איך להיזהר מפני רכישה לא בטוחה של מוצרי מזון מהחי לארוחות החג

רכישת מוצרי מזון מן החי וטיפול במזון מבלי להקפיד על תנאי אחסון, הגיינה וקירור נאותים – עלולה להוות סיכון בריאותי

שנה חדשה עומדת בפתח, ואיתה גם תקופת החגים וארוחות החג. לאלו שמבשלים לבד את ארוחת החג, מןמלץ רגע לפני שיוצאים לקניות, להקדיש מחשבה למקור קניית מוצרי המזון הנתונים להשפעת מזג האוויר החם שפוקד אותנו. 
רכישת מוצרי מזון מן החי וטיפול במזון מבלי להקפיד על תנאי אחסון, הגיינה וקירור נאותים – עלולה להוות סיכון בריאותי.

אם בכל זאת החלטתם לבשל בחג הקרוב ולא לקנות אוכל מוכן, שימו לב לטיפים שלכל טבח מומלץ להכיר, כדי שיהיה חג שמח:

מקור קניית המוצרים: אטליז, מחלקת בשר במרכול
בכניסה למקום המכירה יש להקפיד על הנקודות הבאות:
לבדוק שלמקום יש רישיון עסק מטעם הרשות המקומית.
לוודא שהמקום נקי ומסודר: ניקיון אישי של הקצב או מוכר הדגים. לבוש הכולל חלוק נקי, כובע, וכפפות חד פעמיות למניעת זיהום המזון.
בדקו אם קיימת תחלופה גדולה של צרכנים שתבטיח טריות המוצרים.
יש לוודא שהבשר ומוצריו מאוחסנים במקררים/מקפיא מסודרים ומפרדים על פי סוגי הבשר עוף/בקר/דגים.
וודאו שהמקום נמצא תחת פיקוח וטרינרי מטעם הרשות המקומית והתג הירוק של ההסתדרות הווטרינרית.

בחירת בשר בקר:
בעת רכישת בשר, אמרו לקצב איזה נתח דרוש לכם, ובקשו שיכין אותו לפי דרישותיכם. קצב מקצועי ואמין הוא שותף חשוב להצלחת הארוחה. בשר טחון יש לבקש לטחון לעיניכם, מנתח בשר שבחרתם. מומלץ לא לרגוש בשר טחון מערימה שהוכנה מראש.
בשר בקר צריך להיות אדום, אך לא אדום מבריק (הברק הוא סימן לכימיקלים שהוזרקו לבשר). שומן צהבהב הוא סימן לבשר שנלקח מבהמה מבוגרת. טעמו אומנם בשרי יותר, אך הוא גם קשה יותר. בשר כזה מתאים לבישול ממושך, וכשהוא מיושן כהלכה הוא מתאים מאוד גם לסטייקים ולרוסטביף.
שוליים כהים מעידים על כך שהבשר עמד זמן רב במקרר-התצוגה והתייבש.

אחסון הבשר: צינון – יש לאחסן את הבשר בחלק הקר ביותר של המקרר, עטוף בצורה רופפת. חלקים פנימיים, עגל חלב ובשר טחון – לא מומלץ לאחסן יותר מיום-יומיים. בשר חתוך לנתחים קטנים או לסטייקים אפשר לשמור עד ארבעה ימים, ונתחי בשר שלמים (צלי).

הקפאה והפשרה של בשר טרי: אין סיבה להקפיא בשר טרי, אך אם מוכרחים, יש לעטוף אותו בניילון נצמד. לטובת ההפשרה, מומלץ להשתמש בבד כותנה (לא צבוע) כדי לאפשר לבשר "לנשום", ולהפשירו אך ורק במקרר, כדי למנוע התפתחות של חיידקים. בשר קפוא אין להפשיר ולהקפיא שנית.

עוף:
בשר עוף מתקלקל מהר מאוד: מרגע השחיטה עד לרגע הצריכה צריכים לעבור לא יותר מ- 5 ימים, בהם יוחזק העוף אך ורק במצב מצונן. עופות קונים רק אצל קצב המקבל את הסחורה ממשחטה מאושרת ולאחר בדיקת משנה, המחזיק אותם בקירור ושומר באופן קפדני על ניקיון ותנאי תברואה נאותים בעסק.
יש לבקש לראות את תאריך השחיטה המוצמד לרגלי העוף לרבות תאריך אחרון לשווק.
צבע: ורדרד ולא אפור- לבן.

בעת ההכנה והבישול, יש להקפיד על ניקיון והיגיינה של הידיים הנוגעות בבשר העוף והכלים המשמשים לחיתוך וטיפול בעוף (סכינים, לוחות חיתוך, כלי הגשה), ולבשל את העוף בישול יסודי. אין להשתמש באותו לוח חיתוך לבשר ולירקות, אלא לאחר ניקוי כראוי.

ביצים:
כיוון שהחום מזרז את קלקול הביצים, מומלץ להחזיקן רק בקירור. כאשר אורזים ביצים מבושלות יש לאחסן אותן בצינון בצידנית .
החותמת היא המדד הראשון לטריות הביצה ולאומדן גודלה. ביצים ללא חותמת, הן ביצים שלא עברו את מסלול המיון, או ממקור בלתי מבוקר.
ביצים סדוקות – אם קליפת הביצה לא שלמה, סביר מאוד להניח שלכלוך חדר לתוכה והיא מזוהמת ומכילה חיידקים המסוכנים לבריאות.
ביצים אורגניות (ביצים מתרנגולות המשוטטות חופשי) – נחשבות לביצים יקרות וטעימות יותר, עובדה שאינה משחררת אותן ממסלול הבדיקה.
רכישה ישירות מהמשק – קנייה ישירות במשקים מבטיחה ביצים טריות, אך כיוון שהביצה לא עברה את מסלול הבדיקה המקובל, אין ערובה לניקיונה ולאיכותה הבריאותית.

דגים:
סימני זיהוי לדגים טריים:
העור חייב להיות מבריק, לח ומעט רירי, הריח צריך להיות נעים של ים ולא ריח חריף של דג.
עין הדג צריכה להיות צלולה, עכירות מעידה על אי טריות. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה, אסור שאצבע שתשקע בו – תשאיר גומחה. בשר דג טרי חייב לחזור למצב מתוח.
צבע: בדג שלא נוקה, הזימים צריכים להיות אדומים, אולם, אין לסמוך על צבע הזימים בלבד ויש לבדוק את שאר הסממנים.
בדקו את תנאי האחסון בחנות – עדיף במקרר, מכוסים בפתיתי קרח, המונעים התייבשות, שומרים על הקור אבל לא מקפיאים. טמפרטורה של סף קפיאה (מעלה אחת מתחת לאפס) היא הטמפרטורה האידיאלית. אין לקנות דגים מתצוגה, אלא אם כן יש עליהם שכבה יפה של קרח מרוסק.
אחרי הקנייה למהר ולהכניס למקרר, אם אוכלים אותו באותו יום (וזה מומלץ), או למקפיא.

הדגים המוצגים בויטרינת הקירור צריכים להיות מוחזקים על קרח, בטמפרטורה שלא תעלה על 4 מעלות צלזיוס.

אין לקנות דגים מכל סוג שהוא ישירות מבריכות דגים או מדוכנים פתוחים (בוודאי לא ברחוב או בצידי הדרכים בשווקים פתוחים) בהם לא נשמרים תנאי קירור נאותים ואין עליהם פיקוח.
החוק מחייב מכירת דגים רק כאשר הם נקיים מסנפירים וקשקשים. מגע עם הדגים יעשה באמצעות כפפות חסינות לדקירה, כאשר הידיים אינן באות במגע ישיר עם הדגים. במקרה של דקירה ונפיחות, יש להגיע מייד לבית החולים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר