בורגון ופיימונט נפגשים במועדון YOLO

מטרת הערב, מעבר להנאה הצרופה ממפגש היין והאוכל, היתה לאפשר התרשמות מהשוני האפשרי בין יינות מחלקות קרובות באותה שנת בציר, וכמובן להכיר יינות נוספים שטרם עלו על שולחן YOLO

המפגש ה– 62 של מועדון YOLO (מי זה ומה זה – קראו בסוף הכתבה) הוקדש לטעימה השואתית. המארח הגיש שלושה צמדי יינות – צמד של בקבוקי Barbera d'Alba משנת 2007, צמד של בקבוקי Chambolle Musigny מחלקות שונות, שניהם משנת 2005, וצמד של Gevrey Chambertin 1er Cru משנת 2006. לסיום שתינו בקבוק רומיראסקו של בארולו, שאמור היה להיות גולת כותרת אך לצערנו קצת איכזב את החברים ביחס לציפיות.

מטרת הערב, מעבר להנאה הצרופה ממפגש היין והאוכל כהרגלנו, היתה לאפשר התרשמות מהשוני האפשרי בין יינות מחלקות קרובות באותה שנת בציר, וכמובן להכיר יינות נוספים שטרם עלו על שולחננו.
ברוח "אכול ושאטו" הוספנו מתכון של אחת המנות שהכינה בעלת הבית בערב זה.
בעקבות בקשתם של מספר קוראים, הוספתי הפעם בסוגריים את ציון יולו ליינות על בסיס סולם 100.

נתחיל עם יינות ברברה ד'אלבה מאזור פיימונט. יין הברברה מוכר כיין בעל צבע עמוק, טאנינים חלשים ורמת חמיצות גבוהה, למרות החום הרב באזור זה. כרמי ברברה ד'אלבה שתולים על גבעות תלולות מאד ובעלות קרקע מאד גירנית, ומניבים יבולי ברברה טובים.

Albino Rocca, Barbera d'Alba, Gepin 2007
רוברט פרקר, שנתן ליין זה ציון 90, כותב  כי זהו יין מדהים, כהה ומשקף פירות יער, מינרלים, גרפיט, עושר מדהים, עומק, ולצדו רעננות. ברברסקו עשיר הניתן לשתייה עד שנת 2013.
בטעימה שלנו – צבע כהה ואופייני ליינות האיזור. ריח ראשוני עדין, נעים ופירותי. לאחר ניעור מורגשים יותר הפירות השחורים והווניל. היין עדיין צעיר, בועט. קצת "חם". החמיצות בולטת אבל לא פוגעת באיזון. סיומת טובה עם מעט מרירות בקצה.
ציון יולו 13.5 (87). 126 ₪

Domenico Clerico, Barbera d'Alba, Trevigne 2007 
ה- Wine Advocate מתייחס אליו ומציין אותו כיין עשיר, אלגנטי, מאוזן. הוא מגדיר אותו כ "ברברה ללא רבב" שייענג את השותים למשך מספר שנים, עד 2015. הוא משבח העידון בהשפעת החבית מעץ אלון ביין משנה זו, שקיבל אצלו ציון 91.
בטעימה שלנו – צבע אדום ומרשים, צעיר לשתייה ובעל מרירות בולטת. עשיר בפרי ואלכוהולי, ובעל רמת חמיצות גבוהה. אולי באמת כדאי עוד לחכות קצת עם יין זה למשך שנה-שנתיים.
ציון יולו 13.55 (87). 126 ₪

עברנו לבורגון. אזור ה – Cotes de Nuits וענבי הפינו נואר.
Louis Jadot, Chambolle Musigny 1er cru Les Baudes 2005
 
בביקורות מציינים את טעמי הפרי השחור, בשר על גחלים ועשבים מרירים' ואת הסיומת האלגנטית. VHHI קיבל ציון 90 אצל Wine Advocate והערכה כי ניתן לשתות אותו למשך 8-10 שנים.
בטעימה שלנו – צבעו כהה מאוד יחסית למוכר לנו ביינות בורגון. אף נפלא. ארומות של פירות שחורים ואדומים, בשר, תבלינים. פרחוני מאוד (סיגליות). היין בועט, עדיין צעיר, אבל אלגנטי, מורכב ומאוזן להפליא. סיומת ארוכה ומצויינת. הטעם לא מתפוגג.
ציון יולו 15.9 (92). 399 ₪

 
Domaine Dujac, Chambolle Musigny, 2005 
גם יין זה בעל צבע יפה וכהה, ואפילו יותר מאשר קודמו. אף מורכב ונעים, אך מעט פחות מקודמו. ארומה חזקה של ליקר בפתיחה וטעם של מתיקות, ההולכת ומתפוגגת ונעשית יותר נעימה עם התפתחותו של היין בכוס. גוף מלא. איזון מצוין. סיומת ארוכה ונעימה מאוד. רובנו אהבנו אותו פחות מאשר את קודמו, גם אם המדובר כאמור ביין איכותי מאוד.
ציון יולו 15.44 (91). 199 ₪

Fourrier Gevrey Chambertin 1er cru Clos St Jacques 2006 
היינות כידוע על שם הכפר ובו כ- 3000 תושבים. יש בסך הכול כ- 405 הקטאר (4050 דונם) כרמים הזכאים לשווק יין תחת השם ג'ברי שמברטין, מהם כ- 85 הקטאר של יינות גראן קרו (9 יינות) וכ- 80 הקטאר (26 יינות) של 1er cru.
רוב יינות ה- 1er cru יימצאו צפונית לכפר, על קרקע של אדמת חימר אדום איכותית. חלקה זו אכן ממוקמת צפונית לכפר.
בטעימה שלנו – מצאנו יין בעל צבע כהה עמוק, יפהפה וצלול. בוקה נהדר ועשיר מאוד, עטוף בריחות פרחי סיגליות וריחות אדמה וקפה. איזון מרשים עם גוף מלא, טעמי פירות אדומים ושחורים, טעמי שוקולד ושזיף. טאנינים חזקים ואלגנטיות מרשימה. סיומת מעולה. יין מדהים.
ציון יולו 16.7 (94). 539 ₪.

Fourrier Gevrey Chambertin 1er cru La Combe aux Moines 2006 למרות ששתי החלקות מאוד סמוכות, מצאנו יין מאוד איכותי, אבל פחות מקודמו במספר פרמטרים. צעירותו בולטת. צבעו יפה אבל פחות עמוק. יין פירותי עם מעט מרירות וחמיצות נעימה. גוף עגול ומלא. סיומת נעימה אבל מעט מרירה, ארוכה וטובה. סביר שעם השנים יתפתח וייתן תמורה עוד יותר טובה למחיר, אך כאמור כיום פחות מרשים מקודמו.
ציון יולו 15.9 (92). 360 ₪

Aldo Conterno , Barolo, Poderi Romirasco 2005
חזרנו ליין איטלקי, מגפנים בנות 40- 50 שנה. מוכר באיכותו. רוברט פרקר מגדיר אותו כיין אריסטוקרטי שמשלב כל מה שמצופה מיין ברולו גדול.
בטעימה שלנו – החמיצות האופיינית ליינות אלה בולטת. יין מורכב, אלגנטי, מניב טעמי שוקולד, אדמה, וניל, פירות אדומים. יין עוצמתי בעל טאנינים חזקים. סיומת טובה. אמנם מעט התאכזבנו ביחס לציפיות, ולו מכיוון שידענו מראש במקרה זה, שהיין האחרון נרכש בסכום גבוה יחסית. עדיין הוא קיבל דירוג גבוה יחסית בטעימה. כנראה שרוברט פרקר צודק בהמלצתו לשתות את יין בין 2012-2030 והקדמנו מעט לפתוח אותו.
ציון יולו 15.4 (91). 580 ₪

ראוי לציין את המנות הטעימות שאכלנו לצד היינות השונים: מנה ראשונה של קרפצ'יו דלעת עם גבינת באפלו, מנת דג לבנוני, שבאדיבותה של בעלת הבית המתכון שלו מוגש בפירוט לקוראים, ומנת בשר פילה מעולה.
עוד ערב מהנה ביותר. המפגש ה– 63 מתוכנן לסוף חודש זה.

מנה לבנונית משולבת – דג בטחינה/סלט טבולה
חומרים לדג:
פילה דג לוקוס/לברק – 500 גרם לשני אנשים
מלח, פלפל
חמאה מזוקקת/שמן זית
טחינה מוכנה משופרת עם כף ממרח זיתים
1 לימון סחוט
צנוברים

חומרים לסלט טבולה:
2 אגדים של פטרוזיליה טרייה
2 כפות עלי נענע טריים
עגבנייה בשלה גדולה אחת, או שתיים קטנות
בצל אדום בינוני
כף בורגול
לימון
שמן זית
מלח, פלפל

אופן הכנת הדג:
מתבלים את נתחי הדג ומשרים אותם בלימון סחוט ושומרים במקרר לחצי שעה.
מוציאים, מייבשים ומקפיצים במהירות על מחבת פסים חמה לאחר שמרחנו עליה כף חמאה מזוקקת או שמן זית. מניחים בצד.
מוסיפים לטחינה הרגילה פטרוזיליה קצוצה וכף ממרח זיתים שחורים (טפנד). לשקול תוספת שום כתוש לפי הטעם האישי.
צנוברים – מקפיצים במחבת מאד חמה ומשומנת בחמאה מזוקקת לשניות ספורות עד שמקבלים גוון זהוב. קצת ממליחים.

אופן הכנת סלט טבולה לבנוני:
משרים במים רותחים כף בורגול, בצל אדום קצוץ מאד קטן וכפית מחוקה של מלח.
נותנים למים להתקרר. כשהם קרים הבורגול מוכן. אין אין צורך לבשל מעבר לכך.
מפרידים בין העלים של הפטרוזיליה לבין הגבעולים, בסבלנות רבה, וקוצצים את העלים קטן אבל לא יותר מדי. אותו הדבר עם הנענע.
קולפים את העגבנייה ומוציאים ממנה את הגרעינים. מהבשר הנקי חותכים קוביות של 1 על 1 ס"מ.
מערבבים את כל החומרים, מוסיפים מיץ של לימון אחד, 3 כפות שמן זית – או לפי החשק, מלח ופלפל. רצוי לא שחור גרגרי.

ניתן להגיש בשתי צורות:
מנה אישית:
פילה דג ועליו כף גדושה של טחינה, ועל הטחינה מנה נדיבה של צנוברים יפים. ולצדה שתי כפות סלט טבולה ירוק ויפה.
מנה כוללת לשולחן: מערבבים עם הטחינה את הדגים שהוכנו, תוך שבירת צורתם באופן עדין (לא לעשות מהם דייסה).
מניחים בערימה במרכז הצלחת הגדולה – כמו גבעה, ומכסים את הערימה ביד נדיבה בצנוברים קלויים.
מסביב להר הדג מסדרים טבעת של סלט טבולה ירוק.
בתיאבון.

You Only Live Once – YOLO
YOLO (יולו) הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו לפני יותר מ- 5 שנים. אנו 10 חברים המכירים מעל 20 שנה, כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. ב- 5 השנים התחלף עד כה חבר אחד. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ– 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד. כל מפגש מתועד, וכמו כן יוצא דו"ח שנתי המפרט את היינות וציוניהם.
המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
ראוי לציין כי אמנם אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחווייה הכוללת של שתית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר