היישר ממרומי 16 אחוזי האלכוהול עם מרש

מרש אינטרנשיונל–ישראל מציעה לצרכני יינות העלית בישראל ממיטב יינות הבוטיק של אוסטרליה ויינות לבנים מניו-זילנד. בראש הרשימה יינות שיראז זניים ויינות שיראז מעורבים מעמק ברוסה

ברשותכם אני מבקש להתחיל מהסוף. זה קורה לי יותר מפעם אחת, אבל כמו תמיד כששומרים את ההפתעה הגדולה לסוף, אין להתפלא איפה שלעתים הסוף מבקש להיות בהתחלה.

גליימונד, דה דיסטנס שיראז 2005 Glaymond – The Distance Shiraz
יין שיראז הדוניסטי זה מיוצר ע"י היינן דמיין צ'רקי. הענבים נבצרו ברמה של כ-16 בומה בסוף חודש מרץ 2005 מכרם יחיד של משפחת צ'רקי. האשכולות הועברו ליקב לניפוי השדרות ולהתססה ראשונה על הקליפות. לאחר כ-7 ימים, לקראת תום התסיסה הראשונה, נסחט היין והועבר לתסיסה שנייה מלו-לאקטית בחביות עץ אלון צרפתי: 50% חדשות ו– 50% בנות שלוש שנים. היין שהה בחביות 20 חודש.
זהו שיראז סמיך, "שמנוני" ועמוס טעמי קוקטייל פירות שחורים ואדומים. היין ראוי לשתייה כמות שהוא, ויחד עם זאת הוא מתאים לארוחות בשריות, ובמפתיע, גם לקינוחים. ההקצאה של יינות גליימונד הייחודיים קטנה במיוחד. מחירו 318 ₪.

וכך כתב ג'יי מילר בוויין אדבוקט כאשר העניק ליין זה ציון של 94 נקודות: "סגול-שחור בצבעו. אף מעולה של ארז, קופסת תבלינים, פלפל שחור ואוכמניות. גוף מלא, רב שכבות, סופר עשיר ובשל, מסתיר טאנינים מתוקים בשפע. שתו שיראז עמוס אישיות זה עד 2030".
אבקש להוסיף רשמים משלי: ריחות כבישה שמבקשים מהיין להיפתח עם זמן ושהייה בכוס. יין שיילך מצוין עם שוקולד איכותי ומריר, בעל אחוז גבוה מאוד של מוצקים. 16% אחוזי האלכוהול מכים באף בעוצמה רבה. זהו יין בומבסטי, אפשר לכנותו מפלצתי בתכונותיו הטובות. ריבתי מאוד, מאוזן מאוד, מתפרץ עם ריחות משכרים ומפתים, פרי שחור ובשל, פלפל, WOW – איזה יין נפלא.

אז התחלתי בסיום, ונחזור לראשית הדברים:
חברת מרש אינטרנשיונל-ישראל קיימה במסעדת השף כתית של מאיר אדוני, טעימה אינטימית מצומצמת מאוד, בה ביקשה לחשוף יינות פורטפוליו חדשים משתי מכולות יין שהגיעו זה עתה לארץ וכבר עושות דרכן אל מסעדות היוקרה, מדפי חנויות היין המובחרות, והלקוחות הפרטיים – כולם יחדיו מהווים קהל יעד הצמא ליינות איכות אלו.

ממקום משכנו באוסטרליה בוחר דוקטור גיל מרום עבור הלקוחות בארץ את המיטב שבמיטב שביינות אוסטרליה וניו זילנד הרחוקות, ומאפשר לנו לטעום ולהכיר מקרוב עד כמה משובחים יינות אלו. והאמינו לי, לא אחת מלאכתו אינה קלה כלל ועיקר, ומיד תוכלו להתרשם מכך בטעימה השונה בתכלית של שני היינות הלבנים היחידים שבטעימה. שניהם יינות סוביניון בלאן עשויים מאותו זן ענבים, שניהם מאותה שנת בציר, אבל שונותם היא המפתח לייחודיותם, ואתם כקהל יעד תחליטו איזה יין מועדף עליכם, והמלאכה תהיה קשה כי שניהם לא פחות מנפלאים, וכל אחד מהם עומד בגאון ובזכות עצמו.

קהל המטרה: צרכני יינות עלית
אבל טרם אגיע לסיקור היינות בהמשך, עוד מעט רקע. מרש אינטרנשיונל–ישראל מציעה לצרכני יינות העלית בישראל ממיטב יינות הבוטיק של אוסטרליה ויינות לבנים מניו-זילנד. יינות אלו מוכרים ומבוקשים בשווקי העל העולמיים.
בראש הרשימה עומדים יינות שיראז זניים ויינות שיראז מעורבים וייחודיים מעמק ברוסה שבדרום אוסטרליה. אחריהם מצויים יינות גרנאש, קברנה סוביניון, זינפנדל ויינות לבנים.
ליינות השיראז העוצמתיים של ברוסה אין מתחרים בעולם. אלו יינות מרוכזים, קטיפתיים ומרובדים בשלל ניחוחות וטעמים של שזיפים, דובדבנים, תותי עץ, דמדמניות, פטל שחור, פלפל, עור אוכפים חדש, ואספלט לוהט. הם נגישים היום, ויחד עם זאת מתאימים ליישון ממושך.

כל יינות הפורטפוליו של מרש נבחרו בקפידה בשל איכותם ואישיותם. בחירת היינות נעשתה על סמך לימוד מעמיק, המלצות מומחים באוסטרליה, הערכות של מבקר היין הבינלאומי רוברט פרקר, וחוות דעת אחרות של מבקרי יין בינלאומיים ואוסטרלים. יחד עם זאת, מרש אינה מסתפקת בחוות דעת מלומדות, אלא בוחרת יינות לפי טעם חברי הקבוצה ובהתאם למעקב שוטף אחרי היינות באמצעות ביקורים חוזרים בכרמים וביקבים לאורך עונת הגידול, ובסדרת טעימות לאורך תהליך היישון.

רוב היינות נמכרים למרש בהקצאה מוגבלת מאוד, אם משום שמדובר בעידית יינות הבוטיק שיוצרו בכמויות קטנות עד מיקרוסקופיות (משישים ועד כאלף תיבות לתווית), ואם משום שהביקוש ליינות אלו בשווקי העל של אנגליה, ארה"ב, אירופה, ואוסטרליה עצום. במקרים קיצוניים מוקצית לחברה תיבה בודדת, וברוב המקרים מספר מצומצם של תיבות. מכאן גם ההגבלה על ההקצאה לצרכנים.


יינות לבנים
ניו זילנד
יקב אסטרולב אסטרולב סוביניון בלאן 2007 Astrolabe – Sauvignon Blanc 2007

סוביניון בלאן ניו זילנדי של סיימון ווגהורן, זוכה סדרתי במדליות זהב. מקור הענבים במספר כרמים מאזור מרלבורו שבניו זילנד.
ליין צבע קש בהיר עם גוונים ירקרקים ופרופיל מוחצן של פירות טרופיים. הארומות הבולטות הן של גויאבה ופסיפלורה, אליהן מתווספים גוונים של עשב לימון וקליפת ליים. הגוף בינוני-מלא (13%) עם תחושת טריות חדה וסיומת ארוכה. מתאים מאוד לפירות ים ודגים, מנות אסייתיות, וצלחת גבינות לבנות חצי קשות.
מחירו 133 ₪.
יין עם אף שלא נגמר. מנעד ארומות וטעמים הנע בין אננס לפרי טרופי, פסיפלורה ואשכולית בשלה ודומיננטית. ככל שהוא מתפתח הוא מביא עמו עשבוניות ולימוניות. זהו יין מתחנף שיהיה לו קל מאוד לענות לטעמי החך הישראלי, קל וחומר לחך הנשי.
יין טעים, ומה שאתה מקבל באף אתה מקבל בפה, עם ערך מוסף להרבה זמן, כשגרף התענוג, החוויה וההנאה גבוה מאוד.
זהו יין צעיר, פריך, רענן, שכל מילה אחרת פרט לפצצת סוביניון בלאן תעליב אותו מאוד.

יקב פוקסס איילנד, פוקסס אילנד, סוביניון בלאן 2007 Foxes Island – Sauvignon Blanc 2007
סוביניון בלאן שהוא ההפך של קודמו. הפוקסס איילנד הוא אחד מיינות הסוביניון בלאן המובילים והמעולים של חבל מלבורו שבניו-זילנד.
החמיצות מרעננת אך מרוסנת, הגוף משמעותי אך אלגנטי. פירות טרופיים ועשביות מתערבלים בכוס. ליווי הולם למאכלי ים ומנות קלות של קיץ.
מחירו 159 ₪.
זהו סוביניון בלאן רגוע, עדין, מתוחכם ואלגנטי מאוד. בתחילה הוא אצור ומאופק, ומבקש מכם שהות בכוס וציפייה כדאית עד מאוד. ככל שהוא שוהה בכוס הוא הופך למעניין, מאתגר וטעים יותר. בתחילה ישנם ניחוחות חיזור שמתפזרים ומתאדים. נגיעה של עץ ברקע, אף שהיה סגור בתחילה חושף צפונות וארומות שנחבאו קודם לכן, והוא שווה את ההמתנה ואפילו ראוי לה.
בתחילה לא עלו באף הארומות האופייניות לזן. משהו לרגע קט עשוי היה להטעות, ולהביא לחשוב שמא מדובר בסוביניון בלאן שאינו טהור, שלתוכו נוצק זן אחר.
הוא שונה לגמרי במורכבותו ובעוצמותיו, פחות חד מקודמו באף ובפה. אופרה שונה. אילו היו יוצרים הכלאה בין הסוביניון שלמעלה בין זה הנוכחי, היה הדיסוננס מביא למצב ממש בלתי אפשרי. אין ספק שתוכלו ליהנות ממנו כבר ממגע ראשון, אבל לשיאו הוא יגיע מאוחר יותר. יופי.

יינות אדומים
יקב רוקבר, מוג'ו שיראז 2006 Shiraz Rockbare, Mojo

100% שיראז מברוסה ששהה 14 חודשים בעיקר בחביות אלון צרפתי בנות שנתיים ושלוש. התוצאה: יין בעל גוף מפתה (14.5%). ארומות אופייניות לברוסה של שזיפים, דובדבנים ופטל שחור, מובילות לתחושת חך נדיבה של פירות עשירים וטאנינים משיים שמסתיימים בשובל ארוך של פרי אדום מתוק. מתאים למאכלי קדירה והבשר. תמורה מעולה למחיר ומתאים לשתייה יום-יומית.
מחירו 87 ₪.
יין דחוס, מלא ובומבסטי, מלא באף, מלא בגוף. זהו יין לתפוצה רחבה, עם אף מצוין, ולאחר מכן איזו שהיא אכזבה יחסית בפה. לעומת זאת, בהיבט המחיר של תמורה מול מוצר הוא עושה את עבודתו נפלא. ליין פקק הברגה אטום, עובדה שתחסוך מכם חששות של אפשרויות מחלת פקק ("קורקי").

יקב טויזנר אבנעזר רוד (ריבקי) שיראז Shiraz 2006 Teusner Ebenezer Road
יין העשוי 100% ענבי שיראז מכרמים באזור אבנעזר שבצפון מזרח עמק ברוסה. היין נותן ביטוי לפרי, לכרם ולתת-האזור.
היין תסס במיכלי נירוסטה וחביות משומשות, ובוקבק לאחר יישון של למעלה משנה בחביות משומשות של אלון צרפתי ואמריקאי.
שנת 2006 היטיבה עם עמק ברוסה, והתוצאה בהתאם: יין חיוני מאוד, פירותי, שופע ועשיר בניחוחות וטעמים, בעל צבע סגול-אדום עמוק. היין נגיש מוקדם והסיומת ארוכה ומלאה.
מחירו 139 ₪.
לטעמי, העץ יותר נוכח ביין זה. יין בסגנון אחר. מאוד פירותי, שיראזי אופייני. הגוף בינוני. הרבה פרי אדום נוכח מלפנים. היין נעים לשתייה, לא לופת את החך. הסיומת ארוכה ומפתה. יש שהיו מכנים אותה סקסית. היין בשל, עגול ורך, נטול טאנינים אגרסיביים משתלטים בנוכחותם. היין הזה מהווה אינטרמצו בין המוג'ו שלפניו לבין הרוקבר שיבוא מיד אחריו.

יקב רוקבר, שיראז מקלרן וייל Rockbare Shiraz McLaren 2006
שיראז שמקורו בגפנים זקנות מעמק מקלרן, המייצג היטב את יינות רוקבר: פרי איכותי; התערבות מינימלית; וביטוי מרבי לטרואר ולתכונות הפרי.
היין עבר תסיסה מלו-לאקטית בתערובת של חביות אלון צרפתי ואמריקאי חדשות ומשומשות. לאחר 14 חודשים בחבית עולים מהיין, ליין בעל הצבע הכהה ושוליים אדמדמים, ניחוחות של פירות בר אדומים ושחורים על רקע קפה קלוי ותבלינים.
יין בעל עוצמה ומורכבות מעבר למצופה במחירו. מאוזן, ניתן להגיע לשיאים נוספים לאחר חידרור משמעותי שמאפשר לפרי הבשל לפרוץ בשלל ניחוחות וטעמים. בהחלט תמורה גבוהה למחיר.
מחירו 108 ₪.
בטעימה ראשונית תחושה של כעין חריכה קלה בחניכיים מהאלכוהול. בהמשך עוצמות, ריכוזיות, ארומות וטעם. המוג'ו אולי מזכיר אותו מעט באף, אבל בפה המענה כאן הרבה יותר מסיבי, חזק ודומיננטי, והפה אינו נגמר.
על זה אמר פעם מישהו חכם: "עד עכשיו ראינו את הבקרוב, ועכשיו מתחיל הסרט". הוא יותר זול בסקאלת המחיר מקודמו, אבל בפירוש עולה עליו.
הרבה פרי, הרבה איזון מושלם, 15.5% אחוזי אלכוהול והיין ידידותי להפליא. יופי.

יקב רדפורד, רדפורד דייל Radford Dale, Shiraz 2005
שיראז יוצא דופן מהאקלים ה"קריר" של עמק עדן, שנמצא במזרח חבל ברוסה בגובה 460 מטר (כ-200 מטר מעל עמק ברוסה). יבול נמוך של כ-350 ק"ג לדונם ממספר כרמים קטנים שמאפשרים ליינן להגיע למורכבות גדולה. שנה מעולה של בשלות אופטימית.
זהו היין היחיד שמרש בחרו עד כה להביא מעמק עדן.
יין קל אך במעט מיינות ברוסה, עם פרופיל ארומטי חזק וגוון פרחוני קל. הטאנינים מתוקים, לכודים בגוף בינוני-גדול רווי טעמים של תות עץ, קאסיס, פירות שחורים ופלפל.
יין מאוזן, בעל עוצמה אך מרוסן, מורכב ומפתה, עם סיומת ארוכה.
מחירו 241 ₪.
זהו יין קצת מסתורי, ולו מפני שהאזור ממנו הוא מגיע אינו בהכרח מצטיין בהפקת יינות אדומים. האזור נוטה להיות קריר יותר. יבוא יין זה ע"י מרש נועד להגדיל את הפורטפוליו.
יש לו ריחות כבישה מחוזרים, זיתים שחורים, פלפל שחור, זפת וגרפית, וניל ופטרול, וחיזור חזק גם אחרי שעות מפתיחתו.
בקבוק היין נפתח ערב קודם לטעימה, והוא חי ונוכח וקיים 24 שעות לאחר מכן.
באף הוא שונה ובפה הוא מדבר אחרת. הוא מבקש סופרלטיבים מעניינים. האף מעט מוחצן, פרחוני במידתיות. זהו הימור לא קטן ויין בהכרח לא רע, ואפילו מאתגר.

יקב נון אקליפס גראנאש/שיראז Noon Eclipse 2006
יין הדגל של היקב "אקליפס" עשוי מענבי גרנאש (66%) ושיראז (33%). הגרנאש נבצר ידנית מגפנים בנות שבעים שנה ומעלה הגדלות פרא (bush vines) בנחלת נון שבבקעת מקלרן. השיראז נבצר מכרמים בלנגהורן קריק.
היין יושן בחביות אלון אמריקאי (כ-25% חדשות). יש לו ריכוז טעמים ועוצמה (15.5%) גבוהים, ויחד עם זאת בשנת 2006 יש לו קו אלגנטי. הוא שונה מיינות אוסטרליה.
מתאים לגבינה בשלה. קל ליהנות מהיין בפני עצמו, ויחד עם זאת יתאים גם לארוחה בשרית ובשר צייד. מוכן לשתייה כעת, ובאחסון נאות יהיה טוב למשך 15 השנים הבאות.
מחירו 369 ₪.
זהו יין שעדיין לא נפתח. מופנם וסגור. הוא נמזג לטעימה מדיקנטר. ומאידך הנון הוא סוג של "מאסט" שאתה לא יכול ליפול איתו.הוא טומן בחובו את כל מנעד האפשרויות שיין מוצלח אוצר.
בפירוש מדובר כאן על יין גדול שהדיקנטר עדיין לא הספיק לו, והזמן לסיום הטעימה דוחק. היין מאוזן להפליא. חמיצות ומתיקות וטאנינים רוקדים כאן טנגו מותאם ומושלם. זהו בפירוש יין להתיישנות ארוכה שרק תעשה לו טוב.

את הסיכום אתמצת לשתי מילים שמקפלות בתוכן את הכול: תענוג כרגיל.


מרש ישראל
טל. 03-6342807
www.mersch.co.il



צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר