השבוע בענף היין 115: בין עד לא ידע לעשר המכות – טעימה עיוורת של יינות רשתות שיווק וכוס בירה לחיים גורי

האם היין שנמכר בסופרים שווה קנייה ולגימה? קנינו, טעמנו, וגם הופתענו. יקבים ישראלים במדריך תיירות צרפתי. חיים גורי כתב לא רק את באב אל וואד, ולקינוח 'עוללות' – מדור חדש

1: הטעימה העיוורת של יינות הסופר

פסח זה החג של היקבים בארץ. מכירות היין הישראלי עולות  במאות אחוזים, אין יקב גדול או בינוני שלא עושה מבצעים והנחות, ויש כאלה שממש אפילו יורדים רצפה או למרתף. אבל לא בפסח עסקינן, כי יש חג שככה מתחת לרדאר טומן בחובו מחירי יין עוד יותר זולים מאלה של חג הפסח – פורים. זה החג בו המצווה להשתכר עד לא ידע, כנראה שבאמת מתורגמת לעשרות אלפי בקבוקי יין שתלמידי החכמים מחויבים לשתות ולהקיא את נשמתם ברחובות בני ברק, ירושלים  או באלעד.

רשתות השיווק כבר התחילו במכירת יין לפורים, ורשת אושר עד – המתמחה במכירה לציבור החרדי, עלתה על כולם במחירי היין הישראלי. נכון, זה יין של היקבים הגדולים ובטח ובטח היינות הכשרים, אבל אותנו סיקרן לדעת האם היקבים הפנימו שדווקא יינות אלה הם השער למכירת היינות מהסדרות הגבוהות והיקרות יותר שלהם, ולא עוד יינות זולים שאי אפשר לשתות. האם סוף סוף אפשר למצוא יינות טובים ואפילו טובים מאוד במחירים של רשתות שיווק באירופה? יין טוב במחיר של 5 יורו, 8 יורו, גג 10 יורו?

אז יצאנו וקנינו את כל היינות שמוצעים עכשיו במבצעים ברשתות השיווק. שימו לב לשנת הבציר של היינות. אלו לא יינות שעברו התיישנות כלשהי בחביות, וזה מעיד על כמויות היין שיש ליקבים במחסנים. יקב שעדיין יינותיו משנת 2014 על המדף ויקב שיינותיו משנת 2017 על המדף. במשלוח המנות ליקטנו יינות  מיקב רמת הגולן, יקב כרמל, יקב סגל,  יקב תבור, יקב רקנאטי, יקב היוצר, יקב טפרברג, יקב ציון, יקב ירושלים, יקב בנימינה, יקב עמק האלה, יקב תשבי, דלתון. כל היינות נטעמו בטעימה עיוורת על ידי חבורה שכללה את מיכאל (מימי) בן יוסף ממגזין סיגאר, שף עפר בן אור מרשת מסעדות ביירן, רותם גל נוי – מנהל מזון ומשקאות רשת מלונות פלזה, אמנון פאר – עיתונאי, אריה לביא – עיתונאי, טומי מורדו – סמנכ"ל שיווק חברת לוואצה, עודדה בנין גורן – עורכת אתר אדום או לבן, אור מיכאלי – עיתונאית.

יקב רמת הגולן: סדרת הר חרמון, סדרת גמלא, סדרת שיאון

יקב רמת הגולן הינו היקב הראשון שהפנים שהיינות היום-יומיים שלו חייבים להיות הכי טובים שאפשר. מדובר בבלנדים שנעשים במחשבה רבה. לא פעם, בטעימה עיוורת כולם מופתעים לגלות שזה סדרת הר חרמון, וגם הפעם היין הפתיע וקיבל מחיאות כפיים.

הר חרמון לבן 2016: ארומטי, חד, מינרלי, שופע טעמים מדויקים ומאוזנים. שאפו.

הר חרמון אדום 2014: בעל גוון עז, ריחות עוצמתיים של דומדמניות, שזיף מיובש ווניל. יופי של יין.

מחיר סדרת הר חרמון: 3 בקבוקים ב- 80 ₪. VFM (תל"כ – תמורה לכסף) מדהים.

גמלא סנג'ובזה 2014: שופע פירות יער ודובדבן חמוץ, פרחים לבנים, תבלינים כתושים ועשבי תיבול מיובשים. לדעתנו היין הטוב ביותר בטעימה. יין עם יכולת התיישנות לעוד כמה שנים.

גמלא פינו נואר 2016: חד, רענן, קליל מאוד. בטעימה עיוורת לא יכולנו לזהות מאפייני פינו.

גמלא שרדונה 2016: ריחות של אשכולית ולימון, מלון כתום ואננס. העץ בוקע בצורה מדויקת. עמוס טעמים נפלאים של שרדונה קליפורני קלאסי.

מחיר יינות בסדרת גמלא: 50 ₪ – VFM .מדובר ביינות בעלי יכולת התיישנות של לפחות 4-6 שנים, ובמחיר הזה שווים כל לגימה.

מוסקטו 2017: יין קינוח מבעבע קלות. ריחות טרופיים נקיים. בפה דבש, אפרסק בשל, ומתיקות מאוזנת להפליא. מחירו 27 .

שיאון אדום 2016: באף המון פטל ודובדבן חמוץ, טעמי עץ מעושן קלות. יין ארומטי קליל ומרענן. מחירו 20 . היין בשיאו כרגע והפתיע אותנו, שאפו.

לסיכום: יקב רמת הגולן מוכיח לכולם שאין מה לעשות – הוא הטוב ביותר, והוא מוכיח את זה דווקא בסדרות האלה. כולם מעריצים את קצרין או את סדרת ירדן, שם משקיעים הרבה בפרסום ושיווק, כאשר מתחת לאף הסדרות של הר חרמון, גמלא ושיאון עושות את העבודה בפרוטות. שאפו.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

יקב דלתון

דלתון כנען לבן 2016: יין חצי יבש, קל מאוד לשתייה. המון פרי טרופי יחד עם פריכות. בפה איזון טוב של מתיקות עם חמיצות של הדרים.

דלתון כנען אדום 2016: יין קליל, פירותי מאוד. לחובבי טעמי הסוכריות שמחביאות את האלכוהול.

מחיר יינות סדרת כנען  30 ₪ – VFM. יין משמח במחיר טוב.

יקב תשבי

שיראז 2016: ריחות וטעמים בשלים וריבתיים, מעט דחוסים. הפרי משתלט על החמיצות המתבקשת. 30 – VFM. יין שישמח את השותים ברמת מחיר של 25 ₪.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

יקב עמק האלה סדרת EverRed

סדרת EverRed היא מאלה שנוצרו להיות יין שולחני מובן ונגיש לחובבי יין צעירים. מהר מאוד הפך היין הזה לחביב הקהל, ויצא לשווקים במחירי מבצע שאי אפשר היה להבין אותם. לא בטוח כמה היקב הרוויח, אבל מה שבטוח שחובבי היין שטעמו את הסדרה הזו, מאוד נהנו גם מהיין וגם מהמחירים.

קברנה סוביניון 2016: יין אטום, שחור, באף המון דובדבנים שחורים ופטל, שוקולד וקפה. בפה שופע פרי מצוין ומאוד מאוזן. שאפו.

סוביניון בלאן 2016: דשא קצוץ, אשכוליות, ובקצוות גויאבה. בפה חמיצות נפלאה. סוביניון בלאן משובח.

מחיר יינות סדרת EverRed הוא 25 ₪ – VFM מעולה לחלוטין.

יקב בנימינה סדרת BIN – בין

סדרת בין היא המקבילה ליינות אוסטרלים זניים, קלילים, ובלי הרבה משחק. הפרי מדבר, ויקב בנימינה היה הראשון שיצא בגלוי עם מסע פרסום ושיווק לכך ששיין זול חייב להיות איכותי.

בין שיראז 2016: צבע סגול עמוק, ריחות נקיים, תיבול עדין, חדות וקריספיות טובה, פרי שעוטף את חלל הפה. יין מענג. מחירו 25  – VFM לחלוטין, שאפו.

בין ויונייה 2016: צבע קש צלול. חמיצות מרעננת לצד אפרסק לבן ומשמש. מתיקות של פירות לבנים לצד פירות הדר בשלים, בעיקר הקלמנטינה. לדעת כל משתתפי הטעימה העיוורת שלנו, מדובר בויונייה הטוב ביותר שיש על המדפים שטעמנו בשנה האחרונה. מחירו 25 ₪ – VFM לחלוטין. יין מהליגה של הגדולים.

יקב היוצר (ארזה)

סדרת וירטואזו 2014: צבע אדום שחור בוהק, באף ריחות מעט לא נקיים. בפה פרי דחוס, בומבסטי, לא מאוזן. מחירו 40 ₪ – VFM לא.

יקב ציון

סדרת  ארז שיראז מרלו 2013: יין שקיבל ציון גרוע ונשפך לאחר הלגימה הראשונה. מחירו 25

סדרת ארז קברנה סוביניון מרלו 2014: כאן היין עוד היה שתי, ועבר את הלגימה הראשונה. אבל דחוס, לא נקי, ולא ממש ראוי. מחירו 25 . כדאי שמישהו ביקב יחשוב שוב אם הוא רוצה את היינות האלה מוצגים על המדפים. יותר מתאימים כיינות בישול.

סדרת דולב קברנה סוביניון 2016: פה ליין היה דווקא טעם של משהו סביר. מעבדה הייתה נותנת לנו תוצאות מדויקות של רמת סוכר, ביסולפיט, כמות מים, חומרים נוספים שאפשר לגלות בבדיקות מעבדה, אבל החלטנו לא לשלוח. מחירו 18 ₪.

יקב כרמל

Private Collection שיראז 2016: ריחות נעימים ונקיים של ריבת פטל בשל, פלפל שחור וטבק. מעט ריחות מעושנים והמון תבלינים. יופי של יין. 3 בקבוקים נמכרים ב- 100 . VFM – לחלוטין כן. שיראז מרתק.

הסדרה האזורית קברנה סוביניון 2014: יין מורכב, נדיב, שמשקף את כל הטוב שצריך להיות בקברנה סוביניון. באף שכבות תוססות של פירות אדומים ושחורים, מתערבבים ברמזים של סגול, עשבי תיבול מיובשים, שוש שחור וזפת. בפה דומדמניות שחורות מקסימות וליקריץ. טאנינים רכים ונעימים. חומציות טובה שמסייעת לשאת את הפירות העסיסיים עד לסיום מענג. היינו בהלם מוחלט. מחירו 45 – VFM. זה יין שראוי למחיר גבוה יותר. שאפו על המחיר ועל מה שהכניסו לבקבוק.

יקב סגל

של סגל יין אדום יבש 2016: מחירו 14.90 . יין שלא הייתי מבשל איתו. אין לי מה להוסיף.

יקב טפרברג

סדרת מוסקטו 2016: כוללת יין מבעבע, יין לבן, ויין אדום מתוק. פה היקב פיצח את השיטה. יין למתחילים ולכאלה שנכנסים לעולם היין. יש בו הכל: כמובן מתיקות, פרי, איזון, קרירות, ופשוט הבקבוק נגמר בלי ששמים לב. טוב, קצת קשה לקום אחרי, אבל יין שעושה שמח. מחירו 25 ₪ לבקבוק – VFM. יין שרצוי שיהיה במקרר כל הזמן, לאורחים לא קרואים שאנחנו לא רוצים להבהיל אותם.

טפרברג אימפרשן קברנה סוביניון 2016: גם בקברנה הזה חיווינו משהו שונה. עולם חדש. צבע אדום עמוק. ריחות של פרי כהה, דומדמניות שחורות, ואחריהן אדמה רטובה, פטריות וסוכר קרמלי. רמזים של עשב יחד עם שוקולד כהה, זית שחור ועלי דפנה. הפה ארוך ועשיר עם טעמי הקאסיס הקלאסי. יופי של יין. מחירו 35  – VFM. גם פה זה יין ששווה הרבה יותר. שאפו.

יקב רקנאטי סדרת יסמין

יסמין לבן שרדונה סוביניון בלאן 2017: יין ארומטי מאוד. לצד טעמים טרופיים יש עשבוניות מקסימה. יין רגוע ונינוח. 12% אלכוהול – שאפו על זה. יופי של יין.

יסמין אדום קברנה מרלו 2017: המון פרי אדום, שזיפים בעיקר. תבלינים גרוסים טריים, מעט פלפל ירוק. חמיצות טובה, טאנינים רכים. עסיסי. כייף של יין. 3 בקבוקים ב- 90  – VFM לחלוטין.

יקב תבור סדרת הר

גוורצטרמינר 2017: הניחוחות די ביישנים. באף יש רק ריח של פרחים. החך יבש ומאפשר לנו ליהנות מטעמי האפרסק, מגע של תבלין יערה, רמז ליסמין, תפוז ארומטי. עונג צרוף של יין. פשוט גוורץ מדהים.

מרלו  2016: יין שופע ניחוחות אינטנסיביים של דובדבן בשל, ואחריו ניואנס של ארז, תבלינים מתוקים, קליפת תפוז ותיבת סיגר. על החך שכבות של פטל שחור ותבלינים מתובלים, מתערבבים עם אגוז מוסקט ועפרון. טאנינים מוצקים ומשולבים היטב המרחיבים את הסיום.

מחיר יינות סדרת הר 29.90 לבקבוק. יינות טובים מאוד מאוד. VFM בליגה של הגדולים יותר.

2: יקבים ישראליים במדריך התיירות הצרפתי הפופולרי  Petit Futé

רני רוגל מדווח: Petit Futé הוא המדריך הצרפתי לתייר הפיקח/ערמומי ובעל המודעות לכסף (שווה ערך למדריכי לונלי פלאנט). בלוגו שלו מככב שועל, מה שעושה אותו למתאים ביותר לתחום היין, כי הרי "שועלים קטנים מחבלים כרמים" (שיר השירים). אבל לא בזה נעסוק, אלא בכך שבחודש מאי 2017 התארחה בארץ כתבת המדריך שמכסה את האזור שלנו. ביוזמה של ספק ציוד ליקבים ביקרה האורחת במספר יקבים באזור ירושלים: קסטל, פלם, ברקן, ועמק האלה.

התוצאה: היקבים מופיעים במהדורה החדשה של המדריך. היקבים צרעה וקסטל הופיעו כבר במהדורה הקודמת. לגבי יקב קסטל היה כמובן צורך בעדכון הפרטים בהתייחס למיקומו החדש, ולפלם, ברקן ועמק האלה זו הופעת בכורה במדריך הפופולרי מאוד בצרפת. עם כל עידן האינטרנט, הרבה צרפתים מטיילים בעולם עם המהדורה הכתובה של ה- Petit Futé. הכתבת הצרפתית משוכנעת שהחשיפה במדריך תורגש היטב ביקבים אלה. לא נותר להם ולנו אלא לחכות, ולשפר את הצרפתית של אנשיהם לקראת ההסתערות הצרפתית הצפויה. מצד שני: למה כל כך מעט יקבים ישראלים במדריך הזה?

3: נרים כוס בירה לזכרו של חיים גורי

חיים גורי שהלך לעולמו בגיל 94, היה לא רק משורר מלחמה שאולי נחשב כמי שנתקע בתש"ח אך ממש לא היה כך, אלא אדם שאהב ליהנות, ואלכוהול לא היה זר לעולמו. אז לא ממש חיפשנו ולא ממש מצאנו שיר שלו על יין, אבל בספר "חיים גורי מאוחרים" ובו שירים שכתב בין השנים 1999-2002, מצאנו שיר חביב זה שנקרא "סוגי בירה", ובו מוכיח גורי את שליטתו בתחום. אז הנה השיר, ואתם מוזמנים לפתוח בקבוק בירה וללגום במהלך קריאתו:

בירה ששתית בחיי בחבורה ובטנדו ולבדי מאוד ורק היא איתי. בירה "נשר" או "גולדסטאר". וכן "מכבי", שהיא כידוע "בירה בינלאומית". חבל. אני אינני בינלאומי כמוה, גם כשאני מנסה ליטול חופשה מעצמי.

ובירה "ביטר" אנגלית שלגמתי בלונדון, לפני שנים, ליד פינחס אביבי, חברי. הוא דיבר באהבה על אנגליה ועל התיאטרון האנגלי, על השירה האנגלית ועל הכדורגל האנגלי. בחוץ נמשך הגשם הכהה על התמזה, על גשר ווטרלו ועל הארמונות האפורים. הרחק, בנמל, נשמעה נהימת הספינות בדרכן אל הים הפתוח. גם בבירה ישנו איזה כרטיס נסיעה אל מקומות אחרים.

ובירה "גינז" שאהבתי באירלנד, ארץ הירוק, הפצע והמשוררים. שמררתה אפלה ובה השאול והעדן. אתה חייב להתרגל אליה כמו אל חוץ לארץ. אחר כך אתה אחד המכורים. ובירה "לף" בירה בלגית, שניסיתי בבריסל, בבית בארוקי, ישן ומקושט, ליד אח מבוערת, בחלון הפונה אל "הכיכר הגדולה". היא דומה, חיצונית ל"גיניז" הנזכרת לעיל, אך עזה ממנה ופותחת שערים כבדים אל העולם. אשריך אם תדע מתי להיפרד ממנה, לפני שתהיה שלה.

ובירה "טובורג" שטעמתי בקופנהגן, בחלונות השלג הנמשך שעה ארוכה. היו שם גברים צעירים וגבוהים ונערות זהב ותכלת, ששרו בלדות צפוניות. לא הבנתי מילה, אך הייתי איתם במלכות ים ערפילי ואישה מחכה על החוף ותפילה.

ובירה "פילזן" שנודעה לי בפראג בשכבר הימים, בבאר ריקודים אפלולי, גדוש עשן. הייתה שם אישה צעירה, אלמונית, שרקדתי אתה. כבר אינני זוכר בעל פה את פניה, רק את רכותה וחמה וריחה. היא הניחה ראשה על כתפי כלוחמת בטנגו ההוא שסובב, לא נגמר.

עוללות

יאיר מרגלית ואסף מרגלית – אבא ובן, שתי אסכולות. צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

סופ"ש  16-17 בפברואר 10.00-16.00: טעימה חד פעמית ביקב מרגלית

לא מדובר בטעימה המסורתית של יאחר ואסף מרגלית לפני הפסח, אלא בכזו שתוקדש ביום זה בלבד ליינות החדשים של היקב: שני יינות לבנים ואדום אחד. היינות הלבנים הם בציר ראשון של יינות לבנים מהכרם החדש בזיכרון יעקב שניטע לפני 6 שנים.

אופטימה  2016 – עשוי 75% ענבי שרדונה, 25% מרגלית בלאן – ערוב של שרדונה עם זן לבן לא מוכר שהמרגליתים טיפחו בשנים האחרונות וקראו לו בשם זה. לפי אנליזות גנטיות שביצעו, כנראה זו מוטציה לבנה של קברנה פרנק, ששולבה עם שרדונה ליצירת 2,500 בקבוקי אופטימה. מחיר בקבוק 135 (המחירים הם ליום זה).

ריזלינג 2016 – 100% ענבי ריזלינג  מהטרואר הגירי בזיכרון יעקב. לפי היקב היין מאופיין בריחות של פרי הדר ופרחים, טעם מינרלי חד, בעל חמיצות גבוהה עם איזון קל מאוד של מתיקות. יוצרו ממנו 2,500 בקבוקים. מחיר בקבוק 110 .

היין האדום הוא אניגמה 2012 נאפה, אותו ייצר יאיר מרגלית בעת שהותו הארוכה בעמק נאפה שבקליפורניה לצורך עדכון ספרי לימוד הכימיה שלו. עשוי 80% קברנה סוביניון, 12% פטי וורדו, 8% קברנה פרנק. היין שהה 18 חדשים בחביות, בוקבק ונשלח לישראל. מאז 2014 היין התבגר ביקב.  יוצרו ממנו רק שתי חביות – 550 בקבוקים. נמכר כבקבוק יחיד או במארז עץ של שלושה בקבוקים.  מחיר בקבוק 600 – לא, זו לא טעות.

צילום אייל קרן
צילום אייל קרן

הסקוטית מבית ישרקו – מעמק האלה ליקב מדבר בנגב

יהואנית היינות והאלכוהול הסקוטית מבית ישרקו מקבוצת טיב טעם, מספרת שמצאה תחליף בתחום שיווק יקב ישראלי כשר. עם סיום הפעילות עם עמק האלה, הדרימה הסקוטית לנגב, וקיבלה את הזיכיון הבלעדי לשיווק יינות יקב מדבר של איציק וולף ומשפחתו. היקב ממוקם ברובע האמנים בערד, ומייצר יין מענבים הגדלים ברמת הנגב, סמוך למצפה רמון. עדי כהן, מנכ"ל ישרקו, אומר כי ישווקו 14 יינות אדומים ולבנים של יקב מדבר, והמהלך מהווה חלק מהאסטרטגיה לחזק את קטגוריית יינות הבוטיק בחברה הסקוטית, ולהציע מגוון רחב של מותגי יינות ישראליים כשרים לצד מותגים של יינות בינלאומיים.

צילום שרונה פז-בלוגולובסקי
צילום שרונה פז-בלוגולובסקי

מסע ישראלי ורוד 2017 של יקב ויתקין מאוהב

שרונה פז-בלוגולובסקי מדווחת:  רציתי לעדכן שבמסגרת שישי הרומנטי שנציין ביקב, החלטנו להציע לטעימה מוקדמת את מסע ישראלי ורוד 2017, וזה אחרי שלושה חודשים ללא ורוד…  המסע הורוד 2017  מהבציר החדש מראה עליית מדרגה ומיקוד נוסף בעוצמה הארומטית, ובאיזון המדויק בין סגנון יבש לפירותיות.  היין בעל צבע ורוד סלמון עדין, ולשמחתנו מוכן לשתייה כבר כעת. בדיוק ליום האהבה. מוזמנים להצטרף אלינו בשישי 16.2 ביקב.

יש לכם מה לספר לנו על משהו מעניין ביקב שלכם? כתבו ל״עוללות״ ב[email protected]

 

3 תגובות

  1. אני לא מסכים איתכם לגבי היינות של יקבי ציון
    יש להם יינות מצויינים- כמובן בהתאם לציפיות ברמות המחיר הללו
    אנחנו שותים מהיינות שלהם כמעט בכל סופ"ש ומאוד נהנים
    דרך אגב יש להם יין בשם ערמון שכמעט אי אפשר להשיג שהוא אחד הטובים שיש
    וגם המוסקטו המבעבע שלהם הוא טעים מאוד

  2. מדהים אחלה כתבה וביקורות על היין הדרכה מעולה לכל הרוצה לקנות יין לפני פורים ופסח נהנתי מאוד כיף לקרוא כאלה כתבות ממליץ מאוד
    תודה
    בברכת ויין ישמח לבב אנוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר