אכילת תמרים משלבת הנאה ובריאות

פרי התמר הוא מזון טבעי, מלא ועשיר ברכיבים תזונתיים – הנאה מתוקה, בריאה וממריצה.

תמר ספורט
במהלך ביצוע פעילות גופנית או מאמץ ממושך מידלדלים מאגרי האנרגיה בגוף. מחקרים מראים שצריכת מזון בעל אינדקס גליקמי גבוה סמוך לפעילות גופנית חשובה למילוי מאגרי האנרגיה ולהתאוששות מהירה לאחר המאמץ. התמרים, בזכות ההרכב התזונתי שלהם, מהווים ספק אנרגיה ממעלה ראשונה וחטיף ספורט טבעי.

הנאה מהטבע
לתמרים טעם מתוק ומענג, הם מהנים את החך תוך שמירה על הבריאות, ומוגדרים כקינוח על. התמר דל שומן (פחות מ-0.5%), עשיר ברכיבים תזונתיים, טעים ובריא, זמין במהלך כל השנה ונוח לאכילה.
ההשוואה לקינוחים נפוצים אחרים חושפת את יתרונותיו של התמר. גלידה, לדוגמא, מכילה כמות שומן גבוהה פי 40 מאשר התמר. שוקולד מכיל כמות כפולה של קלוריות ל-100 ג', ורמת השומן בו גבוהה פי 100 מאשר בתמר (שעור השומן הגבוה בשוקולד נובע משומן רווי או שומן טראנס).
התמר מתאים לשילוב בארוחת ביניים, להעשרת הטעם במנות עיקריות, תוספות, סלטים וכקינוח בעל ערך מוסף – ללא רגשות אשם.
 
ללא חומרים משמרים
התמרים גדלים בארץ, ומגיעים אל פינו ללא חומרים משמרים מזיקים כמו סודיום בנזואט וגופרית דו חמצנית, הנפוצים בפירות יבשים אחרים. סודיום בנזואט (E-211) נפוץ כחומר משמר בתעשיית המזון בכלל ובפירות יבשים, ומחקרים אחרונים מעוררים בעולם דיון באשר לסכנות הנובעות מחשיפה ממושכת לחומר זה. גופרית דו חמצנית (SO2) היא חומר אנטיבקטריאלי שנועד לשמור על מראה הפרי, ומשמשת גם היא בתעשיית הפירות היבשים.
מבנה התמרים הטבעי מבטל, כאמור, את הצורך בחומרים משמרים, כאשר די בקירור כדי להעניק לפרי זה חיי מדף ארוכים. אחסון התמרים במקרר או במקפיא הביתי ישמור לאורך זמן על טעמם ועל ערכיהם התזונתיים.

הרכב מנצח
בתמרים מתקיים אנסמבל טבעי של רכיבים תזונתיים המקנים להם ערך מוסף. פרי התמר מכיל סוכרים טבעיים המספקים אנרגיה זמינה לגוף. הוא מכיל אחוז חלבון גבוה מזה של רוב הפירות ( 2.3-5.6%), הוא דל מאוד בשומן (פחות מ- 0.5%), ומכיל אחוזים גבוהים של סיבים תזונתיים. הסיבים מסייעים לתחושת שובע, עשויים לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ולשפר את פעילות מערכת העיכול. כמות הסיבים התזונתיים ב-100 ג' תמרים גבוהה בהשוואה למרבית הפירות – עד פי 3 מאשר בבננה ותפוח, ופי 5 משזיף.

נוגדי חמצון
מחקרים קליניים ואפידמיולוגיים הוכיחו כי לנוגדי החמצון בפירות וירקות תפקיד במניעת דלקות, מחלות לב, סרטן ומחלות זקנה. מחקר נורווגי משנת 2002 מצא כי פרי התמר עשיר בנוגדי חמצון, וכי התגובה האנטיאוקסידנטית שלו גבוהה פי 4 מזו של בננה, ופי 8 מזו של תפוח.

ויטמינים ומינרלים
פרי התמר מכיל שישה ויטמינים ולפחות 15 מינרלים, ביניהם מרכיב של פלואוריד, התורם לשמירה על בריאות השיניים. התמר עשיר בזרחן, סידן ומגנזיום, מינרלים החשובים למבנה התקין של העצם, וזאת עד פי 10 מפירות אחרים. כמו כן הוא עשיר באבץ, הנחוץ לעור בריא, להחלמת פצעים ולגדילה, ובאשלגן, המסייע לאיזון לחץ דם וחשוב לתפקוד תקין של התאים, מערכת העצבים ומערכת השרירים.
בסקר לאומי של מצב הבריאות והתזונה (מב"ת) לשנת 2001, שנערך בישראל, נמצא כי האוכלוסיה המקומית צורכת בממוצע כמחצית מכמות האשלגן המומלצת ליום. התמר, פרי דל נתרן, הוא בין המזונות הטבעיים העשירים ביותר באשלגן, וכוחו יפה להשלמת החוסרים ולאיזון משק הנוזלים ולחץ הדם בגוף. רמות הברזל, החשוב למניעת אנמיה, נעות ברוב זני התמרים בין 0.8 ל-1.6 מ"ג ל-100 ג', פי 5 מאשר בבננה או שזיף, ופי 10 מבתפוח או תפוז.

טוב לעיכול
תכולת הסיבים העשירה בפרי התמר מסייעת לפעילות מערכת העיכול. הסיבים משפרים את מעבר המזון במערכת, ועשויים לסייע במניעת מחלות הקשורות לתזונה המערבית – עצירות, דיברטיקולוזיס ואף סרטן המעי הגס.

אורית מגלד-בן אריה היא דיאטנית קלינית מוסמכת, מועצת הצמחים בישראל






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה