השנה צפוי קיטון של 30% בכמות יבול האגסים

האגס מוכר כבר 4,000 שנים. פרי האגס מוזכר בשירת הומרוס ומצוי בכתבי הרומאים. תהילתו יצאה רק בימי הביניים. עם הזמן התפשט גידול האגסים ברחבי העולם, והתפתחו מינים וזנים שונים של הפרי, כיום קיימים כ- 5,000 זני אגסים בגדלים וצבעים שונים

עונת קטיף האגסים נפתחה באזור הגליל והגולן. מבית הקירור הגדול בצפון, גליל קירור של החברה לפיתוח הגליל, נמסר כי השנה צפוי יבול האגסים להגיע לכ- 22 אלף טון – כ- 30% פחות בהשוואה לשנה שעברה.

האגס מוכר כבר 4,000 שנים. פרי האגס מוזכר בשירת הומרוס ומצוי בכתבי הרומאים. תהילתו יצאה רק בימי הביניים. עם הזמן התפשט גידול האגסים ברחבי העולם, והתפתחו מינים וזנים שונים של הפרי, כיום קיימים כ- 5,000 זני אגסים בגדלים וצבעים שונים (חום, צהוב, ירוק, אדום), עם קליפות דקות ועדינות וגם עם קליפות עבות ולא אכילות.

עמוס לוין, מנכ"ל גליל קירור, אומר כי על פי הסכמי גאאט מייבאים בכל שנה כ- 2,000 טון אגסים מארה"ב ואירופה, מאחר שכמות יבול האגס הישראלי אינה גבוהה, ומיועדת לשוק המקומי בלבד ואין יצוא של אגסים.

שיווק האגסים לצרכן מתחיל מראשית עונת הקטיף בחודש יולי, כאשר חלקו של הפרי מאוסם בקירור וישווק לרשתות השיווק עד ליוני 2009.

"השיווק של האגסים והתפוחים מתאפשר לאורך השנה בסיוע שיטות קירור וטכנולוגיה מתקדמות המאפשרת שיווק הפרי באיכות גבוהה עד עשרה חודשים מיום הקטיף, תוך שמירה על ערכיו התזונתיים של הפרי" אומר עמוס לוין.

מקום הגידול העיקרי של האגסים הוא בגליל ובגולן, ושאר המטעים מצויים באזור ירושלים ובנגב. מחיר ק"ג אגסים לצרכן עומד על 6-8 ₪, וסה"כ הכנסות ענף האגסים בישראל כ- 150 מיליון ₪.

למרות מיעוט הפרי ביחס לשנים קודמות והמחסור החמור במים לחקלאות, האגסים השנה יהיו בגודל בינוני ואיכותיים: פרי חלק, יפה וגדול.
שני הזנים העיקריים בענף האגסים: ספדונה – זן שפותח בספרד, ירקרק, מצטיין בעסיסיות וחמאתיות ומוביל בשוק הישראלי. הזן השני: קוסצ'יה – מוצאו באיטליה. זן צהוב, בעל צורה מוארכת ומתוק.
זן שלישי פחות נפוץ ויוצא בתחילת הקיץ – ג'נטיל.
במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון פותח גם זן אגסים אדום, אך הוא משווק בעיקר לייצוא ובכמות מוגבלת בארץ.

רוב יבול האגסים בעולם משמש לתעשיית השימורים, למיץ, לפרי מיובש, לשיכר למשקאות חריפים, לריבות ועוד. אגס הספדונה נאכל בעיקר טרי, אך הוא מתאים גם לאפייה, לעוגות, ללפתנים ולסלטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר