איך לבחור נכון משקאות צמחיים?

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, דיאטניות קליניות מאבוקדו'ס קידום בריאות, מציעות לעשות זאת דרך קריאת המידע על גבי האריזות. הכותבות הן יועצות מקצועיות של איזולה-ביו (Isola-Bio), מותג משקאות תחליפי חלב צמחיים שמשווק על ידי חברת ליב

שיקולים שונים משפיעים עלינו עד לרגע שהיד מושטת אל מוצר מסוים ומכניסה אותו לעגלה

שפע המשקאות הצמחיים בסופר מבלבל. שילוב של שיקולים שונים משפיע עלינו עד לרגע שהיד מושטת אל מוצר מסוים ומכניסה אותו לעגלה: הטעם, המחיר, המותג, מסע פרסום אליו נחשפנו לאחרונה, וגם המלצה של מכרים או חברים וירטואליים, תאריך תפוגה והאיכות התזונתית. איך אפשר לדעת לאיזה משקה יש יתרון תזונתי על פני האחר? הנה מספר נקודות להתייחסות לבחינה וקנייה מושכלת, דרך קריאת המידע על גבי אריזות של המוצרים השונים – משקאות וגם אחרים. הדבר אמנם דורש מאיתנו להשקיע קצת זמן, במיוחד אם זה מוצר שאנחנו רוכשים בפעם הראשונה, אבל ללא ספק הבדיקה משתלמת.

קצר וקולע

ברשימת הרכיבים שעל גבי מוצר, מופיעים הרכיבים על פי סדר יורד. הרכיב הראשון הוא זה ממנו יש הכי הרבה במוצר ואילו הרכיב האחרון הכי מעט. במשקאות צמחיים כדאי לבדוק את אחוז הסויה, האורז או השקדים. ככל שהאחוז גבוה יותר, המוצר איכותי יותר, שכן אחוז הרכיבים התזונתיים של המרכיב הבסיסי גבוה יותר גם הוא. כמו כן, יש לבדוק באיזה מקום נמצא הסוכר ברשימה. רצוי שלא יופיע כלל, ואם כן, אז כמה שיותר רחוק מתחילת הרשימה. כאן המקום להכיר את המונח 'תווית נקייה', שמתייחס למוצר בו רשימת הרכיבים קצרה ומובנת, כלומר הרכיבים מוכרים: ללא תוספי מזון מלאכותיים, ללא מספרים ואותיות, או מילים שמשמעותן אינה ידועה. בדרך כלל מוצר עם תווית נקיה הוא בעל פרופיל תזונתי טוב יותר.

רכיבים טבעיים בלבד

זוהי הצהרה של חברות המזון, המעידה על כך שהמוצר אינו מכיל רכיבים מלאכותיים כמו חומרי טעם, חומרי ריח, מייצבים, צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד. אפשר להשתמש בחומרי טעם וצבע שמקורם צמחי במקום חומרי טעם וצבע מלאכותיים.

הצהרות תזונתיות

לרוב, המסרים על גבי האריזה נכונים ואינם מטעים, שכן בישראל הם כפופים לדרישות תקן שונות. בחנו את ההצהרות, אך יחד עם זאת יש לשים לב להצהרות שיווקיות או פרסומיות. למשל, יש בקבוקי שמן עליהם כתוב "ללא כולסטרול". מה שלא תמיד ידוע לצרכן, הוא ששמנים מעולם הצומח אינם מכילים כולסטרול, ואין כל צורך בהצהרה זו, שנועדה למשוך אותנו לרכוש שמן זה. עוד הצהרות תזונתיות שכדאי שנכיר:

ללא גלוטן – עבור אלו הזקוקים למוצרים ללא גלוטן, חפשו אחר הצהרה מתאימה.

תו NON GMO – מוצרים שאינם כוללים רכיבים מהונדסים גנטית, השימוש בתו החל ב-2012.

תו ידידותי לטבעוניים – פרויקט סימון המוצרים החל בפברואר 2013 כחלק מפעילות עמותת עתיד טבעוני, והקריטריונים לסימון המוצרים בתו נקבעו על ידה: מוצר ללא רכיבים מהחי, וכן שהמוצר לא נוסה על בעלי חיים.

אורגני – בישראל מוסדרת חקלאות אורגנית על פי תקן משנת 2005. אם בתחילת הדרך היה נראה כי רק בודדים השקיעו בקניית מזון אורגני, היום ניתן לראות יותר ויותר אנשים שמחפשים תוצרת חקלאית אורגנית, ואף מוצרי מזון מעובדים בעלי תו אורגני.

הטבלה אינה משקרת

בטבלת הסימון התזונתי מופיעים ערכים ל-100 גרם מוצר מוצק או ל-100 מוצר נוזלי של אנרגיה (הנמדדת בקלוריות), חלבון, פחמימות, שומנים, נתרן. מומלץ להשוות בין מוצר אחד לשני באותה הקטגוריה. מה בוחנים? למשל, במשקאות צמחיים כדאי לתת עדיפות למוצר שמכיל יותר חלבון, פחות סוכר ופחות נתרן.

הכתוב למעלה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי איש מקצוע, דיאטנית או רופא.






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה