הסכנות בארוחות החג

חגים מביאים איתם שמחה וחופש, וגם אוכל טעים, בכמויות. מה הסיכונים בארוחות החג? אלו חולים צריכים להיזהר במיוחד?

חגים מביאים איתם שמחה וחופש, וגם אוכל טעים, בכמויות. מה הסיכונים בארוחות החג? אלו חולים צריכים להיזהר במיוחד?
ד"ר אולגה רז
לחלק מאיתנו כל זה יכול להיות כיף נטו, אבל לחלק לא קטן מאיתנו, ריבוי האוכל עלול להיות מעיק עד מזיק. מחלות ובעיות בריאות שונות דורשות שמירה על כללי תזונה ברורים, כי אחרת המחיר עלול להיות הרבה מעבר לכיף. לא בכדי חדרי המיון בבתי החולים מתמלאים בערבי החגים. עשו את החשבון שלכם מה עדיף לכם – אף אחד לא יעשה את זה במקומכם. מטרת מאמר זה היא לתת לכם את הנתונים הדרושים להחלטה מושכלת.

בעיות שינה
בעיות שינה, כמו שינה לא שקטה, נחירות ותסמונת דום נשימה (הבאה לביטוי בהפסקות נשימה קצרצרות בזמן השינה), מתפתחות במקרים רבים אצל אנשים שסובלים מעודף משקל והצטברות שומן בבטן העליונה (כרס), לעתים קרובות אצל אלה שאוכלים הרבה בכלל ובמיוחד לפני השינה. אך גם אלה המעדיפים להפסיק לאכול בשעות מוקדמות כמו 6-7 בערב, עלולים לסבול מנדודי שינה וכאבים בקיבה אשר מסתיימים באכילה בלילה.
תסמונת דום נשימה גורמת לעייפות בשעות הבוקר ואף בכל שעות היום, ומהווה גורם סיכון בריאותי למחלות לב/דום לב/שבץ מוחי.
אחת הדרכים הידועות והיעילות ביותר לשפר את השינה, להקטין את עוצמת הנחירות ולצמצם את מספר הפסקות הנשימה, היא לרדת במשקל ובעיקר לצמצם את הכרס. בנוסף, לאנשים אלה חשוב לאכול כשעה – שעה וחצי לפני השינה ארוחה קטנה המכילה בעיקר פחמימות מורכבות (קרקר, לחם, יוגורט או חלב עם 2-3 כפות ברנפלייקס ללא סוכר, וכו').

סעודות חגיגיות לא ממש מתאימות לשיפור המצב, וההפך הוא הנכון – אחרי ארוחות כאלה אותם האנשים שסובלים מבעיות שינה ותסמונת דום נשימה, מרגישים פחות טוב, קשה להם להירדם, כבד להם, הם מתעוררים בלילה ומספר הפסקות הנשימה הולך וגדל, מה שגורם להם לעייפות עוד יותר גדולה בבוקר.
התמלאות באוכל ובשתייה תגרום להידרדרות מצב השינה שלהם. כדאי לאכול אוכל פחות שמן, מנות יותר קטנות, גם אם מחליטים בסוף על עוגה, אז לא עם קרמים וקצפות, אלא משהו יותר צנוע ופרוסה קטנה בלבד.
קשה? אולי יותר קשה לסבול מכובד, מעייפות ומשינה לא איכותית.

עצתי לאנשים אלה: לצמצם את כמות האוכל הכללית בסעודה, עם כל הקשיים שקשורים בזה, לאכול לאט, לטעום מכל דבר קצת, לחכות בין מנה למנה, להמתין כמה שעות לפני השינה. ההמתנה צריכה להיות קלה ונעימה – ספר טוב, לעשות משהו בבית, וכו', כלומר לעשות דברים שימנעו הירדמות. שקיעה בטלוויזיה יכולה להרדים בקלות, לא כדאי.

חולי לב
אחת המחלות הנפוצות בימינו בקרב נשים וגברים, היא מחלת לב וכלי דם, המתפתחת בדרך כלל לאט במשך עשרות שנים, והניצנים שלה – הצרויות הראשוניות בכלי הדם – מתחילות כבר בגילאי העשרה.
אחד הגורמים העוצמתיים ביותר בהתפתחות המחלה הוא האוכל שאנו אוכלים, אשר מעודד רמות גבוהות של כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר בדם, עליה בלחץ הדם, התפתחות דלקת כרונית ועוד – כל אותם גורמי סיכון שבסופו של דבר מובילים להתפתחות המחלה. לכן, הבחירה הנכונה של המזון בכלל ובחגים בפרט חשובה לשמירה על הבריאות.

מה במזון גורם לבעיות אלה? שומן מן החי (בשר שמן, חמאה, שמנת, קצפות, גם פרווה, וכדומה) מעלה את רמת הכולסטרול. סוכרים (כל מה שמכיל סוכר, לבן או חום, פירות, דבש, מיצים וכדומה) מעלים את רמת הטריגליצרידים והסוכר. מלח מעלה את לחץ הדם. תארו לכם מה עושה ארוחת חג דשנה ועשירה בכל אלה גם יחד.

לכן כדאי לאכול אוכל קליל יותר, שמן פחות, בלי הרבה המתקה, והעיקר לא הרבה. ארוחה דשנה עלולה להכביד ולגרום לכאבים בחזה, ישנוניות מדאיגה ואפאתיות, ובמלים אחרות, לעורר חשש שמדובר באירוע לבבי. כדאי לאכול מעט, לאט, במנות קטנות, לא להגזים באוכל מתוק ושמן, לשתות נוזלים שאין בהם סוכר (מים ומשקאות דייאט), ולא להגזים באלכוהול.

צרבת
כל מי שסבל אי פעם מצרבת, יודע מה עושה ארוחה גדולה לתופעה כואבת זו . ארוחות החג הן הסיבה ה"אידיאלית" להתקף של צרבת, גם אם תיקחו לפני הארוחה כדור למניעה.
צרבת היא צרה צרורה בפני עצמה, עם הכאב והשריפה בושט, והזיעה הקרה והחולשה. כל הסימפטומים הללו דומים לסימפטומים של התקף לב, כך שבין הפוקדים את חדרי המיון בליל החג, ישנם רבים שחווים את הצרבת במלוא העוצמה.
מה לעשות? לאכול לאט, מעט, בטעימות ולא במנות, לא לשתות מתוק ומוגז, להמעיט באלכוהול, לקום מדי פעם מהשולחן ולהסתובב בחדר.

"סתם" עודף משקל
לארוחת חג באים גם רזים יותר וגם רזים פחות. כולם יושבים יחד. הרזים אוכלים מה שבא להם, וגם הלא רזים אוכלים מה שבא להם – אבל סובלים מרגשות אשם במהלך הארוחה וגם אחריה.
רבים מהלא רזים חושבים שאם כבר אוכלים אז כדאי ליהנות, ואת הדיאטה אפשר להמשיך גם מחר. אבל אפשר גם אחרת.

אם אתם מארחים, הפעם הכינו אוכל עם פחות שומן, עם פחות סוכר, ובכלל תכינו פחות מנות, הרי אף אחד לא ממש רעב.
הימנעו מלשים על השולחן משקאות ממותקים בסוכר וגם מיצים טבעיים, רק מים אמיתיים (לא מים בטעמים, הרי כל 500 מ"ל של המים האלה מכילים כ-4 כפיות סוכר), או משקאות דייאט למי שבכל זאת אוהב שתייה עם טעם. אל תרבו במשקאות אלכוהוליים.

לעומת זאת, כדאי מאוד להכין כמה שיותר מנות העשויות מירקות מכל סוג, גם בסלטים, בתבשילים ובאנטיפסטי, וגם בפשטידות רזות בלי הרבה שומן ועם תוספת מינימלית של קמח או פירורים. תתפלאו לראות כמה מנות אלה יזכו להצלחה אצל האורחים – הרי גם הם בדיאטה.
העדיפו עוף, דגים והודו, או נתחים רזים של בקר (סינטה, שייטל או פילה) על בקר שמן או כבש. הכינו תוספת אחת, זה ממש יספיק, רצוי אורז בסמטי או בטטה. הפעם אל תתנו תפוחי אדמה – המדד הגליקמי שלהם גבוה, ובנוסף הם סופגים המון שמן.
אל תבשלו לפתן מיושן ומיותר. מנה אחרונה קלילה יכולה להיות מאוד טעימה, ובכל זאת דיאטטית.
רצוי מאוד שזאת לא תהיה עוגה עם קצפות, אלא משהו יותר צנוע או גלידה, אבל מה שחשוב הוא להסתפק בפרוסה אחת בלבד. אם קשה – קומו מהשולחן ושבו בסלון.

אם אתם מתארחים, אני מציעה שתביאו אתכם כמה מנות של ירקות – גם תעזרו למארחים וגם כולם ייהנו, כולל אתם. ולא לשכוח שמדי פעם מותר לאכול יותר ו/או מאכלים לא בדיוק דיאטטיים.

אם זה אירוע חד פעמי שום אסון לא יקרה, מחר יום חדש, תמשיכו את האוכל הרגיל. אל תעשו קיזוזים, זה לא עובד, תעשו יותר פעילות גופנית, הרי יש לכם 4 ימי חופשה.
מה ששובר אותנו בדרך כלל זה לא ארוחה אחת גדולה, אלא רגשי האשם שגורמים לנו להתפרק ולאכול ארוחות גדולות כל יום וכל הימים. הרי בסופו של דבר אנו משמינים ביום יום שלנו ולאו דווקא בחגים.
עשו את החשבון שלכם – אוכל טעים נמצא שניות בפה, שעתיים בקיבה, ושנים על הישבן.

ד"ר אולגה רז, ,PhD, RD – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל-אביב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר