הרי גליל – יקב בלתי רגיל

יקב הרי גליל מוכר כיום 700,000 בקבוקים בשנה. ההשראה לייצור היין המשובח של היקב מגיעה משמיים כחולים, נוף פראי, מסורת וקידמה, המשלבים טכנולוגיה מודרנית עם אזור מושלם לגידול ענבי יין איכותיים, טמפרטורה טובה, אדמה, ומשקעים משפיעים על ענבי היין

הנוף הגלילי המשגע הנפרש לנגד העין, משלב כרמים, שורות ארוכות של גפנים ומטעי קיווי, על רקע מדרונות הרי הגליל. ירוק ושמש עצים ועלווה ירוקה.
כאן, באטרקציה תיירותית המשתלבת עם הקהילה הסביבה והאזור היפהפה הבתולי והשקט, במבנה מרשים ביופיו הממוקם בסמוך לשער הכניסה לקיבוץ יראון, נבנה יקב הרי גליל.
בניין היקב רחוק מלהראות כמבנה אזור תעשייה אפרפר ומשעמם, והוא עוצב ויזואלית בשילוב עצים המזכירים את עץ החביות, עם טיפה של חדשנות שנועדה בעיקרה לתת במה לכרמים.
על מבנה היקב אחראי משרד אדריכלים מתל-אביב שאחד מבעליו הוא האדריכל גיל ועדיה, אחיו של מיכה ועדיה היינן.
מנכ"ל היקב היא רונית בדלר ומנהלת השיווק היא כרמית אהרנרייך.

ליקב הרי גליל חמישה כרמים בעלי מאפיינים טופוגרפיים ואקלימיים שונים, כולם בהרי הגליל העליון. מבחר זה מאפשר ליקב להרכיב מגוון שילובים, מתוך פסיפס רחב של ענבים. 90% מהגפנים הן זנים של ענבים אדומים: קברנה סוביניון, מרלו, פינו נואר, סירה וסנג'ובזה. היתר לבנים: שרדונה וסוביניון בלאן. ענבים נוספים מגיעים גם מכרמי הקיבוצים יפתח ומלכיה, וכן ממושב מירון וממשגב עם – הכרם הצפוני ביותר בישראל.
ליקב כרמים וגם נטיעות חדשות הכוללים ענבי קברנה סוביניון, מרלו, סירה, פטיט וורדו, ברברה וויונייה, ובעתיד גם קברנה פרנק.

עבודת יקב הרי גליל שזורה עם יקבי רמת הגולן, שאף מחזיקים בשני שליש מהבעלות על היקב, מול שליש בבעלות קיבוץ יראון.
אולם הידע הוא של יינן היקב בהווה, שנרכש מהעבודה ביקבי רמת הגולן של היינן מיכה ועדיה, שכיהן בשבע השנים האחרונות כיינן ביקבי רמת הגולן. ועדיה תואר ראשון בפקולטה לחקלאות ברחובות, ותואר שני בלימודי ייננות של אוניברסיטת דייויס בקליפורניה.

בידול מקצועי – שיתוף שיווקי
היקב מבודל מקצועית מיקבי רמת הגולן. אכן התשתית המקצועית של היינן הייתה ונשארה משם, אך ההחלטות המקצועיות והקשר עם הכורמים – כל אלה מתקבלים מכאן, תוך מתן יד חופשית למיכה לעשות את מה שהוא מבין וגם יודע לעשות מצוין.
מאידך, מערכות השיווק, המכירות וההפצה משותפות עם יקבי רמת הגולן. כרמית, מנהלת השיווק של יקב הרי גליל נמצאת בקשר עם סוכני המכירה וההפצה המשותפים ליקבי רמת הגולן וליקב הרי גליל, ופלטפורמת השיווק של הסוכן בשטח הנה מעניינת ופועלת נכון ובמשותף לשני היקבים הגדולים.

יינות יקב הרי גליל מיוצרים בחלקם ללא מגע חבית, וזאת כחלק מאסטרטגיה שיווקית וניהולית שמאמינה שצריך ליצור חיבור בין צרכי הלקוח ומגמות בשוק היין העולמי. גישה זו מאפשרת לתת לצרכן ליהנות מיין באיכות טובה וגבוהה; יין שיהיה שתי, נגיש וזמין גם ללא שהות בחבית. עובדה שכזו מאפשרת ליקב למתג את היין בקבוצת מחיר אטרקטיבית עבור צרכן הקצה, והיקב שקובע את מחירו של היין הופך את המוצר לחלק מתרבות שתייה יום-יומית, זולה ונגישה.

טעם הגליל
אומר מיכה ועדיה היינן: "התפיסה שלנו היא לוקאלית. אנו מחפשים את המאפיינים של הטעם של הגליל. בין הכרמים שלנו יש שונות, אך יש גם מכנה משווה לכולם".
מיכה, שהחליף לפני כחצי שנה את גבי סדן, היינן הקודם שהביא עמו ליקב את הצד המקצועי ואת תפיסת עולמו בייצור יין, ממשיך את הקו של קודמו, אבל מנסה להגדיר את התפיסה מחדש מבחינת איכות ומוצרים חדשים, שהם תוצאה של נטיעות.

ממשיך ואומר מיכה: "את תפיסת העולם של היקב לא נשנה. אנו חושבים שמי שקיבל החלטות לפני, עשה זאת היטב. אנחנו רוצים להעמיק את החיבור לכרמים. כבעל מקצוע אני רואה ומוצא את עצמי מאאד מחובר לכרמים; הן בצד הוויזואלי שלהם שהנו מאוד חשוב בעיני גם לציבור המבקרים, והן בצד המקצועי ובתוצרת הפרי.
אנו מחפשים לתת ביין משהו ייחודי לנו, שיהיה מעניין. האזור הנפלא הזה של הרי גליל הוא אזור מדליק. לפיכך יש לתת לכך ביטוי גם בטעם, ואנו כאן ביקב מנסים להביא את הטעם הזה ליין ולתת לו במה יפה. בהיבט השיווקי, ההחלטות המתקבלות ביקב הן החלטות שנקבעות על פי מה שהיין יודע לעשות".

"היקב שנבנה בשנת 2002 נבנה בתפיסה מודרנית, הן בהיבט העיצוב והן בפרקטיות ובטכנולוגיה הכי מתקדמת ומודרנית של תעשיית היין. השתמשנו עם מה שאנו יודעים לעשות ביקבי רמת הגולן, אבל את עיקר ההשקעה ביקב הרי גליל אנו ממקדים דווקא בכרמים".


ייצור קרוב לכרמים
אולם הייצור של יקב הרי גליל נמצא במבנה נמוך ממשטח קבלת הענבים, אליו מגיעות המשאיות עמוסות בטונות של ענבים – מרחק נסיעה קצר מהכרמים.
באולם היקב מיכלי דודי נירוסטה, מ-1,000 ליטר תכולה ועד למיכלים עצומים בגודל 60,000 ליטר. העובדה שאולם היקב נמוך ממשטח הקבלה מפשטת את הלחץ בצינורות, ומאפשרת להשיג מיצוי הרבה יותר גבוה של הפרי. יש כאן שימוש בגרביטציה מהמיכלים אל המסחטה; פעולה ששוב מפשטת את ההליך כולו במהירות וביעילות – עובדה שבאה ללמד כיצד אולם ייצור כה גדול וכה רחב ידיים ועתיר מיכון ודוודים, מתופעל כולו עם סך הכל חמישה אנשים בשעת הבציר, ושלושה אנשים על פני כל השנה.

ליבת המכירות של יקב הרי גליל הם היינות הצעירים. ולאזור הנמצא תחת צל ביטחוני, אסטרטגיה עסקית נכונה זיהתה כי הגליל מהווה פוטנציאל מצוין לאזורי גידול של יין איכותי.
ביקב רוצים להתפתח ולגדול ולא מסתפקים במה שיש. הנטיעות החדשות מעמידות יחדיו 14 זני ענבים על פני כ-900 דונם כרמים, מהם יופקו כמיליון בקבוקי יין, כאשר שאיפת היקב להגיע למיליון וחצי בקבוקים.

לראשונה השנה נבצרו ענבי ויונייה, ברברה ופטיט וורדו, כחלק מתהליך לימודי ביקב של זני ענבים שיתנו מוצרים מעניינים אשר יתאימו לטופוגרפיה המקומית, עם המון מחשבה על צרכן היין – הן בארץ והן בחו"ל – ומיועדים בעתיד למוצרים יותר מורכבים של בלנד, אותם מתכנן היקב שמנסה ללמוד בתוך תהליך התייחסות למגמות ולימוד הלקוחות ע"י חתך מאפיין של צרכני היין.
הנתונים הנאספים על בסיס זה בחקר השוק שמבוצע, יראו האם ניתן לצאת לדברים חדשים, והאם היקב נמצא בכיוון הנכון.

700,000 בקבוקים מוכר היקב כיום. ההשראה לייצור היין המשובח של היקב מגיעה משמיים כחולים, נוף פראי, מסורת וקידמה, המשלבים טכנולוגיה מודרנית עם אזור מושלם לגידול ענבי יין איכותיים, טמפרטורה טובה, אדמה, ומשקעים משפיעים על ענבי היין. ומכאן התוצאה של יין הרמוני, עשיר ומורכב, עם נגיעה של יינן מוכשר שמחברת בין החומר – המה, והאיך – הרוח, עם תפיסת עולמו ונשמתו של היינן.

טעימת יינות הרי גליל
בביקור המקצועי, המהנה והמרשים ביקב, טעמתי אחדים מיינות הרי גליל.
שרדונה 2006 – היין נמצא עדיין בחביות. הוא שהה בהן כ-4 חודשים. עוד כשבועיים הוא יעורבב, ואז יחליטו ביקב למה לייעד אותו. היין שטעמתי היה מעט מעקצץ בפה מתהליך סוף התסיסה. עץ מורגש, צבע יפה ארומה של קפה ברקע. טאנינים רכים ומלטפים.
שרדונה 2005 – מינרלי, לימוני קרמי. 40% היה בחביות, היתר במיכלי הנירוסטה; מה שהעניק לארומה ולטעם היין פרחוניות. את יינות השרדונה של היקב תוכלו לרכוש ב- 37 ₪.
שיראז קברנה 2003 – יין פירותי, מעט טאניני ואגרסיבי, זמין מאד, ברור בטעמיו, צד העץ מודגש יותר. היין נעים בפה, לא עמוק מדי, לא מורכב. יתאים להרבה סוגי אוכל, יין של פסטה, יתאים מצוין על יד המנגל לבשר שעושן על הגחלים.
שיראז קברנה 2004 – כבר ניתן לזהות קפיצת מדרגה מקודמו ה- 2003. היין הזה פחות מתיימר. פירותיות מורגשת, אך לא כזו המשתלטת. הטאנינים רכים יותר. ניתן בהחלט לחוש בטעם את האבולוציה שהיין עבר בשנתון.
שיראז קברנה 2005 – זהו יין שאך עורבב לפני שבועיים. הוא מכיל 50% קברנה ו- 50% שיראז. היין עדיין צעיר וסגור. בפה הוא יותר מלא, יותר פירותיות, יותר עוצמות, יותר משחק באיזונים. עוצמת צבע חזקה. לטעמי היין מוצלח מאד. היין יבוקבק בתחילת ינואר וייצא לשוק בקיץ. יש למה לצפות, ובקבוצת מחיר של 57 ₪ תקבלו תמורה יותר מאשר מצוינת לכספכם.

טעימה ורטיקלית של יינות יראון – סדרת היקב המובילה
יראון 2000 – עשוי 60% קברנה ו- 40% מרלו. זהו יין מתיישן בעל עוצמות. היין עדיין במיטבו, חי ובועט. המנטה בפה מורגשת כמו משחת שיניים טובה ורעננה, עם נימה של אקליפטוס ברקע. היין אינטנסיבי ומרוכז, בעל גוף מלא. חפשו אותו ותקנו אותו. זה כדאי ושווה – מסתבר כי השנים עשו לו רק טוב.
יראון 2001 – ין המורכב מ- 78% קברנה ו- 22% מרלו. פחות עפיץ מה-2000. יותר אלגנטי, רך, פחות מרשים מקודמו – יותר מזכיר יינות צרפתיים מעודנים בעוצמות. זהו יין אותו ניתן להגדיר מתוחכם ורגוע. הסיומת ארוכה.
יראון 2002 – קפיצת צבע רצינית מקודמו ה- 2001. מתחיל להידמות ל- 2000. עשוי 54% קברנה ו- 46% מרלו. היין שטעמתי היה עדיין צעיר וסגור.
יראון 2003 – עשוי מ- 7% סירה, 32% מרלו, השאר קברנה. הוספת הסירה לבלנד מעלה תהייה מה חיפש כאן היינן. התשובה שקיבלתי הייתה: עידון, ברק, תיבול. אבל הסירה, לדעתי, לקחה את היין למקום אחר. זה לא שהיין לא טוב, נהפוך הוא הנכון. הוא אפילו מעניין. אלא שזה יראון מעט אחר.
יראון 2004 – בוקבק לא מזמן. מכיל עדיין סירה, אך במינון קטן יותר של 3%. נמתין לו שיתפתח ויוסיף להתיישן בבקבוקים.
פטיט וורדו 2006 – טעימת ניסיון מתוך חבית של יין המהווה עדיין חלק מתהליך הלימוד של היקב בזנים החדשים. 8-9 חביות מהפטיט וורדו נמצאות ביקב, ומשמשות לערבובי בלנד. היין שטעמתי היה צעיר והזכיר פירות יבשים, דבלים, וטבק. ביקב עדיין לא נעולים על התוצר המוגמר, אך ככל שהיין יתפתח וישתבח, לא ימנעו ממי שירצה לקבל אותו כמוצר העומד בזכות עצמו.

מרכז המבקרים – שווה כל רגע
ביקב הרי גליל יש מרכז מבקרים מרשים, מודרני ורחב ידיים, הפתוח בימים א' עד ה' בשעות 09:00-16:00 במגבלות שעון קיץ וחורף, ובימי ו' בשעות 16:00 – 09:00 במגבלות שעון קיץ וחורף.
המחירים נוחים, ואפילו ניתן להגדירם זולים: למבוגר – 12 ₪, לילד מעל גיל 6, חייל או שוטר במדים – 10 ₪, לגמלאי, נכה, סטודנט – 10 ₪.
התשלום כולל סיור מודרך של כ-45 דקות בכל שעה עגולה, עם ביקור על מרפסת אולם הייצור המרשים וחדר החביות.
כאן, בחדר החביות, מגבש היין לראשונה ארומה ואופי.
בחדר החביות עולה ריח אופייני של מרתפי יין: שילוב של רטיבות וטחב מדומה, בתוספת ריח יין המגיע ממאות חביות של כ-4-5 יצרנים ידועי שם כמו רדו מצרפת או גמבה מאיטליה.
חלקן העיקרי עשויות עץ צרפתי, ושליש עץ אמריקאי המשמש בעיקר לשיראז קברנה.
בהמשך הסיור תוכלו לצפות בסרט תדמית באולם ההקרנה, להשתתף בטעימת יין ולצאת עם כוס מתנה. בחנות מרכז המבקרים תוכלו לרכוש ממבחר יינות היקב.
הביקור יזמן לבאים חוויה מיוחדת. 12,000 איש בשנה פוקדים את המרכז. וכאזור שלא כל כך מתוייר, אלו המגיעים לכאן באים במיוחד. האמינו לי כי זה יהיה שווה עבורכם כל רגע.

יקב הרי גליל
טלפון מרכז מבקרים: 04-6868748


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר