היגיינה במטבח ובמסעדה – זה מתחיל בידיים

האם האחראים לא רק על איכותו הקולינרית של המזון אלא גם על בריאות מי שאוכל אותו, מקפידים על היגיינה מספקת?

סקר תצפיתי שבוצע בשירותים ציבוריים ברחבי ארצות הברית על 6,333 אנשים, מצא כי 40% מהנבדקים לא רחצו את ידיהם.
4 מתוך 10 אנשים משמשים נשאים בטוחים לחיידקים ונגיפים שיעברו לאנשים אחרים באמצעות מגע פיזי ישיר, מגע ישיר עם מזון, או זיהום משטח עבודה.

עובדה: אפשר למות ממזון
חשוב מאוד לזכור כי אנשים שמבשלים, שלא רחצו ידיים לאחר הביקור בשירותים, נוגעים בידית הדלת ביציאה במזון ובציוד, ובקלות מעבירים חיידקים צואתיים וזיהומים אחרים גם לאלו שכן הקפידו לרחוץ ידיים, למזון, לציוד, ומשם לבני המשפחה או לקוחות במסעדה, ולמי בעצם לא?
מכאן ועד לתחלואה ברמת תחלואת מעיים או מגיפה, הדרך קצרה יותר ממה שאתם יכולים לשער לעצמכם.

המרכז לבקרה ומניעת מחלות בארצות הברית (CDC) עוקב אחרי התפרצויות זיהומיות הנובעות ממזון לקוי. מחקר שנמשך כ- 5 שנים על 2,874 חולים מצא כי לשליש מהנבדקים, הגורם להתפרצות מחלתם היה היגיינה אישית לא ראויה שלהם עצמם ושל עובדי המזון.
מדי שנה מדווחים בארצות הברית כ- 76 מיליון מקרים של מחלות מועברות ע"י מזון, ואף כ- 5,000 מקרי מוות כתוצאה מכך. כן, אפשר בהחלט למות ממזון.

להנמיך את הסיכון
מחקרים אפידמיולוגים רבים שנערכו בנושא היגיינה אישית, ושהתרכזו בסביבת העבודה, בתי ספר, גני ילדים, בתי חולים, מטבחים מוסדיים, אשר בדקו את השפעת ההתנהגות ההיגיינית על התפרצויות מחלות זיהומיות, העלו מסקנות דומות: השמירה על היגיינה אישית והיגיינת משטחי העבודה במטבח ומשטחים בכלל, תורמת להפחתת ימי מחלה ומונעת התפרצות מחלות זיהומיות. ה- CDC מדווח כי 80% מהמחלות הזיהומיות מופצות על ידי ידיים מלוכלכות.

ההקפדה על נהלי בקרת זיהומים אינה רק נחלתם של עובדי הבריאות, אלא גם של עובדי המזון, לא רק הטבחים אלא כלל עובדי המטבח וחדר האוכל, וכמובן במטבח הביתי באותה מידה.

אין ספק בכך שהקפדה על היגיינה אישית הכוללת רחיצה, חיטוי ידיים וחיטוי משטחים, תנמיך את הסיכונים ואף תמנע את התפשטותן של מחלות זיהומיות רבות.
הימנעות מזיהום צולב בסביבה היום יומית ובתהליכי יצור המזון היא קריטית.

חיידקיים משגשגים גם בסלולריים
ניטור אקראי של 25 משטחי טלפונים ניידים של עוברים ושבים הצביע על הטלפונים הניידים כטכנולוגיה החדישה לצלחות הפטרי המסורתיות.
עשרות אלפי חיידקים משגשגים להם על הטלפונים. חיידקים מתרבים במקומות חמים, ואלו מנצלים את הניידות של התכשירים לעבור מאדם לאדם ולהפיץ מחלות שונות. אז תארו לעצמכם מה קורה במטבח החם, שבו משטחי עבודה רבים ששטח הפנים שלהם גדול הרבה יותר משטח הפנים של טלפון סלולרי ממוצע.

תשומת לב מיוחדת ניתנה לבידוד חיידק ה- MRSA הנחשב לחיידק פתוגני עמיד לאנטיביוטיקה. כשהוא תוקף הוא מופיע לרוב כזיהום קשה בעור.
מתוך 130 משרדים שנבדקו ברחבי ארצות הברית, MRSA נמצא ב- 6% מהמקרים. בלי יוצא מהכלל מספר, מושבות גדול של חיידקים נמצאו בכל המשטחים שהוזכרו.

הסלמונלה והסטאפילוקוק
MRSA אינו הסטאפילוקוק היחיד שחרדים בפניו. לא פחות אלים ממנו מאותה קבוצה, המועבר באמצעות מגע ישיר, הינו ה- Staphylococcus aureus. כשליש מהאוכלוסייה נושאת באופן קבוע Staphylococcus בדרכי הנשימה העליונות, גם על העור ובשיער.
לאנשים בכלל, ולטבחים בפרט עם גירויי עור, יש הסתברות גדולה להיות נשאים לתצורה הפתוגנית של החיידק.
לחיידק יש יכולת הישרדות גם על משטחים יבשים. אנשים בכלל וטבחים בפרט עם פצעים פתוחים, עלולים להזדהם ולחלות במחלות ריאה וזיהומים בדם, כשהחיידק עלול לנדוד גם למסתמי הלב ולפגוע קשות בפעילות הלב.

שליש מהאוכלוסייה נושא באופן קבוע סטרפטוקוקוס בדרכי הנשימה העליונות, גם על העור ובשיער. לאנשים עם גירויי עור יש הסתברות גדולה להיות נשאים לתצורה הפתוגנית. לחיידק יש יכולת הישרדות גם על משטחים יבשים. אנשים עם פצעים פתוחים עלולים להזדהם ולחלות במחלות ריאה וזיהומים בדם. החיידק עלול לנדוד למסתמי הלב ולפגוע קשות בפעילות הלב.
רוב ההדבקות של ה- pes simplex virus – HSV, הן באזור הפנים ומועברות במגע ישיר, וייתכנו גם ברוק. הדבקה מתבצעת באמצעות הידיים לאחר מגע ישיר עם הפצע, משם למזון ולציוד.
לכן חשוב מאוד שטבחים ועובדי מטבח שלהם פצעים פתוחים או בעיות עור, לא יעבדו במטבח, למרות שרחיצה וחיטוי ידיים הן הדרכים החשובות למניעה.

הסלמונלה למשל, מהווה אחד מזיהומי מערכת העיכול הנפוצים ביותר, הן עבור בני-אדם והן עבור חיות שונות, והיא הסיבה השכיחה ביותר לזיהום חיידקי בדרכי העיכול. ניתן להידבק בכל גיל, אך שתי הקבוצות שיכולות לפתח מחלה קשה נמצאות בקצוות הגיל של תינוקות וקשישים, כמו גם אנשים בעלי בעיות בפעילות מערכת החיסון שחשופים יותר לתחלואה מחיידק זה.
ההדבקה היא כאמור ע"י חשיפה לחיידקי הסלמונלה דרך מזון מזוהם: בשר, מאכלי גבינה, ביצים, ואפילו מקורות מים מזוהמים, או עקב חשיפה להפרשות צואתיות מכל מקור אחר.

אז מה עושים?
גם ברמת הבית וגם במגזר המוסדי ברמת המנהלים – ביצוע בקרה יומית על העובדים ווידוא שהם מקפידים על היגיינה אישית יומית ומניעת זיהום צולב בייצור המזון. כיצד? 
ראשית לדאוג לחומרי חיטוי לידיים – אם ע"י רחצת ידיים בסבון ומים חמים, או ע"י שימוש יומיומי בספריי לניקוי ידיים על בסיס אלכוהול וחומר חיטוי (לפחות 70 אחוזים), שמספק הגנה למרבית החיידקים הפתוגנים שהוזכרו לעיל ואחרים נוספים. רצוי לבדוק מה דרגת השמדת החיידקים, ושימו לב: רצוי שהחומר יוצהר כמשמיד 99.99% מהחיידקים.
שמירה והקפדה על היגיינה ומניעת זיהומים צולבים נוחה כעת יותר מתמיד, יעילותם הגבוהה של תכשירים על בסיס אלכוהול הוכחה במחקרים השוואתיים רבים, כשבמקרים שבהם אין מים חמים וסבון בסביבה ניתן להשתמש בספריי החיטוי בלבד. במקרים של לכלוך גס הנראה לעין, כמו שאריות קמח ועוד, רצוי לרחוץ תחילה את הידיים במים חמים וסבון.
רצוי להקפיד שרחצת כפות הידיים בסבון תהיה מלאה ולא חלקית. 

שמירה על חיטוי משטחים – שימוש יומיומי קבוע בחומרי חיטוי למשטחים כדאי וגם יעיל. כיום יש תכשירים ידידותיים למשתמש אולם קטלנים לחיידקים, ללא חומרי הלבנה או אקונומיקה. ושוב, לבדוק את דרגת קטילת החיידקים, שהתוצאה תהיה ירידה ב- 99.99% מהחיידקים.
ברמת העובדים – יש להתייחס לרחיצת הידיים וחיטוי המשטחים כמו לתמרורי דרך, להקפיד ולהיות קנאים לביצוע.

תכשירי חיטוי שונים הם לא נחלתן של מרפאות בלבד. יותר ויותר עסקים בארצות הברית; בתי מרקחת, מטבחים מוסדיים מסעדות, רשתות שיווק, מוזיאונים ועד מכוני כושר, מספקים ללקוחותיהם אמצעים לחיטוי ידיים, וכך הם מונעים הידבקויות בשפעת ושאר מחלות זיהומיות.

ד"ר חיים סימנוביץ, חברת טבע, יצרנית ספריי סניטול לחיטוי ידיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר