שמענו בין הגפנים 22.3.24: מחסלים את ענף היין, טעימות לקראת פסח וביקורות לא כל יום פורים, יקב כרמל צמא לעוד בירה

ניר חן – יינן ובעלים של יקב 'אחד חלקי שש' ויינן הסדרות הכשרות ביקב בקסברג בדרום אפריקה סיים לא מכבר את הבציר הרביעי שלו וייצור יינות כשרים שם. קראו את חוויותיו בהמשך. צילום פרטי
השבוע: מחסלים את ענף היין, למה פורים השנה אינו חג שמח, יינות לזכר נופלים, טעימת יינות לקראת פסח, ביקורות יין: לא כל יום פורים, כותב אורח: ניר חן שחזר מבציר בדרא"פ, יקב כרמל מרחיב הפצת בירות, עולֵלות בקצרה: כרם הגרנד וין הראשון של יקב קסטל בן 36, יקב כרם תשע כיקב שירות, נחמת שותים מחלקים 1500 בקבוקים, 6.4: יריד זמן יין בגליל המערבי, א.ג.ת.ד תפוצה על איבוד הפצת וודקה חורטיצה

אנחנו במערכת אכול ושאטו כואבים ואבלים על כל החיילים והחיילות שנפלו במלחמה, על כל האזרחיות והאזרחים שנטבחו, מאחלים החלמה לפצועים, ומייחלים לשובם של החטופות והחטופים

צולם ביקב טוליפ. פורסם בדף הפייסבוק

מחסלים את ענף היין: הפעם זה שר הקלקלה

אלון גונן: מספר שעות לפני שסגרנו את הכתבות השבועיות של 'שמענו בין הגפנים', קיבלנו מאתר החקיקה של הכנסת עוד תזכורת. הפעם ממשרד הכלכלה עם העומד בראשו, ניר ברקת, שמצטרף לחגיגה השנתית של חיסול החקלאות בישראל. אם לא מספיקים מעלליו של שר החקלאות אבי דיכטר, שעושה זאת מאז שנכנס לתפקידו, אז משרדו של ברקת פרסם השבוע טיוטת נוהל נלווה להוראת המנכ"ל, לפיו יקב המחזיק רישיון יצרן לייצור יין, יוכל לייבא יין בייבוא ישיר  יין מוכן בצוברים (באלק –  (bulkולא רק בבקבוקים. ואם זה לא מספיק, אז במסגרת ייבוא זה בדיקת המעבדה בשלב טרום היבוא, תבוצע מהצובר ולא מהמכל בו ישווק המשקה. בנוסף, אין דרישה להצגת תווית בעברית, מאחר שהיין יכנס כחומר גלם לייצור יין ביקבים, ולא ישווק באופן שהוא מיובא.

הכירו אוניית יבוא ויצוא באלקים. כבר לא ידאגו למשך הזמן מהכרם ליקב

בשנים האחרונות נעקרו בישראל מאות דונמים של זיתים, בגלל היתר יבוא שמן זית וביקבוקו בארץ. גם מאות דונמים של תפוחי עץ נעקרו, גם כאן כי היבוא חנק את כל החקלאות בארץ בגלל מחירי המים, חוסר ידיים עובדות ומיסים מטורפים.

פתאום המלחמה ביוקר המחייה תפסה פופולריות בין השרים, וכולם רוצים להיות סוג של כחלון שנלחם בסלולר. אז גם הם עושים סיבוב על חשבון החקלאים. מה אכפת להם שיקבים יביאו אלפי ליטרים של יין מוכן שהם יקנו ב-60 סנט לליטר באירופה המוצפת ביין, ישלמו מס בסך 5 שקלים לליטר, ויבקבקו את היין מחו"ל כיין ישראלי לכל דבר. העלות תהיה 10 שקלים לבקבוק, אותו הם ימכרו לנו ב-35 שקלים.

כמה סימני שאלה לתשומת לב

כולם ירוויחו, חוץ מהחקלאים שנטעו אלפי דונמים של כרמים. מי שלא בחוזה ארוך-טווח עם היקבים, או שיעקור או שימכור במחירי הפסד. סביר להניח שהוא יעקור. האם אף אחד לא חושב לרגע מה קורה עם העצמאות ובטחון המזון הישראלי? אף אחד לא רואה כמה קרוב האמברגו שאנחנו הולכים לחטוף כל רגע מכל מדינות אירופה, שבגלל המצב הבטחוני אוניות לא יגיעו לכאן, או אף אחד לא ירצה למכור לנו יותר? אנחנו לא מבינים שחייבים קודם כל להתבסס על חקלאות מקומית? איך אפשר לסכן ככה את החקלאות ולהזנות אותה, להזניח אותה, לזלזל בה, להביא יין מוכן ולבקבק אותו כיין ישראלי לכל דבר, עם שם קליט ותווית מאירת עיניים?

שורה קטנה מאוד, בלתי קריאה, תעיד אולי שזה "יין נכרי", אבל כמובן כל הכשרויות יהיו מודבקות בגדול ובמקום הנכון, כי זו התעשיה היחידה שמרוויחה מהמהלך הזה. עשרות משגיחי כשרות ישלחו להשגיח ביקבים שמהם יקנו היקבים יין מוכן (בדיוק כפי שקורה עם תעשיית הבשר בעולם). לרשות החקלאים יש מעט ימים – עד 31.3.24 בדקה לחצות, כדי להביע את מחאתם ולהילחם ברוע הגזרה.

נכון שהיקבים הגדולים התלוננו בשלוש השנים האחרונות כי חסר להם מיץ ענבים, ונראה כי לפחות לחלקם יש יד ורגל במהלך הזדוני הזה, גם אם יגלגלו עיניים בצדקנות.

צבעוניות מתעתעת: חלקת קברנה סוביניון שנעקרה בגלל ליפרול 3 כמו כרמים רבים אחרים ברחבי הארץ. ללא עיבוד מחשב – ככה המכה מגיעה מהטבע. צילום איל גוטמן

מועצת גפן יין נכנסה לעובי הקורה, ויחד עם הכורמים והמשתלות נטעו אלפי דונמים של גפנים נקיות מוירוס ליפרול 3, ומחכים לשנה השלישית כדי שיהיה אפשר לבצור מהנטיעות החדשות. עשרות אלפי הדונמים שנעקרו בגלל המחלות גרמו לחוסר בענבים, וזה רק עניין של זמן עד ששוב התפוקה תהיה מלאה.

הצפת השוק ביין מוכן שיבוקבק בישראל, עלולה לגמור את התעשייה, וגם לפגוע בכל נושא האזוריות שהיקבים ממתגים איתו את עצמם.

מועצת גפן היין בראשות צחי דותן, חייבת לחשוב כמה שנים קדימה ולהציל את ענף היין מרוע גזרה מטורפת זאת. הממשלה היא אסון לאומי שפוגעת בכל חלקה טובה. צריך לייצג את הכורמים, את היקבים ואת ענף היין, ואסור לתת למהלך הזה לקרום עור וגידים, צריך לקטום אותו עכשיו.

פורים 2024: זה לא חג שמח השנה

אלון גונן: כשעברתי על הכתבות שלי מהשנים האחרונות, גיליתי שתמיד לפני חג פורים כתבתי על יינות "משמחים", למרות שמזעזע ומחליא בעיני כל נושא לשתות "עד דלא ידע", להשתכר למוות ולהקיא את הנשמה באיזו סמטה.

חג פורים של שנת 2024 אמור להיות שונה, חג עצוב בו לא יהיו תחפושות של גנרלים, אלא רק חיילים פשוטים ושוטרים שהצילו את העם הזה. אי אפשר לשמוח, ואפילו למראית עין, כאשר 134 חטופות וחטופים שהמדינה הפקירה, נמקות ונמקים בעזה וחלקם כבר נרצחו ואם בכלל יוחזרו כגופות.

יינות לזכר נופלים. צילום Wine & Friends

אז החג הזה אני מסרב להגיד חג שמח, ובמקום זה אאמץ את מנהג משלוח המנות שמקורו בעצם במתנות לאביונים. הפעם משלוחי המנות צריכים להגיע למשפחות החטופים, החטופות והנעדרים, ולמשפחות חללי צה"ל ומשטרת ישראל. צריכים לחלק את משלוחי המנות לכל השובתים והשובתות בכבישים, אלה שזועקים את זעקת השבויים והנעדרים, שעוד מעט לא יישאר בחיים אף אחד מהם. אין מקום למשתים, חגיגות וריקודים. חג הפורים הזה צריך וחייב להיות שונה.

בשבועות האחרונים יותר ויותר יקבים מקדישים יינות לנרצחים ולנרצחות, לנופלים ולנופלות. התוויות עם החיוך של החייל שנהרג, החטופה לעזה, האישה שנאנסה ונרצחה, או התוויות שמזכירות מקומות שהוכחדו כמו קיבוצים וערים שפונו. במקרה הזה התופעה שתופסת תאוצה מסמלת את כל מה שיפה בתעשיית היין הישראלית, כאשר יקבים מחבקים את המשפחות השכולות, ומנסים להנציח במעשה קטן ואצילי. לא קמעות ולא דרבוקות אלא בקבוק יין עם תמונה של מישהו או מישהי שכבר לא פה, אבל יישארו בזיכרוננו לעד, בזכות יין ישן נושן שמייצג מישהו ומישהי שכבר לא.

יינות לזכר נופלים. צילום Wine & Friends

למשל המיזם של חברת Wine & Friends, שהחליטה לקחת קדימה את התשוקה ליין ולחבר אותה למחויבות להשפיע על החברה בישראל. זוהי סדרה מיוחדת של בלנדים שיוצרו ביקב מוניץ וביקב גוש עציון, המוקירה חיילי צה”ל שנפלו מאז שנות ה-90. הסדרה נוצרה בשיתוף משפחות החיילים, וכל בקבוק הוא מחווה לזכרם ועדות לאופי שלהם.

רב סרן ד"ר איתן נאמן ז"ל

 יין איתן – מוקדש לזכר רב סרן ד"ר איתן נאמן ז"ל

בלנד אדום של 50% קברנה סוביניון, 20% גרנאש, 20% מורבדר ו-10% סירה. התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות, כאשר כל זן התיישן שנה בנפרד, וחצי שנה נוספת כחלק מהבלנד הסופי.

רב סרן ד"ר איתן נאמן ז"ל נפל בקרב על העיר שדרות ב-9.10.2023, בעת שהחליף רופא אחר. בשירות המילואים שלו התנדב כרופא לוחם ביחידה 669 ובחטיבת המילואים 551. איתן האמין בעבודה קשה ותמיד שאף למעלה. הוא התמחה ברפואת ילדים בבית חולים סורוקה, ועשה תת-התמחות בטיפול נמרץ ילדים באוניברסיטת ייל בארה"ב. הוא הסתכל תמיד על כל אדם בגובה העיניים, וכיבד כל אדם ללא שמץ של שיפוטיות.

סמל ראשון יהונתן יצחק סמו ז"ל

יין יהונתן – מוקדש לזכר סמל ראשון יהונתן יצחק סמו ז"ל

בלנד אדום המורכב משישה זנים: קברנה סוביניון, סירה, גראנש, מורבדר, קברנה פרנק ופטי ורדו. הבלנד שהה בחביות עץ צרפתי 20 חודשים, מתוכם 12 חודשים כל זן בנפרד ולאחר מכן 8 חודשים כבלנד הסופי. היין ימשיך להשתבח עם השנים בבקבוק, והוא מלא בארומות של פירות יער, מתובלים בקפה ווניל הנותן ליין טעמים מעודנים ואלגנטיים.

סמל ראשון יהונתן יצחק סמו ז"ל – לוחם ומפקד בגדוד 202 בצנחנים. נפל בקרב בעזה ב-10.11.2023. בן 21 במותו. יהונתן היה חתום על כרטיס אדי, ועם נפילתו הושתלו איבריו בשישה אנשים. יהונתן היה ראשון לכל משימה, מצטיין, חכם, מוכשר חבר נאמן ואהוב. אהב את החיים ומיצה כל רגע מהם.

סגן משנה בר רהב ז"ל

יין בר אדום ויין בר לבן  – מוקדשים לזכר סגן משנה בר רהב ז"ל

בר אדום – בלנד אדום מענבי קברנה סוביניון (50%) ומרלו (50%). הבלנד התיישן במשך שישה חודשים, ויש לו ארומות של פירות אדומים.

בר לבן – 100% סוביניון בלאן מענבים שנבצרו מוקדם יחסית, ותססו בתסיסה קרה וארוכה. ליין צבע קש ירוק, עם ריחות עוצמתיים של פירות טרופיים, וריחות עשבוניים עם מינרליות ברקע. יין פריך, חומצי ורענן.

סגן משנה בר רהב ז"ל – לוחם מצטיין במחס”ר 605, אשר יצא לקורס קציני הנדסה ונפל במהלך מבצע צוק איתן  – 19.7.2014, מפגיעת טיל נ”ט. בן 21 במותו. תלמיד מצטיין, איש משפחה, אהב את הטבע (אם אפשר, עם קפה ליד בור מים תורן…). יחצ”ן מסיבות מעולה, שחקן כדור מים מחונן, חייל למופת, מפקד ומוביל, ספורטאי בנשמתו וחבר נאמן ואהוב. ילד אהוב ומאושר שעף לו לארץ לעולם לא

סמל ראשון אופק ארביב ז"ל

יין רוזה אופק ויין אדום אופק – מוקדשים לזכר סמל ראשון אופק ארביב ז"ל

רוזה אופק – מורכב מענבי מורבדר, גרנאש וסירה. הענבים עברו השריה קצרה (כשעתיים) על הקליפות, לפני סחיטת הקליפות. לאחר מכן התבצעה תסיסה קרה. כל אחד מהזנים תסס בנפרד עד סיום התסיסה של הסוכר השיורי (הרוזה יבש), ולאחר התסיסה נוצר הבלנד. רוזה בעל צבע ורוד אפרסקי וקל, המאפיין את יינות דרום צרפת. ליין חמיצות מאוזנת ופירותיות נעימה וטעמים ים תיכוניים ייחודיים.

אדום אופק – בלנד של פטי ורדו, מורבדר וקברנה סוביניון. כל זן תסס ונסחט בנפרד, התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות, ולאחר מכן 6 חודשים כבלנד הסופי.

סמל ראשון אופק ארביב ז"ל – נרצח במסיבה ברעים ב-7.10.1923, ולפני מותו הציל שתי בנות. יפה תואר, שתמיד היה ראשון לתת מעצמו ולעזור לאחרים, הלב של כל מקום שהוא היה בו, אפשר להתאהב בו רק מלהסתכל עליו. שטותניק שאהב את החיים, אהב מוזיקה, את הים, לטייל, אהב את הטבע מאוד, אהב את כל האנשים. הגבר הכי מיוחד בעולם שפיזר אור ואהבה בכל מקום אליו הלך.

רב סרן יוחאי (ג׳וחא) קלנגל ז"ל

יין יוחאי – מוקדש לרב סרן יוחאי (ג׳וחא) קלנגל ז"ל

בלנד אדום של פטי ורדו, מורבדר וקברנה סוביניון. כל זן תסס ונסחט בנפרד, התיישנות במשך 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות, ולאחר מכן 6 חודשים נוספים כבלנד הסופי.

רב סרן יוחאי (ג׳וחא) קלנגל ז"ל – מ״פ גדוד צבר בחטיבת גבעתי. נפל ב-28.1.2015 במורדות הר דב מפגיעת טיל נ״ט. בן 25 במותו. מפקד נערץ בעל לב זהב, אמיץ ויפה תואר. יותר מכל אהב את הרגעים היפים עם המשפחה, אוכל טוב ומוזיקה. יוחאי כתב: ״המחוגים זזים ואנחנו איתם, רגעים יפים שלא יחזרו״.\

יין ארי – מוקדש לזכר סמל ראשון ארי יהושע וייס ז"ל

בלנד אדום המורכב מ-50% ענבי קברנה סוביניון, 20% גרנאש, 20% מורבדר ו-10% סירה. התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות, מתוכן כל זן התיישן 12 חודשים בנפרד ו-6 חודשים בבלנד הסופי.

סמל ראשון ארי יהושע וייס ז"ל – לוחם פלחה”ן נח”ל. נפל בקרב בשכם ב-30.9.2002, בן 21 במותו. אור בעיניו וחיוך זך על שפתיו. עדין ורגיש עם לב רחב. אוהב חיים ואדם.

רב סרן נדב מלוא ז"ל

יין נדב – מוקדש לזכר רב סרן נדב מלוא ז"ל

יין אדום, בלנד של שני זנים: 40% קריניאן ו-60% מרסלן. הקריניאן מתל פארס ברמת הגולן, והמרסלן מכרם בן זמרה בגליל העליון. היינות התיישנו 12 חודשים בחביות בנפרד. זהו בלנד ים תיכוני עם גוף בינוני, ריחות של ליקריץ, תות ווניל, ובעל סיומת מאוזנת.

רב סרן נדב מלוא ז"ל – נפל ב-6.7.1997 בדרום לבנון, בעת שהיה מפקד פלוגת ההנדסה של הצנחנים. גדל בקיבוץ שדה אליהו. אהב ללמוד, לנגן בגיטרה ולשחק כדורסל. זכור כחבר וכמפקד ערכי, אנושי וצנוע. דבריו בנושאי מצוינות והיותנו קודם כל בני אדם, נלמדים עד היום.

רב סרן דניאל גומז ז"ל

יין דניאל – מוקדש לזכר רב סרן דניאל גומז ז"ל

בלנד אדום משישה זנים שונים: קברנה סוביניון 39%, סירה 24%, גרנאש 20%, מורבדר 6%, קברנה פרנק 6%, פטי ורדו 5%. הבלנד שהה בחביות עץ צרפתי 20 חודשים, מתוכם 12 חודשים כל זן בנפרד ולאחר מכן 8 חודשים כבלנד הסופי. יין מלא בארומות של פירות יער, מתובלים בקפה ווניל המעניק ליין טעמים מעודנים ואלגנטיים. ימשיך להשתבח עם השנים בבקבוק.

רב סרן דניאל גומז ז"ל – טייס מסוק יסעור. נפל בקרב בשטח אויב במלחמת לבנון השנייה ב-12.8.2006, בן 25 במותו. גיבור, יפה תואר, שנון, אוהב אדם וארץ, אבא של אביה.

רב סרן רועי קליין ז"ל

יין רועי – מוקדש לזכר רב סרן רועי קליין ז"ל

בלנד אדום שהופק מענבי פטי ורדו 50%, ענבי קברנה סוביניון 42% וענבי קברנה פרנק 8%, מאזור הרי יהודה. הענבים נבצרו ידנית, והיין התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון. יין בעל גוף בינוני וצבע ארגמן עמוק, טאנינים מתונים, סיומת ארוכה, חמיצות מאוזנת וטעמי דובדבן ופטל.

רב סרן רועי קליין ז"ל – סמג״ד גדוד 51 של גולני, נפל בקרב בבינת ג׳בייל במלחמת לבנון השנייה ב-26.7.2006.

רב סמל ראשון קרן טנדלר ז"ל

יין קרן – לזכר רב סמל ראשון קרן טנדלר ז"ל

יין לבן, 100% ענבי רוסאן איילה מהאדמה הגירית של טרואר הרי יהודה. התיישן 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. צבעו זהוב. בעל גוף מלא ואגוזי, עם טעמים עשירים של דבש, פירות הדר ואגסים.

רב סמל ראשון קרן טנדלר ז"ל – נהרגה במלחמת לבנון השנייה ב-12.8.2006, בעת שירות מילואים בטייסת 114. חיילת צה"ל היחידה שנהרגה במלחמה זו. קרן הייתה  שאפתנית, חכמה, ספורטאית, שחיינית מצטיינת, ממוקדת מטרה. הייתה לה נפש ברורה, והיא לא קיבלה שום דבר על מגש של כסף. קרן מאוד רצתה למלא תפקיד משמעותי, לכן חתרה להיות מכונאית מוטסת אחרי לימודים בעתודה, והצליחה להיות המכונאית המוטסת הראשונה במערך מסוקי היסעור.  

יינות חדשים לקראת פסח שבפתח

מיינות הטעימה. צילום יונתן לבני

יונתן לבני: כשפסח מתקרב, והוא אכן מתקרב, יקבים רבים מוציאים יינות חדשים לשוק. מאחר שאנו מצווים לשתות ארבע כוסות יין בליל הסדר, ויש עוד ארוחות חג, אז מי מהיקבים לא ירצה להיות כלול בשתייה?

תמיד סברתי שנהפוך לארץ יין נורמלית לחלוטין כשהחגים לא יהוו סיבה להפוך את שולחן הסדר למשהו יוצא דופן. אבל כל עוד זה לא קורה, הפסח הוא זמן השקה של יינות מיקבים רבים (אותו דבר נכון לפני ראש השנה). השבוע טעמתי יינות שיצאו לשוק לקראת חג הפסח, וכן כאלה שקיבלתי לטעימה מיקבים ומחברים. אז עדיין לא חג פסח שמח – אבל הנה רשמיי מהיינות:

שניאור עטיה – משגיח הכשרות של ברבדו שהפך ליינן מצטיין. צילום חן ראובן

יקב ברבדו – לנדמארק לבן 2022:  'לנדמארק' הינה סדרת הדגל של יקב ברבדו. זהו יין לבן ראשון בסדרה. הופק מענבי סוביניון בלאן, שנבצרו בבציר ידני וסלקטיבי בכרמי היקב. היין תסס בטמפרטורה נמוכה של 12 מעלות. שני שליש מהיין עבר לחביות עץ אלון חדשות להתיישנות על השמרים למשך 3 חודשים ושליש תסס הלאה ללא חבית.

כלי הקירור VinoCase. צילום sg pr

את הבקבוק השארתי לקירור בתוך כלי חשמלי חדש בשם VinoCase, המיובא מגרמניה ומאפשר לקרר בקבוק יחידני מבלי להיזקק לשמפניירה ממולאת קרח שאף פעם אין לי. יין עם חומציות וגוף קל, עשבוני ומינרלי מאוד. סגנון עשיה פירותי, טרופי שנעים מאוד לשתות אותו בעיקר ביום חם. 150 ₪.

הייננית פנינה קונסטנוביץ. צילום ג'ק קריסטלוביץ

Penina's Wine 2022 – יין שרדונה מפתיע, המיוצר על ידי ייננית בשם פנינה קוסטנוביץ, עולה חדשה מארצות הברית, שהיא ייננית העוזרת ליעקב אוריה, היינן הראשי של יקב פינטו ומהייננים המובילים והמוכשרים בישראל. היא קוראת ליין Upstream Chardonnay – "שרדונה ההולך נגד הזרם", עשוי מענבים מהגליל, כפי שהיא הסבירה לי היא עושה אותו באופן שונה משאר יינות השרדונה המיוצרים ביקב, ולכן הוא "בניגוד לזרם". היין שהה 9 חודשים בחבית עץ אלון חדשה ועבר בה גם תסיסה מלולאקטית. לאחר מכן היין שהה עוד 4 חודשים בבקבוק. יין שמזכיר יותר מכל שרדונה ששתיתי בארץ, את השרדונה של קליפורניה. עצמו עיניים – אתם שם.  ניתן להשיג בחנות היין "כוס של ברכה" ברחוב הל"ה 16 בירושלים, או מהייננית (054-2844034). 98 ₪.

עידו לוינסון היינן הראשי של ברקן סגל עם ה- Petit UF 2017 של יקב סגל. צילום דוד סילברמן dpsimages
עידו לוינסון לשעבר היינן הראשי של ברקן סגל והיום המנהל המקצועי עם ה- Petit UF 2017 של יקב סגל. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב סגל – פטיט UF 2020: נקרא UF משום שהיין לא עבר סינון. עשוי  מענבי קברנה סוביניון מגפנים בגליל העליון בגובה 835 מטרים. יין בעל צבע סגול כהה, שהתיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון. קברנה סוביניון ממש אלגנטי וטעים ומאוד עוצמתי, מרוכז עשיר וחוויתי. מציע לשתות אותו גם בעוד מספר שנים. ישתבח עוד יותר עם הזמן – זו תחושתי. לא להחמיץ. 110 ₪.

יקב ברקן – קברנה סוביניון Platinum  2021 – הפלטינום מגיע בבקבוק גדול וכבד ביותר, האמור להכיל "מהדורה מיוחדת של חביות מצטיינות ויוצאות דופן", שהופרדו משאר החביות ביקב להמשך התיישנות במשך 18 חודשים. גוף לא מלא, ולדעתי אחד יינות קברנה סוביניון הלא מעניינים שטעמתי השנה, למרות הניסיון לקבוע כי הוא "יין עוצמתי ועשיר". ממש לא. 79 ₪.

יינות בטא של יקב ברקן. צילום יונתן לבני

יקב ברקן סדרת בטא – פינו נואר 2021: לא אחת אני מציין שאני חסיד של יינות פינו נואר, שהם אלגנטיים אך עדינים, והטובים שבהם מיוצרים בבורגון שבצרפת. יין זה של ברקן מופק בכמות קטנה מכרם יחידני בבית נקופה שבהרי יהודה. ענבי פינו נואר זקוקים לקור ולאדמה מיוחדת, וזה אמור לקרות בהרי יהודה. היין התיישן 18 חודשים בחביות צרפתיות בנפח 500 ליטר, מחציתן חדשות. בטעימה אין ספק שמדובר בפינו, בעל טעם אופייני לזן. מעט מרירות בסיומת, אך חסרה לו האלגנטיות והמורכבות של הזן. חבל. 80 ₪.

קובי ארביב היינן הראשי של יקב רקנאטי. צילום דני רובין אתר על היין

יקב רקנאטי – קברנה סוביניון כרם אודם 2020: הענבים ליין מגיעים מכרם ברמת הגולן בגובה 1050 מטר, בקרקע בזלתית. הענבים נבצרו ידנית וסלקטיבי, והיין התיישן 18 חודשים בחביות 500 ליטר גדולות מעץ אלון צרפתי, שיוצרו במיוחד עבור היקב בבורגונדי שבצרפת. קברנה סוביניון במיטבו. יין עמוק, מאוזן, רענן עם טעמי פירות יער שחורים. סיומת ארוכה וטעימה. מאוד מומלץ אך יקר: 190 ₪.

איציק כהן בעלים ויינן יקב רמות נפתלי עם בקבוק יין הצדעה. צילום יונתן לבני

יקב רמות נפתלי עבור תנועת המושבים: הצדעה חרבות הברזל – קברנה סוביניון 2022: תנועת המושבים מצדיעה למושבים המפונים מעוטף עזה ומגבול לבנון, במיזם  שכל רווחיו יתרמו לתושבי המושבים המפונים. איציק כהן בעלים ויינן יקב רמות נפתלי במושב רמות נפתלי הסמוך לגבול לבנון הוא מפונה כזה יחד עם משפחתו, אך מקפיד להגיע ליקב וייצר את יין 'הצדעה' – מורכב כמעט כולו מענבי קברנה סוביניון, עם כמות קטנה ביותר של מרלו לעיגול הטעמים. הענבים ליין נבצרו בכרם של היקב. היין התיישן בחבית עץ גדולה ביותר בנפח 2000 ליטר. לכן טעמי היין עדינים, למרות שבדרך כלל קברנה סוביניון הוא יין הרבה יותר כבד. גם הקברנה סוביניון שאיציק כהן מייצר מדי שנה, הוא  יין עמוק וכבד יותר. הסיומת מתוקה במקצת. יין שילווה כל ארוחה, עקב היותו קליל כאמור, ובהחלט נעים לשתייה. 129 ₪. את היין ניתן לרכוש בחנות 'אדום ROSE לבן' ברחוב אבן גבירול בתל אביב, או באתר winegalil.co.il.

שף חיים כהן ביקר את איציק כהן מיקב רמות נפתלי במושב שפונה מתושביו. צילום פרטי

יקב רמות נפתלי – פטי ורדו 2021: כשהייתי בחנות בה הושק יין ההצדעה, קניתי יין זה. ענב הפטי ורדו נפוץ באזור בורדו שבצרפת, שם הוא מוסיף בעיקר צבע וארומות של פרחים ליין בו הוא נוטל חלק. זהו ענב שנבצר בדרך כלל בסוף עונת הבציר, וכמעט תמיד עד מקסימום כ-15% מבלנדים. בארץ הוא הפך בשנים האחרונות לזן עצמאי. הפטי ורדו של איציק כהן התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון. פטי ורדו נעים, קליל, ומאוד מתאים גם לימים חמים שעוד יגיעו. תענוג. 130 ₪.

מירי בן שושן מנהלת יקב שאטו רמו ורמו בן שושן מייסד היקב. צילום מהיקב
מירי בן שושן מנהלת יקב שאטו רמו ורמו בן שושן מייסד היקב. צילום מהיקב

יקב שאטו רמו – בלנד ספיישל רזרב 2017: מורכב מ-50% ענבי פטי ורדו מהחלקות הנבחרות של  כרמי היקב שנבצרו  ידנית והופרדו מהשזרות, עברו השריה קרה ובהמשך תסיסה איטית. ה-50% הנותרים הם ענבי קברנה סוביניון, שעברו הליך התיישנות דומה במשך 18 חודשים  בחביות נבחרות, ולאחר מכן 6 חודשים נוספים בחביות אחרות מיוחדות, שנבחרו על ידי היינן. ההתיישנות במשך שנתיים בחביות המיוחדות אמורות לתת ליין טעם איכותי. הבלנד של שאטו רמו מאפיין יקבים רבים ביותר בבורדו שבצרפת.  לכל מי שאוהב בלנד בורדולזי, זהו בורדולזי ישראלי מהטובים ששתיתי השנה. ייחודי ביותר. לא בכדי הוא יין הדגל של היקב, אבל יקר ביותר – 310 ₪. מחיר מופרז ומוגזם (ראו התייחסות למחירים בכתבה הבאה של אלון גונן).

ביקורות יין: לא כל יום פורים

אלון גונן: כמה יינות שהפתיעו אותי, כי על חלקם כבר חשבתי שהם הרבה מעבר לשיא, והם כאמור בעטו והעלו בי חיוך גדול. היו גם כאלה, שמה לעשות, רק התחפשו ליינות שגרמו לי ליהנות, עד שהבנתי מה מחירם ופה לא הבנתי אם לצחוק או לבכות. פשוט עזות מצח וחוצפה, ואני שמח כי ניתנה לי האפשרות להוריד להם את המסכה.

יקב וילה וילהלמה – TIMELESS 1120 שנת בציר 2006. צילום אורי כהן

יקב וילה וילהלמה – TIMELESS 1120 שנת בציר 2006: קברנה סוביניון עם תוספת של 25% מרלו. הצבע הפתיע, ואם ציפיתי כבר לסוג של חום אז הצבע השחור הכהה הרשים. אף מתקתק, אוכמניות, ריבת שזיפים, מנטה קרירה. הפה בשל, מורכב, שופע פרי אדום, ואת הכול עוטף עץ קלוי. הבקבוק שפתחתי ממוספר 1551 מתוך 2328 בקבוקים אותם ייצרו מוטי גולדמן ועמרם סורסקי. ביקב יש עוד כמה בקבוקים לטובת אספנים. ציון 93 – אחד מהיצירות של היקבים הישראלים.

יקב קלו דה גת – הראל סירה 2018: יין עשיר ובשל, עם ניחוחות של ריבת דובדבנים וליקר קסיס. מעט חריף בפה, פלפל שחור מורגש בבירור. הטעימה נשלטת על ידי ניואנסים של שוקולד וקרמל, עץ שמושך לכיוון הוונילי. יין מדהים. ציון 91. מחירו 142 ₪. תמורה למחיר – 120 ₪.

דוד נלחם בגוליית. Gebhard Fugel, Public domain, via Wikimedia Commons

יקב פייב סטונס (Five Stones) – דוד נגד גוליית DvsG 2022: בלנד זנים ים תיכוניים – 45% שיראז, 26% מרסלן, 18% קריניאן ו-11% פטיט סירה. עשיר בניחוחות של פירות יער, תבלינים ועשבי תיבול. כבר מהלגימה הראשונה מתפשט העונג עם טאנינים עגולים ומבנה קליל, וסיומת נפלאה של שוקולד מריר משובח. הכי יין לאוכל שיש. ציון 90. מחירו 85 ₪. תמורה למחיר – מעולה.

ביקור הברון רוטשילד ואשתו עדלאידה (היא בת שלמה) 1914. צילום ארכיון היסטורי זיכרון יעקב מתוך אתר פיקיויקי

יקב בת שלמה – בטי קווה אדום 2017: בלנד בורדו מבוסס קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטי ורדו. יין ארומטי עז, עם דומיננטיות של דובדבן שחור. מעט מעושן. בפה, מלבד הפרי יש הרבה מאוד תבלינים, קצת בומבסטי. ציון 89. מחירו 199 ₪. תמורה למחיר – טוב, עד פה. כן צהלה ושמחה לא צהלה ושמחה, ובטח שלא עד לא ידע, אלא אם כן אתה מנהל הבנק של היקב. זה יין של מחיר דו ספרתי ולא יותר.

יקב טפרברג – לגאסי פטיט סירה 2018:  ניחוחות של פירות כהים ותווים של קפה, טבק ועשן. בפה מבנה מוצק, ריכוז נהדר, טאנינים ברורים משולבים בצורה מושלמת עם החמיצות. הפה ארוך ומלא טעם של פירות בשלים. ציון 92. מחיר 199 ₪. תמורה למחיר – גם פה בעל הבית שיכור. 120 ₪ גג.

יקב תל שיפון – כוחם במשיכת מבקרים. צילום מדף הפייסבוק

יקב תל שיפון – געש 2020: בלנד מענבי סירה, קברנה סוביניון וקברנה פרנק. אף דובדבני  עם רמז לפלפל ותבלינים. עם סיומת ארוכה ומתובלת. ציון 90. מחירו 280 ₪. תמורה למחיר – טוב, פה באמת מדובר בעזות מצח וחוצפה של יקב בינוני, שכול מה שמייחד אותו זו עבודה יחצנית על תוויות מעוצבות. יינן היקב הוא יוסף סידון, יינן צעיר ולא מוכר שהחליף את נעמה סורקין כשהיקב נקרא 'אורטל'. מוטו היקב על פי האתר שלהם הוא במשפט "היום, יותר מתמיד, אנחנו מבינים שזו זכות לנטוע, לבצור וליצור יין מקומי בישראל, זכות לפתוח דלתות ולספק מקום לקצת הפוגה בתוך אי-הודאות".  בואו ואני אגלה לכם משהו: מה שאתם עושים זה עושק של חובבי היין, שרלטנות פר-אקסלנס. 280 ₪ על בינוניות ומטה. 

כותב אורח: ניר חן יינן יקב 'אחד חלקי שש' והיינות הכשרים ביקב 'בקסברג' – בציר רביעי בדרום אפריקה

את הרומן שלי עם דרום אפריקה התחלתי בעיצומה של הקורונה בבציר 2021. עונת הבציר מתחילה שם באמצע ינואר בערך, ומסתיימת בסוף מרץ לערך.

הגעתי לשם בעיקר בגלל זן אחד ומיוחד – שנין בלאן, שהוא ללא ספק המלך של הלבנים בארץ זאת. הכרתי זן זה לעומק, כי במשך חמש שנים זכיתי להיות יינן ומנהל של היקב המחקרי באריאל, וכך נחשפתי ליותר מ-70 זנים בעונת הבציר. מתוכם שמתי עין על כמה שלדעתי היו מאוד מיוחדים. בלבנים בלטו פינו גרי, סמיון, פרנץ' קולומברד, וכמובן השנין בלאן שהתאהבתי בו כבר במהלך התסיסה. הוא שונה ובעל ארומטיות מאוד מיוחדת, אדמתית מינרלית וקסומה.

ניר חן (מימין) וצוות יקב בקסברג. משמאל הייננית אלישייה רייכנר

בעקבותיו החלטתי לעשות בציר בדרום אפריקה, כדי להכיר את הזן יותר לעומק. את הבציר הראשון עשיתי ביקב 'בקסברג' שהיה אז יקב משפחתי קטן שפועל כבר מ-1916.

בעקבות הקורונה אסרה הממשלה בדרום אפריקה על מכירת אלכוהול כלל לתקופה ארוכה של כמה חודשים, והדבר גרם לעשרות יקבים להיסגר. זה לא פסח על יקב בקסברג וגם הוא נמכר ל-DGB, חברה גדולה אשר בבעלותה שמונה יקבים בדרום אפריקה (ביניהם בלינגהם, בושנדל, פרנצ'הוק סלר ועוד). היקבים בבעלותם מייצרים ביחד כ-50 מיליון בקבוקים בשנה. לשם השוואה, זו בערך כמות השווה ליין המיוצר בארבעת היקבים הגדולים בארץ (כרמל, ברקן, טפרברג, רמת הגולן).

פרט לייצור יין, DGB  מייצרת הרבה מוצרים שונים בתחום האלכוהול (ברנדי, וויסקי, ליקרים ועוד), והיא גם יבואנית בלעדית של עשרות משקאות אלכוהוליים. כדי לחסוך בעלויות, כל היין מהיקבים השונים מבוקבק בווילנגטון, שם פועל אולם ביקבוק ענק עם ארבעה מסלולים ליין ושני מסלולים למוצרי אלכוהול שונים. האולם עובד 24 שעות ביממה, כשהיין משונע במשאיות מכול היקבים בבעלות  החברה אל אולם הביקבוק.

ניר חן עם אלישייה רייכנר ייננית יקב בקסברג כבר יותר מ-20 שנה

כיום DGB היא החברה הכי גדולה בדרום אפריקה לייצור יינות, ובשלושה הבצירים האחרונים אני עובד בה. יקב בקסברג ממוקם היום בפרנצ'הוק – עיירה קטנה ויפה המוקפת כרמים ויקבים רבים. DGB מפעילה שם שלושה יקבים: פרנצ'הוק סלר, אולד רואוד ובקסברג, כאשר לכל יקב צביון ייחודי משלו ומרכז מבקרים נפרד ומותאם לקהל לקוחותיו.

יינן ועובד תפעול של שתי סדרות כשרות

בתוך יקב בקסברג יש  שתי סדרות כשרות, שאני היינן וגם עובד הייצור שלהן. הראשונה נקראת Unorthodox, ומיוצרים בה שנין בלאן זני, סוביניון בלאן זני, ובלנד של מרלו וקברנה סוביניון – יינות רעננים ופירותיים. הסדרה משווקת בארץ על ידי חברת 'הכרם'.

סדרה שנייה נקראת Sydney back, ומיוצרים בה פינוטאז' זני ומרלו זני – שניהם מיושנים כשנה בחביות עץ, וכן שרדונה מאוד איכותי וחמאתי. כרגע לא ניתן למצוא בארץ יינות סדרה זאת.

בשלושת היקבים של DGB מייצרים כ-7 מיליון בקבוקים, מתוכם כ-250,000 בסדרות הכשרות, אשר הענבים עבורן נבצרים ידנית.

בציר 2024 בדרום אפריקה

הבציר הזה היה הכי קצר שלי בארבע השנים שלי בדרום אפריקה. כמו כל בציר הוא התחיל בתקלות, כגון משאבה של הבור שהחליטה שעוד רוצה להמשיך לנוח ונדרשו כמה שעות לסדר אותה, וגם הפּרֵס לא רצה להסתובב בהתחלה וטיפלו בו במשך שעתיים.

אבל בכל בציר ביום הראשון ובקבלת הענבים הראשונה לומדים ללכת, וביום השני כבר רצים. בימי הבציר היה חום הדרגתי ללא גל חום גדול ויומיים של גשמים קלים. ביינות הכשרים התחלנו ב-21 בינואר וסיימנו לקראת סוף פברואר. בקבלה האחרונה אני כבר הייתי בארץ. את הסוביניון בלאן כבר ביקבקו בתחילת שבוע זה, והשנין בלאן יבוקבק בשבוע הבא – הכול במהירות שיא כדי להספיק לפסח.

ניר חן והטאבלט – ידידו הטוב של היינן

על מנת שאדם אחד יוכל לתפעל את הכול לבד בזמן הבציר, מטעמי כשרות וגם חיסכון, יש לי טאבלט צמוד אליי והוא החבר הכי טוב שלי בבציר שם, כי ממנו אני מפעיל את כל המערכת: בור קבלה, קראשר, משאבות, פתיחה וסגירה של ברזים למיכלים, חילזון שמושך את הענבים לפרס מהמיכל, משאבות של הרטבת הכובע בתסיסה ועוד. הכול נשלט מהטאבלט בשיא הטכנולוגיה.

 בדרום אפריקה  מרגישים את הבציר בכל פינה, אם זה בכבישים בהם שרואים עשרות משאיות המובילות פרי ליקבים השונים, או פועלי בציר רבים שרואים בכרמים בצידי הדרך ובוצרות רבות שנוסעות ופועלות בשטח. מה שמאוד יפה בדרום אפריקה אלה הפשטות, הענווה וגובה העיניים מצד אחד, ומצד שני כמות הידע הגדולה שלהם בגידול גפנים, התאמת זנים וייצור יין משובח.

מרכזי מבקרים על רמה

ליקבים השונים מגיעים מבקרים רבים, ולא רק בסופי שבוע. החידוש המרענן שלא רק מבוגרים מגיעים להרבה מהיקבים, כולל אצלנו. ביקב בקסברג יש בתוך מרכז המקרים גן משחקים עם או-פר ששומרת על הילדים בזמן שההורים נהנים מיין טוב, והיקב הופך לחוויה משפחתית.

בהרבה מקרים מרכזי המבקרים הם מסעדות שף לכל דבר. היקבים משקיעים בכך כסף רב ומגישים אוכל משובח לצד היינות שלהם, מה שמושך הרבה מאוד אנשים, וגם כאלו שאינם חובבי יין.

רכבת היקבים של פרנצ'הוק

 להרבה מהיקבים יש צימרים שניתן לבלות בהם כמה ימים בחופשה נעימה. גם אצלנו ביקב בקסברג יש שני צימרים מאוד יפים ומפנקים, שניתן להזמין בתקופת הבציר. אולי זה לא המקום הכי שקט, אבל למי שאוהב יין זה בהחלט המקום האולטימטיבי לבלות בו חופשה, ולחוש מקרוב את הענבים והיקב בתקופת שיא העבודה של השנה. אני גר כל שנה באחד מצימרים אלו בתקופת הבציר, כדי להיות קרוב ליין.

בפרנצ'הוק פועלת גם רכבת היין שעוברת בהרבה מהיקבים באזור, כך שמאוד נוח לבנות מסלול בין היקבים שמעניינים את המבקרים, לנסוע ברכבת ולטעום יין, לחוות יקבים שונים ולהיפגש עם אנשי יין מקומיים. הרכבת עוברת גם בתוך כרמים רבים והנוף מקסים, והכול ללא צורך לנהוג עצמאית.

יומיים בשנה ביקב קטן

בכול שנה אני גם עובד יומיים ביקב קטן, כדי  להכיר ולחוות יותר לעומק את תעשיית היין המקומית, ולהכיר אנשי יין נוספים בעבודה משותפת. השנה עבדתי יומיים כאלה ביקב Doran, עם יינן בשם פרנסואה פרנסל שבעבר היה אחראי על ייצור מותג היין וילה קייפ ששווק גם בישראל.

ביקב הקטן שופכים ארגז ארגז של ענבים לקראשר, והכול ידני בניגוד למשאיות ולטכנולוגיה של בקסברג. היינן פרנסואה מאוד נחמד וסופר מקצועי. בספטמבר השנה הוא יגיע לביקור בארץ וכבר קבענו להיפגש.

בערבי בטעימות שאני עורך כאן בארץ אני מביא מהיינות שאני מייצר בדרום אפריקה, גם מהסדרות הגבוהות יותר, וגם מהיינות שלי בפרויקט הקטן 'אחד חלקי שש'.

אני מאוד שמח שבארבע השנים האחרונות עשיתי שמונה בצירים, ולמדתי המון מכך. בשבילי זה מרענן, מלמד, ובעיקר פותח את הראש והמחשבה בכול מה שקשור ליין.

התודה וההערכה לרעייתי יעל, שמאפשרת לי את הדילוג בין יבשות לטובת עשיית יין בקצה השני של הגלובוס, וסובלת שני בצירים בשנה. בעתיד אני מקווה לעשות בצירים במדינות נוספות, ומי יודע אולי אגיע לשלושה בצירים בשנה? לחיים ושתו יין טוב.

ניר חן הינו יינן ובעלים של יקב 'אחד חלקי שש' ויינן הסדרות הכשרות ביקב בקסברג בדרום אפריקה. בנוסף מקיים ערבי טעימה של היינות שלו מהארץ ומחו"ל – 054-6002921

יקב כרמל מרחיב את היצע הבירות בשת"פ עם תאגיד Molson Coors

בירות ההשקה החדשה של יקב כרמל. צילום אמנון פאר

אמנון פאר: באירוע שהתקיים במסעדת סושיאל קלאב בתל אביב, סיפר נדב ארנס-ארד מנכ"ל יקב כרמל, על שיתוף הפעולה עם תאגיד הבירה מולסון קורס (Molson Coors), שהוקם בשנת 1873 ועוסק בייצור שיווק והפצה של בירות בארה"ב, קנדה ואירופה ומפעיל מבשלות בירה בארה"ב וקנדה, וכן בייצור ושיווק בירות בבריטניה.

התאגיד בחר ביקב כרמל כגוף שייצג ויפיץ בישראל שני מותגי בירה ידועים בעולם: הבירה הצ'כית סטארופרמן (Staropramen) ובירת הפרמיום האמריקנית מילר (Miller) . לפי ארנס זהו מהלך אסטרטגי ומשמעותי, שמגביר את המעורבות הבולטת של יקב כרמל בשוק הבירה המקומי, כמי שמשווק את מבשלת הבירה הישראלית אלכסנדר, בירה קרומבאכר הגרמנית, ובירות של תאגיד AB InBev: סטלה ארטואה, הוגרדן, קורונה, לף.   

בירה סטארופרמן. צילום רפאל בן סימון

סטארופרמן (Staropramen) – "מעיין ישן" בתרגום מילולי, נחשבת למותג בירה מהגדולים בעולם והבירה המובילה בפראג. מבשלת הבירה השנייה בגודלה בצ'כיה השוכנת ברובע סמיצ'וב (Smíchov) בפראג, הוקמה בשנת 1869. בירה בסגנון פילזנר צ'כי מסורתי, בירה בהירה קלה ונעימה. לאגר כשותי עם טעמי לתת ומרירות עדינה, מעט פירותית, מאוזנת ומרעננת. בירה מרווה וכיפית, 5% אלכוהול.  מארז שישייה 330 מ"ל – 40 ₪, בקבוק או פחית 500 מ"ל – 12 ₪

Miller Genuine Draft (MGD). צילום איל קרן

בירה מילר Miller Genuine Draft (MGD), בירה אמריקנית מהנמכרות ביותר בעולם, מיוצרת על ידי מבשלת מילר- המותג השני בגודלו בארה"ב. המבשלה הראשית שלה שוכנת במילווקי, ומבשלות נוספות פזורות ברחבי ארה"ב. ייצורה החל ב-,1985 כבירה הראשונה שמסוננת בקירור – עוברת תהליך של סינון קר המתבצע על ידי לוחות קראמיים בטמפרטורה של מינוס ארבע מעלות, מה שחוסך את הפסטור בחום, שפוגע בטעמה וברעננותה. כך מתקבל בבקבוק טעם ששומר על זה בירה מהחבית. לאגר אמריקאית בעלת גוון זהוב כהה, פירותית, עם מתיקות נעימה ומעט מרירות. אהבתי. 4.7% אלכוהול. טיפ קטן: את הפקק אפשר לפתוח גם בסיבוב ללא פותחן (מכסובב). מארז שישייה 330 מ"ל – 40 ₪, פחית 500 מ"ל – 12 ₪

עולֵלות בקצרה

(עוֹלֵלָה – פרי שלא היה בָּשֵל בזמן הבציר ונשאר על הגפן)

הכרם ממנו יצר אלי בן זקן את הגרנד וין הראשון כבר בן 36

כרם בן 36 עם ייחוס: ממנו יוצר קסטל גרנד וין הראשון. צילום מהיקב

אלי בן זקן מהיקבים קסטל ורזיאל פרסם פוסט פייסבוק זה: "לא קל להפנים שהכרם הזה ניטע לפני 36 שנים ב-1988, ובשנת 1992 הוא ייצר את הקסטל גרנד וין הראשון. איזה מסלול. “לא היה לי חלום. היום יש לי חלום”.

אלי בן זקן וילדיו: אריאל (מימין), אילנה, איתן. צילום אלעד ברמי

ביקשנו מאלי לספר על הכרם הראשון שלו: "אכן נטעתי את הכרם הראשון של יקב קסטל בחצר ביתי שבמושב רמת רזיאל בשנת 1988. באמת לא להאמין שכבר עברו 36 שנים מאז.באותה שנה נטעתי בכל השטח עצי פרי ועצי זית, אך החלקה הזו הייתה מאוד דלילה באדמה, על תשתית של סלע דולומיטי קשה. הבנתי שרק גפן תוכל לשרוד בקרקע זו, וכך הזמנתי באגר (טרקטור לשבירת סלעים) שישבור את הסלע שורות-שורות לטובת נטיעה. נטעתי שם קברנה סוביניון ומרלו, התפללתי וזה הצליח.

בשנים הראשונות אכלו השועלים והציפורים  את כל היבול, ובשנת 1992 הרכבנו גדר חשמלית ורשת נגד ציפורים, וב-1992 הצלחנו לבצור ענבים לראשונה, מהם נוצר ה-Castel Grand Vin הראשון. לא הייתה לי שאיפה להיות יינן, לא היה לי חלום, אך הצלחת הבציר הראשון הובילה אותי להפוך ליינן מקצועי. כל השאר כבר היסטוריה".

אביטל שחר יקב כרם תשע על ביקבוק ביקב שירות

ביקבוק ותיווי ביקב כרם תשע כיקב שירות. צילום מאביטל שחר

אביטל שחר מיקב כרם תשע מכפר קיש בגליל התחתון, פרסמה פוסט פייסבוק: "הביקבוק, הוא מן יום שיא כזה, והוא מגיע כשהוא מגיע, בלי לשאול אם הכול מוכן, או אם נוח היום או מחר. הוא מגיע. הימים שלפניו הם ימי לחץ פיזי ונפשי, במיוחד ליקבים קטנים שנאבקים על מקומות אכסון ואחסון. אף פעם אין באמת מספיק כלובים וחדרים ממוזגים. יום פאזל. תזוזות ביקב של מיכלים, כלובים, דולבים. יום תוסס במיוחד. וכשהיקב הוא גם יקב שירות, וצריך למיין את המבוקבק על פי יוצריו השותפים, השמחה מרובה עוד יותר.

ביקבוק ותיווי ביקב כרם תשע כיקב שירות. צילום מאביטל שחר

וכשמשתרר השקט של אחרי, חושבים ומייחלים לרגל על רגל, הנה באים ימי התוויות והקפסולות. אלה סלחנים יותר בלוחות הזמנים שלהם, אבל אורבים לכל רגע פנוי. אה, ועוד לא אמרנו מילה על הזמירה שברקע ועל החוטים התחתונים שמחכים להורדה. יש משהו משמח יותר?

אביטל שחר מכרם תשע בחתונה ביקב

זכיתי להיות יקב שירות לחברים של ממש, שלוקחים חלק בהכול. הפעם, הם הלכו אחרי והמשיכו במסיבת תוויות וקפסולות משלהם. לפעמים זה אפילו על טפם, אבל הפעם רק בנות זוג מעורבות ומקסימות. בורכתי, בחיי. ולא מצאתי איך לתייג את עומר קרפ, ולינדה ושמעון בן יעקב ואת רונית חיות, שהם כנראה לא חברים שלי בפייסבוק אבל בלב הם ממש".

ב'נחמת שותים' עסוקים עד פסח בחלוקת 1,500 בקבוקים שהזמינו חברי המועדון

מיינות נחמת שותים. צילום צביקה אמיתי

צביקה אמיתי מ'מועדון היין של נחמת שותים' מאתר הזדמנויות לחברי הקבוצה לרכישת יין מיקבים ישראלים שנבדקו ונבחרו, ומכירתם לחברים במחירים מחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק בזכות כוח קנייה מרוכז.

 מה קורה אצלו עכשיו? "אז זהו, מחלק עד פסח 1,500 בקבוקים מבציר 2022 – בלנדים או סינגלים פרטיים מחמש  חביות שונות, כשכול היקבים בהם יוצרו היו או עדיין מגויסים: בן נון, ליבנה ומוניץ, או על גבול לבנון: עמרם ונעמן. עבודה מטורפת. זה איזה 50 משתתפים בקבוצות הרכישה של חביות, וכבר פתחתי רישום וטעימה ראשונה לחבית בלנד 2023 ביקב בן נון. כמעט כל חמש החביות מוזמנות. נשארו כמה עשרות בקבוקים פה ושם”.

בטינה ורמי נעמן (משמאל) עם חברי מועדון בגלריה בידרמן – בחרו מיינות היקב והזמינו חבית. צילום צביקה אמיתי

היינות מחולקים ביקבים ליבנה ובן נון ביום חלוקה מיוחד. היינות של היקבים נעמן, עמרם ומוניץ יחולקו ב-29.3 כמחווה לחברים בחנות 'יין ופינוקים' במבשרת ציון, יחד עם טעימות של יינות יקב ירושלים, מוזיקה ואוירה חגיגית לסיום מסירת יינות בציר 2022. וזה רק חלק ממה שקורה שם.

שבת 6.4.24: עמותת התיירות זמן גליל מערבי וחמישה יקבים חוגגים עשור ליריד 'זמן יין'

זמן יין. צילום יפית רייק

קצת לפי פסח, יחד עם בוא האביב מציינת עמותת זמן גליל מערבי עשור ליריד זמן יין. בין נופי הפריחה שנמצאת בשיאה, בחורשת האקליפטוסים מול הכרמים של יקב משק אופיר באלון הגליל, יציגו חמישה יקבי בוטיק גליליים את יינותיהם לצד גבינות של מחלבת שירת רועים מקיבוץ לוטם, פיצות ומאפים של עדוש מקיבוץ בית העמק, כריכי בשר מפורק מהמעשנה של בנחלה מנהריה, ועוד הפתעות.

זמן יין. צילום מורן קורן גודמן

המבקרים ביריד יקבלו כוס יין מתנה, אותה יוכלו למלא ללא הגבלה במגוון היינות שיוצגו ויוטעמו בדוכני יקב משק אופיר המארח, יקב שטרן, יקב כישור, יקב ג'וליה ויקב לטם. בין היינות שיוטעמו: יקב כישור מקיבוץ כישור יציע את 'כישור לבן 2023' – בלנד בעל צבע זהב של סוביניון בלאן, ריזלינג וויונייה. יקב לטם מקיבוץ לוטם: 'סקרצו 2021' – יין אדום שמתחפש ללבן, בסגנון "נובו איטלקי". יקב שטרן מקיבוץ תובל: 'קברנה פרנק 2022' זוכה מדליות, שהתיישן 14 חודשים בחביות. יקב ג'וליה ממעיליא: רוזה מענבי מרלו עם נגיעות סוביניון בלאן. יקב משק אופיר: רוסאן, היין הלבן של היקב, עם ארומות של אפרסקים ומשמשים. לא לדאוג, אלה רק דוגמאות מהיינות שיוטעמו.

זמן יין. צילום יפית רייק

את היריד תלווה מוזיקה חיה של ההרכב 'שירים בכיף – דליה ברקת וגילי רוזנברג', עם שירי הביטלס, כוורת, דייר סטרייטס, תיסלם, שלמה ארצי, קווין, אריק איינשטיין ואחרים.

יריד זמן יין ה-10. שבת 6.4.24, בין 11:00-15:00. בהרשמה מראש בלבד. כניסה: 80 ₪ למבוגר. 20 ₪ לילדים עד גיל 18 (ללא כוס או שתיית יין). מידע נוסף והרשמה כאן

א.ג.ת.ד זכתה בתביעתה נגד GS האוקראינית על שיווק וודקה חורטיצה

חברת ייבוא האלכוהול והיין א.ג.ת.ד, זכתה בתביעה שהגישה נגד חברת GS (גלובל ספיריט) האוקראינית, הגין ביטול חד צדדי ושלא כדין של הסכם ההתקשרות בין החברות, שבראשו עמד שיווק וודקה "חורטיצה" בישראל.

א.ג.ת.ד, מי ששיווקה בישראל וברשות הפלסטינית את מותג הוודקה חורטיצה מתחילת שנות ה-2000 עד הגשת התביעה, תקבל מ-GS סכום של 2.1 מיליון שקלים, בעוד התביעה הנגדית של GS נגד א.ג.ת.ד נדחתה – כך קבע שופט בית המשפט המחוזי בחיפה אברהים בולוס.

בשנת 2019, לפני הגשת התביעה, דורגה וודקה חורטיצה במקום הרביעי מתוך הוודקות הנמכרות ביותר בישראל, לפי דירוג חברת 'סטורנקסט', לפני מותגים מוכרים ומצליחים כמו 'סטוליצ'ינה', 'גריי גוס', 'סמירנוף' ו'ואן גוך'.

חברת א.ג.ת.ד בבעלות וניהול של יבגני ואלכס טורגובצקי, מייבאת מזון, יינות ומשקאות אלכוהול מרחבי העולם. בין המותגים בתחום האלכוהול: לג'נד אוף קרמלין, ג'ין באריסטר, וויסקי טומינטול, גלנקאדם ועוד.

2 תגובות

  1. תעשיית היין בישראל לא צריכה סיוע בלהרוג את עצמה. היקבים עושים זאת בעצמם באמצעות תמחור גבוה של היינות שלהם. הלקוחות שאינם שבויים בכשרות היין עוברים ליינות יבוא המעניקים תמורה גבוהה יותר לכספם.

  2. מסכים לגבי כל הנאמר על יקב תל שיפון. לא ברור מדוע המחירים שם כאלה מופרכים והיין באיכות פחות מבינונית. חבל שהם נותנים דגש על גימיקים ותוויות מעוצבות במקום על היין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר