הכל דבש ומתכוני סבתא

ראש השנה שבפתח הוא זמן מצויין להיזכר ביתרונות הבריאותיים של הדבש. עוד בימי קדם גילו את סגולותיו המרפאים והשכילו לעשות בו שימוש רפואי וקוסמטי. אין ספק שהם אלו שהנחו את תעשיות הקוסמטיקה והבריאות המודרניות לנתב את יתרונותיו העצומים למגוון רחב של שימושים

ראש השנה שבפתח הוא זמן מצויין להיזכר ביתרונות הבריאותיים של הדבש. עוד בימי קדם גילו את סגולותיו המרפאים והשכילו לעשות בו שימוש רפואי וקוסמטי. אין ספק שהם אלו שהנחו את תעשיות הקוסמטיקה והבריאות המודרניות לנתב את יתרונותיו העצומים למגוון רחב של שימושים יומיומיים בשגרת חיינו בתחומי הבריאות, הרפואה והקוסמטיקה.

קצת על הדבש
• הדבש מורכב רק מצוף של פרחים ואינו מכיל שום מרכיב של דבורים.
• ישנם סוגים רבים של דבש הנבדלים זה מזה על פי מיקום הפריחה וסוג הפריחה.
• הדבש מורכב מ- 80% סוכר ו- 20% מים. הסוכר הוא ספק יעיל של אנרגיה זמינה ומהירה לגוף. דבש מתוק פי 3 מסוכר, וכמות הקלוריות שלו קטנה ב- 25% מכמות הקלוריות בסוכר, נתון זה הופך אותו לבריא מאוד ומתאים לדיאטה.
• סקלת צבעי הדבש רחבה – משקוף ועד כמעט שחור, אולם הצבע אינו מעיד על איכות הדבש.
• בטבע נחשב הדבש למזון הסטרילי ביותר, ובגלל זה הוא נחשב ליעיל ביותר לטיפול במחלות החורף.
• אורך החיים שלו הוא הארוך ביותר בטבע.
• אינו מומלץ לילדים עד גיל שנה וחולי סוכרת.

בריאות
בתקופות עתיקות נחשב הדבש ל"נוזל הזהב" בזכות סגולותיו המרפאות. ההמלצה הגורפת היא להוסיף דבש לתפריט היומי, ובכך לשפר את ביצועי מערכות הגוף. הוא מכיל מינרלים כמו ברזל, זרחן, נתרן, אשלגן, נחושת, חלבונים, אנזימים וויטמינים (קבוצות B ו- C חזקות בהרכב), ונוגדי חמצון.
אז מה הוא עושה? מחטא, אנטי דלקתי, יעיל נגד פטריות וחיידקים, מנטרל רעלנים מהגוף, מטפל בכיבי קיבה, באפטות בפה, בדלקות חניכיים, ואפילו עצירות.

יתרונות הדבש מוכרים גם ברפואה הקונבציונלית. כיום, בבתי חולים משתמשים בדבש לטיפול בפצעי עור, חתכים, כוויות וצלקות של אחרי ניתוח. תכונותיו האנטי זיהומיות מסייעות במניעת זיהומים בתקופת ההחלמה של העור. בנוסף, הדבש סופח אליו נוזלים, ובכך בעצם מנקז הפרשות מאזורים דלקתיים. ריכוז הסוכרים הגבוה שבדבש אינו מאפשר לחיידקים להתפתח בסביבתו, ובכך הוא הופך לקוטל חיידקים יעיל ביותר. הויטמינים והחלבונים שבדבש, מסייעים לריפוי העור.

יופי של טיפוח
הדבש הוא תוצר ייחודי של הטבע, הוא בעל ערכים קוסמטיים בריאותים לטיפול בעור הגוף והפנים. הוא שומר על לחות העור, מזין אותו, מרגיע גירויים, מתאים במיוחד לבעלי עור רגיש ולטיפוח עור תינוקות.

הסיפור המוכר של קליאופטרה טובלת באמבט דבש וחלב אתונות ידוע לכולם ולא בכדי. היופי היה אז ערך עליון והשילוב של דבש וחלב שימש כדי לרכך ולהבריק את עורה.
לאורך ההיסטוריה השתמשו נשות האצולה בדבש כדי לשפר את מראן, מלכת אנגליה השתמשה בו כדי לשפר את מראה שערה השופע, קיסריות בסין נהגו לטפח בעזרתו את עור הפנים. תכונותיו הייחודיות הופכות אותו לרכיב מבוקש בתעשיית הקוסמטיקה העכשווית.

סודות היופי של הדבש טומנים בחובם יתרונות רבים, העיקרי ביניהם הוא שאינו גורם לגירויים ולכן מתאים במיוחד לבעלי עור רגיש. הדבש יעיל מאוד בשימוש באקנה, לריפוי כוויות, סופח ואוצר לחות, הוא משמש כמסנן קרינה טבעי, מסייע לשיקום עור שניזוק, ויעיל במיוחד בתחום האנטי-איג'ינג. הדבש מכיל מרכיבים נוגדי חימצון פעילים, אלה מגינים על העור מפני נזקים סביבתיים, כמו קרינה, המאיצים את הזדקנות העור.

הדבש הטבעי מייבש את העור ולכן אין למרוח אותו ישירות על העור, אחרת הוא יספוג את הלחות ונוזלי העור ויותיר אותו מקומט ויבש. תכונתו זו הופכת אותו ליעיל במלחמה בפצעונים ואקנה.
כל תכונותיו של הדבש לטיפול בעור, מתאימות גם לטיפול בשיער. מאז ומעולם נעשה שימוש בדבש לטיפוח השיער. הוא מוסיף לו לחות ומעניק לו ברק.

מתכוני סבתא:
לטיפול בליחה ושיעול: מבשלים חצי בצל עם כוס מים על אש קטנה כ- 4 דקות, עד לקבלת נוזל צהבהב, מצננים, מסננים, מוסיפים כף אחת של דבש ומערבבים היטב. מומלץ לשתות פעמיים ביום – בבוקר ולפני השינה.
להקלה על כאבי ראש: הוסיפו לכוס מים 2 כפות חומץ תפוחים עם כף אחת של דבש, ערבבו ושתו.
לטיפול בפצעונים: מרככים את אזור הפצעונים עם מי מלח (רבע כפית מלח בחצי כוס מים חמימים), עם מקלון אוזנים. מורחים מעט דבש ישירות על הפצעונים, ומשאירים למשך 10 דקות בערך. שוטפים בעדינות עם מים קרים, ומייבשים בלי לשפשף.
לניקוי וקילוף העור: מערבבים כפית דבש עם חצי כפית לימון טבעי ושתי כפיות שקדים לבנים טחונים דק. משפשפים את התערובת על עור הפנים, בעדינות ושוטפים במים פושרים.
מסיכה לעור רגיל: מערבבים 1/4 כוס דבש עם לימון אחד סחוט. מניחים שכבה דקה על הפנים למשך 15 דקות ושוטפים במים חמים.
להזנת עור עייף: מדללים 2 כפות דבש ב- 1/4 כוס מים חמים ומניחים על הפנים למשך כ- 5 דקות. לאחר מכן שוטפים את הפנים במים חמים.
ריכוך עור הגוף: מערבבים כפית דבש עם כפית שמן קנולה (אפשר גם שמן חמניות) עם רבע כפית מיץ לימון טבעי. את התערובת מורחים בנדיבות על האזורים שנוטים להתייבש, כגון מרפקים, עקבים, ידיים וכו'. מניחים לתערובת להיספג, ולאחר כ- 10 דקות שוטפים במים פושרים.
טיפוח השיער: מערבבים היטב ביצה עם כף שמן זית ו- 2 כפות דבש, מניחים על שיער רטוב ומחדירים לכיוון הקרקפת. לאחר 15 דקות שוטפים וחופפים. מומלץ לעשות פעם בשבוע.

שתהיה שנה טובה ומלאת דבש!


אורן שניאורסון הינו מנכ"ל חברת ROOTS מוצרי טיפוח אלטרנטיביים.
www.rootspa.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר