השפים שמביאים טעם של הונגריה לישראל

פורום השפים ההונגריים בישראל (כן, יש פורום כזה) הכין ארוחת צהריים טיפוסית, פאר המטבח ההונגרי, במוזיאון למורשת היהדות דוברת ההונגרית בצפת, והצטרף בכך לשימור המורשת היהודית הונגרית מההיבט הקולינרי

עם הקמתה של מדינת ישראל זרמו אליה עולים ממדינות רבות, אשר הביאו איתם ערכים תרבותיים שונים ומסורות מגוונות.
במשך השנים נעשו מאמצים גדולים לקרב בין התפוצות, ולעצב חברה מגובשת בעלת תכונות חדשות בארץ ישראל.
הדור החדש של צברים אשר גדל בתרבות הישראלית, היה מנותק מהמורשת ההיסטורית של אבותיו בגולה, אם כי בשנים האחרונות מסתמנת מגמה לגשר על הפער, לשמר ולהדגיש את הערכים הייחודיים של הקהילות המרכיבות את החברה הישראלית.

היסטוריה של מעל 1000 שנים
ליהדות הונגריה, שמקורה במרכז אירופה, יש היסטוריה של מעל 1000 שנים.
מעיינותיה היצירתיים נקטעו בשואה, ולכן הדור שלנו הינו האחרון שמסוגל להציל משכחה את החותם שהשאירה קהילה זו על החברה ההונגרית, על התרבות האירופית, ועל ההיסטוריה היהודית.
קהילות משגשגות הצליחו לשמור את צורת חייהן המגובשת לאורך מאות שנים, והיוו קרקע פורייה להתפתחותה של מחשבת ישראל ושל התנועות הציוניות כאחד.

הוגי דעות, רבנים, מדענים, אמנים, מוסיקאים וספורטאים צמחו מקהילה זו. בזכותם זכתה היהדות ההונגרית להערכתם של עמים אחרים ושל היהדות העולמית.
על מנת לשמר את מורשת יהדות הונגריה, ומתוך מחויבות להנחיל לדורות הבאים את מורשתה של היהדות הדוברת הונגרית – יהודי הונגריה, טרנסילבניה, סלובקיה, רוסיה הקרפטית, באצ'קה, באנאט ובורגנלנד. הוקם המוזיאון למורשת היהדות דוברת ההונגרית בצפת.
לאחרונה התקיים במוזיאון כנס "יום הרצל" שהוקדש לפתיחת אירועי שנת השישים להקמת מדינת ישראל.

המטבח ההונגרי מהטעימים בעולם
במסגרת הפעילות המבורכת הזו הוקדש מקום גם לחלק הקולינרי, שהציג ושיחזר את פאר מאכלי המטבח ההונגרי, הנחשב לאחד המטבחים הטעימים בעולם כולו.
העיסוק לשימור המורשת ההונגרית ובכלל זה שימור מורשת המטבח ההונגרי הביאו את שף יהורם ברזל – הונגרי במקור, איך לא? – להקים את "פורום השפים ההונגריים", ולתמוך במוזיאון מההיבטים הקולינריים.

יהורם הצליח לסחוף אחריו שפים הונגריים נוספים, כשף ניקולאי שכטר ובנו, שף מרדכי בן צור, שף משה כץ, שף יוסי נוי, ואף כאלו שאינם דוברי הונגרית אך יש להם זיקה למטבח ההונגרי, כדוגמת שף רפי יפת.
יחד עם השף האורח מהשגרירות ההונגרית, רוברט מישלי, הם חברו בהתנדבות להכין ארוחת צהרים על טהרת המטבח ההונגרי, שכללה בין היתר מרק גולש הונגרי מסורתי בסירי "פּוֹיֶקֵה","קפוֹסְטָאַשְ קוֹצְקֻּה" (כרוב מאודה עם אטריות מרובעות), ועוד מטעמים שהוכנו במטבחם של השפים אורי מקייטרינג "אורי כחלון", ושי, שף "קיבוץ הגושרים", שתמכו לוגיסטית וקולינרית להצלחת הארוחה, במסגרת האירוע בו השתתפו למעלה מ- 700 אורחים.

האוכל שהזכיר את בית אמא
צוות השפים זכה לתשבחות האורחים, ואף היו כאלו שציינו שהאוכל הזכיר להם את "בית אימא", ולשפים אין מחמאה גדולה מזו.

הנהלת המוזיאון, יחד עם פורום השפים ההונגריים, החליטו על קיום ארבעה אירועים קולינריים נוספים שיערכו במסגרת אירועי שנת השישים להקמת המדינה, ולציון תרומתה של היהדות הדוברת הונגרית למדינת ישראל.
"גם זו דרך חיובית לתרום לקהילה", מציין השף משה כץ, ומזמין את השפים הישראליים להירתם ולתרום לקהילת היהדות הדוברת הונגרית בישראל.

שפים שמעוניינים להצטרף מוזמנים לפנות לשף יהורם ברזל
בטלפון 050-8579648.



שמואל מולדובן הוא מומחה לבטיחות מזון.
טל. 050-7919099, 08-9263773
www.allbiz.co.il/moldovan


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר