דומיין דה כריסטיה – יינות צרפתיים איכותיים הם לא בהכרח יקרים

בטיסט גרנג'ון, דומיין דה כריסטיה
חברת היבוא שקד מרחיבה בהתמדה את הפורטפוליו, ומציגה יינות שאטונף דו פאפ צרפתיים באיכות גבוהה ומחירים אטרקטיביים

בחודש דצמבר האחרון ביקר בישראל בטיסט גרנג'ון (Baptiste Grangeon), מנהל היצוא של יקב דומיין דה כריסטיה (Domaine de Cristia)  משאטונף דו פאפ, כאורח של חברת יבוא והפצת היינות שקד, בעלת רשת דרך היין.

היקב הוקם בתחילת שנות ה- 50 של המאה ה- 20 על ידי אטיין גרנג'ון – הסבא של בפטיסט, בכפר Courthezon בחלקו המזרחי של אזור שאטונף דו פאפ, והיו לו אז 20 דונם כרמים. כיום כוללת האחוזה 580 דונם כרמים מתוכם 200 בשאטונף דו פאפ, 200 דונם בקוט דו רון, והיתר בסיווג Vin de Pays הנמוך יותר. היקב מנוהל כיום על ידי בני הדור השלישי של המשפחה, שומר על שיטות ייצור מסורתיות, וחלק הגדול מהיינות מיוצאים מחוץ לצרפת, ונהנים מלקוחות רבים ברחבי העולם.

השתתפתי בטעימת מבחר מיינות היקב בחנות דרך היין ברח' החשמונאים בתל אביב – שלושה יינות שנמכרים בארץ, והאחרים לתפארת הטעימה והוכחת יכולות היקב ויינותיו. היינות נמכרים במחירים זמינים ביותר, ומעוררים הרהורים נוגים על מחירי יינות ישראליים רבים.

 

יינות דומיין דה כריסטיה בדרך היין
יינות דומיין דה כריסטיה בדרך היין, צילום אלי פרכטר

Cristia Ventoux 2014 – המחיר בארץ 49 ₪

עשוי מענבי גרנאש (60%) וסירה (40%) מקוט דה וונטו, עמק הרון. היין עבר תסיסה והתיישנות של 7 חודשים במכלי בטון ונירוסטה. דבר היבואן: היין בעל גוון סגול עמוק וניחוחות פירותיים, עם רמזים לפריחה וליקריץ ברקע. התרשמותי: יופי של יין למחירו.

Cotes du Rhone 2015  – המחיר 64 ₪

גרנאש (100%) מגפנים בנות 40 מעמק הרון. היין עבר תסיסה והתיישנות בת 6 חודשים במכלי בטון. דבר היבואן: קוט דו רון אופייני, בעל מאפייני פרי עשיר ואיכותי בחזית, וטעמים ארוכים עם אלגנטיות יפה. התרשמותי: כנער גדלתי בפריז, ואבי שתה בבית קוט דו רון. הרמתי עם שכני לטעימה גביע לזכרו.

Châteauneuf du Pape Tradition 2015 – המחיר 145 ₪

100% גרנאש מכרמים בוגרים בשאטונף דו פאפ. 50% מהיין התיישן בחביות עץ, והיתר במכלי בטון מסורתיים. דבר היבואן: פרי עשיר נהדר עם מורכבות נהדרת, ריכוז ואלגנטיות. שאטונף איכותי המשלב אופי מסורתי ומודרני. התרשמותי: יין שכולו גרנאש אינו מחזה נפוץ ביינות שאטונף דו פאפ שמרביתם בלנדים מרובי זנים. יופי של יין.

Châteauneuf du Pape Cuvée Classic 2012

היין המרכזי של היקב – יגיע לישראל השנה. 70% גרנאש, 15% סירה, 15% מורבדר, מכרמים בני 50 שנה בשאטונף דו פאפ. הגרנאש התיישן במכלי בטון במשך 16 חודשים, והסירה והמורבדר בחביות עץ בנות שנתיים ושלוש שנים. דבר היבואן: שאטונף נהדר, בעל ניחוחות מורכבים של פרי יער ותבלינים. טעמים עוצמתיים אך מאוזנים מאוד, עם סיומת ארוכה.התרשמותי: 15% אלכוהול יעשו את זה לשותה היין הישראלי. בהחלט פוטנציאל טוב להצלחה בארץ, ובצדק.

יינות דומיין דה כריסטיה בדרך היין
יינות דומיין דה כריסטיה בדרך היין, צילום אלי פרכטר

Châteauneuf du Pape Cuvée Grand Pin 2011

יין שיקב דומיין דה כריסטיה עושה עם שותף אמריקאי שהשקיע כסף רב. תחילה נמכר רק בארה"ב בכ- 100 דולר, נעשו ממנו 3,000 בקבוקים. עשוי  100% גרנאש מגפנים בנות 50 שנה בשאטונף דו פאפ. עבר התיישנות של 24 חודשים בחביות עץ בנפח 600 ליטר. דבר היבואן: יין בעל גוון עמוק וניחוחות של ליקר דובדבנים עם תבלינים ברקע. גוף מלא ומורכבות נהדרת. התרשמותי: יין עם טעמים ירוקים כי נעשה מהאשכול השלם, עם השזרות. לא כולם יאהבו. אני דווקא כן.

Châteauneuf du Pape Cuvée Vieilles Vignes 2010

100% גרנאש מגפנים שהיו בנות 90 בבציר, משאטונף דו פאפ. התיישנות של 12 חודשים בחביות עץ בנות 2-3 שנים, וחצי שנה נוספת במכלי בטון. יותר מ- 16% אלכוהול. מחירו בצרפת 50 אירו, בארה"ב 100 דולר. דבר היבואן: בעל גוון אדום עמוק וניחוחות של פרי בשל. יין עוצמתי מאוד עם טעמים מלאים ומתפרצים של פרי מרוכז. פוטנציאל יישון לכ- 12 שנים. התרשמותי: יין שאי אפשר לא להתרשם ממנו, ואפילו להתפעל.

Châteauneuf du Pape Cuvée Renaissance 2009

60% גרנאש, 40% מורבדר. שימו לב לגיל הגפנים: הגרנאש היו בנות 100 בבציר, והמורבדר בנות 50, מאזור שאטונף דו פאפ. הגרנאש התיישן בחביות בנות 2-3 שנים והמורבדר בחביות חדשות במשך 18 חודשים. לאחר יצירת הבלנד התיישן היין בחביות גדולות 6 חודשים נוספים. דבר היבואן: ניחוחות מורכבים של קפה קלוי, לקריץ, דובדבנים ופלפל שחור ברקע. עוצמתי למדי, עם טעמים מתפרצים של פרי יער שחור. פוטנציאל יישון ל- 25 שנה. התרשמותי: באמת יין מדהים. אהבתי מאוד.

Châteauneuf du Pape Cuvée Classic 2006 Jerobam

90% גרנאש, 10% סירה מכרמים בני 50 שנה בשאטונף דו פאפ. היין התיישן במכלי בטון במשך 18 חודשים. דבר היבואן: ליין גוון אדום כהה עמוק. ניחוחות קלאסיים של דובדבנים ופטל שחור, עם רמזים לפלפל שחור ופריחה מבושמת. בעל גוף מלא ושכבות של טעמים מורכבים. וטנציאל יישון ל- 20 .שנה. התרשמותי: היין נמזג מבקבוק ירבעם (4.5 ליטר) שעשה ליין נפלאות: רך וחלק, וטעים טעים. בהחלט הזדמנות ייחודית לטעום יין כזה מבקבוק כזה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר