בשר לראש השנה – מה, כמה והיכן לקנות

המגוון הרב ושפע סוגי הבשר המוצגים בקצביה מקשים לעיתים על מלאכת הבחירה
שף אבי שטייניץ – היועץ הקולינרי של אדום אדום, מציע למארחים כמה כללים וטיפים שיסייעו בהיערכות מוצלחת לחג

החשש הגדול ביותר של המארח הוא שהאוכל לא יספיק, ובעקבות זאת נרכשות כמויות מזון גדולות שחלקן הגדול נזרק לפח. יחד עם זאת, קיימים מספר כללי אצבע שיקלו על היערכות עם כמויות מזון מתאימות כבר בשלב תכנון הארוחה והקניות. תכנון נכון של כמויות יבטיח שלא יחסר אוכל מצד אחד, ושלא תישארנה כמויות אוכל גדולות מנגד. ארוחת ערב חגיגית ממוצעת לאדם כוללת כ-200 גר' בשר. לכן יש לעשות את החשבון בהתאם למספר הסועדים. למשל, לארוחה של 20 איש מומלץ לקנות בין 4-5 ק"ג בשר בקר, מנת דג של כ-100 גר' לסועד, תוספת פחמימה של כ-150 גר' לאדם. ותוספת ירק של 100 גר' לאדם.

עדיף לבחור מנות שניתן להכין יום לפני ראש השנה
עדיף לבחור מנות שניתן להכין יום לפני ראש השנה. צילום דניאל לילה, סטיילינג עמית פרבר

מתי כדאי לקנות?

את כל המזון היבש והקפוא דוגמת אורז, ירקות קפואים וכו', ניתן לקנות מראש כדי לא להיות בלחץ ברגע האחרון. מזון טרי דוגמת בשר וירקות, מומלץ לקנות שלושה ימים לפני ראש השנה.

מתי להכין?

עדיף לבחור מנות שניתן להכין יום לפני ראש השנה. כדי לחסוך בהכנות ביום החג עצמו ולהתחיל בהכנת המזון כבר יום לפני, כדאי לבחור מנות שתוכלנה להיות מוכנות מבעוד מועד, או לפחות מוכנות לכניסה לתנור מבעוד מועד. אלה עדיפות על מנות הדורשות צלייה קצרה והגשה מידית. למשל, מנת רוסטביף שניתן להכינה לצלייה מראש תהיה עדיפה על סטייק שנדרש לצלות אותו "אחד-אחד", ודורש הכנה והגשה בזמן קצר. באופן עקרוני, נתחי בשר שלמים מהווים גם אלמנט חגיגי יותר בארוחה, וטעמם אף משתבח אם מכינים אותם מראש בתוך הרוטב. מרק ואורז מהווים תוספות שניתן להכין יום לפני, מבלי לפגוע בטעם. גם את מרבית תבשילי הקדירה ותבשילים ברוטב ניתן להכין יום לפני, ולחמם לפני ההגשה.

לא כל בשר טרי בקצביה הוא באמת בשר טרי, ויש לשאול את הקצב
לא כל בשר טרי בקצביה הוא באמת בשר טרי, ויש לשאול את הקצב. צילום דניאל לילה, סטיילינג עמית פרבר

בשר טרי – יותר בריא

בבשר טרי נשמרים כל ערכיו התזונתיים: מינרלים, ברזל, אבץ, וויטמין B12. הוא אינו מכיל כל חומרים משמרים, מרככים, מים מוזרקים או תוספות. מומלץ לקנות את הבשר כמה שיותר קרוב למועד הבישול כדי לחסוך את הקפאתו והפשרתו בבית, שכן הקפאה והפשרה של הבשר פוגעות במרקם הבשר, והופכות אותו לקשה יותר. לא כל בשר טרי בקצביה הוא באמת בשר טרי, ויש לשאול את הקצב.

 אילו נתחים מומלץ לקנות?

נתחי הבקר שונים מאוד זה מזה בתכולת השומן שלהם. אחוז השומן בנתחי בקר נע בין 5% לכמעט 30%. לכן חשוב לתכנן מראש את תפריט הארוחה בטרם רוכשים את הבשר, ולהתאים  את סוג הנתח לתבשיל הרצוי. ישנם שמונה סוגי נתחים הנחשבים "רזים", ומכילים פחות מ- 5% שומן: כתף, סינטה, פילה, צא'ך, שייטל, וייסבראטן, אווזית, וכף.

היעזרו בקצב

המגוון הרב ושפע סוגי הבשר המוצגים בקצביה, מקשים לעיתים על מלאכת הבחירה. כדאי להתייעץ עם הקצב, להסביר לו באיזה נתח אתם מעוניינים, וחשוב אף יותר – לאיזו מטרה אתם מעוניינים בו. בקשו מהקצב שיכין אותו לפי דרישותיכם, שיקשור את הנתח לרוסטביף, יפרוס את הפילה לסטייקים, או יכין כיס למילוי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר