השיכר של יקב מורד – רק לא מענבים

יין הוא משקה הנוצר מהתססת ענבים. ליקר הוא משקה אלכוהולי מתובל ומומתק בסוכר. ואילו שיכר הוא משקה אלכהולי הנוצר בתהליך תסיסה של פירות או ירקות

כבר זכיתי לבקר בייקבי יין ובמבשלות שיכר.
על יקב מורד ביקנעם העושה שיכר – משקה אלכוהולי מפירות שאינם ענבים, שמעתי כבר לפני מספר שנים, אולם לראשונה הגעתי לבקר את יעקב ואתי מורד בממלכה הקטנה שהקימו על חורבות מפעל "סולתם" האגדי, בו עבד יעקב טרם הקמת היקב.

וכך מספר יעקב כשאנו מסובין סביב שיכר פסיפלורה (שעוד נציין אותו בהמשך), כיצד הגיע לארץ מעירק מולדתו ליקנעם, ובחצר ביתם אביו נטע שתילי ענבים ועשה יין מענבי הכרם הביתי. כבר בגיל 12 הכין יעקב מורד את יין הביכורים שלו, שהוגש לאורחי בר המצווה שלו, אולם בחלוף השנים עניין היין היה תחביב מוערך בקרב המשפחה והחברים בלבד.

כשהכיר יעקב את אתי דהן, בת המושבה יבנאל, הכיר גם את אביה ואת ייצור משקאות אלכוהוליים על בסיס פרי או ירק, ולא יין ענבים.
וכך גדלה משפחת מורד כשיעקב עובד במפעל הסירים והנשק סולתם, ואתי גננת. ולעת ערב היה מגיע מהעבודה ישר למרתף היין השקט לפני הכניסה הביתה.

בשנת 1999 הוקם היקב המסחרי של משפחת מורד במתחם בו שכן מפעל סולתם, שנסגר בסערה כמה שנים קודם לכן.
מספר יעקב: "כל השנים התמקדתי בעשיית שיכר, כאשר להבדיל מיין העשוי מגפן ועליו מברכים בורא פרי הגפן, השיכר הוא תוצר של התססת פרי או ירק.
הפרי מגיע אל היקב בעונת הקטיף, לרוב בשעות הבוקר. מיד מתחילים בעיבודו, כלומר הפרדת החומר המשמש לתסיסה מהקליפה או הגבעול, ובתהליך זהה לתהליך הפקת יין הפרי מרוסק ומוכנס למיכל תסיסה עם שמרים".

לאחר כשבוע התירוש נסחט ומסונן סינון ראשוני, ומועבר לתסיסה שנייה. בתסיסה זו מותסס הנוזל בלבד, ומתקבל משקה אלכוהולי עם כ-14% אלכוהול, המועבר לביקבוק ויישון.

עברנו לטעימות של מגוון מוצרי היקב, והתחלנו ב"פאר היצירה" על פי הגדרתו של יעקב מורד – שיכר רימון. הרימון זוכה לעדנה בימים אלה עקב הסגולות הבריאותיות המופלאות שנתגלו בו, התורמות לבריאות כלי הדם, והלב, ועוד. ואכן, טעמו של המשקה האדום הכהה המופק מפרי הרימון, הוא חלק, עדין ומלא, אולם ניחוח אין בו – לרימון אין ריח.

עברנו לשיכר אשכוליות, המבושם גם בסירופ קליפת האשכולית – אתר שמנוני וריחני. טעמו העדין והשמנוניות עוזרות להחלקת המשקה במורד הגרון (להבדיל ממה שקורה כאשר אוכלים אשכולית הצורבת את הגרון והחך).
שיכר מפרי התאווה – פסיפלורה, הוא אמנם תאווה לחך.

בין טעימה אחת לאחרת מספר יעקב על ביקורי אנשים מעניינים במרכז המבקרים, שלא היה מבייש אף חברה גדולה המפרסמת תוצרתה באמצעי המדיה ההמוניים.
אחד הסיפורים הוא על אשה שרכשה כמות של שיכר סירפד – אותו צמח צורב ושורט שאנו מכירים בכל גינה ישראלית. לאחר שאתי שאלה את אותה גברת לפשר הקנייה היוצאת דופן, סיפרה המבקרת על אמה, ששרדה את השואה ביערות פולין תודות לשתיית תה ואכילת תבשיל מצמח הסרפד, ולזכר אמה רוצה המבקרת לשתות מפעם לפעם את שיכר הסרפד.

סיימנו את סדרת הטעימות עם ליקר קפה בעל ארומה חזקה ביותר, וצבעו כצבע קפה שחור. ליקר שלא היה מבייש מותגים בינלאומיים כמו קלואה ועוד.

לקראת תום ביקורי ביקשתי מיעקב שיעשה לי קצת סדר בנושא סוגי המשקאות האלכוהוליים הקיימים. וכך מסביר מורד – היינן האוטודידקט של היקב ביקנעם, ועושה סדר להדיוט: "יין הוא משקה הנוצר מהתססת ענבים. ליקר הוא משקה אלכוהולי מתובל ומומתק בסוכר. ואילו שיכר הוא משקה אלכהולי הנוצר בתהליך תסיסה של פירות או ירקות."
ומה המשותף לכל שלשת סוגי המשקאות הללו? כמובן הניחוח, הצבע, ומעל לכל הטעם העשיר והארומטי, כאשר כולם יחד עובדים על חושי הראיה, הריח והטעם.


בחופשת הקיץ: סדנאות שיכר לילדים ולכל המשפחה, מבצעי הנחות וסיורים מודרכים בעולם של ניחוחות וטעמים
בחופשת הקיץ ייערכו ביקב מורד ביקנעם, סיורים וסדנאות להכנת שיכר לילדים ולהוריהם, יתקיימו מבצעי הנחות והכול באווירה ייחודית של ניחוחות וטעמים של פירות וירקות ארצנו.

היקב מציע סיור בעולם היין והשיכר הישראלי, מבט במיכלי התסיסה וסרטון מרתק בנושא. בזמן הסיור יזכו גם הילדים להסבר מעניין, ויוכלו להשתתף בחוויית הכנת היין והשיכר ואף לקחת איתם בקבוק שיכר שיכינו בעצמם במהלך הסדנה. (סדנת היין לילדים מותנית במינימום 5 ילדים, בעלות של 15 ₪ לילד).

אורחי היקב בחופשת הקיץ יהיו זכאים למבצעי הנחה, לארוחות גורמה במסעדת הבשרים "טנדוקה" הממוקמת ביקנעם, ו-15% הנחה על כל מוצרי היקב. כל המציג קופון הנחה אשר זמין להורדה גם באתר הבית של היקב: www.morad.co.il, זכאי להנחה.

מחירים:
יינות שיכר 250 מ"ל – כ-35 ₪, יינות שיכר 700 מ"ל – כ-78 ₪.
ניתן לרכוש את מגוון היינות, השיכר והליקרים במרכז המבקרים, ובאמצעות הטלפון או אתר האינטרנט של היקב.



יקב מורד
יקנעם
טל. 04-9597125
www.morad.co.il






כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר