אלכסנדר הגדול ועדת המאמינים

ניכר שעיקר הענבים של יקב אלכסנדר המגיעים מכרם בן-זימרה האיכותי ובכרם כפר שמאי ליד מצפה הימים, עושים עבור יורם שלום, היינן והבעלים, את המלאכה, והתוצאות ניכרות במצוינות וייחודיות יינות היקב

פעם בשנה אוסף יקב אלכסנדר ממושב בית יצחק בעמק חפר, את חברי מועדון לקוחותיו עם דגש על מזמיני יין בקנייה עתידית, לבוא ולממש את רכישתם באירוע טעימות יין וכיבוד בו מושק יין הדגל של היקב 'אלכסנדר הגדול'.
האירוע התקיים הפעם ב- RDB, מסעדתו החדשה יחסית של השף רונן דברת בלוך ברחוב מונטיפיורי בתל אביב.

ניכר שעיקר הענבים של יקב אלכסנדר המגיעים מכרם בן-זימרה האיכותי ובכרם כפר שמאי ליד מצפה הימים, עושים עבור יורם שלום, היינן והבעלים, את המלאכה, והתוצאות ניכרות במצוינות וייחודיות יינות היקב.

מיקב בוטיק קטן שנולד במחסן הבית במושב, עם 12,000 בקבוקים בשנת 2002, הגיעו היקפי הייצור לכדי 45,000 בקבוקים בשנה,
כשתהליך הגידול מלווה מגמה של השתפרות לאורך השנים.

קהל הלקוחות של היקב רוכש עשרות רבות של בקבוקים בקניות עתידיות של בקבוקי יין שאת חלקם יאספו בעתיד, אם ירצה השם והיינן, באזור חודש ספטמבר-אוקטובר 2010, מה שמלמד על האמונה של הצרכנים ביינות יקב אלכסנדר, וגם על האמון שהם נותנים ביינן.
כ- 200 תיבות עץ ובהן שישיות של "אלכסנדר הגדול 2004" שנרכשו ברכישה מוקדמת ברישום קפדני, המתינו ללקוחות היקב שהוזמנו לאירוע.

טענות ושמועות
ישנם הטוענים כי ביינות האדומים של היקב מבוצעים תיקוני חומצה המורגשים ביין. ישנם הטוענים אפילו שיורם שלום בעצמו נחשב לאדם קצת קשה באופיו; תרצו תכנו זאת מתנשא, ומי שאינו מתאמץ במיוחד לשאת חן או להתחבב יתר על המידה על הבריות.
ישנה שמועה שהייתה התעניינות מצד משקיע להיכנס בשותפות ביקב או לרכוש את זכויותיו.
איני יודע מה מתוך האמירות והשמועות הללו מתחבר לאמת אם בכלל, ומה מתחבר למיתוס ולרכילות סתמית; אבל בולט הכבוד לו זוכה יורם באותם ערבי לקוחות.

הנוכחות המרשימה של קהל האוהדים המגיעים מכל קצוות הארץ, דחקה לפינה כל אפשרות לאינטימיות. זה בא לידי ביטוי בתור המשתרך ליד עמדת הטעימה, ואפילו במחסור אמיתי ביכולותיה של מסעדת RDB להעמיד כמות מספקת של כוסות יין לאורחים הרבים. בכל מקרה עובדה המלמדת יותר מכל שמדובר ביקב וביצרן יין מבטיח, שהצליח לאסוף סביבו עדת מאמינים.

ליקב מרתף חביות שמכיל כמעט 70 חביות, מרביתן צרפתיות וחלקן אמריקניות. אלו מסייעות בידיו של יורם, לצד איכויות פרי מרשימות, להגיע ליינות כל כך מדוברים.

בשנת 2006 חלו ביקב אלכסנדר כמה שינויים, וכולם לטובה כך מסתבר. היקב הצליח להגיע ולבסס עצמו כיקב מוביל בעל שם, ומצליח לשמור על אחידות ואיכויות משנת בציר אחת לרעותה.
מסתבר שהמעבר לכשרות בשנת 2006 בהשגחת הרב שיר, פתח צוהר נוסף של אפשרויות חשיפתם של יינות יקב אלכסנדר לקהל צרכנים גדול בארץ ובחו"ל, שמשתוקקים ליינות איכות עם דגש על כשרות.
אלו יחד עושים לו ליקב אלכסנדר שירות טוב של ממש.

המנות של השף רונן דברת בלוך
טוב עשינו אנו שהגענו מוקדם יחסית ותפסנו מקום. שכן הרבים שהגיעו בהמשך כבר התקשו למצוא מקומות ישיבה סביב לשולחנות, וגם השולחן שלנו מנה לא פחות מ- 8 אנשים די צפופים, אך נהנים.

לצד מנות בצלוחיות חטיף שליוו את יינות טעימת הערב, מהיינות הלבנים הקלילים ועד ליינות האדומים הכבדים יותר, הנעימו את תיאבון האורחים סביצ'ה דג אינטיאס טרי, ש"בושל" במיץ לימון ומלח גס עם רצועות דקיקות של שומר תחתיו, ומסביבו בצבעוניות מגרת חושים מעטרות את הצלחת קוביות קטנטנות של ג'לי הדרים ומשקה קמפרי וגרגרים של קוויאר שחור.

כמו כן הוגשה מנת יחיד של בשר צדפת קוקי סן ז'אק על מצע עדין ביותר של פירה עשוי כרובית, ומעליה דוגמית של קצף ים, ובהיקף הצלוחית קולי עשוי עשבים ירוקים.
הייתה גם מנת דוגמית של קובייה קטנה של בשר לחי בקר, שדווקא הבצל בפונדו שהיווה את המצע עליו נחה היה טעים ממנה, ומדויק במתיקות משתלבת היטב ביופי ובטעם עם נגיעת זילוף של שמן ירוק ווינגרט בלסמי שצומצמו יחדיו.

טעימת יינות אלכסנדר
אלכסנדר ליזה סוביניון בלאן 2007 – היין עשוי 100% ענבי סוביניון בלאן המגיעים מכרם בן זימרה שבגליל העליון, ונבצרו בבציר לילי ידני. קליפות הענבים והתירוש שוהים במיכלי נירוסטה מקוררים מאוד לצורך הצללה, ולאחר מכן עובר היין תסיסה ארוכה בטמפרטורה קרה.
היין שהוגש היה לדעתי מקורר יתר על המידה. דקות ארוכות ניסיתי להמתין להגעת היין לטמפרטורה מעט חמימה, יותר תוך שאני אף מערבב את היין בפי קודם לטעימה, אך לצערי היין לא הצליח לפתות את חושיי. משהו בהרגשה הכללית שידר כי מדובר פה ביין חד ממדי משהו, אם כי עם מאפייני זן כצבע קש נוטה לזהוב, מעט בישום ונגיעה פרחונית, לימון וליצ'י ונגיעה ברמז קל של משמש בהיר. אישית קצת התאכזבתי. מחירו 100 ₪. היין כשר.

אלכסנדר ליזה שרדונה – דווקא השרדונה היה מוצלח מאחיו למשפחת הלבנים. הוא עשוי 100% ענבי שרדונה המגיעים מכרם בן 20 שנה הנמצא בכרם בן זימרה. יבול הענבים נמוך, משטר המים קפדני, והפרי מדבר בעד עצמו.
היין נעשה בשיטת sur-lie ללא תסיסה מלולקטית, תוך הקפדה על batonnage דו שבועי. היין התיישן בחביות עץ אלון צרפתיות במשך 18 חודשים. באף תפוחים ואגסים ודבש, צבע יפהפה צהוב כהה נוטה לזהוב. נגיעות פרי טרופי, מלון וליים ירקרק. בפה הוא מביא עמו רעננות וחומציות, ונגיעת עץ הנמצא מאחורי הפרי. הסיומת ארוכה, אקזוטית משהו ומפתה. מחירו 120 ₪. היין כשר.

אלכסנדר סירה 2006 – זה היין האדום הראשון שטעמתי בשורת היינות האדומים לערב. צבעו סגול-שחור-כהה. באף סיגליות, פירות יער שחורים, שזיף בשל, פטל שחור, וניל מעושן, ותבלינים מעץ החבית. טעמיו מאוזנים ועשירים. גוף היין מלא, טאנינים מוחשיים אם כי רכים ונעימים. יין טעים. מחירו 129 ₪.
על פניו נראה לי שהיין עדיין צעיר, ולפניו התפתחות שרק תשביח טעמיו ועוצמותיו. היין כשר.

אלכסנדר גוסטו 2005 – בלנד העשוי מ- 76% ענבי מרלו, 12% ענבי גראנאש, ו- 12% סירה. ענבי המרלו והסירה מגיעים מכרמים בגליל העליון, וענבי הגרנאש מגיעים מכרמים בהרי יהודה.
ניכר בבלנד שמשחק הזנים ואזורי הגידול תורמים כל אחד את חלקו ליין כהה, פירותי מאוד ועוצמתי, עם תבלין ופלפל שחור, נגיעות טבק וווניל קלוי במעט מעץ החבית, רמז קל לטבק. היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון חדשות, ולאחר מכן 4 חודשים נוספים בחביות ישנות בכדי להמעיט את השפעת העץ על נוכחות הפרי.

אלכסנדר סנדרו 2006 – בלנד נוסף, והפעם מזני ענבים שונים. הוא עשוי מ- 70% ענבי קברנה סוביניון, 25% ענבי מרלו, והפתעה אולי לרבים: הוספתם של 5% ענבי סוביניון בלאן.
זהו יין מהסדרה השנייה של יקב אלכסנדר. הענבים מגיעים כרם בן זימרה לאחר שנבצרו בבציר ידני עם עלות השחר. היין תסס תסיסה ממושכת והתיישן במשך 14 חודשים, 80% בחביות עץ אלון צרפתי ו- 20% בחביות עץ אלון אמריקאי. צבעו כהה ועמוק, כמעט אטום. באף פירות יער בשלים של דובדבן ושזיף כהה. היין רך ונעים על החך. הטאנינים רכים עם נגיעות של וניל, הגוף בינוני, קטיפתי, חלק ועגול. האיזון טוב, הפרי מרוכז. טעם מסיים עשיר.
מחירו 80 ₪. היין כשר. לטעמי זה היין הנותן את התמורה הגבוהה ביותר מול מחירו.

אלכסנדר הגדול 2004 – יין זה הנו חתן ההשקה, ואותו באו האורחים לקבל בערב החגיגי. מחירו לצרכן 230 ₪, ומחירו בבקבוק מגנום 680 ₪.
מדובר ביין מסדרת הפרימיום הגבוהה ביותר של יקב אלכסנדר. הוא עשוי מבלנד של שני זנים: 96% ענבי קברנה סוביניון המגיעים מכרם ותיק מוקפד ומושקע ממוקם על מישור של כרם בן זימרה, ו- 4% ענבי מרלו לעידון וריכוך עוצמותיהם של ענבי הקברנה, עם תרומה לאיזון.
הענבים נבצרו בבציר ידני עם עלות השחר אחרי שהגיעו לשיאם, ומשם הועברו ליקב. היין התיישן בחביות עץ אלון במשך 34 חודשים. צבעו כהה אטום, נוטה לבורדו שחור עמוק. טעמיו הרמוניים ומלאי עושר פרי. הטאנינים רכים ונעימים. פירות יער שחורים, רמז לווניל ולטבק, ודובדבן כהה בשל.

אלכסנדר הגדול 2005 – טעימת חבית של יין הדגל הבא. מועד השקה משוער אפריל/מאי 2009. המחיר 900 ₪ לרכישה עתידית לארגז עם 6 בקבוקים.
יין עם אף מופנם וסגור, אך כזה שמסמן פוטנציאל. ארומות פירותיות עשירות המבקשות את זמנן להיפתח בכוס. ריבתיות קלה, גוף בינוני עד מלא. חסרים עדיין עומק ומשקל. יין מורכב ואלגנטי, מעט מתיקות מדומה, טאנינים רכים.


יקב אלכסנדר
מושב בית יצחק
טל. 09-8822956, 054-4350180
[email protected]



צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר