האם הבירה היא היין האדום החדש?

בירה לבנה היא משקה טבעי המיוצר מלתת, כישות, מים ומותסס בעזרת שמרים. הבירה מכילה פחמימות, אלכוהול, ויטמיני B ורכיבים צמחיים, שמקורם בחומרי הגלם הטבעיים

סקר חדש שנערך לפני שבועות אחדים באמצעות מכון טלסקר, קבע כי 34% מהציבור בישראל מאמינים כי שתיית בירה היא דבר בריא. מקרב המאמינים, 47.3% שותים בירה באופן קבוע, וכ– 20.5% לא שותים, אבל כנראה גיבשו דעה חיובית בנושא. בנוסף, כאשר נבחנו ההבדלים בין גברים ונשים, נראה כי 40.6% מהמאמינים הם גברים וכי 26.9% מהן נשים.

בירה לבנה היא משקה טבעי המיוצר מלתת, כישות, מים, ומותסס בעזרת שמרים. הבירה מכילה פחמימות, אלכוהול, ויטמיני B ורכיבים צמחיים, שמקורם בחומרי הגלם הטבעיים. על אף העובדה כי משחר ההיסטוריה קיימות דוגמאות לשתיית בירה כסגולה לבריאות טובה, ניכר כי בתרבות המודרנית הקשר בין בירה ובריאות נמצא עדיין בחיתוליו, אולם הציבור הישראלי הספקן בדרך כלל, כבר סומך על הקשר הזה.

ואכן, מחקר שפורסם לאחרונה מחזק באופן מדעי את הדבר. המחקר קבע כי שתייה מתונה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב. מדובר במחקר חדש, ארוך ורחב היקף, שנערך במכון הלאומי לבריאות הציבור באוניברסיטת סאות'רן בדנמרק, בשיתוף המכון לרפואה מונעת באוניברסיטת קופנהגן, שקבע כי שתייה קבועה ומתונה של בירה מורידה באופן משמעותי את הסיכון למות ממחלות לב. המחקר בחן את הקשר שבין שתייה מתונה וקבועה של בירה, בשילוב עם פעילות גופנית, לבין הסיכון למות ממחלות לב.

לקראת תחילת המחקר נאספו נתונים רפואיים של 11,914 גברים ונשים בריאים מרחבי דנמרק בגילאי עשרים ומעלה, ללא כל היסטוריה רפואית של מחלות לב. במהלך 20 השנים הבאות בהן התנהל המחקר, בוצע מעקב רפואי קפדני אחר המשתתפים, ובתהליך איסוף הנתונים נמצא כי בפרק זמן זה נפטרו 5,901 איש מקרב משתתפי המחקר, מתוכם 1,242 איש כתוצאה ממחלת לב.

מניתוח תוצאות הנתונים התקבלה תמונת מצב דרמטית, המבוססת על העובדה שאלו אשר נותרו בחיים, כלומר 4,659 הגברים והנשים ,ביצעו במהלך עשרים שנות המחקר פעילות גופנית באופן סדיר ושתו בירה באופן קבוע ומתון.
מסקנת המחקר היא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה, בשילוב עם פעילות גופנית קבועה, מורידים את הסיכון למות ממחלות לב בכ- 50% לעומת הימנעות משתייה.

נתון מעניין נוסף אשר עולה מהמחקר, מצא כי בקרב אלו אשר ביצעו פעילות גופנית קבועה ולא שתו בירה, עלה הסיכון לחלות במחלות לב בכ- 30%, לעומת אלו אשר שילבו בין שתייה קבועה ומתונה של בירה לבין פעילות גופנית.
מסתבר גם כי ביצוע פעילות גופנית מאומצת ושתייה מופרזת של בירה, מעלים את הסיכון למות ממחלות לב. החוקרים קבעו כי ממצאים אלו מצביעים באופן ישיר על כך ששתייה מתונה וקבועה של בירה מביאה לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב, וכי השפעתה המטיבה מתחזקת בשילוב עם פעילות גופנית קבועה.

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האירופי לבריאות הלב היוצא באוניברסיטת אוקספורד באנגליה, ומצטרף לשורה של מחקרים, אשר בדומה למחקרים שנערכו בעשור הקודם עם יין אדום, מצביעים על כך ששתייה מתונה וקבועה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, סוגים מסוימים של סרטן, ואף משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון, ותורמת למצב הרוח.

מחקר נוסף שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן קבע אף הוא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן הכליה. החוקרים מצאו כי ההשפעה של הבירה על הסיכון לחלות בסרטן הכליה, קשורה בהשפעת רכיבים פנוליים המצויים בה. כמו כן משפיע האלכוהול בבירה על שיפור הרגישות לאינסולין, שהינו גורם סיכון ידוע המגביר חלוקת תאים סרטניים. מחקר רחב היקף זה כלל כ- 2,000 משתתפים ונערך במכון לרפואה סביבתית בשטוקהולם שבדיה, ובשיתוף בית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון ארצות הברית ומכון קרולינסקה בשטוקהולם.

מהמחקרים עולה כי שתייה מתונה וקבועה של בירה, בקרב גברים עד שני בקבוקים (660 מ"ל) ביום ובקרב נשים עד בקבוק אחד ביום (330 מ"ל), מורידה משמעותית את הסיכון למחלות, ומסייעת במניעתן, אולם צריכה מוגברת מבטלת השפעה זו ואף מסוכנת.


הכותבת היא תזונאית קלינית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר