הצדדים. מעבירים לצלחת גדולה.
2. מחממים את 2 כפות השמן הנותרות ומוסיפים את הבצל והסלרי. מטגנים כ-5 דקות, עד שהירקות מתרככים, תוך קרצוף תחתית המחבת לשחרור המשקעים.
3. מסדרים את תערובת הסלרי והבצל בתחתית תבנית בינונית עמוקה ועגולה. מפזרים מעל מחצית מכמות הזיתים. מזלפים מעל 1 כף מכל סוג חומץ. מתבלים ב-1/8 כפית מהציפורן, מלח ופלפל. מניחים מעל מחצית מכמות הבשר בשכבה אחידה. מסדרים מעל מחצית מפרוסות תפוחי האדמה. מסדרים מעל עוד שכבת בשר ועליה עוד תפוחי אדמה. יוצקים מציר העוף עד למחצית גובה התבשיל. מתבלים בשארית הציפורן, מלח ופלפל. מכסים היטב ומעבירים לתנור למשך 1/2 2 שעות.
4. מסירים את המכסה ומוודאים שהתבשיל לא יבש מדי. אם צריך, מוסיפים עוד ציר עוף. אופים ללא מכסה במשך 30 דקות נוספות, עד שפני התבשיל משחימים.


אתר הספר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר