ארוחת בוקר לבני נוער? חשובה יותר מששיערתם

מחקר חדש מראה כי לא רק שארוחת הבוקר טובה לבריאותנו, היא גם טובה לגזרה. צעירים אשר אכלו ארוחת בוקר באופן סדיר מדי יום היו בעלי אורח חיים בריא. המתבגרים חושבים בטעות כי אם יוותרו על ארוחת הבוקר יחסכו קלוריות וירזו

אנו חיים בקצב חיים מטורף וממש על הקצה. עבודה שעות ארוכות ובלתי אפשריות, ילדים ובית לתחזק, ועוד ועוד. למעט בסופי שבוע, מי מאיתנו חושב על ארוחת הבוקר כעל משהו שהוא הכרחי? למי יש זמן לזה בכלל? אנו אומרים לעצמנו, ופשוט נוטים לדלג עליה. ובכן, מסתבר שכדאי לפנות לארוחת הבוקר את הזמן הראוי לה, שכן מדובר בארוחה החשובה ביותר של היום.

ממחקר חדש שהתפרסם בגליון מרץ 2008 של העיתון הרפואי Pediatrics,ואשר נערך על ידי חוקרים באוניברסיטת מינסוטה בארה"ב, עולה כי לא רק שארוחת הבוקר טובה לבריאותנו, היא גם טובה לגזרה.

החוקרים גילו כי בני נוער אשר אכלו ארוחת בוקר בצורה סדירה וקבועה, הם בעלי סיכויים טובים יותר לשקול פחות ולאכול בריא יותר. לעומתם, צעירים אשר דילגו על ארוחת הבוקר הם בעלי סיכויים גבוהים יותר ללקות בהשמנת יתר.

המחקר בדק 2,216 מתבגרים ועקב אחר הרגלי ארוחת הבוקר שלהם במשך חמש שנים תמימות. התוצאות הראו כי בני הנוער שנטו לאכול ארוחת בוקר היו רזים יותר מבני הנוער אשר דילגו על ארוחת הבוקר.
הצעירים אשר דילגו על ארוחת הבוקר שקלו בממוצע 2.3 קילוגרם יותר מאשר הצעירים אשר אכלו אותה באופן סדיר.

"מה שמצאנו במחקר היה כי צעירים אשר אכלו ארוחת בוקר באופן סדיר מדי יום היו בעלי אורח חיים בריא יותר", אמר ד"ר מארק פריפרייה, מעורכי המחקר. "הצעירים אשר אכלו ארוחת בוקר היו פעילים יותר ובעלי הרגלי תזונה טובים יותר מאשר עמיתיהם אשר דילגו עליה, וכמו כן הם צרכו פחות שומן וכולסטרול ויותר סיבים, ובכלל נטו לשמור על אורח חיים בריא יותר".

על פי נתוני מחקר אחר עולה כי 25% מהילדים בארצות הברית נוטים לדלג באופן קבוע על ארוחת הבוקר, בעוד שבמקביל קצב העלייה בהשמנת היתר של ילדים הוכפל, ובקרב מתבגרים הושלש במהלך שני העשורים האחרונים.

המתבגרים חושבים בטעות כי אם יוותרו על ארוחת הבוקר יחסכו קלוריות וירזו, אך בסופו של דבר, כפי שמוכיח מחקר זה, התוצאה היא הפוכה. הדילוג על ארוחת הבוקר מביא להשמנה, ובמקביל גם לפחות ריכוז בלימודים, פחות אנרגטיות, ולאורח חיים לא בריא.

נדמה כי שמענו רבות במהלך חיינו עצות "סבתא" על חשיבות ארוחת הבוקר, ולא ממש טרחנו להקשיב. אולי כעת, עם ההוכחה הברורה לקשר הישיר בין החמצתה לבין עליה במשקל, נקשיב מעט יותר?ואתם? אכלתם היום כבר את ארוחת הבוקר שלכם?

ומה לשים בכריך לבית הספר?
מאות אלפי אימהות מתחבטות מדי בוקר בשאלה הרת גורל: מה לשים היום בסנדביץ' שאנחנו מכינות לקטנים לבית הספר, שגם יהיה מזין ובריא ויספק את הצרכים התזונתיים של התלמיד שלנו, אבל גם יהיה לו מספיק טעים – כך שלא נמצא את הכריך שהכנו, שוכב לו אחר כבוד בערב, עדיין בתוך הילקוט.

עוד לפני היציאה לבית הספר, חשוב להקפיד על ארוחת בוקר בבית, שכן היא משפרת את ההרגשה הכללית ותורמת לריכוז ולהישגים טובים יותר בלימודים. ילדים המדלגים על ארוחת הבוקר עלולים להרגיש תחושת רעב, עצבנות וחוסר ריכוז.

ארוחת בוקר מומלצת היא מעדן חלב, או פרוסת לחם עם ממרח כלשהו או דגני בוקר לא ממותקים בתוספת חלב.

כמה טיפים להכנת הכריך לביה"ס
חשוב לשאול את הילד לרצונו. ניתן לתת לו כמה אופציות, שמהן הוא יוכל לבחור את המועדפת עליו. חשוב מאוד לגוון, וניתן להכין מראש טבלה שניעזר בה כדי להכין לו כריך עם ממרח שונה לכל יום בשבוע.

אפשר לשים בכריך נקניק פסטרמה, ממרח חומוס, טחינה וגבינה. ניתן לגוון ולהוסיף זיתים קצוצים וריבה. בימים חמים רצוי להימנע מביצה ומממרחים עם מיונז.

לא פחות חשוב לשלוח איתו לביה"ס פירות וירקות. אם הוא לא מתלהב מהרעיון, אפשר לנסות ולחתוך כמה פירות או ירקות לפלחים קטנים, ולשים בקופסת פלסטיק. ייתכן וזה יעורר את תאבונו, וייתן לו חשק לחלוק את המנה עם חברים.

חשוב שלא לשכוח את השתייה (מומלץ מים בלבד). כדאי לוודא איתו שימלא את הבקבוק לפחות פעם נוספת במשך היום.

אם טרם הכרתם את המחנכת של הילד – מומלץ לעשות בכל מקרה. מכל מקום, דברו איתה ובקשו ממנה, במיוחד אם הילד שלכם בכיתות הנמוכות, שתיתן לתלמידים לפחות 10 דקות להפסקת אוכל מסודרת לפני היציאה לחצר המשחקים, ושתקפיד שלכל ילד יש מפית וכריך, כדי ליצור אווירה שקטה ורגועה לזמן הסעודה.


ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י -המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל. מירית קרקובסקי היא דיאטנית קלינית במרכז מלב"י.
מרכז מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת"א. טל. 03-5228088, www.hashmana.co.il.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר