דבש וקינמון – תכונות מרפא

עם גילוי האנטיביוטיקה, השימוש בדבש למטרות רפואיות נדחק לשוליים. אולם, התפתחותם של זני חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה גרמה למדענים לחזור ולחקור מחדש את יכולת הריפוי של הדבש ושל צמחי תבלין שונים

השימוש בדבש הינו עתיק כהיסטוריה המתועדת של האדם. דבש הוזכר כבר לפני למעלה מ-4,000 שנה בכתבי יתדות שומריים, בבליים, הודיים ומצריים. הדבש מוכר בתכונות המרפא שלו מזה אלפי שנים ביוון העתיקה ובעמים אחרים. עד מלחמת העולם השנייה נהגו להשתמש בדבש לטיפול בפצעים הודות לתכונות האנטיבקטריאליות שלו.

עם גילוי האנטיביוטיקה, השימוש בדבש למטרות רפואיות נדחק לשוליים. אולם, התפתחותם של זני חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה גרמה למדענים לחזור ולחקור מחדש את יכולת הריפוי של הדבש ושל צמחי תבלין שונים. הדבש מיוצר ברוב ארצות העולם, והוא מתאים מאוד לטיפול רפואי טבעי.

רצוי להשתמש בדבש כתחליף לסוכר או לממתיק מלאכותי, הדבורים כבר עשו את העבודה למעננו ופירקו את הסוכר שבדבש לגלוקוז ופרוקטוז, וכך הוא נספג במהירות במערכת העיכול. בנוסף, הדבש תורם לנו גם מינרלים, אנזימים וויטמינים חיוניים. מומלץ לצרוך את הדבש בשילוב ירקות ופירות, ולהשתמש בדבש הכהה יותר.

הדבש נשמר לזמן בלתי מוגבל במקום מוגן מקרני השמש. התכונות הרפואיות של הדבש נעלמות בחימום ממושך מעל 40 מעלות, ולכן מומלץ ביותר לאכלו במצבו הטבעי. אין צורך לשמור דבש במקרר. כשדבש הופך עכור בתהליך ההתגבשות, הדבר אינו פוגם באיכות הדבש. למעשה, חיי המדף של הדבש בלתי מוגבלים, בזכות ריכוז הסוכר הגבוה.

העוקץ בדבש
אין לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה. הסיבה לכך היא שלמרות שהדבש אינו מהווה מצע גידול לחיידקים, הוא יכול להכיל נבגים של חיידק הבוטוליניום, המסוכנים למערכת החיסונית הבלתי מפותחת של תינוקות. בגיל רך, תינוקות אינם מסוגלים להתמודד עם רעלן הבוטולינום, ופגיעתו עלולה לגרום להיחלשות שרירי התינוק עד כדי שיתוק. לכן, אסור לתת לתינוקות דבש בכלל, גם לא בבישול או באפייה, כיוון שהחיידקים האחראים לבוטוליזם עמידים בחום הבישול והאפייה. הדבש הוא מזון בטוח ובריא לילדים מעל גיל שנה ולמבוגרים.

תכונות מרפא
לדבש שתי תכונות דומיננטיות בעלות ערך רפואי: הוא סופג לחות ולכן מתאים לחבישת פצעים,, והוא אנטיבקטריאלי – אין חיידק המסוגל לחיות בתוך הדבש. הוא מתפקד למעשה כאנטיביוטיקה טבעית.
גם לקינמון תכונות ריפוי ידועות, הוא התבלין הוותיק ביותר המוכר לאנושות. הקינמון ידוע באיזון של סוכרת מסוג 2. בין תכונותיו המיטיבות אפשר למנות את היותו מדלל ומשפר זרימת דם ומרגיע כאבים. יש לקינמון השפעה אנטי דלקתית ואנטי בקטריאלית רחבה.
מדענים מצאו כי תערובות של דבש וקינמון מרפאות מחלות רבות, לשילוב של דבש עם קינמון יש ערך מוסף על פני צריכה של כל אחד מהם בנפרד. למרות שהדבש מתוק, צריכתו במינון נכון כתרופה אינה מזיקה אפילו לחולי סוכרת.

לפניכם רשימת המחלות הניתנות לריפוי על ידי דבש וקינמון, כפי שנחקרו על ידי מדענים במערב:

מחלות לב
מומלץ להכין מממרח מדבש וקינמון ולאכול באופן קבוע לארוחת הבוקר. הדבש מפחית את רמת הכולסטרול בעורקים, ולכן מסייע במניעת התקפי לב. השילוב מומלץ גם למי שכבר עבר התקפי לב, על מנת להפחית את הסיכון להתקף חוזר.

כולסטרול גבוה
כף דבש וכפית אבקת קינמון מעורבות בכוס תה ירוק או בכוס מים חמים, מורידות את רמת הכולסטרול בדם ב- 10% תוך שעתיים. בחזרה על התהליך פעמיים ביום, אפשר לרפא עודף כולסטרול כרוני. החוקרים מסבירים שדבש מכיל אותה כמות של נוגדי חִמצון כמו עלים ירוקים וחלק מהירקות והפירות.

סרטן
מחקרים חדשים ביפן ובאוסטרליה, גילו שאכילת דבש וקינמון הינה בעל השפעה מיטיבה על חולים בסרטן הקיבה בשלב מתקדם.

המערכת החיסונית
נמצא כי שימוש קבוע בדבש מעורב עם קינמון מחזק את המערכת החיסונית ושומר על הגוף מפני חיידקים ווירוסים, עקב חיזוק כדוריות הדם הלבנות.

קוצר נשימה
שימוש בתערובת מקל על תסמיני קוצר נשימה מצד אחד, ומצד שני מחזק את הדופק. בתי אבות סיעודיים שטיפלו באופן זה בחולים, נחלו הצלחה. נמצא שגמישות העורקים והוורידים, שאבדה עם הגיל, השתפרה הודות לצריכה קבועה של דבש וקינמון.

שפעת
מדען ספרדי מצא שהדבש מכיל מרכיב טבעי ההורג את הוירוסים של השפעת, ומגן על אנשים נגד שפעת חוזרת.

הצטננות
שתיית כוס מים פושרים עם כף דבש וכפית אבקת קינמון במשך שלושה ימים, תרפא שיעול כרוני, תקל על הצטננות, ותנקה את הסינוסים.

דלקת פרקים
חולי דלקת פרקים יכולים ללגום כל יום בבוקר ספל מים עם כף דבש וחצי כפית אבקת קינמון. הטיפול נמצא יעיל, אם נלקח בקביעות, אפילו עבור חולי דלקת פרקים כרונית.

איבוד שמיעה
צריכה של תערובת דבש וקינמון ביחס של 1:1 בבוקר ובערב משפרת ליקויי שמיעה.

דלקת בשלפוחית השתן
יש לערבב שתי כפיות של אבקת קינמון וכפית אחת של דבש בכוס מלאה במים פושרים, ולשתות. התערובת משמידה את החיידקים גורמי הדלקת.

בעיות פוריות
ברפואה הודית מסורתית ממליצים על אכילת דבש לפני השינה, לחיזוק הזרע של הגברים ולפתרון בעיות אימפוטנציה.
בסין, ביפן ובמדינות נוספות במזרח הרחוק, נשים שלא הצליחו להרות נהגו לצרוך קינמון. מומלץ להכין תערובת המכילה קמצוץ קינמון עם חצי כפית דבש, ולמרוח על החניכיים מספר פעמים במשך היום.

הפרעות עיכול
תערובת של דבש וקינמון מרפאת כאבי בטן. מחקרים שנעשו בהודו וביפן מצאו שדבש מעורב עם קינמון משחרר את הקיבה מגזים, מפחית את החומציות בקיבה, ומסייע בעיכולן של ארוחות כבדות. הדבש עצמו מקל על הסובלים מעצירות.

ירידה במשקל
שיטה פשוטה לירידה במשקל ללא תופעות לוואי: שתיית דבש עם קינמון, מומסים בכוס מים כחצי שעה לפני ארוחת הבוקר ולפני השינה, מונעת הצטברות שומנים בגוף.

עייפות
מחקרים חדשים מעידים כי הסוכר בדבש מחזק את הגוף לעומת סוכר רגיל, המזיק לבריאות. אנשים הצורכים דבש וקינמון ביחס של 1:1, מראים יותר ערנות וגמישות. מומלץ לשתות כוס מים עם דבש וקינמון בבוקר, ובשעה 15.00 להעלאת החיוניות.

אריכות ימים והצערת רקמות
שתיית תה העשוי ממים רתוחים, דבש וקינמון מספר פעמים ביום באורח קבע, מאיטה את תהליכי ההזדקנות, והעור נשמר רך ורענן.

כאב שיניים
יש להכין משחה מכפית אבקת קינמון וכף דבש. למרוח על השן הכואבת. אפשר לחזור על התהליך שלוש פעמים ביום.

נשירת שיער
למניעת נשירת שיער או התקרחות – להכין משחה משמן זית חמים, כף דבש וכפית אבקת קינמון. לפני המקלחת למרוח על השיער ל- 5-15 דקות, ולאחר מכן לחפוף.

פצעי בגרות ודלקות עור
יש להכין משחה משלוש כפות דבש וכפית קינמון, למרוח על הפצעים למספר שעות, ולשטוף במים. טיפול יומיומי ירפא את הפצעים וחלק גדול מזיהומי עור, כגון אקזמה, גזזת ודלקות.

עקיצות חרקים
יש לערבב מנת דבש עם שתי מנות מים פושרים, ולהוסיף כפית קטנה של קינמון. את המשחה מורחים על האזור הכואב והכאב חולף תוך מספר דקות.

רענון הנשימה
בדרום אפריקה משתמשים בתמיסה המורכבת מכפית דבש ואבקת קינמון בכוס מים חמים לשטיפת הפה בבוקר. התערובת שומרת על רעננות הנשימה למשך כל היום.

מירה אפרתי היא מחברת הספר "טעימים מן הטבע"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר