חוקרים בארה"ב גילו את הסיבה לירידה ביכולת הדבורים לייצר דבש בעשור האחרון

בתמונה דבורת הדבש בהאבקה. צילום יוסף (ג'וחה) אנגל
בישראל כמות הכוורות לא פחתה ולא נצפתה עדיין פגיעה משמעותית בייצור וכמות הדבש וההאבקה. עם זאת ניתן לראות כי בעולם קיימת תופעה של היעלמות דבורים

מגדלי דבורים בארה"ב מוטרדים בשנים האחרונות מירידה בלתי מובנת בתפוקת הדבש. תוצאות מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי IOP Sience, על ידי חוקרים מאוניברסיטת 'פן סטייט' בפנסילבניה, מצביע על הגרעה סביבתית (environmental degradation – התדרדרות הסביבה) המשפיעה על מיני דבורים בפרט וחרקים בכלל, כאחת הסיבות העומדות מאחורי התופעה.

על פי נתוני שירות המחקר הכלכלי של ארה"ב, יבול הדבש הממוצע שנבדק בין השנים 2010-2020 עמד על כ-26 ק"ג למושבת דבורי דבש, לעומת כ-31 ק"ג בעשור שקדם לכך. זאת למרות שמספר מושבות דבורי הדבש באותה תקופה עלה במדינה מכ-2.49 לכ-2.7 מיליון.

מושבות דבורי הדבש הארה"ב ספגו פגיעה קשה במהלך החורפים בשנים האחרונות תוך שסבלו מאובדן בתי גידול, בין השאר כתוצאה  ממשבר האקלים, והמשבר מתרחב בקרב דבורים בפרט וחרקים בכלל. בעקבותיו מזהירים חוקרים מפגיעה בתפוקת המזון והתדרדרות של המערכות האקולוגיות, אלא אם כן הבעיה תטופל בדחיפות.

צילום דורון צוקר

"מגדלי דבורים מעידים שאינם רודים את כמות הדבש כפי שהיו רגילים בעבר. זו תופעה שאנו רואים באופן גורף במדינות שונות", אמרה ד"ר גבריאלה קווינלן, חוקרת במחלקה לאנטומולוגיה באוניברסיטת פן-סטייט והמרכז לחקר מאביקים. צוות המחקר בהובלתה ניתח באמצעות מידע שתועד לאורך חמישה עשורים ברחבי ארה"ב, את הגורמים המשפיעים על כמות הפריחה הצומחת באזורים השונים, המהווה גורם מפתח לכמות הדבש המיוצרת על ידי דבורי הדבש, כמות הצוף-מזון הדבורה, אבקה ומים, הנאספים מהסביבה הקרובה אליהן, על מנת לייצר את הדבש.

המחקר החדש מצא כי מספר גורמים פוגעים ביכולת של דבורי הדבש ליצור דבש, לרבות גידול בשימוש בקוטלי עשבים, הפיכת אדמה שהייתה עשירה בפרחים לאדמות חקלאיות המבוססות על גידול אחד בלבד, וירידה בתפוקת הקרקע. גורם מרכזי נוסף המשפיע על ייצור הדבש מאז שנות ה-90 המוקדמות, הינו שינויי האקלים עם עליית טמפרטורות, דפוסי גשם משתנים, ואירועי מזג אוויר קיצוניים הגורמים להרס רב בכוורות.

צילום יוסי סלבצקי

"הרבה מאוד תלוי במזג האוויר. לא רק שנהיה יותר חם ולח, אלא שישנם יותר ויותר אירועי קיצון שאינם מאפשרים לחזות את מזג האוויר", אמרה ד"ר כריסטינה גרוזינגר, שותפה למחקר ואנטומולוגית באוניברסיטת פן-סטייט. "אנו יכולים לנהל את האדמה במונחים של הפחתת חומרי הדברה, אבל בטווח ארוך נצטרך לחשוב אילו סוגי צמחים ניתן לשתול בתנאי האקלים המשתנים, להם אנו נתונים".

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש, אומר: "בישראל כמות הכוורות לא פחתה, ולא נצפתה עדיין פגיעה משמעותית בייצור וכמות הדבש וההאבקה. עם זאת ניתן לראות כי בארה"ב, כמו גם במקומות נוספים בעולם, קיימת תופעה של היעלמות דבורים. זו נובעת כנראה מאורבניזציה מואצת, מחסור בצוף בעקבות משבר האקלים, וגורמים נוספים שנותנים אותותיהם במחסור של מאביקים לגידולים החקלאיים. לכן יש חשיבות עליונה להרחבת המחקרים בארץ ובעולם בתחום דבורי הדבש, שהן המָאַבִּיק האולטימטיבי של חלק ניכר מגידולי החקלאות למזון. אני מקווה שתוצאות מחקר זה ומחקרים נוספים בנושא, יובילו למציאת דרכים שיאפשרו להתמודד עם האתגר של שמירה על ענף הדבורים וההאבקה בארץ בעולם. במסגרת הפתרונות שאנו מנסים לתת למשבר המתהווה, אנו פועלים להרחבת שטחי המרעה לדבורים. לשם כך מתקיים פרויקט משותף עם קק"ל, לנטיעה של כ-45,000 עצים ושיחים צוּפָנִיִים בשנה. הפרויקט משתלב באירועי ט"ו בשבט והמשך נטיעות לאורך השנה, בעיקר בסמוך לשטחי חקלאות בעוטף ישראל בגבולות המדינה, בדגש על אזורים שנפגעו מהלחימה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר