היבואן, היצרן וקציצת הדגים הממולאת שביניהם

על פי תקן מס` 841 לשימורי דגים, הקרוי גם קציצות קרפיון ברוטב – גפילטפיש, כל קציצת גפילטפיש אמורה להיות מיוצרת מדגי קרפיון בלבד. אולם בפועל, התקן לא נאכף כלפי היצרנים המקומיים, אלא רק כלפי היבואנים

הגפילטפיש, כידוע, הנו מעדן גסטרונומי יהודי מסורתי, החביב על יהודים בכל רחבי העולם ומיוצר בהיקפים גדולים בארץ ובחו"ל.
אולם מסתבר כי קציצת הדגים הממולאים סובלת מאפליה חמורה דווקא בישראל. כך מדווח בעיתון האלקטרוני של ארגון מנהלי רכש ואספקה.

על פי תקן מס` 841 לשימורי דגים, הקרוי גם קציצות קרפיון ברוטב – גפילטפיש, כל קציצת גפילטפיש אמורה להיות מיוצרת מדגי קרפיון בלבד. אולם בפועל, התקן לא נאכף כלפי היצרנים המקומיים, אלא רק כלפי היבואנים.

גדעון רגב, יו"ר חטיבת המזון באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת מ. פרופ ובנו, ציין כי אי אכיפת התקן כלפי היצרנים המקומיים מפלה באופן גורף את אלו העוסקים ביבוא הגפילטפיש מחו"ל (במיוחד בארה"ב), שלאורך עשרות שנים מיוצר מדגים נוספים לקרפיון, כמו ווייט פיש ודגים אחרים. כמו כן התלונן רגב כיגם הגפילטפיש הישראלי מורכב מתערובת של דגים, אך על היצרנים בארץ לא פועל כל מנגנון אכיפה לביצוע התקן.

רגב הוסיף כי מכון התקנים אוסר על יצרני ויבואני קציצות דגים, שאינן מיוצרות רק מקרפיון, לכנות את מוצרם בארץ בשם גפילטפיש. "אין לכך כל הצדקה או סיבה מסורתית שמקורה במתכונים ייחודיים. המוצר עומד בכל התקנות ומיובא לארץ באישור משרד הבריאות, ואין כל סיבה שלאי יקרא בשמו האמיתי", אמר רגב.

בעקבות זאת פנה יו"ר חטיבת המזון באיגוד למכון התקנים בדרישה לבצע שינוי חד משמעי בתקן, ולאפשר ליצר ולייבא גפילטפיש מדגים נוספים פרט לקרפיון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר