בירה וספורט – שילוב מנצח בצריכה מתונה

אחד המחקרים נערך באוניברסיטת גרנדה בספרד, וקבע כי בירה מנצחת את המים בהחזרת נוזלים לגוף ובספיגתם לאחר ביצוע פעילות ספורטיבית מאומצת

בימים אלו, כאשר הספורטאים המובילים בעולם מתחרים זה בזה על זכייה במדליה אולימפית בסין, מעניין לדעת כי מחקרים מדעיים חדשים שפורסמו לאחרונה מגלים כי בירה וספורט הם שילוב מנצח.

אחד המחקרים נערך באוניברסיטת גרנדה בספרד, וקבע כי בירה מנצחת את המים בהחזרת נוזלים לגוף ובספיגתם לאחר ביצוע פעילות ספורטיבית מאומצת.
החוקר הראשי, פרופסור מנואל גרזון מהפקולטה לרפואה, בדק 25 סטודנטים במהלך מספר חודשים. הסטודנטים הספרדים אשר התנדבו לטובת המחקר, התבקשו לרוץ על מסילה בטמפרטורה חמה ביותר של 40 מעלות צלסיוס, עד שהגיעו למצב הקרוב לתשישות. לפני הגעתם לנקודת השבירה נבדקו בגופם רמת ההידרציה, כלומר איזון הנוזלים והמלחים בדמם, דרגת הריכוז, והכישורים המוטוריים שלהם.
לאחר הבדיקה חולקו הסטודנטים התשושים לשתי קבוצות, כאשר לקבוצה אחת ניתנה כוס של כ- 550 מ"ל בירה, ולקבוצה השנייה נתנו לשתות כמות זהה של מים. לאחר מכן, כל קבוצה הורשתה לשתות באופן חופשי מים להשלמת הנוזלים.

בתום הניסוי נבדקו שוב הפרמטרים השונים, והתגלתה תמונת מצב מעניינת. הסתבר כי בקרב קבוצת הסטודנטים ששתו בירה נמצא כי החזרת הנוזלים בגופם התרחשה באופן טוב ומהיר יותר בהשוואה לקבוצה ששתתה מים.

פרופסור גרזון, אשר עמד בראש צוות החוקרים, מייחס תוצאות אלו לרכיבים הייחודיים שקיימים בבירה. הרכב הגזים, הסוכר והמלחים שמכילה הבירה עזרו לספיגה מהירה יותר של נוזלים בגופם של הסטודנטים. ההסבר המדעי לכך הוא שהפחמן הדו חמצני בבירה המוגזת, עוזר להרוות את הצמא מהר יותר, הסוכר שבבירה מחזיר את הגלוקוז הנדרש בדם לאחר פעילות מאומצת כזו, והמלחים בבירה מאזנים את השינויים שהתרחשו בדם במהלך הפעילות הספורטיבית.

בעקבות תוצאות הניסוי יצאו החוקרים בהמלצה בריאותית, כחלק מתזונת ספורטאים ואתלטים לאחר פעילות ספורטיבית, לצרוך באופן מתון בירה של עד כחצי ליטר ליום לגברים, וכרבע ליטר ליום לאישה.

באשר לאיבוד נוזלים במהלך ביצוע פעילות ספורטיבית, חשוב לדעת כי אדם ממוצע מאבד כליטר של נוזלים בכל שעה באמצעות הזעה במהלך פעילות ספורטיבית מאומצת. ספורטאים שאינם מצליחים להחזיר לעצמם נוזלים לאחר פעילות ספורטיבית, יהיו עייפים יותר ויסבלו מסחרחורת וכאבי ראש. במקרה זה ראוי לציין כי ד"ר חואן קורבלן, קרדיולוג בכיר העובד עם שחקני קבוצת הכדורגל של ריאל מדריד ושל נבחרת הכדורסל הלאומית של ספרד, ממליץ לספורטאיו המקצוענים לשתות בירה כמשקה המועדף להחזרת נוזלים לגוף לאחר פעילות מאומצת.

מסתבר שעל אף העובדה כי משחר ההיסטוריה שתיית בירה נחשבה כסגולה לבריאות טובה, ניכר כי בתרבות המודרנית הקשר בין בירה ובריאות נמצא עדיין בחיתוליו. בהקשר זה ראוי לציין כי בירה לבנה היא משקה טבעי, המיוצר מגרעיני שעורה היוצרים את הלתת, מצמח הכישות, המעניק טעם מריר, וכמובן ממים. בעזרת שמרים, שהם האחראים לתסיסה, הופך הסוכר בלתת השעורה לאלכוהול, ונוצרת הבירה.
בירה מכילה גם פחמימות, ויטמיני B ורכיבים צמחיים, שמקורם בחומרי הגלם. במצרים העתיקה, ערש הולדתה של הבירה, היא הוגשה כמשקה לאלים, וענגה את חכם של מלכים ואלופים בחגיגות ובפסטיבלים.

כיאה לאלופים, נשאלו לאחרונה 20 אצני צמרת במסגרת מחקר מדעי שנערך בגרמניה על הרגלי התזונה האולימפיים שלהם באמצעות שאלוני תזונה מפורטים, והשיבו מה הם נוהגים לאכול לפני, במשך ואחרי מרוץ לאומי של 1,200 ק"מ שכולל 7 שלבים. מניתוח התשובות שהתקבלו הסתבר כי לאצנים יש טעם דומה. החך הספורטיבי שלהם העדיף בבוקר המרוץ לאכול לחמנייה עם ריבה, חמאה וגבינה. במהלך המרוץ הם העדיפו לחם, בננה ושוקולד, ושתו כמובן מים. בערב, בסיום כל שלב ולפני השלב הבא שאחריו, הם העדיפו לאכול בשר, אטריות, וברוב קולות שתו בירה.

מחקרים אלה ואחרים מצביעים על כך ששתייה מתונה וקבועה של בירה, מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, סוגים מסוימים של סרטן, משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון, תורמת למצב הרוח, וכאשר צורכים אותה עם ספורט, מקבלים שילוב מנצח.


לימור בן חיים היא תזונאית קלינית, המתמחה במניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר