איך קיבל הכרפס את מקומו על צלחת הסדר ועד כמה הוא בריא?

משק "שדה ירוק" בבית יהושע הינו משק אורגני הקיים מעל לעשור בניהולם של שני האחים דנה וקובי שטיין, המגדלים מספר זנים של כרפס, הלוא הוא סלרי, בשדות המשק. צילום הילה קורן
דנה שטיין, חקלאית ובעלים של משק ירוק בבית יהושע, עושה לנו סדר בנעשה על צלחת ליל הסדר, ואומרת כי בין חומרי הגלם המגוונים שיהיו לכם על השולחן כדאי לתת כבוד דווקא לכרפס. למה? לא תאמינו עד כמה הוא בריא – כדאי לקרוא

הכרפס, או בשמו הנפוץ – הסלרי, מוכר וידוע היטב מקערת ליל הסדר, אולם רבים אינם יודעים כי בכלל מדובר בצמח מרפא ותבלין בשימוש נרחב באזור אגן הים התיכון. ייתכן גם שזה לא הירק שאתם הכי אוהבים, ואולי בעל תדמית קצת משעממת, אך יחד עם זאת שימו לב: הבסיסיות (ההפך מחומציות) שלו גבוהה ביותר, והוא בעל יתרונות בריאותיים מעולים – עשיר בשלל וויטמינים ומינרלים כמו סידן, ברזל, ויטמין סי, אשלגן, ויטמין וחומצה פולית. שמו נקשר במניעת דלקות בדרכי השתן, אבנים בכליות, הורדת ערכי כולסטרול, מחלות לב, הורדת סוכר בדם, ושיפור חיי המין.

צילום הילה קורן

אז מה בעצם תפקידו של הכרפס בצלחת ליל הסדר ואיך אנחנו יכולים לשלב אותו בתפריט היום יומי שלנו?

'כרפס' הוא לא שם של ירק ספציפי, אלא כינו של היֶרֶק הנאכל בתחילת ליל הסדר. לעדות שונות מנהגים שונים – יש האוכלים בצל, תפוח אדמה, סלרי או פטרוזיליה. לפני שאנו אוכלים אותו, אנו טובלים אותו במי מלח או בחומץ (תלוי בעדה), ולאחר מכן אומרים עליו ב'מה נשתנה': "שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, הלילה הזה שתי פעמים".

אז למה באמת? אמרו חכמים כי אכילת הכרפס למעשה מבטאת את הרעיון המרכזי של ליל הסדר, והוא השחרור והחירות שאנו חשים אחרי יציאתנו ממצרים. מנהג בני מלכים הוא לפתוח את ארוחתם במעט ירק כדי לעורר את התיאבון, וכך גם אנו נוהגים בלילה בו אנו דומים לבני מלכים.

צילום הילה קורן

למה בכל זאת להוסיף את הכרפס לתפריט שלנו ולא לחכות רק לערב פסח?

סגולותיו הבריאותיות רבות, הוא מונע דלקות בדרכי השתן, מסייע בגירוי ייצור שתן ובהורדת רמת החומצה האורית, ובכך מונע את כניסתם של חיידקים אל אברי הרביה ואל מערכת העיכול.  הוא נלחם בזיהומים – בעוד שגבעוליו עשירים בנוגדי חמצון, זרעי הסלרי מתהדרים בתכונות אנטי בקטריאליות רבות עוצמה, ומשמשים במשך שנים רבות לצורך מלחמה בזיהומים.

צילום הילה קורן

הוא ידוע כמשפר את תפקוד מערכת העיכול, מוריד נפיחות כתוצאה מאצירת נוזלים, מפחית התנפחות ומווסת לחץ דם. הוא מסייע לירידה במשקל. מכיוון שהוא דל קלוריות, הסלרי מועיל מאוד לאנשים שמנסים להוריד במשקל, וזאת בזכות יכולותיו לווסת את המטבוליזם של השומנים, ולספק לגוף חומרים מזינים חיוניים אשר מונעים אכילה מופרזת ותאווה למזון.

צילום הילה קורן

הוא שומר על בריאות הכבד, כאשר אוכלים אותו ביחד עם ירקות אורגניים אחרים, הסלרי יכול לשפר גם את תפקוד אנזימי הכבד, ומווסת את רמות השומנים בדם. הוא מוריד לחץ דם גבוה, מונע מיגרה, ויכול לצמצם את התסמינים הבסיסיים שלה בזכות הימצאותה של תרכובת מיוחדת הנקראת קומארינים. תרכובת זו הוכחה כבעלת יכולת לטפל במיגרנות קלות.

משק "שדה ירוק" בבית יהושע הינו משק אורגני הקיים מעל לעשור, בניהולם של שני האחים דנה וקובי שטיין, המגדלים מספר זנים של כרפס, הלוא הוא סלרי, בשדות המשק, ביניהם סלרי עלים וסלרי שורש, והירק המדובר מגיע מהאדמה הישר לצלחת פסח מהודרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר