"התחנה" – מתחם המזון והבילוי הבא של תל אביב יוקם במנשיה

בהרצאה מעניינת שכותרתה "התפתחויות אורבניות ומתחמי מזון", שהתקיימה במסגרת כנס השוק המקצועי, שנערך בכפר המכביה רמת-גן ע"י אקספרו כנסים ותערוכות בניהול מקצועי של נתיב יועצים, גילה רן וולף, סמנכ"ל חברת "אוצר מפעלי ים", כי מרכז הבילויים ומתחם המזון הבא של תל-אביב יקום במתחם מנשיה בדרום העיר, בגבול עם יפו

בהרצאה מעניינת שכותרתה "התפתחויות אורבניות ומתחמי מזון", שהתקיימה במסגרת כנס השוק המקצועי, שנערך בכפר המכביה רמת-גן ע"י אקספרו כנסים ותערוכות בניהול מקצועי של נתיב יועצים, גילה רן וולף, סמנכ"ל חברת "אוצר מפעלי ים", כי מרכז הבילויים ומתחם המזון הבא של תל-אביב יקום במתחם מנשיה בדרום העיר, בגבול עם יפו.

מתחם מנשיה, מערבית לנוה צדק על קו המים מול מוזיאון צה"ל, היה בסיס צבאי סגור. המקום, בו הוקמה תחנת רכבת הראשונה מיפו לירושלים, שימש למחסנים של הצבא, אותם הוחלט לפנות. כל המבנים במקום מיועדים לשימור; מה שתורם לעוצמת המקום. המתחם הועבר לעירית ת"א בזיכיון ל- 10 שנים לבילוי ומסחר, ונבנה עבורו חזון בדומה לנמל ת"א.

"החוויה במנשיה תהיה תחת המיתוג "התחנה – תרבות, בילוי ופנאי" (בהמשך לתחנת הרכבת שהייתה במקום). המתחם משתרע על שטח של 20 דונם (כולל שטחי מפעל משפחת וילנד שייצרה את חומרי הבנייה מהם בנו את תל- אביב הצעירה). לא יותר 40% מהשטח יוקצו להסעדה – בתי קפה ומסעדות; בעוד 60% יוקדשו למועדונים, מוזיקה, בתי ספר, ומסחר. במקום יוקם מרכז מבקרים שידבר על ההיסטוריה של תל-אביב, כאטרקציה תיירותית.
התדמית תהיה תהייה פנייה למגוון קהלים. העבודות במקום יתחילו בעוד שלושה חודשים, כאשר הפתיחה צפויה תוך שנה וחצי.


וולף אמר כי פיתוח מתחמי מזון מוכר בעולם הגדול, במיוחד יפן ואירופה, וצובר תאוצה בתל-אביב.
מתחמים שבעבר היו בקצוות עיר מוצאים עצמם במרכז (נמל, תחנת רכבת) ומסיימים תפקידם המקורי. מתחמים כאלה מחיים מרכז עיר, מוסיפים מקומות תעסוקה, משפרים תדמית עירונית, וכמובן – תורמים מס לקופות העירייה.

סמנכ"ל "אוצר מפעלי ים" ציין כי הדרך היחידה לפרויקטים כאלה היא בשותפויות של יזמים ועירייה, ע"י מכרזי הפעלה של המתחמים האלה, כאשר חשובה ביותר יצירת תמהיל מגוון ומוקפד.

"בנמל ת"א, בו היו קרבות והרבה דברים היו תקועים מאמצע שנות ה- 60, הרעיון היה לקחת את המקום וליצור מצב של Win-Win. היה חשוב השימוש בסיפור ההיסטורי של הנמל כחלק מייחוד המקום ומיתוגו", אמר רן וולף, שהזכיר למשתתפים הרבים כי בשנות ה- 90 נכנסו לנמל מועדוני הלילה שנזרקו מאלנבי, אך יצאו בעקבות תלונות על רעש ופשע. ב- 2001 התחלפה הנהלה והושגה הבנה בין כל הגורמים שהנמל הוא נחלת הציבור, נבנה חזון להפיכת המקום למרכז תיירות ותרבות פנאי – כמו נמלי ברצלונה ואחרים.

בדברו על מאפיינים של מתחמי הסעדה, אמר וולף כי יש נמלים כמו ביוון ותורכיה, עם 100 מסעדות דגים. "בנמל ת"א הכיוון להביא מגוון מסעדות ובתי קפה, כולל מסעדה כשרה. הנגישות קלה וכך החניה. מי שלא החליטו מראש איפה לאכול, מסתובבים במתחם ומוצאים".

וולף ציין כי חשוב החיבור לסיפור המקום, וכן תמהיל שימושים רחב. "בנמל ת"א מגוון גורמים ושימושים (רדיו ת"א, הבצפר, וכו') מעבר למסעדנות ומסחר, והוא נבנה למגוון מבקרים במהלך היום.
חלק מהיתרונות הם: שיווק ופרסום משותף; שעות פתיחה, סגירה וקבלת סחורה; ניקיון ותחזוקה ברמה גבוהה ואחידה; אינטרנט אלחוטי; השתלבות במיתוג המתחם: לבוש, שם, שילוט הכוונה, מוצרים, אסתטיקה, ואתיקה של עובדים.

בתכנון מתחם מנשיה בודקים היזמים קונספט של מרכזי קניות גדולים ביפן, שם בדיקת איכות המסעדה: טיב אוכל, שירות וכו', הנה חלק מהחוזה. "מסעדה גרועה אחת יכולה להרוס מתחם שלם", הדגיש וולף , שאמר כי בוחנים גם נושא קניות מרוכזות מספקים, טיפול מרוכז מול רשויות – רישוי עסקים היתרי בנייה, משרד הבריאות, ושטחי ישיבה משותפים – קיימים בקניונים, אך גם במתחמים פתוחים.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר