איגוד לשכות המסחר: כ- 15,000 עסקים בצפון על סף קריסה

אוריאל לין: "כולם יודעים שמגזר המסחר בעיקר הוא הנפגע העיקרי. המחזור הממוצע ירד ב- 60% וגם בנק ישראל אומר זאת. מגזר המסחר שונה במהותו ממגזר הייצור, המדד שמתאים לייצור לא מתאים למסחר"

איגוד לשכות המסחר טוען כי כ- 15,000 עסקים בצפון נמצאים על סף קריסה, וקרוב ל- 50,000 מועסקים בצפון עלולים למצוא עצמם ללא עבודה.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר:"באופן מפתיע, מה שנקרא 'ההסדר לשיפוי עסקים', שהארגונים הכלכליים בצפון כאילו שותפים לו, הוא בלתי מקובל על כולם, להוציא את סניף התעשיינים בצפון. הוא נוצר בגלל התנהלות לקויה של חוסר התייעצות עם הנציגות העסקית, אשר מולידה הסדרים גרועים שלא משיגים את התכלית המרכזית אלא רק יוצרים תסכול, מרירות וכעס כלפי רשויות המדינה".

לדברי לין, המגזר העסקי בצפון אינו בא לבקש רחמים או חסדים. הוא דורש מהמדינה את המגיע לו בזכות. "זהו מאבקה של המדינה כולה. בנוסף על הנטל הפסיכולוגי מהם סובלים בעלי העסקים בצפון, אין כל סיבה שגם ישאו בנטל כספי ומצבם יורע לעומת עסקים במרכז הארץ. המדינה חייבת למנוע אי שיוויון בין העסקים ברחבי הארץ בגלל המלחמה.לטענתו, בהסדר שנעשה יש אפליה ברורה ונוקבת ביותר בין ציבור השכירים לבין בעלי העסקים. ההסדר משרת תכלית אחת ויחידה והיא תשלום שכר לעובדים שנעדרו, אך אינו מותיר פיצוי למגזר העסקי בגין הנזקים התוצאתיים שנגרמו לו מחמת הלחימה, כגון: ירידה בתפוקה, ירידה במחזור, איבוד לקוחות, מלאי מצטבר, ירידת ערך המלאי ותשלום שכר לעובדים שלא נעדרו".

לין הוסיף: "אנו עייפים מלשמוע את הקלישאות 'אף פעם לא נעשה הסדר בזמן מלחמה', אז מה? זו חובתה של הממשלה. תנאי המלחמה היום שונים מבעבר, כי העורף נכנס מייד למלחמה. אין צורך לחזור על הקלישאה הזו כדי להסביר הסדר לקוי: 'היה צריך הסדר מהיר לתשלום מהיר' – אנו מסכימים עם הגישה אבל בזמן קצר ניתן היה גם להגיע להסדר שיתאים למגזרים נוספים שאינם תעשייה".

"כולם יודעים שמגזר המסחר בעיקר הוא הנפגע העיקרי. המחזור הממוצע ירד ב- 60% וגם בנק ישראל אומר זאת. מגזר המסחר שונה במהותו ממגזר הייצור, המדד שמתאים לייצור לא מתאים למסחר. עובדה שנעשו הסדרים מיוחדים לתיירות ולחקלאות בהבנה שזו לא תעשייה. גם הרעיון של קרן ההלוואות הוא רעיון טוב, אבל לא מהווה תשובה להסדר לקוי מאחר והלוואות צריך להחזיר. הן מחייבות את בעל העסק לתקופה ארוכה מבלי לפצות אותו על נזקיו".

"בצפון יש כ- 50-40 אלף עסקים קטנים ובינוניים, מרביתם בתחום המסחר, מהם בין 15-10 אלף לא ניתן כבר להציל – אלו אנשים שכבר היו על סף הגבלת חשבונות ואחרי חודש של היעדר עבודה המצב חמור בצורה בלתי רגילה. קרוב ל- 50 אלף מועסקים עלולים למצוא עצמם ללא עבודה כתוצאה מקריסת העסקים הקטנים והבינוניים בצפון", אמר לין.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר