הסוס הלבן מבר גיורא

בסמוך לתחרות אשכול הזהב 2008, סיפר לדני רובין אחד ממכריו כי ביקר ביקב סוסון ים ונחשף שם ליין לבן חדש ביקב; אותו הגדיר מהיינות הלבנים היותר טובים אותם לגם בישראל

בסמוך לתחרות אשכול הזהב 2008, סיפר לי אחד ממכריי כי ביקר ביקב סוסון ים ונחשף שם ליין לבן חדש; אותו הגדיר מהיינות הלבנים היותר טובים אותם לגם בישראל.

נסעתי בבוקר חול המועד לבקר את זאב דוניה ביקב סוסון ים במושב בר-גיורא יחד עם חבריי. ניצלתי את ההזדמנות לבקש מזאב לטעום מהיין הלבן שלו; יין שלרבים מכם יהווה הפתעה לא קטנה.
זהו היין הלבן הראשון שמייצר יקב סוסון ים, וההתחלה מסמנת כנראה את מגמת הבאות.

העובדה שזאב דוניה בחר להתמודד עם שנין בלאן – זן לא הכי מוכר של ענבים לבנים, ושאינו מסורתי כמו השרדונה או הסוביניון בלאן, מזכירה התמודדויות קודמות של היינן עם זן כמו הזינפנדל, שהיה קשה לגידול והפך כל כך מזוהה עם זאב דוניה ויקב סוסון ים.

מכ- 2,500 עד לכ- 700 ק"ג לדונם
זאב יודע לספר שהעבודה לייצר יין לבן קשה בהרבה מאשר לייצר יין אדום; קל וחומר שמדובר ביין הלבן הראשון של היקב, ובזן שיקבים רבים בארץ טרם התנסו בו.

במושבה גדרה, בכרם של ברוך לנגר, מצא זאב כרם של ענבי שנין בלאן (Chenin Blanc), או בשמם הצרפתי האחר pinot de loire – כרם בן 32 שנה, כרם שביקש התייחסות שדרשה ממנו דילול מסיבי על מנת להגיע לאיכויות פרי, והכורם והיינן השלימו איש את רעהו בקונספט הזה.
בכדי לסבר את האוזן, על מנת להגיע לאיכויות שדרש זאב מהענבים, נדרש הכורם לבצע דילול מסיבי מכ- 2,500 ק"ג לדונם עד לכ- 700 ק"ג לדונם.

כשתי חביות מסתתרות אצל זאב במקום מיוחד שהכין לקראתן, והן ימלאו עבורכם כ- 600 בקבוקים בלבד. תחילת הביקבוק מיועדת לקראת סוף חודש זה, וכחודשיים נוספים של התמתנות יין בבקבוקים יידרשו עד להשקתו לקראת חודש יוני שנה זו.

רשמים מטעימת חבית:
זהו יין יבש אך פירותי, עם עושר בטעמים מאפייני זן: טעימת החבית מסמנת את הבאות. לטעמי, הנחת העבודה היא שלפנינו אחד היינות הלבנים היותר מעניינים והיותר טעימים שתלגמו בתקופה הקרובה, ותגידו גם לנשים שלכם ששווה להן לחכות.

היין מורכב מ- 100% ענבי שנין בלאן; אולי בעצם לא בדיוק 100%, מאחר ולטופינג של החביות הוסיף זאב נגיעות אפסיות של שרדונה.
צבעו גוון קש זהוב בהיר. גוף היין בינוני עד מלא, עם איזון מצוין בין פירות טרופיים בכיוון אננס, לבין פרי הדר לכיוון פרי החבוש.
היין עצמו מעודן, מורכב ופירותי מאוד. נגיעות של מלון עם דבשיות קלה ופרחוניות ברקע, והזכיר לי עלה של לימון שקוטפים מהעץ וממוללים ביד.
בתחושות מעט גיריות ומינרליות, עם מתיקות קלה ומדומה על הלשון.

השהות במשך כשמונה חודשים בחביות העניקה ליין קצת חמאתיות וקצת וניל מהחבית. חמיצותו טובה, תורמת ומאוזנת, לקראת סיומת עדינה ואלגנטית המזכירה אפרסק לבן מריר קלות ומתובלן קלות. חומציותו של השנין בלאן של סוסון ים תתאים באופן מושלם למאכלי ים, בעיקר לצדפות עשויות היטב עם הרבה שום וחמאה, ומכאן לפירות ים ודגים ולמנות ראשונות. את היין מומלץ לשתות מקורר.

65 ₪ לבקבוק בקנייה עתידית לרכישה של שישה בקבוקים ומעלה תשלמו עכשיו עבור היין.
אל תשכחו היכן קראתם לראשונה על הסוס הלבן עליו רוכב זאב דוניה, ואל תתפלאו אם כמה חודשים קדימה תשמעו את המשפט "אין ואזל", או "המחיר 89 ₪ כי נשארו לי הבקבוקים האחרונים"…


יקב סוסון ים
מושב בר-גיורא
טל. 02-5709834
[email protected]



(צילום: דני רובין)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר