איך שומרים על שמן הזית

לכבוד חג החנוכה המעלה על נס את סיפור שימור השמן, מגיש אהוד סורייאנו, מנהל השיווק של "גשור" ומומחה בתחום שמן הזית, טיפים לאיחסון ולשימור שמן הזית

לכבוד חג החנוכה המעלה על נס את סיפור שימור השמן, לפניכם טיפים לאיחסון ולשימור שמן הזית:
• חשוב לדעת: שמן זית הוא מוצר מורכב, החשוף לשינויים רבים. מכיוון שהוא אינו עובר פסטור או עיקור, נמצאים בו אנזימים המפרקים אותו.
• חומרי הטעם והארומה של שמן הזית הם לרוב חומרים נדיפים, המתפוגגים לאיטם עם חשיפה לאוויר. לכן, שמן נוטה להתעדן עם הזמן, כאשר טעמיו מתנדפים ממנו.
* בבחירת השמן חשוב לדעת: שמן מריר וחריף לא ייאבד לחלוטין טעמים אלא יתעדן. ישנם זנים המתאפיינים באובדן מהיר יחסית של טעמים, כגון ארבקינה ולצ'ינו, וישנם זנים כגון הקורנייקי, הקורטינה והפישולין, השומרים זמן רב על רמת ארומות גבוהה.
• כדי לצמצם את מידת הפירוק של השמן, יש למנוע כמה שניתן אור שמש ישיר על הבקבוק. בקבוקים כהים מעניקים, בשל כך מענה טוב יותר בהשוואה לבקבוקים רגילים, משום שהזכוכית הכהה שוברת חלק מקרני השמש.
• יש לשמור את הבקבוק או את פח השמן סגור עד כמה שניתן, וזאת על מנת לצמצם את כניסת האוויר המהווה אנרגיה נוספת לאנזימים המפרקים את השמן ופוגמים בטעמו.
• בשל כך ההמלצה היא להימנע מרכישת פחים גדולים של 18 ליטר. גם למשפחות גדולות הצורכות שמן רב, עדיף לרכוש פחים של 2 ליטר או 5 ליטר לכל היותר. פחים אלו מכילים פחות אוויר בעת ריקון השמן לשימוש שוטף, וגם נוחים יותר לשימוש ביתי.
• אין לחשוף את השמן לטמפרטורות קיצוניות – 15 מעלות קור ומטה, או 30 מעלות חום ומעלה. לא מומלץ לשמור את השמן במקרר, אלא במקום מוגן וקריר. ניתן בהקשר זה לדמות את השמן לשריר: אם נמתח אותו (חום) או נכווצו (קור) בבת אחת, הוא יהיה רגיש יותר ל"פציעות" או קלקולים. 

אהוד סורייאנו הוא מנהל השיווק של "גשור" ומומחה בתחום שמן הזית.
את השמן של "ארץ גשור" ניתן להשיג בחנויות הטבע ובמעדניות המובחרות, כגון "עדן טבע מרקט", "ניצת הדובדבן" ו"אניס". השמן מגיע במארזים ממותגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר