הסגולות הבריאותיות של פירות יבשים – מבריאות הלב עד לאיזון בלוטת התריס

עם איבוד תכולת המים הופכים הפירות היבשים למזון-על ופצצות אנרגיה המכילות חומרים מזינים מרוכזים. צילום pixabay
לרגל ט"ו בשבט מציגה סוזן בוורמן – מנהלת הדרכת התזונה של הרבלייף חמישה סוגי פירות יבשים נפוצים ומזינים שמומלץ לצרוך באופן יום-יומי ומציינת כי אין לטעות ולהחליף פירות יבשים בפירות מסוכרים עתירי סוכר העלולים לגרום יותר נזק מתועלת ויש להמעיט בצריכתם ככל הניתן

פירות יבשים הם פירות טריים שהתייבשו. הם נפוצים וכוללים שקדים, אגוזי מלך, צימוקים, שזיפים מיובשים, ופירות נוספים הזמינים בשווקים ובחנויות. הפירות מיובשים באופן טבעי בשמש או באמצעות טכניקות ייבוש אחרות. הם מצטמקים, והופכים לפירות היבשים שנהנים לאכול אותם כחטיף או בארוחות. עם איבוד תכולת המים הפירות היבשים הופכים למזון-על – פצצות אנרגיה המכילות חומרים מזינים מרוכזים.

צילום pixabay
צילום pixabay

מחוכמת ההמונים ידוע כי מומלץ לנשנש חופן שקדים מושרים במים כדי לשפר את הזיכרון, ולאכול כמה תמרים לארוחת הבוקר. האימהות והסבתות היו משרות, טוחנות ומשלבות כמה סוגי פירות יבשים בחלב שנתנו לפעוטות – סגולות לעלייה במשקל ולחיזוק המערכת החיסונית שעברו מדור לדור. פירות יבשים דוגמת שקדים, אגוזי מלך, תמרים וצימוקים ידועים בתכולת החומרים המזינים ושלל הסגולות הבריאותיות שלהם, אם הם נצרכים במתינות. עם זאת, אין לטעות ולהחליף פירות יבשים בפירות מסוכרים עתירי סוכר, העלולים לגרום יותר נזק מתועלת, ויש להמעיט בצריכתם ככל הניתן. לפניכם חמישה סוגי הפירות היבשים הנפוצים והמזינים שמומלץ לצרוך באופן יום-יומי:

צילום pixabay
צילום pixabay

שקדים

פרי יבש נפוץ שפשוט אסור לדלג עליו. שקדים הם אחד הפירות היבשים הנפוצים ביותר המצטיינים בסגולות בריאותיות לכל קבוצות הגיל.

בריאות הלב: עשיר  באופן טבעי בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות ובוויטמין E, שקדים מסייעים בשמירה על רמות כולסטרול תקינות. תכולת המגנזיום והאשלגן בשקדים מסייעת גם בשמירה על לחץ דם תקין ותפקוד הלב. לתוצאות האפקטיביות ביותר, הוסיפו לתפריט היומי.

ניהול משקל: עשירים בסיבים תזונתיים, בחלבונים ובשומנים טובים, גורמים להרגיש מלאים יותר, ומסייעים להימנע מאכילת יתר. מחקרים הראו כי אלה שהקפידו על דיאטה עשירה בשקדים ירדו יותר במשקל, בהיקף המותניים ובשומן הגוף.

ויסות סוכר בדם: מומחים מאמינים שכאשר אוכלים שקדים יחד עם הארוחה, חומצות השומן הבלתי-רוויות בשקדים מסייעות בהאטת שחרור הגלוקוז לזרם הדם, ומונעות תנודות פתאומיות ברמות הסוכר בדם.

טיפ תזונתי: במקום לצרוך שקדים לבדם, ניתן  לשלב אותם בארוחה כדי להוריד את האינדקס הגליקמי של המזון המלווה. הוסיפו שקדים חתוכים או קצוצים לסלטים, לפסטה או לרוטב ירקות.

מדוע עדיף להשרות שקדים במים לפני האכילה? קליפת השקד מכילה טאנין, פוליפנול הידוע ביכולתו לעכב את ספיגת המרכיבים המזינים. כאשר אוכלים שקדים גולמיים מבלי שהשריתם אותם לפני האכילה, החומרים המזינים אינם נכנסים לזרם הדם ואינם נספגים בגופכם ביעילות. עם זאת, כשמשרים שקדים ואוכלים אותם ללא הקליפה, הם נספגים היטב.

כיצד יש להשרות שקדים במים? ממלאים קערה גדולה במים (שתי כוסות מים לכוס שקדים אחת), מקפידים שהמים יכסו את השקדים במלואם. משרים למשך הלילה או לפחות למשך 12-6 שעות. מסננים את המים ושוטפים. ניתן לאכול את השקדים כמות שהם על קליפתם לאחר ההשריה, או להסיר את הקליפה (שתתקלף בקלות) ולאכול.

צילום pixabay
צילום pixabay

אגוזי מלך

תחנת כוח של סגולות בריאותיות; עשירים בסגולות מועילות לבריאות. הוספת אגוזי מלך לתזונה היום-יומית, טומנת בחובה מספר תועלות בריאותיות. המעדנים החומים והפריכים הללו הם פינוק לבלוטות הטעם. בין אם אתם משתמשים בהם בסלטים או בקינוחים, אגוזי מלך טעימים כמעט בכל צורה.

מזון למוח: אגוזי מלך מכילים מספר תרכובות בעלות השפעה עצבית, דוגמת ויטמין E, חומצות שומן אומגה 3, ונוגדי חמצון המסייעים בשיפור התפקוד הקוגניטיבי. הם מסייעים במלחמה בסטרס ומעודדים תחושת רוגע. מחקרים שנערכו מצאו כי ויטמין E והפלבנואידים באגוזי המלך, מסייעים גם בהשמדת רדיקלים חופשיים מזיקים העלולים לגרום לדמנציה.

בעלי סגולות אנטי-סרטניות: צריכה קבועה של אגוזי מלך עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן הלבלב והשד, ולצמצום התפשטות תאים סרטניים. מחקרים הראו כי תכולת ה-ALA הגבוהה באגוזי מלך (חומצה אלפא-לינולנית, חומצת שומן אומגה 3) ותכולת המלטונין, עשויות להיות אחראיות על סגולות אלו.

טובים לעור ולשיער: אגוזי מלך עשירים בוויטמינים מקבוצת B ובנוגדי חמצון הנלחמים בנזק הנגרם מרדיקלים חופשיים, ובכך מסייעים במניעת היווצרות קמטים וסימני הזדקנות אחרים. בנוסף, נוכחות הביוטין מסייעת בחיזוק השיער ומפחיתה נשירת שיער. הקפידו לכלול אותם בתפריט היומי שלכם וצפו לתוצאות.

טיפ תזונתי: הכמות היומית המומלצת היא 7-4 אגוזים. תוכלו גם לטחון ולערבב אותם עם בצק, או להשתמש בהם לעיבוי מרקים, רטבים ותבשילים.

צילום pixabay
צילום pixabay


אגוזי ברזיל

אגוז דרום אמריקאי המצטיין בשורה ארוכה של סגולות בריאותיות, שהופכות אותו מתאים לצריכה יום-יומית. מלבד שיפור העיכול, אגוזי ברזיל ידועים ביכולתם לחזק את המערכת החיסונית. אם ברצונכם לשפר את הבריאות הכללית של עורכם, הקפידו על אכילת אגוזי ברזיל.

איזון בלוטת התריס: אגוזי ברזיל הם בין המזונות העשירים ביותר בסלניום, המסייע בשמירה על תפקודה התקין של בלוטת התריס. סלניום משמש כזרז בייצור הורמון בלוטת התריס, לכן צריכה קבועה של אגוזי ברזיל מסייעת בשיפור רמת ההורמון בקרב חולים הסובלים מרמות נמוכות של ההורמון.

בעלי סגולות אנטי-סרטניות: מחקרים הראו כי אגוזי ברזיל עשויים לסייע במניעת התפשטות סרטן, הודות לתכולת הסלניום והחומצה האלגית הגבוהה שבהם. הם מעצימים את השפעת נוגדי החמצון, אשר בתורם עשויים לסייע בעיכוב  צמיחת התאים ובמניעת היווצרותם של גידולים ממאירים.

שומרים על בריאות הלב: אגוזי ברזיל מהווים מקור עשיר לסידן, אשלגן ומגנזיום המסייעים בוויסות לחץ הדם. השומנים הבלתי רוויים באגוזים מסייעים בהעלאת רמת ה-HDL (הכולסטרול הטוב), ובכך מסייעים בהפחתת הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי.

טיפ תזונתי: מומלץ לצרוך 3-2 אגוזי ברזיל מדי יום.

צילום pixabay
צילום pixabay

תמרים

מעדן עשיר בברזל ומזין , מתאים כקינוח או כחטיף.

עשירים בברזל: תמרים הם מקור מצוין לברזל, לכן הם יעילים במיוחד עבור אלה הסובלים מאנמיה. אם אתם מרגישים שאתם סובלים מתסמיני אנמיה, הוסיפו תמרים לתפריט היומי שלכם.

תמריץ אנרגיה: בהיותם עשירים בסוכרים טבעיים דוגמת גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז, תמרים מספקים תמריץ מידי של אנרגיה, לכן הם נפלאים לשבירת צום.
משפרים את תהליכי העיכול: תכולת הסיבים בתמרים משפרת את תהליכי העיכול, ומסייעת בהקלה על עצירות. תמרים בשלים עשירים גם באשלגן, שהוכח ביכולתו להקל על שלשול.

טיפ תזונתי: אכלו 3-2 תמרים אחר הצהריים, או בכל פעם שאתם זקוקים לתמריץ אנרגיה מידי.

צילום pixabay
צילום pixabay

משמשים

הגרסה המיובשת של הפרי הכתום, עשירה בנוגדי חמצון וטובה גם לעורכם. המשמשים עשירים בוויטמין A, שעשוי לסייע בשיפור הראייה. בנוסף, הם מסייעים גם בחיזוק המערכת החיסונית.

שומרים על בריאות העיניים: בשל תכולת הפרו-וויטמין A והבטא-קרוטן הגבוהה שבהם, משמשים יבשים ידועים ביכולתם לסייע במניעת נזק לראייה, הקשור לגיל אצל אנשים מבוגרים. בנוסף, הם מסייעים בחיזוק עצבי הראייה.

עשירים בנוגדי חמצון וברזל: משמשים מכילים רמה גבוהה במיוחד של נוגדי חמצון, המסייעים במלחמה בהשפעות השליליות של הרדיקלים החופשיים. הם שופעים סגולות אנטי-סרטניות, ומסייעים בעיכוב התפשטות גידולים סרטניים. משמשים מהווים מקור מצוין לברזל, לכן צריכה קבועה מסייעת במניעת התפתחות אנמיה.

שומרים על בריאות העור והעצמות: משמשים מסייעים בשמירה על עצמות בריאות, בשל תכולת הסידן והאשלגן הגבוהה שבהם. סידן נדרש ליצירת והתפתחות העצם, ואילו אשלגן מסייע בספיגת הסידן ובהפרשתו מהגוף. נוכחותם של נוגדי חמצון וויטמין C, מסייעת בצמצום הקמטים והקמטוטים ומעניקה לעור מראה חלק. הם גם מאפשרים התחדשות תאים מהירה יותר, הנדרשת להחלפת תאי העור המתים.

טיפ תזונתי: שלבו משמשים בתפריט היומי שלכם; הוסיפו אותם לדגני הבוקר או לשייק שלכם.

טיפים נוספים באתר חברת הרבלייף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר