הייננית ליטל עובדיה מיקב תל ברמת הגולן – יינות עם צחות ודיוק

לאן הכרם והיקב יגיעו בעתיד? גלית בר-און מניחה שהתשובה האפשרית היחידה היא – לכל מקום שליטל תרצה. צילום איל גוטמן
ליטל עובדיה גדלה על ערכים של אהבת הארץ ועל משפט של אביה: "קודם כל הכירי את ארצך". לכן הטיול המסורתי של אחרי השירות הצבאי היה בשבילי הארץ ולאחריו התחילה לעבוד במטעים ובכרמים של קיבוץ מרום גולן. תושב המקום טל פלטר פנה לצעירה שעבדה בחקלאות וחלבה את העיזים של ענבר רעייתו, והציע לה לקחת חלק ביקב שהחל להקים הנושא את שמו

יקב 'תל' במושב שעל ברמת הגולן פועל מזה כשנתיים וחצי, והשנה ייצר 10,000 בקבוקים. "אני מתמקדת בייצור של יינות זניים בלבד, לבנים ואדומים", אומרת ליטל עובדיה – הכורמת, הייננית והלב של היקב, "ורק מאזור צפון רמת הגולן, כי הטרואר של צפון הרמה מרתק בעיני. נוצר כאן מיקרו-אקלים קר בלב המזרח התיכון, ויינות זניים מבטאים  את הייחודיות הזו בצורה המדויקת והנקייה ביותר".

ליטל עובדיה. צילום איל גוטמן

ליטל עובדיה גדלה על ערכים של אהבת הארץ ועל משפט של אביה: "קודם כל הכירי את ארצך". לכן הטיול המסורתי של אחרי השירות הצבאי היה בשבילי הארץ, ולאחריו היא התחילה לעבוד במטעים ובכרמים של קיבוץ מרום גולן. טל פלטר, תושב המקום, פנה לצעירה שעבדה בחקלאות וחלבה את העיזים של ענבר רעייתו, והציע לה לקחת חלק ביקב שהחל להקים, הנושא את שמו –  'יקב פלטר'.

בשלב מוקדם בהתפתחות היקב, שהפך מקבוצת הקמה קטנה ואינטימית ליקב גדול עם אגף חקלאי, הבינה ליטל שמצאה את מקומה, ושילוב של חקלאות ועשיית יין זה מה שהיא רוצה לעשות. היא בחרה לשלב את העשייה שלה ביקב פלטר עם לימודי תואר ראשון במדעי החיים והסביבה באוניברסיטה העברית, ולאחר סיום הלימודים יצאה לגלות את העולם.

המלון ביקב והכרמים של Etel Winery בבעלות ישראלית בקפריסין. צילום מהאתר

במשך השנה וחצי הבאות היא הייתה מעורבת  בהקמת היקב והכרמים של Etel Winery בבעלות ישראלית בקפריסין – בו לין גולד (אקס-עמק האלה) היא ייננית ראשית; החל משלב סקר הקרקע עד לנטיעת השתילים; אחר כך עבדה מספר חודשים לצד היינן ביקב Lourensford Wine Estate בדרום אפריקה; השלימה הסמכת סומלייה בטוסקנה; ונסעה לאוסטרליה להירשם ללימודי תואר שני.

לאחר שהגישה מועמדות למספר אוניברסיטאות באוסטרליה והתקבלה לכולן, היא נרשמה לתואר Master of Viticulture and Oenology  ב-  Charles Strut University, (כרגע היא בשנה האחרונה ללימודים). בטיול של ליטל באוסטרליה, בין מרגרט ריבר לטסמניה, התחילה להתגבש טביעת האצבע הכול כך ייחודית שלה: השילוב בין עולם ישן לחדש, ובין אקלים קר לאקלים חם.

ליטל בכרם. צילום יעל שלח

כשחזרה מאוסטרליה שבה לרמת הגולן האהובה עליה, הקימה משק, נטעה גפנים והקימה יקב במושב 'שעל' מול החרמון. זאת במסגרת 'תוכנית הנחלות' של מועצה אזורית גולן, המקצה אדמה שהוכשרה לחקלאות לצורך עידוד התיישבות צעירה בגולן והתחדשות חקלאית אזורית.

"כל היינות נעשים מגפנים שגדלו כאן, בצפון הרמה, בגבהים בין 750-1100 מטר". אומרת ליטל, "ההשפעה ניכרת במיוחד ביינות הלבנים, מאחר וההבשלה האיטית של הפרי מאפשרת חמיצות גבוהה וקריספית, לצד ארומטיות ופירותיות. החמיצות של השרדונה יכולה להתאים גם למבעבעים, ולריזלינג, שנעשה בהשראת האקלים הקר של טסמניה, יש פוטנציאל התיישנות מרשים בבקבוק".

עושה ביקב הכול. צילום סמי טוויג

ביינות הלבנים של יקב תל (סוביניון בלאן, ריזלינג, שרדונה, ובשלבי גידול-סמיון) יש צחות ודיוק. החמיצות של הזנים הלבנים מביאה ליין שיש בו 12-12.5% אלכוהול בלבד, ובאדומים (קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטי ורדו, גרנאש, ובשלבי גידול – ברברה) יש רעננות, איזון בין ירקרקות לבשלות, ופירותיות לא ריבתית. היינות האדומים מתחלקים לשתי סדרות, שנקראות בשמות של כפרים צ'רקסיים נטושים בגולן: סדרת צורימן של יינות קלים, רעננים וארומטיים; וזיוואן, שהתיישנו יותר זמן בחבית, והם אלגנטיים, מתובלים ומורכבים יותר.

צילום גלית בר-און

החשיבה של ליטל כייננית, לא מכירה בתבניות מקובלות. השרדונה שלה, למשל, נבצר בבציר מוקדם, ויש בו 11.9% אלכוהול; ולסוביניון בלאן יש נגיעה עדינה של חבית, כדי ללכת עם האופי העגלגל יותר של הפרי שנבצר באותה שנה.

הרקע המדעי הנרחב של ליטל  מגיע עם הבנה עמוקה של הפרי, ועם תשוקה לעשיית יין. כל זה מלווה בביטחון שקט ואמיתי, אנרגיות בלתי-נדלות, צניעות, וקסם אישי יוצא דופן.

כרגע היין של יקב תל נמכר כמעט אך ורק ללקוחות פרטיים, וליטל אוהבת את המגע הבלתי-אמצעי איתם. "אני מוצאת תרבות שתייה חוקרת ופתוחה, אנשים מוכנים ונהנים להתנסות בדברים חדשים".

הקמין והקומקום. צילום גלית בר-און

נכון לעכשיו אין ביקב הצעיר מרכז מבקרים. אנשים שרוצים לבוא, לטעום מהיין ולשתות תה קינמון מהקומקום שמתחמם על הקמין, מתאמים מראש עם ליטל, ולפעמים גם מביאים איתם משהו טעים לאכול או לשתות.

לעבודה בכרם נעזרת ליטל גם בבנות מאולפנת רגבים – "מלח הארץ". צילום מהאתר

ליטל עושה בכרם וביקב הכול. לעבודה בכרם היא נעזרת בבנות מהאולפנה ובנים בישיבה, מתוכנית רגבים שפועלת במושב נטור ברמת הגולן ("מלח הארץ", היא אומרת), שעבודת האדמה וחינוך לאהבת הארץ הם חלק ממסלול הלימוד שלהם.

מלאי הקברנה סוביניון של יקב תל נכון ליום הביקור. צילום גלית בר-און

לאן הכרם והיקב יגיעו בעתיד? אני מניחה שהתשובה האפשרית היחידה היא – לכל מקום שליטל תרצה.

למה כל הצלמים מצלמים את יינות תל על אותה חבית? כי זה "מרכז המבקרים". צילום איתמר גרינברג

סוביניון בלאן 2021: 30%  תסיסה ספונטנית בחבית משומשת, 70% בנירוסטה. הארומטיות לא ירוקה אלא הדרית, עם עגלגלות מסוימת מהחבית. המחיר 105 ₪.

שרדונה 2021: בציר מוקדם. 40% תסיסה בחבית, 60% בנירוסטה, ללא תסיסה מלולקטית. צבע היין בהיר, כמעט שקוף. הארומות של פירות ירוקים – תפוחים, שזיפים ירוקים, ליים, ונגיעה של עץ. המחיר 105 ₪.

ריזלינג 2021: 50% מהענבים נסחטו כאשכולות שלמים, 50% עברו השריה קצרה על הקליפות לפני סחיטה, עם תסיסה קרה משותפת. ארומות פרחים לבנים, אפרסקים ומשמשים. המחיר 120 ₪.

איל גוטמן צילם והסביר: היין ב"מבחנה" הוא טעימת גרנאש מהחבית. יין שיהיה גדול

קברנה פרנק 2020: 14 חודשים בחבית. עשבוניות, ירקרקות, אבל גם הבשלה פירותית. בארומות פטל אדום. לא כבד, ונגיש. המחיר 140 ₪.

קברנה סוביניון 2020: 14 חודשים בחבית. פרי שרק הבשיל, עקיצות של מנטה ואקליפטוס. לא מתחנף. המחיר 140 ₪.

ובנוגע לפוטנציאל ההתיישנות של הריזלינג – מבטיחה לעדכן. מספר בקבוקים ממנו נחים אצלי.

4 תגובות

  1. לא מבין איך יננית צעירה ומתחילה, מוכשרת ככל שתהיה, יכולה להרשות לעצמה למכור יין ב 140 ש״ח. לא סביר בעליל

  2. שלום יוסף, נעים להכיר
    לייננית-כורמת של יקב תל יש 15 שנה של נסיון בייננות, בארץ ובעולם, כך שלדעתי לא מדוייק לומר שהיא בתחילת דרכה. אבל לגופו של עניין- כמובן שאתה, כמו כל אדם אחר, רשאי להחליט כמה מכספך אתה רוצה להוציא ועל מה, לקנות מה שמתאים לך ולהשאיר על המדף מה שלא.

  3. ליטל האלופה! בחורה מיוחדת עם יקב עוד יותר מיוחד, לא לפספס , בהחלט נכנסת לtop 10 של הגולן

  4. קסם אישי מיוחד שכזה ובאנו בדיוק כמה שעות לפני מסיבת תחילת העונה, ליטל נתנה לנו הסבר מפורט בכזו מקצוענות עם ידע עצום ועם חום אנושי, אין ספק שהיא שווה כל שקל. לארג'ית בטעימות, בלי פלצנות, בצניעות הנוגעת ישר בבטן. ההמלצות שלנו למשפחה מהמרכז תהפוך אותם בעז"ה ללקוחות שלך בהקדם.
    פשוט התאהבנו.
    אשכנזי, כפר חרוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר