דלתון כרם מירון סינגל וויניארד 2004 – המנצח בגדול בטעימת יינות היקב בטיב טעם

ליקב שלוש סדרות: סדרת ה"כנען" הנחשבת לסדרה הבסיסית, סדרת "הדלתון" שנחשבת לסדרת הביניים, וסדרת ה"ריזרב" הנחשבת לסדרת הדגל

כ- 30 איש ואישה התכנסו בחדר ישיבות ההנהלה של חנות "טיב טעם" בראשון לציון בערב גשום, כששלוליות ענק חוסמות כל גישה לחנייה. החדר, שהוכן לאירוע ע"י דוד ביטון, מנהל מחלקת היינות ב"טיב טעם" ראשון לציון, היה מוקדש לאורחים ולמארחים אנשי יקב דלתון, וכולו טוב טעם ושפע של טיב טעם.

יקב דלתון הוקם בשנת 1995 וחגג בשנת 2005 עשור להיווסדו. ענבי היין ליקב מגיעים מאזור מרום הגליל, כרם בן זימרה, ספסופה ומירון. היקב מייצר 12 סוגי יין ומדי שנה נבצרים 750 טון של גפנים. יקב דלתון מתגאה בצוות ייננים ברמה בינלאומית: נעמה מועלם – ייננית ראשית, ממושב אניעם, והיינן היועץ – ג'ון וורונצ'ק.

יקב דלתון וכרמיו ממוקמים בנופים המקסימים של הגליל העליון, ברמת דלתון המפורסמת, מן הסתם מצא אותו אלכס הרוני, מבעלי היקב כאתר אידיאלי לגידול ענבי יין באיכות גבוהה המתבקשת מתנאי הסביבה והאקלים הייחודי. הכרם ממוקם על רמת בזלת המתנשאת כ- 800 מטר מעל פני הים, עם אקלים וקרקע מתאימים ביותר לגידול ענבי יין איכותיים.

ליקב שלוש סדרות: סדרת ה"כנען" הנחשבת לסדרה הבסיסית, סדרת "הדלתון" שנחשבת לסדרת הביניים, וסדרת ה"ריזרב" הנחשבת לסדרת הדגל.
מארחינו, דוד ביטון מנהל מחלקת היינות של טיב טעם ראשל"צ, ואנשי דלתון: נעמה מועלם הייננית, אלכס הרון הבעלים, ומשה חביב המנכ"ל, קיבלו את האורחים בהטעמה נדיבה, ללא כוסות מדידה, עם מילוי נוסף ככל שתחפוץ.

היינות בטעימה היו:
סוביניון בלאן 2005 ריזרב
– זהו יין שאינו מוכן עדיין. היין שלא יושן כלל בחביות אלא בדודי נירוסטה עבר תהליך התססה והתיישנות. היין לא צלול, עדיין עכור לחלוטין ומשקעיו ניכרים בו (שמרים מהתסיסה וחלקי קליפת פרי). המשקעים והעכירות מעניקים טעם קרמי המעשיר את היין. מורגשת חמיצות שטרם הבשילה. הענבים נבצרו מוקדם יחסית בשבוע השני לחודש אוגוסט בהבשלה מוקדמת ובבציר ידני. הייננית מבקשת לקבל ביין סגנון של יין פירותי עם קריספיות וחומציות וחדות מורגשת. היין טרם בוקבק וטרם הושק, ולחובבי היינות הלבנים יש למה לחכות.

שרדונה 2004 ריזרב– תהליך הייצור ביין זה, בהשוואה מתבקשת לקודמו, מעט מורכב יותר. התסיסה כאן נעשית בחביות עץ צרפתי, ברובן חביות חדשות, ומתיישן כ-18 חודש. מכאן הוא מקבל צבע זהוב עם ריח וארומות עץ חבית. היין יותר שומני, יותר עגול, ומרקמו שונה בשל רמת הבשלה גבוהה יותר. טעם העץ בולט ומשאיר מקום לפרי. רמת האלכוהול גבוהה יחסית.

אם נשווה את 2שני היינות הלבנים בטעימה, נוכל לראות כי בסוביניון הפרי קובע ומציב את הטעם. נטו ענבים. ותהליך ההבשלה עצמאי ונטול כמעט מגע ייננות.
בשרדונה, לעומת זאת, כל הטכניקות היינניות שאפשר להפעיל על יין לבן מיושמות כאן, ולפיכך קיבלנו וטעמנו שני יינות ושני קצוות של יין ועשייה.

ברברה 2004 – מי שמצפה לקבל טעם מרלו או קברנה אופייני, הולך להתאכזב. היין מזן הברברה הוא יין בעל גוף בינוני, פרחוני יותר, פחות פירות יער, פחות גוף ועומק. היין קליל ורענן, ומאפיין את הזן, עם טניניות רכה משהו וחומציותו מעודנת. מורגשים קטיפתיות וטעמים מתוקים כמו סוכרייה או פטל.

מבחן השוואה
כל טועם קיבל לכוסותיו שני יינות לטעימה: מרלו סדרת דלתון 2004, מול מרלו סדרת ריזרב 2002. ההבדל בגיל היינות מורגש וניכר בטעם, מורגש ונראה בשונות בצבע. הריזרב כבד יותר, בוגר יותר, אלגנטי ומורכב. הוא פחות תופס את הלשון, והוא יותר מפותח ומיושב. המרלו מסדרת הדלתון לא עבר סינון לפני ביקבוק. הוא יותר צעיר, יותר חצוף, והשפעת עץ החבית פחות מורגשת. צבעו סגלגל עשיר, ומורגשים טעמי ריבת פירות עם נטייה לכיוון השזיף הסגול וניחוח נוסף של וניל.

מבחן השוואה
קברנה סוביניון מסדרת דלתון 2004 מול קברנה סוביניון ריזרב 2002
( מהסדרה החסרה בשל גניבת הענק שהייתה ביקב- וכמעט ואין להשיג יינות אלו למכירה בשל הגניבה).
שוב ההשוואה ברורה: הקברנה מסדרת הדלתון מוחצן יותר, פירותי יותר, פחות השפעה של עץ החבית. זהו יין עשיר כהה ובעל איזון טוב. מורגשת מורכבותו וטעמיו הקלויים מחביות האלון שמוסיפות גוון של וניל. בריזרב מורגשת בנוסף לאלו גם השפעת העץ. ונוכחותו מודגשת בטעימה.

דלתון כרם מירון"סינגל וויניארד" 2004 – זהו יין שנוצר מחלקת כרם שהתבלטה לכל אורך העשור בו מייצר היקב יין. היין יושן בחביות אלון צרפתי 8 חודשים, ובוקבק ללא סינון. צבעו אדום ארגמני עמוק, טעמו מנטה, וריחותיו עץ אקליפטוס עם ניחוח מעושן וטניניות מוצקה. מרקמו קטיפתי, וסיומתו ארוכה ונותרת בחיך. זהו יין מכרם יחידני ללא כל תהליך בלנד, שנבצר מכרם אחד ביום אחד, והותסס ישירות במיכל. בכדי להשיג איכויות שכאלו יש לשלב מספר פקטורים: שהיין יהיה שלם עם כל מאפייניו של יין טוב עגול ועומד בזכות עצמו. שהיין יהיה יין ייחודי ואיכויותיו יתעלו על אחרים מאותו הקבוצה. ושאותו הכרם יפיק את אותה התוצאה שנה אחרי שנה. זהו יין שעמד במבחנים אלה בהצלחה רבה. מומלץ לקנות ולשתות עכשיו. מחירו אינו זול והוא עומד על כ-130 ₪, אך לטעמנו הוא היה הטוב שבטובים והיווה את מסמר הטעימה.

שיראז ריזרב 2004 – זהו יין צעיר מאד שתופס את הלשון. הוא מחוספס, מרוכז וארומטי. צבעו כהה מאד ונטייתו לדיו שחור. ריחותיו מציפים את האף, והם משלבים ריח אדמה רטובה אחרי הגשם, שזיף יבש, וריכוזי טעם מנטה המזכירה סוכריה או מסטיק מנטה, עם ניחוחות וניל עץ ותבליני פלפל שחור. קיימת עוקצניות משהו ועפיצות די מורגשת, אך אלו יתמתנו ויתאזנו עם הזמן.


(צילום: דני רובין)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר