תצוגת העוצמה של היין ב- ISRAWINEXPO 2010

זהו, ISRAWINEXPO 2010 סגרה את שעריה. להתראות עוד שנתיים. בינתיים נשארים רשמים למזכרת. קבלו על קצה הכוס רשמים וטעמים של כתבי אכול ושאטו

בחמישי בלילה ננעלה במרכז הירידים בתל אביב תערוכת היין  הדו שנתית ISRAWINEXPO 2010 (אנחנו מבינים שהשם הלועזי נועד להקנות לתערוכה צביון בינלאומי, אבל למען הנוחות נכנה אותה בהמשך הסקירה 'התערוכה'). אין ספק שהקהל הרב שגדש את אולם התערוכה ואת האולם המשלים של מעדנים, גבינות ושמן זית – נהנה, ואנחנו מקווים שהיקבים סגרו עסקאות גם עם מסעדות, חנויות ומשווקים ישראלים, וגם עם המבקרים הבינלאומיים, שעל פי התרשמותנו הגיעו הפעם יותר ממזרח אירופה מאשר ממערבה.

התערוכה ריכזה קבוצה מרשימה של יקבים ישראלים, גדולים יותר וקטנים יותר ואף חדשים שטרם נראו, כמו גם משווקים ויקבים מחו"ל הרוצים להבקיע אל השוק הישראלי.
לא פחות מתצוגת היקבים המגוונת, היה מרשים לראות את היקף הקהל, לא רק המקצועי, שביקר בתערוכה וצבא על הדוכנים השונים. מחמם את הלב ומעורר תקוות נוספות לעתיד.
כתבי אכול ושאטו ביקרו, טעמו, התרשמו ורשמו.

יגאל ברנע
לא ניתן להציג קטלוג מפורט של כל היינות. אני בחרתי להציג רשמים ממספר יינות ויקבים מעניינים.
אתחיל דוקא משני יקבים שהצליחו לייצר יינות לבנים במחיר נוח ביותר לקהל הרחב (סביב 35 ₪) ונעימים מאד לשתיה. אלו יסמין 2009 של ברקן, יין פירותי, טעמים טרופיים, פרחוני, נותן גם טעם עשב נעים; וכן סוביניון בלנק 2009 של טפרברג, יין חדש ש"יצא לאור" בשבוע התערוכה, יין פירותי, עגול, בעל חומציות טובה, נעים מאד לשתיה.
ואם כבר מדברים על טפרברג, הקברנה סוביניון 2007 רזרב אותו טעמתי מהחבית, מראה על פוטנציאל טוב לעתיד.

ביינות במחירים אלו נכון לציין גם את היינות של סגל. יינות הפיוז'ן, הן הלבן והן האדום, נותנים מענה טוב ונעים כיינות שולחניים המלווים את הארוחה.

פגשתי בתערוכה יקב, שניצל את התערוכה ל"הופעה בציבור" וראוי מאד לציינו לטובה – יקב לוריא. משפחת סיידא, בעלי היקב, הם כורמים ותיקים, בעלי 180 דונם כרם במדרגות הר מירון. היקב הציג יין לוריא רוג' 2007, יין עולם ישן, לא מסונן, ואת הגרנד וין 2006, 90% קברנה סובינין ו– 10% קברנה פרנק. היין יושן 24 חודש בחבית. יין מרשים. בעל פרי חזק, עגול, אלכוהולי, סיומת ארוכה. יין שימשיך ויתיישן, ואיכותי לשתיה הן כיום והן בשנים הקרובות.

יקב גבעות הציג את סדרת 2008 הנקראת הרודיון היוצאת בימים אלו לשוק עם שלושה יינות: רלו הבנוי על 90% מרלו ו– 10% קברנה סוביניון , קברנה סוביניון המורכב 90 אחוז קברנה ו- 10 אחוז מרלו, ויין מחול הכרמים,הבולט בהם, 60 אחוז קברנה סוביניוןן, 25 אחוז מרלו, ו -15 אחוז קברנה פרנק. יין מצוין, מאוזן, בעל חמיצות טובה מאוד וגוף. היין מטייל בפה ונותן תמורה טובה מאוד למחירו – 100 ₪.

יקב וילה וילהלמה הציג את לב היקב – סדרת יינות Timeless הנושאים את המספרים 633, 917 ו- 1243. היינות מבציר 2005 והמספרים מציינים בימים את משך זמן היישון בחבית של כל סוג יין, היינות הם בלנד של 75 אחוז קברנה סוביניון ו- 25 אחוז מרלו. טעמתי את היין שהאריך ימים בחביות (1243). יין איכותי בעל סיומת טובה. עגול. פירותי מאוד. חומציות טובה. 14% אלכוהול, אבל זה אינו מעיב על נעימותו של היין. הוא עוד ימשיך ויתפתח בבקבוק.

אצל אלכסנדר טעמתי מהחבית יין בנוסח אמרונה. יין מבציר 2007 המיוצר ביקב זו הפעם הראשונה. הוא מיועד לצאת לשוק רק עוד כשנה וחצי. יין נהדר, נראה מבטיח למרות היותו בעל 15.5 אחוז אלכוהול. גם יין אלכסנדר הגדול 2007, הקברנה סוביניון, פירותי, בעל חמיצות טובה, גוף, מרירות עדינה נעימה, ומאוד מאוזן.

בתערוכה עמד דוכן ובו נציגו של יקב SANTOME האיטלקי, יקב השואף להיכנס לשוק הישראלי. יקב משפחתי שעבר בשנת 1999 מגידול גפנים בלבד לייצור יין, וכיום מייצר כ– 250 אלף בקבוק בשנה. טעמתי את סדרת יינות מסוג פרוסקו, יינות מבעבעים נעימים מאוד, ברמות שונות של מתיקות מרעננת. היינות בעלי מאפיינים של פירותיות, חמיצות נעימה וקלילות ומחיריהם נוחים מאד. גם היין השולחני שלהם, הנקרא ,RABOSO הוא יין בסיסי נעים לשתיה. מחירו ביקב באיטליה – 4.5 יורו.
הקורא אלי רבן, שעזר בהתנדבות ליקב האיטלקי בתערוכה, מוסיף כי היין השולחני הוא בלנד של מרלו ורבוסו שלא עבר חבית ונקרא מורו 41 – על שם אבי המשפחה ותאריך לידתו.
בתערוכה הוצג גם יין הרבוסו שבוא בעל גוף מלא ועבר 30 חודש בחביות גדולות מסוגים שונים.

לא אתעלם מיין קינוח מפתיע בנעימותו, של יקב ססלוב. יין קינוח קדיתא מבציר 2005, עדיין ללא תוית וכמובן טרם יצא לשוק. היין מתקתק, בעל טעמי פירות מודגשים ומאוד נעימים, מתקרב בטעמו ליין פורט. יין קינוח מצוין לטעמי.

דני בר
תערוכת היין הדו-שנתית אמנם ריכזה יקבים גדולים כמו כרמל, רמת הגולן, בנימינה וברקן, אבל תשומת ליבי הייתה ליקבים הקטנים, הפחות מוכרים.
בין הדוכנים הגדולים והמושקעים, רוויי היין והחביות עץ אלון צרפתי, נחבאו אל הכלים כמה יקבים מעניינים ששמתי כוסי בידי ופניתי לשמוע וללגום מפרי הגפן שהביאו לתערוכה.

היקב הראשון בו עצרתי היה אמפורה מכרם מהר"ל. יש לי נגיעה אישית למקום זה, בו נערכה ברית המילה שלי לפני עידן ועידנים.
היקב שעבר שינוי בעלות לאחרונה, ועימו השקעות וגם קו יינות חדשני עם נגיעות טעמו של יינן אחר, הציג קולקציה שטעמתי שלושה יינות ממנה.
מד-רד 2006 הוא יין אדום עוצמתי. בלנד של 97% קברנה סוביניון דומיננטי בצבע ובטעם, עם 3% סירה שאינם מורגשים בבלנד. גם 14 חודשים בחבית לא עידנו את העוקצניות של הקברנה.
ריטון 2006 הוא בלנד של 75% קברנה סוביניון, 10% מרלו ו-15% סירה. הענבים הם מאותו כרם: כרם שושן בגליל העליון, וגם יושנו בחביות עץ אלון אולם לפרק זמן של שנתיים. בכל זאת הבלנד היה סתמי ולא מעניין – פרווה מדי לטעמי.
סיימתי עם קברנה סוביניון 2005 שיושן שנתיים בחביות עץ אלון, והוא כמו קברנה סוביניון – בועט ונשכני. תופס את כל חלל הפה בעוצמה המשאירה שובל ארוך של טעם בפה.

יקב אדיר מכרם בן זמרה קיבל את פני עם מרלו 2007, שהוא בלנד של 86% מרלו ו-14% קברנה סוביניון. למרות הכמות הקטנה של קברנה בבלנד זה, ולמרות שמו של היין – עוצמת הקברנה חזקה ומורגשת, והטעם העשיר של המרלו מועצם בשילוב זה.

יקב ציון הוותיק עושה צעדיו לכיוןן ליינות איכות, ולא רק יינות קידוש אותם עושים ביקב כבר מעל ל- 100 שנה. טעמתי את ערמון 2005 – בלנד של 65% קברנה סוביניון, 30% מרלו ו- 5% פטיט סירה. אחרי 24 חודשי שהייה בחבית עץ אלון, כאשר מחצית הזמן כל זן יושן לחוד והשנה השנייה הייתה יישון כבלנד, למרות זאת, היין לא היה לטעמי. המחיר – 95 ש"ח, מראוי ליין 2005, אבל לטעמו של צרכן אחר.

בעלי יקב רימון המוכרים עם יינות פרי הרימון, פתחו יקב יין ענבים בשם 72 על שום 72 שמות שונים בקבלה לשם השם (אלוהים). כל יין נקרא באחד מ-72 שמות האל, וזה שטעמתי היה סאל – קברנה סוביניון 2007. בהחלט קברנה עוצמתי ונשכני. זהו יין הממלא את נוכחותו מיד עם הלגימה, ומשאיר שובל עמוק וארוך של טעם לאחר לגימה קטנה.

יקב טוליפ הציג את ווייט טוליפ 2008 – יין לבן עם גיזוז וחמיצות קלה, בשילוב עם ריחות וארומה צעירה ומעניינת.
ג'סט קברנה סוביניון 2008 הוא יין עם צבע אדום עמוק, אבל בעל טעם עדין ולא אופייני לקברנה סוביניון. יין זני ולא בלנד של קברנה, ועם זאת עדין ונעים למי שלא רוצה את עוצמת הקברנה בפה.

גם אני ביקרתי בביתן וילה וילהלמה מבני עטרות, המקפיד על שהייה ארוכה של היין בחביות לפני ביקבוק ושיווק, והדבר ניכר היטב ביינות היקב.
מרלו 2004 הוא יין עדין נעים ונמס בפה. בהחלט יין כיפי ונעים ומחירו 100 ש"ח.
קברנה סוביניון 2005 שהה 30 חודשים בחבית והדבר ניכר בטעמו האופייני כל כך לקברנה – עוקצני ודומיננטי בפה ועם ארומה העולה לאף ומורגשת בכל טעימה מהכוס. מחירו 120 ש'"ח.
סדרת ה- Timeless ממוספרת כאמור לפי מספר הימים בהם שוהה היין בחבית.
טיימלס 917 הוא בלנד של 75% קברנה סוביניון ו- 25% מרלו . אחרי שהות של 917 ימים בחבית עץ אלון, היין מקבל טעם נעים ועגול בפה, עם ארומה פירותית פרחונית נהדרת.
טיימלס 1243 הוא בלנד של 72% קברנה סוביניון ו- 28% מרלו, ששהה כמו שמו- 1243 ימים בחבית (40 חודש למתקשים בחשבון). היין יותר עוצמתי מאחיו הצעיר. הקברנה הופך עם הגיל לעוצמתי ונשכני בחלל הפה, עם ריח אופייני לקברנה.
לסיום קינחתי עם ברנדי המחוזק ומועשר בליקר הדרים, ומיושן 5 שנים בחבית – פנינה מיקב וילה וילהלמה ובמחיר 290 ש' לבקבוק.

גם אני הסתקרנתי וביקרתי בביתן של יקב לוריא שהציג שני יינות מענבי כרם יוסף שבספסופה הגלילית. הגרנד ווין הוא בלנד של 90% קברנה סוביניון ו- 10% קברנה פרנק. אחרי שנתיים בחבית עץ אלון מגיע היין לשילוב עדין וחלק, שמאוד לא אופייני ליין עם 90% קברנה סוביניון. יין נעים ועדין.
רוז' הוא בלנד מורכב של 30% ברברה, 60% סנג'ובזה ו- 10% קברנה סוביניון. אחרי שנה וחצי בחבית מתקבל יין שצבעו אדום בהיר. טעמו עדין ואולי אף עדין מדי, שלא לאמור חלש, אבל נשיכות הקברנה מורגשות. ריחו פירותי ומעורר.

יקב הרי גליל מקיבוץ יראון חגג בתערוכה 10 שנים לפעילותו. השף שאול בן אדרת ממסעדת קימל היה בין אלה שהגיעו לבדוק מקרוב את הטעמים החדשים והמתיישנים של יינות יקב הרי גליל, שנפתחו לטעימה לקהל המקצועי בתערוכה.
השף בן אדרת החמיא ליצירה החדשה של היינן מיכה ועדיה, יין הדגל הרי גליל מירון 2006 שזכה להיות בין היינות המצטיינים – ציון 91 – בתחרות המסורתית הנערכת בתערוכה ע"י המגזין יין גורמה ואלכוהול – ממארגני התערוכה יחד עם מרכז הירידים, מכון היצוא ואיש הענבים.
במהלך התערוכה פתח יקב הרי גליל לטעימה את יינות הדגל שלו, ביניהם יראון, מירון ואביבים, לצד אלה הוטעמו השיראז קברנה, הברברה והפינו נואר, שלושתם מבציר 2007. בנוסף הושקו שני היינות הראשונים מבציר 2009 – סוביניון בלנק ורוזה.

יוסי נאור
במסגרת התערוכה הציגו היקבים הישראלים בצירים ויינות חדשים, באלה התמקדתי ולהלן התרשמויותיי:
יקב הרי גליל הביא לתערוכה שני יינות חדשים: סוביניון בלאנק 2009 ורוזה 2009- יינות צעירים אשר יתאימו לקיץ החם בישראל.

יקב ויתקין בחשיפה ראשונה: מסע ישראלי לבן 2009. היין בוקבק לפני שבועיים ומורכב מהזנים ויונייה, פרנץ קולומבר וקצת גווצטמינר.
רוזה 2009, מבוסס על זן הטמפרניו וענבי קריניאן. שני היינות מאוד פירותיים ומתאימים לקיץ הישראלי וכמעט לכל סוגי המזון.

עמוס רביד מיקבי כרמל התגאה ביין חדש חדש – כרמל מדיטרניאן 2007, יין פרימיום המבוסס על זנים ים-תיכוניים: ענבי קריניאן, שיראז, פטיט ורדו, פטיט סירה ו-ויונייה. כ- 15 חודשי התיישנות בחביות, רובן ישנות, יצרו 13.5% אלכוהול. 

צינה אבידן מיקב אבידן הציגה בגאווה את שיראז 2007. 100% ענבי שיראז, דבר שלא אופייני ליקב. היין יושן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון, רובן אמריקאיות.

ממש במקרה, היקב הבא שהגעתי אליו היה יקב ססלוב. שני היקבים אבידן וססלוב שוכנים בקיבוץ אייל (אם כי ססלוב העביר את מרבית פעילותו הייצורית לגליל). רוני ססלוב ייננית ביקב הציגה מספר יינות.
סדרת אדום: אדום קברנה 2006 (100% קברנה סוביניון), אדום מרלו 2006 (100% ענבי מרלו מהכרם האורגני בקדיתא) ו אדום שיראז קברנה 2006 (60% שיראז, 40% קברנה). היינות התיישנו 20 חודשים במגוון עשיר של חביות, על מנת להוסיף יותר מורכבות ויותר עניין ליינות.
בטעימה טרומית: קברנה רזרב 2006 אשר שהה 20 חודשים בחביות וייצא לשווק בחודש אפריל.
ובטעימת חבית (מחבית מס' 1): קדיתא קינוח 2005. 100% ענבי קברנה סוביניון עם 18% אלכוהול יצרו יין מתוק, פירותי, רך ונעים.

יקב טוליפ השיק בתערוכה את הבלק טוליפ 2006. יין הדגל של היקב, בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטיט ורדו. היין התיישן 30 חודשים בחית ועוד שנה בבקבוק. מיותר לציין כי הקהל מאוד אהב את היין.

טל שקד הציג בעונג מיקב טריו את ספיריט 008, אשר יצא לשיווק לאחרונה. היין פירותי ולא כבד, מורכב מ- 97% ענבי קברנה סוביניון, והשלמה עם פטיט ורדו.
באותו דוכן, הטעים טל יינות משני יקבים ידועים בעולם, חדשים בקטלוג של חברת חברת "דרך היין – המגש שקד": יקב פאוסטינו המפורסם מאזור ריוחה בספרד. פאוסטינו 7 נותן תמורה טובה למחיר, ופאוסטינו 1, יין גרנד רזרב. יקב מונטס מצי'לה מייצר יינות אדומים ולבנים, ומתמחה ביין ה- סירה אלפא.

אסף פז, יינן מיקבי בנימינה, הכיר לי שני יינות חדשים שהוצגו בתערוכה:
יהלום 2007, בלנד של 50% קברנה סוביניון, 30% סירה ו- 20% פטיט ורדו. הענבים יתיישנו בנפרד במשך 20 חודשים בחביות חדשות ועוד שנה בבקבוק. היין רך ואלגנטי, ובפה מרגישים מורכבות ושלל טעמים.
גוורצטמינר רזרב בציר מאוחר 2008, יין קינוח מאשכולות נבחרים, בסגנון גרמני: אלכוהול נמוך (9%), אחוז סוכר גבוה עם עושר של טעמים המיוחדים לזן.

גיל שצברג מיקב רקנאטי (בתמונה מהתערוכה דוקא היינן השני של היקב, עידו לוינסון) הציג את יסמין לבן 2009, בלנד מענבי סוביניון בלאן, פרנץ' קולומבאר ואמרלד ריזלינג.
רוזה 2009, עשוי מ: 80% ענבי ברברה ו-20% מרלו.
ויין הדגל של היקב, ספיישל רזרב 2006, שמושק בימים אלה. בלנד המורכב מ- 82% קברנה סוביניון ו- 18% מרלו אשר התיישנו 18 חודשים בחביות.

יקב טפרברג 870, השיק בתערוכה שני יינות חדשים: סוביניון בלאן 2009 בוקבק לפני כשבוע ומציג עושר של פרי בפה. היין רך ומתאים לשתייה מיידית.
היין השני: קברנה סוביניון רזרב 2007, עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון ממספר כרמים בארץ. היין מאוזן, פירותי, עוצמתי, רך, והסיומת ארוכה וחלקה.

יקב בן חיים השיק בתערוכה שני יינות: קברנה סוביניון Tradition 2008 , התיישן 13 חודשים בחבית. יין קליל, פירותי וריחני. וקברנה סוביניון רזרב 2006 אשר שהה 23 חודשים בחבית. יין כבד עם פוטנציאל השתמרות ארוך.

יקב רימון הציג בתערוכה שני מותגים: Refreshing – יין רימונים מבעבע קלות, עם 16% אלכוהול. יין שמתאים לקיץ בחשיפה ראשונה.
המותג השני: יקב 72 (יקב בוטיק חדש מבית יקב רימון של משפחת נחמיאס בגליל העליון), ששמו ושמות יינותיו מגיעים היישר מתורת הקבלה, הציג שני יינות: אל"ד – קברנה-מרלו-שיראז 2007, וסהל 2007, 100% ענבי קברנה סוביניון.

יורם שלום מיקב אלכסנדר הטעים שלושה יינות חדשים בתערוכה:
אלכסנדר הגדול 2006, יין שמרביתו 95% ענבי קברנה סוביניון.
אלכסנדר הגדול 2007, בטעימה מוקדמת. עוד שנה ייצא לשוק.
אלכסנדר גרנד רזרב 2004, יין עם תווית מיוחדת ששהה 4 שנים בחבית.

דברי סיכום מפי המנהל המקצועי של התערוכה, חיים גן, דקות ספורות לפני נעילתה: "הקהל חווה ושתה תערוכת יין מקצועית שעמדה בסטנדרטים בינלאומיים. בביצה המקומית, חשובה היציבות של 7-8 היקבים הגדולים שמהווים 90% מהשוק, וזה הכוח. כמובן, אסור לשכוח את היקבים הקטנים שחלקם הציגו וזכו לחשיפה ראשונה בתערוכה. רק שיתוף פעולה בין היקבים יביא את מדינת ישראל להפוך למעצמת יין רצינית ומשמעותית, עם איכות ויציבות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר