גרמניה ארץ יין – ביתו הקלאסי של הריזלינג

הקסם הגדול שביינות אזור ה"מוזל", הוא בשילוב החזק וההרמוניה שבין הכוחות המנוגדים – ניתן לטעום ממש את המאבק שבין העושר לקלילות, בין חומציות נמרצת ומלאת חיים למתקתקות דבשית, אלגנטיות וחיוניות, ובין פשטות תפוחית רעננה ומורכבות עדינה אוורירית ושמימית

המגמה הנוכחית בעולם בשנים האחרונות, מצביעה בברור על עלייתם המטאורית של יינות גרמניה למקום גבוה ברשימת היינות המבוקשים בעולם; ומבקרי יין חשובים מהעולם כולו משבחים את היינות ומדרגים את יוצריהם בניקוד גבוה ביותר.

ג'נסיס רובינסון: "גרמניה היא ארץ היין הייחודית ביותר בין ארצות היין החשובות של אירופה… כדי לייצר יינות איכותיים במדינות קרות נדרשות לא רק יכולות טכניות, אלא דמיון ומסירות מוחלטת למצוינות"…

הכרמים בגרמניה קטנים ובבעלות משותפת של כמה משפחות, בדיוק כמו בבורגון. עוד בדומה לבורגון, לגרמניה אלפי שמות לכרמים אינדיבידואליים היכולים להופיע על התוויות.

גרמניה היא ביתו הקלאסי של הריזלינג.
הריזלינג הגרמני הטוב ביותר, מקורו בחמישה אזורי יין (מתוך 13 אזורי היין של גרמניה) ונעשה בסגנונות שונים.
אזור ה- MOSEL-SAAR-RUWER מצריך גישה עם מעט תשוקה ורגשות ורצון עז לטעום יינות משובחים. אזור זה מציע את הסגנון הקלאסי המעט מתקתק, עם יינות קלי משקל המבטאים טעמים פרחוניים ופירות פרדס, המודגשים על ידי טעמים מינראליים.
מעט המתקתקות מאוזנת על ידי חומציות חיונית.

אלו הם סגנונות מודרניים של ריזלינג גרמני, והם מזוהים בקלות על ידי הבקבוקים הארוכים, הירוקים האלגנטיים (אזורי גרמניה לאורכו של הריין נוהגים לבקבק את יינותיהם בבקבוקים ארוכים, אלגנטיים, בצבע חום).

הקסם הגדול שביינות אזור ה"מוזל", הוא בשילוב החזק וההרמוניה שבין הכוחות המנוגדים – ניתן לטעום ממש את המאבק שבין העושר לקלילות, בין חומציות נמרצת ומלאת חיים למתקתקות דבשית, אלגנטיות וחיוניות, ובין פשטות תפוחית רעננה ומורכבות עדינה אוורירית ושמימית.
יינות אלה הם מלאי חיים ומרגשים. הם מעודנים, אך טעונים באנרגיה מופלאה.

ב- SAAR וב- RUWER קשה יותר לריזלניג להבשיל, אבל כשהענב הטהור והחי הזה מבשיל, הוא מספק טעמים מתכתיים, מינראליים, סופר נקיים וקלים כנוצה. יישון יינות אלה למשך לפחות עשרים שנים, ייתן הרמוניה מופלאה בזכות שני גורמים: האחד – ענב הריזלינג עצמו, והשני – מתלולי הצפחה אותם הינדס הנהר.

יינות ריזלינג מאזור ה- NAHE דומים במשקלם לאלו מה- MOSEL, אבל שונים מבחינה ארומאטית בזכות אדמות האזור המורכבות, בייחוד אלה ממוצא וולקאני. קרבתו של אזור זה ל- MOSEL, RHEINHESSEN ול- RHEINGAU, מפתה לחשוב שהיינות הנעשים כאן מבטאים משהו מכל שלושת האזורים; ואכן חלק מהטובים ביותר של אזור זה עושים זאת מצוין.

ריזלינג משובח מה- NAHE ישלב מתכתיות מינראלית של החלק העליון של אזור ה- Mosel, עם בשלות אריסטוקראטית של ה- ,RHEINGAU וילבש פרחוניות מושכת תשומת לב של ה- RHEINHESSEN בכובעם.

לרבים מחובבי היין בעולם, ריזילנג משיפועי אזור ה- RHEINGAU מהווה את הריזלינג הטוב ביותר.

ב- RHEINGAU, הקטן מבין אזורי היין החשובים של גרמניה, הריזלינג גדל על למעלה מ- 75% משטח הכרמים, שהם נהר ה- RHINE זורם ממזרח למערב ונותן לכרמים חשיפה דרומית.
בשלות הענבים נתמכת על ידי השתקפות השמש מהנהר, ישירות לגפנים. האדמות עמוקות יותר בסמוך לנהר. ככל שהשיפוע מתרחק מהנה,ר האדמה תכיל יותר אבנים וצפחה.
ריזלינג הגדל באדמות הכבדות הקרובות לנהר יהיה בעל גוף כבד.

ה- RHEINGAU מציע את המודל המסורתי של ריזלינג גרמני. הגרסאות שלו מראות מבנה יין יציב, בעיקר אלה היבשים. אלה יינות המוצפים בטעמי פרי ודבש. הטובים ביותר יהיו עוצמתיים ומרוכזים, נדיבים ואינם מובנים מאליהם. הם מתגרים עם הבטחה מתובלת לערך מוסף. באזור החמים המזרחי, סביב HOCHHEIM, האדמה תכיל יותר חימר ותערובת חול ואדמת סחף, עם מעט גיר. הקצה המערבי סביב RUDESHEIM מאוד תלול, והאדמות סלעיות בעלות ניקוז מצוין.

ה- RHEINHESSEN הוא אזור היין הגדול ביותר בגרמניה. החלקות הטובות של האזור הן התלולות הסמוכות לנהר, שם אדמות הצפחה האדומות המחדירות ליין הריזלינג רמיזות של אננס, פסיפלורה, מישמש, ורמיזות מינראליות.
חלק מיינותיה המפורסמים ביותר של גרמניה מיוצרים באזור זה. רבים מיינות אזור זה מגיעים לבשלות טהורה, מזוקקת וקלאסית. המאפיינים העיקריים של ריזלינג מאזור זה הם רכות, עדינות וקלילות.

אזור ה- PFALZ הוא המקור ליינות ריזלינג משובחים, ויכול להוות היכרות אידיאלית עם ריזלינג גרמני, כאשר הסגנונות המעט מתקתקים, ה"שמנמנים", עם טעמי אשכולית ותבלינים עומדים מאחורי רבים מהיינות הטובים ביותר.
יינות מצוינים ואלגנטיים נוספים מאזור זה עשויים מזן ה"שויירבה", "ריסלנר" ו"גוורצטרמינר".
למרות שאזור זה חם יותר ליינות ה"פאלץ" הטובים ביותר איזון נפלא בין טעמי פירות מלאים, בשלות וחומציות.


כל הזכויות שמרוות לענת סלע – ג'יאקונדה ©
www.giaconda.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר