אלכסנדר הגדול 2005 – תחייתו של ענק

דני רובין הצליח למצוא דרך אל ליבו של יורם שלום מיקב אלכסנדר. בהחלט משימה לא פשוטה. הפעם הוא תפס אותו בשעת רצון וחסד מפויסת לקראת שנה חדשה, אפילו עם בקשת סליחה ברוח הימים, ועם יין דגל חדש

השטיח אדום בשביל הכניסה לביסטרו "טשרניחובסקי" היווה רק את המתאבן לאירוע כולו. גבינות איכות של מרתף הגבינות של רן בוק מרמת השרון, זיתים חריפים, שמן זית, לחם טרי עשיר בטעמים וטוב, כריכונים עם פטה כבד, סביצ'ה, אבוקדו וגליליות גבינה מטוגנות, ליוו את היינות הנפלאים של יקב אלכסנדר, שבאופן נשלט ומדורג, לא נפתחו לטעימה כולם בבת אחת בארוע ההשקה אותו קיים היקב; אלא במתכוון נפתחו על פי סידור ברור מראש ולוחות זמנים מוקצבים, וזאת על מנת לתת לכל יין את הכבוד המגיע לו, ולמשוך את החוויה ולהפוך את הערב כולו לאירוע מרשים שלא יישכח במהרה.
לפיכך פתחנו ביינות לבנים: ליזה סוביניון בלאן וליזה שרדונה, מכאן עברנו לסנדרו רזרב, אחר כך לגסטון רזרב, ממנו למרלו, והפינאלה: אלכסנדר הגדול 2005-2006.

לרגעים אחדים, בעת שהתפנקתי על צלחת גבינות אותה מילאתי בפעם המי יודע כמה עם חבריי לשולחן, ובעוד אני לוגם מהיין, אמרתי לעצמי שאין הנאה גדולה יותר מאשר לאכול גבינה משובחת וללגום יין איכותי; בבחינת החטא שגובר על כל מגמה כלשהי של שמירה או רצון לשמור על הדיאטה.

מזה מספר שנים אני מלווה את יורם שלום מיקב אלכסנדר, ואת ההשקות של אלכסנדר הגדול – יין הדגל של היקב. היחס שלי אליו בא תמיד מהמקום של צרכן יין טוב, שמבקש לעצמו את יין היקב עם טיפת אינטימיות ויחס אישי עם היינן.
אודה ואתוודה שלא תמיד היה זה כך, ולא אחת, יורם היה קר כלפיי, קצת מרוחק, במעט מנותק וזר לי.
עם הזמן ועם ההיכרות, מצאתי לעצמי פינה בלב שלו. זו באה ממקום של היכרות עם האיש והידיעה מתי ניתן למצוא אותו בזמן הנכון ומקום הנכון, בכדי לזכות למלוא 100 אחוז התייחסות, מבלי שאף גורם שולי או חשוב כאחד יפריעו לאינטראקציה.

בערב ההשקה של אלכסנדר הגדול 2005 שהתקיים בביסטרו טשרניחובסקי בתל-אביב, היה ליורם כל הזמן שבעולם עבורי, ולשמחתי עם טונות של חמימות ומצב רוח טוב, וזאת דקות בטרם החלו להתקבץ עשרות רבות של חברי מועדון הלקוחות של היקב, שהגיעו לחגוג עם יורם את ערב ההשקה.

זה היה בדיוק הזמן והמקום הכי נכון עבורי לשאול את יורם אלכסנדר כמה שאלות בבלעדיות לי ול"אכול ושאטו".

מהי מהות האירוע שיתחיל עוד מספר דקות?

זהו כבר ערב ההשקה השביעי של "אלכסנדר הגדול" מאז שנת 1999 – כבר שבע שנים ברציפות. הגענו כבר לקהל מאוד מאוד גדול, שמגיע כמדי שנה להשקות שלנו. יש לי כבוד גדול לאנשים אלה, ואני מאוד מכבד אותם על שום העובדה שהם נתנו בידי ומראש את כספם עבור היינות שלי. ובביטחון הזה אני מעניק להם בתמורה את אירוע ההשקה שאני מקיים בכל שנה, כאירוע שאני חושב שהם ראויים לו.
האנשים שמגיעים מקבלים את היין אותו רכשו מראש, וזוכים גם לרכוש באותו ערב את היין העתידי הבא, כשהם המחליטים כמה הם קונים, איזו כמות, והאם יש לדעתם צורך להגדיל את הכמות שכבר הזמינו. כך למעשה גם הולך וגדל המעגל של המוזמנים והמזמינים.
מהשנה הבאה כבר יהיה אלכסנדר הגדול 2006 כשר, ואני מאמין שהשנה אנחנו כבר נוציא אותו מעט יותר מוקדם לקראת הפסח. אני בודק אפשרות שאז המסיבה תהיה מן הסתם יותר גדולה, ואולי הפעם כבר במסעדה יותר גדולה וגם כשרה.

כבר כמה שנים אני מלווה אותך באירועי ההשקה. הייתי אתך ב"ימה", ב"תמרה", ב-RDB""מה מייחד את המקומות, או מה מאפיין את בחירתך במקום בו אתה מקיים את האירוע?

אני מפרגן לאנשים שמפרגנים לי. זה יכול להיות במקומות שציינת. זה יכול להיות בביסטרו שלא משתמש ברוב היינות שלי, אבל מוכר יינות של אלכסנדר מיום פתיחת המקום שלו. לפיכך, אני מפרגן להם והם מפרגנים לי בחזרה.
יכול להיות שבשנה הבאה אני אקיים את האירוע במול ים, אולי ברוקה, ואולי שוב בתמרה.
בשעתו חלק גדול מהאירועים התקיימו ב"ימה", לאור העובדה שכמויות מסיביות של אלכסנדר נמכרו שם כיין הבית, ולי הייתה תחושה של מחויבות כלפיהם לקיים אצלם את אירועי ההשקה השנתיים.

בתקופה האחרונה יש לך כבוד גדול וזכייה בתחרויות יין גדולות ונחשבות. קודם כל מזל טוב ופרגון גם מאיתנו, אבל מה אתה עושה בשביל להיות שם ולהצליח?

אני חושב, ובעצם אני יודע: היין מדבר כאן. אני משתדל לשמור על אופיו של יין כמו אלכסנדר הגדול, במשך כל התקופה משנת 99' אני כמעט חצי שנה בלי יין בשוק. אלכסנדר הגדול 2004, למשל, כבר אזל מזמן.
אני לא אוציא יין לשוק עד שלדעתי הוא יהיה ראוי ומוכן כהלכה. ואז, כשהיין מוכן, אני יודע שמה שאני מביא אל הצרכן של יינות אלכסנדר, את הכי טוב שאני יודע לעשות, והכי טוב שמגיע גם לצרכן היין.
אז גם אני מוציא את היין לתחרויות, וכאן גם מגיעים ההישגים. הגרנד רזרב שלי כבר נמצא שנה בבקבוקים, והוא פשוט מדהים. רוברט פרקר נתן לו ציון 89. אלכסנדר הגדול 2006 מאוד דומה ל- mem שזכה ל-90 נקודות מרוברט פרקר. לא יכלו לעשות את זה מ-2005, מאחר והוא לא כשר, ולכן עשו את זה מ-2006, שכפי שציינתי הוא כבר יין כשר.
ליקב יש כיום כ- 60 דונם של כרמים הממוקמים בגליל העליון. כ-27 דונם מהם מטופלים במסירות ובמקצועיות ע"י אליעד בלאמס, והם נמצאים בעין-סתר שבהר מצפה הימים. 15 דונם נוספים נטועים בכרם בן זמרה, שם הם זוכים לטיפול בידיים המקצועיות והאמונות של הכורם הוותיק ארמונד ממן. לאחרונה נטענו כרם נוסף בן 30 דונם, והוא יניב את ראשוני הפירות בבציר 2010.

מה אתה יכול לספר לי על יין ההשקה – אלכסנדר הגדול 2005?

ענביו של אלכסנדר הגדול 2005 מגיעים מכרם מאוד מיוחד בן כ-27 שנים, הנטוע בגליל העליון בכרם בן זמרה, ענבי הקברנה סוביניון משובחים מאוד ומהוותיקים בנוף היין הישראלי. אני כמעט לא מתערב, לא עושה כלום. הענבים מגיעים, עוברים לחביות, מתיישנים בהן, מקבלים שפייה בזמן, שלוש שנים באותה חבית ואני לא מפחד,
יש אולי אחרים שיעבירו כמה פעמים לחבית חדשה, אבל אני נשאר עם אותה החבית לכל אורך ההתיישנות.
אם היית טועם עכשיו את היינות שלי הנמצאים בחביות מבציר 2007, 2008, תמצא אותם כרגע אמנם שופעים עץ, אבל עם הזמן זה יירגע ויירד וכמו ה- 2005 ויגיעו לאיזון מושלם.
היין זכה בשלוש מדליות, אחת מהן באוסקר היין בתחרות ZARCILLO 2009 שנערכה בספרד. מבין 3100 יינות שנשלחו לתחרות מרחבי העולם, זכה אלכסנדר הגדול 2005 להיות בין עשרה הראשונים שזכו באוסקר היין.
מחירו של היין 249 ₪.

מה המאפיינים הייחודיים של ה- 2005?

היין עשוי כמעט כולו מענבי קברנה סוביניון, עם נגיעות קלות של כ- 5% ענבי מרלו. כל שנה אני משנה במעט את ההרכב הזני עם נגיעות קלות של זן נוסף, בשנים הבאות יהיו לי גם פטי וורדו וקברנה פרנק. היין התיישן 34 חודש בחביות עץ אלון. 90% מהן צרפתיות ו- 10% אמריקאיות.

מה מריחים ומה מזהים ביין ה- 2005?

כידוע לך, ולך לבטח אני לא צריך להגיד את זה, אין הנחה קבועה של טעם וריח; שכן תמיד זה יהיה מאוד אינדיבידואלי לכל טועם, איך הוא מרגיש עם זה ותחושותיו שלו.
אבל אני כן יכול לומר שמהתרשמות שלי ושל אחרים, יש לנו כאן יין עם טעמים בוגרים מאוד, זה יין עם תחושה ריבתית משהו, אבל לא כזו שמשתלטת או עולה על המתבקש, יש כאן פרי בשל של ארץ ישראל עם כ- 14% אלכוהול, יש לו מורכבות ועוצמתיות וטאנין בוגר, של יין שלדעתי הוא "חלום" כל פעם מחדש. כשאני מריח את היין ליד יינות אחרים, אני מתענג מחדש על השונות שלו והבולטות שלו במאפייניו הבאים מפרי טוב בשילוב חבית.

איזה מסר היית מבקש להעביר לציבור חובבי היינות של יקב אלכסנדר?

אני מתנצל מראש למי שאני אכזבתי אותו, למי שאולי בחוסר משים, ולבטח בלי כוונה, אולי פגעתי בו. אני מאוד אמוציונלי, ובגלל זה לעתים אני אומר דברים מהבטן ולא מההיגיון. יש כאלה שאוהבים את זה, יש כאלה שפחות, אבל באמת ובתמים יש לי אהבה אמיתית וכנה לכל לקוחותיי,
יש לי אהבה לאנשים באשר הם, אני רוצה שימשיכו לאהוב את היין שלי ואותי, אני מבקש גם מכאן לשלוח ברכה של חג שמח לכל עם ישראל, שנמשיך לשתות יין טוב ולכולנו תהיה ברכה והצלחה.

יקב אלכסנדר
מושב בית יצחק
טל. 09-8822956
www.alexander-winery.com

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר