סרט איטלקי-צרפתי חדש וקסום: חנות ספרים בפריז

כשיום אחד נכנסת לחנות שלו בסערה אישה בשם יולנד נותר וינצ'נזו המום ומוקסם. אישיותה הסוערת של האישה מאתגרת אותו
חנות הספרים הייחודית של וינצ'נזו ממוקמת ממש במרכז הרחוב כשכל הבתים מסביב 'עוטפים' אותה. נדמה שמיקומה חשוף ביותר עד שמתברר שמה שמתרחש בתוכה הוא ההיפך הגמור מחשיפה

השבוע (8.6.23) עולה לאקרנים סרטו האיטלקי-צרפתי החדש שכתב מאסטרו הקולנוע האיטלקי אטורה סקולה: חנות ספרים בפריז (A bookshop in Paris)

וינצ'נזו, אותו מגלם הבמאי סרג'יו קסטליטו, המעיד על עצמו כ'מיזנטרופ', מקדיש את חייו לחנות הספרים שלו – פנינה של טעם טוב בכיכר פריזאית קסומה, כמו גם לבתו היפה אלברטין המקורקעת לבית עקב תאונה שעברה.

הוא עוטף את עצמו בקליפה מגוננת שעשויה להיסדק בכל רגע. ואכן, כשיום אחד נכנסת לחנות בסערה אישה בשם יולנד, נותר וינצ'נזו המום ומוקסם. אישיותה הסוערת של האישה מאתגרת אותו, וצדדים באישיותו שנדמה כשכבר הושתקו, מתעוררים לחיים חדשים.

סיפור אינטימי, פיוטי ונוגע ללב, שכתב מאסטרו הקולנוע האיטלקי אטורה סקולה, בכיכובם של סרג’יו קסטליטו וברניס בז׳ו.

חנות הספרים הייחודית של וינצ'נזו ממוקמת ממש במרכז הרחוב, כשכל הבתים מסביב 'עוטפים' אותה. נדמה שמיקומה חשוף ביותר, עד שמתברר שמה שמתרחש בתוכה הוא ההיפך הגמור מחשיפה. בקומה השנייה של החנות מתגוררת בתו של וינצ'נזו – אלברטין, ואיש אינו יודע מה הסיפור שעומד מאחורי הקשר שלהם ונסיבות חייה.

מיזנטרופ מיזנטרופ, אבל מסתבר שוינצ'נזו הוא אדם נוח לבריות וותרן, שרואה פעם אחר פעם איך פרופסור מכובד גונב מחנותו ספרים ומבליג על כך. הסיבה לכך היא שהסיפור המרכזי של חייו הנוגע לבתו, מכניס אותו לפרופורציות, ולעיתים נראה שכלום לא מעניין אותו חוץ מרווחתה ואושרה (היחסי יש לומר, עקב מצבה הבריאותי והנפשי). הוא לא חושב על עצמו ולא מבקש לעצמו דבר.

כל זה משתנה עם כניסתה הסוערת של יולנד, אשר מהווה את ההיפך הגמור מחייו האפרוריים של וינצ'נזו, וכמובן מאורח החיים והתנהלותה של בתו, אשר מטאפורית מושווית לדג בו היא מטפלת ומשייט לו במרכז חדרה בתוך אקווריום גדול, במיקום שמזכיר את מיקום החנות ביחס לרחוב. השקט המוחלט השורר בחדרה של הבת מהווה ניגוד מוחלט ליולנד, שלא מפסיקה להפיק מרגליות בקצב אש. האנרגיות שלה בלתי נגמרות, ונדמה כאילו נשלחה לוינצ'נזו כדי להצילו משממון חייו.

 

יולנד, אשר למרות התנהגותה המוחצנת כונתה מצעירותה 'קיפוד', מפני שלא נתנה לאנשים להתקרב אליה, מצליחה לעלות בערמומיות לקומה השנייה הסודית. אינטראקציה קצרה בינה לבין בתו של וינצ'נזו משנה את חייה של אלברטין, אשר בשנייה האחרונה של הסרט עוזרת לצופים לקבל תשובה להחלטתה המפתיעה של יולנד.

מבולבלים? לא אעשה ספוילר כמובן, אבל המלצתי לכם – רוצו לסרט ואל תמצמצו בסופו, כדי לא לפספס את האינפורמציה החשובה להבנת סוף הסיפור.

במאי: סרג'יו קסטליטו, שחקנים: סרג'יו קסטליטו, ברניס בז'ו. איטליה-צרפת, 2021. דובר איטלקית וצרפתית בתרגום לעברית. 95 דקות. הפצה: סרטי נחשון. החל מ- 8.6.23 בבתי הקולנוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר