ארבעה יינות: המארז, הקנקן ומה שיש בו

הכתבה מתייחסת לקשרי הגומלין בין המארז, הבקבוק והיין שבתוכו – ובין הלקוח שצריך להתרשם מכל אלה ולהיפרד מכספו
כרמי לבנשטיין – יועצת שיווק שמשנת 1984 פעילה בתעשיית היין הישראלית, מתייחסת בכתבה לקשרי הגומלין בין המארז, הבקבוק והיין שבתוכו – ובין הלקוח שצריך להתרשם מכל אלה ולהיפרד מכספו

אנשים רבים מגיעים לחנויות יין עם תקציב ומטרה, אך לא בהכרח עם ידע והבנה מה לקנות. הם רוצים יין יקר ככל שהכסף שאספו במשרד למתנת פרידה מעובד שעוזב, או רוצים להביא לרופא שטיפל בבן משפחה ואולי הציל את חייו. כאן נכנסת לתמונה כרמי לבנשטיין – יועצת שיווק שמשנת 1984 פעילה בתעשיית היין הישראלית, שבכתבה מתייחסת לקשרי הגומלין בין המארז, הבקבוק והיין שבתוכו – ובין הלקוח שצריך להתרשם מכל אלה ולהיפרד מכספו.

הקרטון מושקע: ההדפסה עם הטבעות זהב ולקה סלקטיבית
הקרטון מושקע: ההדפסה עם הטבעות זהב ולקה סלקטיבית

יקב בנימינה – אבני החושן כרם רמת סירין בציר 2013

היין מוצג למכירה בקרטון שי אינדיבידואלי. הקרטון מושקע: ההדפסה עם הטבעות זהב ולקה סלקטיבית, בהחלט משדר איכות.  הבקבוק עשוי מזכוכית כבדה, כשמחזיקים אותו , זה נותן תחושה טובה. היה קשה לשלוף את הבקבוק מהקרטון. המגש עליו הבקבוק מונח, נקרע – אבל למדתי איך להוציא, ובפעם השנייה הכול היה בסדר. הקפסול איכותי, הפקק מצוין. שעם , ארוך, אוטם היטב את הבקבוק, ונשלף כמו "חמאה". היין  עשוי 100% ענבי פטיט סירה (DURIF) מכרם יחיד בדרום רמת סירין, גליל תחתון.  הכרם נטוע על אדמת בזלת . היין התיישן בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי 24 חודשים.

צבע היין אדום כהה ועמוק.  ארומה של פרי יער בשל ושזיף ריבתי. הטעם מרוכז ועוצמתי, גוף מלא ושרירי כתוצאה מההתיישנות הארוכה בחביות,  וצריך לדעת להתמודד אתו. בטעימה, מיד לאחר הפתיחה של הבקבוק היכה האלכוהול בחך. לאחר שהבקבוק היה פתוח כשעה, היין התאזן והיה נעים לשתייה, כשיש בו משהו אפל ומסתורי. זהו יין שיתאים מאד לבשרים נוטפי שומן מהגריל. להערכתי יתעדן עם ההתבגרות בבקבוק. אשמח לשתות ממנו שוב בעוד שנתיים. היין כשר לפסח, 13.5% כוהל בנפח. מחירו 120 ₪.

האם הייתי קונה שוב במחיר הזה? כן. האם הייתי מביאה במתנה? כן,  ל"מתקדמים" בלבד.

היין מאוזן, משיי, חושני ומרגש. אפשר היה לשתות אותו מיד עם המזיגה לכוס
היין מאוזן, משיי, חושני ומרגש. אפשר היה לשתות אותו מיד עם המזיגה לכוס. צילום דוד סילברמן, dpsimages

יקב דלתון מתתיה בציר 2013

היין ארוז בקרטון אינדיבידואלי. קרטון שחור עם הטבעות של ברונזה. האריזה היחידנית מאכזבת. יין שמחירו 470 ₪ יכול "לספוג" אריזה הרבה יותר יוקרתית, למשל ארגז עץ, ארגז מתכת רקוע, או ארגז נחושת רקוע שיבטא את המותג ואיכותו. בקיצור, הקרטון הקיים מאכזב. על גבי הקפסול של היין יש מדבקה נוספת ש"קושרת" את העיצוב הכללי עם הקפסול. נראה בסדר, לא יותר. הקפסול עצמו היה קשה לחיתוך. הפקק עשוי שעם, לפי כמות ה"חרירים" בפקק, זה לא הפקק הטוב ביותר. הבקבוק עצמו כבד, נותן תחושה של "שווה".

היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון. אדמות החלקות מהן הגיעו הענבים מאד מבטיחות מבחינתי: אדמה גירית, אבני קוורץ, ואדמה אבנית. אוהבת, יש למה לצפות.  התיישנות: 24 חודשים. היין מקסים בכל היבטיו. צבעו אדום עמוק בוהק, האף קברנה טיפוסי ומינרלי. כנראה שמקור התבלון של טבק וקפה הוא בחביות. תכולת האלכוהול הגבוהה לא מורגשת. היין מאוזן, משיי, חושני ומרגש. אפשר היה לשתות אותו מיד עם המזיגה לכוס. השתבח בכל כוס נוספת ששתיתי. לא לדאוג; לא הייתי שיכורה. כשר לפסח, 14.5% כוהל בנפח. מחירו 470 ₪.

האם הייתי קונה שוב במחיר הזה? לא. אבל אשמח לקבל אותו במתנה. האם הייתי מביאה במתנה? לא בקרטון הזה

התווית עם יותר מדי מסרים – "תפסת מרובה לא תפסת"
התווית עם יותר מדי מסרים – "תפסת מרובה לא תפסת". צילום כרמי לבנשטיין

יקב טפרברג – LEGACY קברנה פרנק בציר 2013

יין "מורשת", וליקב טפרברג יש! היין נמכר באריזת שי מושקעת, הקרטון האינדיבידואלי נסגר עם מגנטים, תחושת איכות. הצבע הלבן של הקרטון לא מבטא כראוי את היין המצוי בתוכו. זה כמו חתן שרירי ומוצק שלובש שמלת כלה לבנה במקום טוקסידו. על צוואר הבקבוק חישוק מתכת מוזהב שעוטף אותו בחן. הבקבוק כבד, תרתי משמע. שקלתי אותו ללא יין: 1.2 ק"ג. עם היין זה כמעט 2 ק"ג.  היקב רוצה להרשים. התווית עם יותר מדי מסרים. מבחינתי, "תפסת מרובה לא תפסת". אם ליקב יש ארכיון עם חומרים מרשימים, המקום להציג אותו הוא ביקב, באתר האינטרנט, ואם רוצים תמיד אפשר להכין ספרון קטן ולתלות אותו על גבי הבקבוק, או במקרה הזה פשוט לצרף אותו למארז.

הזן הזה, קברנה פרנק, בנוי עלי. מאד אוהבת את היינות העשויים מזן זה בארץ, ותמיד כשנוסעת לחו"ל מביאה יינות ישראליים מזן זה במתנה. האירופים מתים עליו, ובעיקר הגרמנים.  היין הזה של יקב טפרברג, עם 14.5% אלכוהול שלו, יצר אצלי הרבה ציפיות.  בסך הכול לא התאכזבתי. הבקבוק מרשים, הקפסול בסדר, הפקק מאכזב באיכות שלו.

האף נפלא, חושני ומרגש. האלכוהול מעצים את הטעם, מבלי לתקוף את החך. יין מלטף, שמתאים לגברים ונשים כאחד. הרשים אותי שיכולתי ליהנות משתיית היין מיד לאחר פתיחת הבקבוק. לא הייתי צריכה לחכות, ולא היה צריך "לאוורר" את היין". טעם קטיפתי, עם רמזים "ירוקים" וטעם שארי לא ארוך במיוחד. ממליצה לשתות את היין מצונן קלות ל- 16- 15 מעלות. היין כשר לפסח,  14.5% כוהל בנפח. מחירו 200 ₪.

האם הייתי קונה שוב במחיר הזה? לא. האם הייתי מביאה במתנה? כן, לחברים בחו"ל

הקרטון סקסי. הצבע השחור וההטבעות בצבע אדום-סגול, עושים את העבודה
הקרטון סקסי. הצבע השחור וההטבעות בצבע אדום-סגול, עושים את העבודה

יקב טורא – מאונטיין פיק 2014

היין נמכר בקרטון שי אינדיבידואלי. הקרטון סקסי. הצבע השחור וההטבעות בצבע אדום-סגול, עושים את העבודה. גם פתיחת הקרטון שלו אחרת. השליש העליון נפתח, ואז מתגלה עוד צבע אדום שנותן הרגשה יוקרתית ונעימה. זהו הקרטון היחיד בין היינות בכתבה זו, שניצלו בצורה חכמה את צדו האחורי. שם יש טקסט בעברית ובאנגלית: מידע על היקב, הכרם והיין. התוספת בשפה האנגלית, הופכת את המארז הזה למתנה מושלמת גם לתייר. על הבקבוק מדבקה של מדליית כסף, בה היין זכה בשנת 2017 בתחרות טרה וינו הישראלית.

ועכשיו על היין: עשוי 58% קברנה סוביניון, 23% מרלו, 10% פטי וורדו, ו- 9% קברנה פרנק; כלומר ארבעה זנים בורדולזיים. התיישן בחביות 22 חודשים. ליין צבע אדום עשיר, ומרקם צמיגי ו"לעיס" שממלא את הפה. בכוס, היין נפתח במלוא הדרו. האף סופג ארומות של פירות יער, ורמזים של תבלינים אקזוטיים. אני הבחנתי  בציפורן, רמז של טבק וגם פטריות. יופי של יין לאירוח, כולם יתחברו אליו וייהנו לשתות אותו, עם אוכל וגם בלי. אחד היינות הבודדים שמציין על התווית את הרכב החומצות של היין. ביין הזה TA 6.3  PH 3.5, למביני יין וכימיה זה יין מבטיח. כשר לפסח, 14% כוהל בנפח. מחירו 199 ₪.

האם הייתי קונה שוב במחיר הזה? כן. האם הייתי מביאה במתנה? בהחלט כן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר